امروز: ۵ فروردین ۱۴۰۳
وبلاگدهی و سابدایرکتوری آذین بلاگ

آریزو 5 – نمای داخلی، قیمت و تجربه استفاده که باید بدانید

خودرو تاریخ انتشار: 23/03/17 يک نظر   983 بازدید

اندازه فونت    
آریزو 5 – نمای داخلی، قیمت و تجربه استفاده که باید بدانید

به گزارش سایت آذین بلاگ، صنعت خودروسازی در کشورهای شرق آسیا بخصوص چین و ژاپن در 30 سال اخیر رونق زیادی داشته است. در این مدت شرکت های مختلفی تاسیس شدند. یکی از این شرکت ها، شرکت خودروسازی چری می باشد. این شرکت با اینکه در سال 1997 تاسیس شد، اما در زمان کوتاهی توانست ارزش های خود را به خوبی اثبات کند.
این پیشرفت به حدی بود که بعد از گذشت 6 سال از تاسیس آن، به عنوان برترین صادرکننده خودرو از چین شناخته شد. علاوه بر محبوبیت ماشین های چری در جهان، در کشور ما نیز طرفدار زیادی دارد. البته در این مقاله ما قصد داریم تا به بررسی ویژگی های یکی از خودروهای این شرکت به نام آریزو 5 که در سه مدل دنده ای،لاکچری و اکسلنت ارائه شده است بپردازیم. در ادامه این مقاله شما به پاسخ این سوال پی می برید که آیا ماشین آریزو 5، خودروی موردنیاز شما هست یا خیر؟
تیپ لاکچری و اکسلنت هر دو اتومات بوده و اکسلنت نسخه فول به حساب می آید که امکانات اضافه تری مانند سانروف برقی و ایربگ جانبی و سنسور باد تایر و کنترل کمکی سربالایی دارد.

مشخصات فنی چری آریزو 5

مشخصات فنی چری آریزو 5 (تمام مدل ها)

  • نوع موتور: 1.5 لیتری 4 سیلندر
  • سیلندر و سوپاپ: 4 و 16
  • قدرت: 116 تا 147 اسب بخار
  • گیربکس: آریزو دنده ای (5 دنده دستی) اکسلنت و لاکچری (CVT)
  • حداکثر گشتاور: 210، 3500 دور در دقیقه
  • شتاب: 10.5 تا 11.8
  • حداکثر سرعت: 180 تا 185
  • طول خودرو: 4532 میلی متر
  • عرض خودرو: 1814 میلی متر
  • ارتفاع: 1487 میلی متر
  • فاصله بین دو محور: 2650 میلی متر
  • وزن: 1355 تا 1387 در اکسلنت
  • پیکربندی: دیفرانسیل جلو
  • حجم باک: 48 لیتر
  • سیستم سوخت: انژکتوری با پاشش مستقیم سوخت
  • مصرف سوخت: دنده ای 5.7 در 100 کیلومتر(ترکیبی)، اکسلنت و لاکچری 6 لیتر

 

آپشن های آریزو 5

 

  • کروز کنترل در هر سه مدل
  • کنترل پایداری و کنترل کشش و کنترل ایستایی سربالایی در اکسلنت
  • سنسور عقب در اکسلنت و لاکچری
  • سنسور باد تایر در اکسلنت
  • توزیع نیرو ترمز و ترمز ضد قفل در هر سه مدل
  • دی لایت و مه شکن عقب در هر سه مدل
  • دوربین عقب در اکسلنت
  • شش ایربگ در اکسلنت (راننده، سرنشین جلو، پرده ای) و دو ایربگ در دو مدل دیگر
  • استارت دکمه ای و ورود بدون کلید در اکسلنت و لاکچری
  • تهویه دستی در هر سه مدل
  • صندلی راننده 6 حالته دستی و 4 حالته سرنشین جلو در اکسلنت و لاکچری و 4 حالته در دنده ای
  • سانروف در اکسلنت و امکان سفارش آپشن سانروف در لاکچری و دنده ای
  • سایر آپشن های مدل اکسلنت: دارای سیستم ایموبلایزر، ورود و روشن کردن خودرو بدون کلید، دکمه های سیستم صوتی بر روی فرمان، سیستم صوتی با قابلیت پخش SD ، MP3 و رادیو به همراه 6 عدد بلندگو و ورودی های USB , iPod و قابلیت تا شدن صندلی عقب

کابین آریزو 5

گیربکس 9 سرعتهCVT

آریزو 5 در ابتدا با گیربکس های دستی و اتوماتیک در سال 95 وارد بازار شد. در سال 96 هم که اولین بروزرسانی آن انجام شد گیربکس CVT آن به توان 7 سرعته تقویت شد. حال که با نسل جدید این خودرو رو به رو هستیم، گیربکس CVT این خودرو از 7 به 9 تقویت شده و به تبع کیفیت آن نسبت به نوع قبلی بهبود یافته است.

ترمز پارک برقی و اتوهلد

آریزو5 در نسل جدید خود دچار تغییرات زیادی شده است. یکی از تغییرات بسیار خوبی که در این خودرو اتفاق افتاده مجهز شدن آن به ترمز پارک برقی و اتوهلد می باشد. از جمله مزیت های ترمز پارک برقی این است که کابل هایی که در خودروهای قدیمی به کار رفته است حذف شده و با سیستم الکتریکی جایگزین شده است. سیستم الکتریکی، کالیپر ترمز عقب را به صورت مستقیم به ecu خودرو متصل کرده و قدرت ترمز دستی را در صورت تغییرات جوی حفظ می نماید. از طرفی تاثیر مصرف شدن لنت بر قدرت ترمز دستی را حذف می کند.
گاهی در ترافیک های شهری که نیاز به ایست کامل خودرو است، اتوهلد فعال شده و مصرف سوخت را کاهش می دهد، همچنین در صورت درگیر بودن گیربکس در حالتD از رها شدن سهوی ترمز و تصادفات احتمالی جلوگیری می نماید.

فرمان برقی

جایگزین شدن فرمان هیدرولیک با فرمان برقی یکی دیگر از تغییراتی است که در نسل جدید آریزو 5 رخ داده است. فرمان های هیدرولیک نزدیک به 10 اسب بخار صرف گردش روغن هیدرولیک می نمایند. فرمان برقی علاوه بر صرفه جویی در مصرف این میزان اسب بخار، در سرعت های بالا سفت شده و ایمنی سرنشینان را افزایش می دهد، در نتیجه کنترل خودرو در فضاهای محدود و ترافیک های شهری راحت تر می شود.

ورود ماشین آریزو 5 به بازار

آریز 5 در سال 2016 توسط شرکت چری طراحی و روانه بازار شد. شرکت مدیران خودرو این ماشین را در سال 1395 روانه به بازار ایران عرضه کرد. این ماشین در ابتدا شناخته شده نبود. اما رفته رفته و با تغییراتی که در ساختار خارجی و داخلی این ماشین ایجاد شد، محبوبیت خاصی در بین خریداران پیدا کرد. این خودرو را از لحاظ بروزرسانی در سه نسل قرار می دهند. نسل دوم اگرچه نسبت به اول تغییراتی داشت، اما گسترده ترین تغییرات ماشین آریزو 5، در نسل سوم آن دیده می شود. امکانات رفاهی، ایمنی و قدرت آریزو 5 به گونه ای است که مشتریان را مجاب به خریدن آن می کند. در ادامه به بررسی این خودرو از لحاظ فنی، طراحی و قدرت می پردازیم.

طراحی خارجی

طراحی خارجی خودرو

طراحی جلوی این ماشین به شکلی خاص است. این شکل خاص با عنوان طراحی کهکشانی شناخته می شود. در وسط این طراحی، لوگوی شرکت چری قرار دارد. البته لازم به ذکر است که در پیشرفت هایی که در نسل های مختلف این ماشین ایجاد شد، تغییرات خاصی در طراحی خارجی آن ایجاد نشده است. با این حال ظاهر کهکشانی و رینگ هایی جدیدی که در این خودرو قرار داده شده، با ایجاد تغییرات محسوس در ماشین آریزو 5 شده است.
شاسی های این خودرو با مشارکت با شرکتی آلمانی طراحی شده است. نحوه قرارگیری و فاصله بین دو محور آن ها به گونه ای است که فضای مناسب برای سرنشینان عقب ایجاد کرده است. این شاسی ها برروی موتورهای 1.6 و 1.5 لیتری این خودرو نصب می شود. اما در ایران برروی مدل های 1.5 لیتری این موتورها موجود است.
در بخش عقبی خودرو، چراغ ها قرار دارند. مشخصات آریزو 5 در گذشت سه نسل، در این زمینه نیز تغییری نکرده است. چراغ های دنده عقب در قسمت پایینی و گوشه خودرو قرار گرفته اند. در قسمت بالاتر، چراغ راهنما و چراغ اصلی خودرو قرار داده شده اند. صندوق عقب این خودرو دارای 430 لیتر حجم برای قرار دادن وسایل است. یکی از نگرانی های افراد نسبت به خرید ماشین جدید، حجم مناسب صندوق عقب آن است که در طراحی این خودرو به خوبی این موضوع رعایت شده است.

قدرت موتور و گیربکس آریزو 5 اکسلنت

یکی از مواردی که باعث افزایش قدرت آریزو 5 شده است، موتور قدرتمند آن است. این موتور دارای 4 سیلندر با حجمی حدود 1500 سی سی توربو و بنزین سوز است. این موتور حدود 147 اسب بخار توان دارد. موتوری که در این نسل از ماشین آریزو 5 قرار داده شده است، همان موتور آریزو 6 و Tiggo 7 هستش. درمورد نقد صدای موتور باید گفت که اگرچه صدای موتور در دورهای بالا تا حدی در درون کابین خودرو شنیده می شود، اما صدای آن به حدی نیست که برای سرنشینان ناخوشایند باشد.
مدل گیربکس این نسل از این خودرو یکی دیگر از تغییرات آریزو 5 بحساب می آید. در طراحی این خودرو از گیربکس CVT 9 سرعته استفاده شده است؛ دقیقا همان گیربکسی که در آریزو 6 استفاده شده است. دو حالت رانندگی که در این خودرو قرار داده شده است، شامل اکو و اسپرت می باشد. اگرچه ازنظر موقعیت استفاده با یکدیگر متفاوت هستند اما در یک جمع بندی کلی این دو حالت تفاوت فاحشی ندارند.

قیمت آریزو 5

قیمت کارخانه مدل اکسلنت در ابتدا سال 1401 توسط مدیران خودرو 714 میلیون تومان اعلام شده بود، که در حال حاضر این مبلغ به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.

ایمنی و امکانات مدل اکسلنت

عقب خودرو چری

یکی از نکاتی که در هنگام خرید ماشین های چینی باید به آن توجه کنید، ایمنی خودرو است. در ساختار آریزو 5، 6 کیسه هوا قرار داده شده است. این خودرو توانسته از لحاظ ایمنی از شرکت CNcap نمره کامل 5 را بگیرد. سنسورهای قرار داده شده در پشت خودرو کمک می کنند تا در هنگام پارک کردن آن بتوانند میزان نزدیک بودن شی به خودرو را در سه ردیف طبقه بندی کنند. این کار باعث سهولت بیشتر در پارک کردن خودرو توسط راننده می شود.
شرکت چری در همکاری با شرکت بوش آلمان توانسته تکنولوژی هایی جهت ایمنی نظیر HBA، ABS، DTC، HHC و TCS قرار دهد. بعضی از این تکنولوژی ها به خودرو کمک می کند تا در صورت خم شدن جزئی فرمان، به حالت صاف برگردد. این موضوع در اتوبان ها کمک می کند تا در صورت کاهش هوشیاری راننده، خودرو از مسیر صاف و متعادل خود خارج نشود. علاوه بر این سیستم ها، سیستم TPMS به راننده کمک می کند تا بتواند از وضعیت فشار باد در تایرهای خود مطلع شود. این قابلیت را می توانید به صورت یک نمایشگر کوچک در کنار کیلومترشمار ببینید.

طراحی و اجزای داخلی

داخل آریزو 5

طراحی