کانسپت رنو توئینگو که در نوامبر 2023 ظاهر شد، اعلام میکند که نسل چهارم این خودروی شهری به زودی وارد بازار خواهد شد. انتظار میرود که این خودرو در میانهی سال 2026 وارد بازار شود و شرکت رنو با توسعه آن در دو سال، یک شاهکار به دست آورده است. بنابراین توئینگو جدید به مدل نمایشی بسیار نزدیک خواهد بود که از طراحی نسخه اولیه قورباغه الهام گرفته است. داخلی این خودرو نیز نسخهای که در سال 1993 معرفی شد را تقلید خواهد کرد.
رنو قرار است توئینگو را به عنوان یک خودروی برقی جدید احیا کند که به گفته این شرکت، بهرهوری بینظیری را ارائه خواهد داد و به عنوان بخش مهمی از مجموعه گسترده خودروهای برقی رنو در اروپا که شامل هفت مدل میشود، عمل خواهد کرد. رنو توئینگو شهری جدید که در زیر مدلهای آینده رنو 5 و رنو 4 قرار میگیرد، در یک رویداد مربوط به روز بازارهای سرمایه برای شرکت جدید آمپر، زیرمجموعه رنو، معرفی شد.
همچنین بخوانید: معرفی و بررسی اشکودا اپیک
رنو اعلام کرده که قیمت پایه رنو توئینگو جدید کمتر از 22 هزار دلار خواهد بود. این قیمت ورود به بازار بسیار جذاب است، با توجه به این که بیشتر خودروهای الکتریکی موجود در بازار امروز برای خریداران معمولی بسیار گران هستند.
پروتوتایپ رنو توئینگو؛ بازگشتی به گذشته با یک خودرو الکتریکی
رنو از پروتوتایپ جدید نسل بعدی، هاچبک توئینگو رونمایی کرد که قرار است در سال 2026 به بازار عرضه شود. این توئینگو جدید تمام الکتریکی خواهد بود و با توجه به طراحی پروتوتایپ آن، الهام گرفته از مدل اصلی توئینگو در دهه نود است. ظاهر این پروتوتایپ توئینگو تفاوت زیادی با مدل قبلی دارد که از چهره شرکتی و طراحی موتور عقب و دیفرانسیل عقب برخوردار بود. شکل کلی آن با نسل اول توئینگو مشترک است، در حالی که چهره آن برداشتی مدرن و جذاب از طراحی چراغهای جلو شاد و منحصر به فرد خودرو اصلی است. حتی ورودیهای سهگانه روی کاپوت نیز در این مدل جدید وجود دارند، اما بسیار برجستهتر از مدل اصلی هستند و از بدنه بیرون زدهاند.
رنو هنوز مشخصات فنی توئینگو جدید را اعلام نکرده است، اما وعده داده که با بهرهوری بالایی تا 6 مایل بر کیلووات ساعت خواهد داشت. برای مقایسه، این عدد آن را به کارآمدترین خودروی الکتریکی در بازار تبدیل میکند، که از آیونیک 6 دیفرانسیل عقب با کارایی 4.2 مایل بر کیلووات ساعت پیشی میگیرد.
رنو توئینگو جدید زیر مدل الکتریکی جدید رنو 5 هاچ و شاسیبلند کامپکت رنو 4 قرار میگیرد و از معماری مدولار استفاده میکند. طراحی، مهندسی و تولید این خودرو بر عهده بخش کوچک خودروهای الکتریکی گروه رنو، آمپر خواهد بود.
آمپر ادعا میکند که برنامهای برای کاهش هزینههای متغیر برای نسل دوم خودروهای برقی سفارشی بخش C دارد، که آنها را به عنوان جانشینهای مگان و سینیک توصیف میکند. این خودروها تا سالهای 2027 و 2028 عرضه خواهند شد و تمرکز بر کاهش 50 درصدی هزینه باتری به ازای هر خودرو، 25 درصد کاهش در هزینههای پیشرانه و پلتفرم و 15 درصد کاهش در هزینههای بدنه خودرو خواهد داشت. همچنین ادعا میکند که عملیات خود را به گونهای بهینهسازی خواهد کرد که هزینههای تولید و لجستیک را به نصف کاهش دهد.
آمپر اعلام کرد که دو خودروی اضافی به عنوان بخشی از نسل دوم خودروهای برقی خود عرضه خواهند شد، که تعداد خودروهای برقی رنو در اروپا را تا سال 2031 به هفت عدد خواهد رساند. تا آن زمان، این شرکت هدف دارد حدود یک میلیون خودروی برقی در سال بفروشد، در حالی که در حال حاضر حدود 300 هزار خودرو میفروشد. این خودرو قرار است در سال 2026 عرضه شود و در اروپا طراحی و مهندسی خواهد شد. برند ممکن است از یک شریک خارجی برای توسعه آن استفاده کند. این شرکت ادعا میکند که خودرو بهرهوری چشمگیری برابر با 6.2 مایل بر کیلووات ساعت و انتشار CO2 75 درصد کمتر در طول عمر خود نسبت به خودروی احتراق داخلی متوسط اروپایی فروخته شده در سال 2023 خواهد داشت.
پنهانکاری در مورد طراحی داخلی و کابین رنو توئینگو تا حدی حفظ شده است، زیرا کابین توئینگو لجند یک مدل نیمهخالی است که فقط بالای مبلمان را نشان میدهد. با این حال، یک فرمان با رینگ ضخیم کشف میشود که یادآور فرمان جدید سیتروئن C3 است. اما همچنین به فرمان توئینگو 1 اشاره دارد، با وجود یک لوله استوانهای در مرکز که نام رنو و لوگوی جدید ظاهر میشود. پشت فرمان، یک تیغه نازک دیده میشود که به عنوان خوشه ابزار عمل خواهد کرد.
صفحه نمایش مرکزی که در نوعی جعبه سیاه در مرکز داشبورد تعبیه شده، شبیه به صفحه نمایش رنو مستر و داچیا داستر 3 است. بنابراین میتواند به صورت مورب 10.1 اینچی باشد و با سیستم چندرسانهای OpenR Link با دستیار صوتی رنو مجهز خواهد شد. طرفداران توئینگو خوشحال خواهند شد که بدانند نسل چهارم به مدولاریتی با دو صندلی عقب کشویی افتخار میدهد.
برنامههای جدید برای مدل پایه رنو اوایل امسال اعلام شد، زمانی که مئو، مدیرعامل شرکت، هدف خود را برای دموکراتیزه کردن مالکیت خودروهای برقی در اروپا بیان کرد. مئو به مدل جدید به عنوان یکی از عناصری که به دموکراتیزه کردن خودروهای برقی کمک میکند و احتمالا حجم فروش را افزایش میدهد، اشاره کرد. او گفت که این خودرو میتواند به افزایش مالکیت خودروهای برقی در بریتانیا و سراسر اروپا کمک کند.
الهام بزرگی برای این خودرو، خودروهای کوچکی به نام کی در بازار ژاپن هستند که اندازه و قدرت آنها به شدت تنظیم شده است. این خودروهای مقرون به صرفه بیش از یک سوم از 4 میلیون خودروی جدید فروخته شده در ژاپن در سال گذشته را تشکیل میدهند. او گفت، من بسیار علاقهمند به ترجمه مفهوم خودروهای کی ژاپنی به زبان اروپایی هستم. بنابراین فکر میکنم که در این نوع مفهوم هوشمندی وجود دارد، زیرا این فقط مسئله محصول نیست. این ترکیبی از محصول و مقررات است که امکان حمل و نقل انسانی کارآمد را فراهم میکند.
مدت کوتاهی پس از رونمایی، با لورنس ون دن آکر صحبت کردیم. او گفت که این خودرو هرگز با موتور احتراقی ممکن نبود. با استفاده از پیشرانه الکتریکی، میتوان دوباره یک خودروی جمعوجور ساخت و بنابراین ما میتوانیم نسل چهارم رنو توئینگو را در سال 2026 با ویژگیهای خاص اولین نسخه از 30 سال پیش، معرفی کنیم.
شباهتهای زیادی با توئینگوی اصلی وجود دارد. از جلو شروع میشود با شکل گرد چراغهای جلو و چراغهای راهنمای افقی، جلوپنجره صاف زیر کاپوت، موقعیت لوگو، و همچنین اینکه شیشه جلو و کاپوت در یک زاویه قرار دارند، هیچ شکی درباره مدل باقی نمیگذارد. دستگیرههای گرد درها و منحنیهای چراغهای عقب نیز این ویژگیها را تکمیل میکنند. این خودرو چرخهای بزرگی دارد، اما البته هنوز یک خودروی مفهومی است.
برای اینکه پروژه رنو توئینگو اقتصادی باشد، تولیدکننده به دنبال یک شریک برای تقسیم هزینههای توسعه و داشتن حجم تولید لازم است. مئو، مدیرعامل گروه رنو، رسما اعلام کرد که وارد مذاکره با فولکسواگن شده است. اما گروه آلمانی به تازگی زمانی که توافق نزدیک به نظر میرسید، به آن پایان داد. نقطه اختلاف محل تولید خودروهای شهری الکتریکی بود.
رنو برنامهریزی کرده بود که مونتاژ در کارخانه اسلوونیایی انجام شود، در حالی که فولکسواگن، در حال مذاکره با اتحادیههای خود، میخواست که آینده e-Up خود را به صورت داخلی تولید کند. در داخل شرکت نیز گفته میشود که مئو به برخی تولیدکنندگان چینی برای به دست آوردن عناصر فنی مانند موتور، الکترونیک قدرت و غیره با هزینه رقابتی نگاه میکند. علاوه بر این، مدیر ایتالیایی به نمایشگاه خودروی شانگهای اخیر فقط برای بازدید ساده نرفته است.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما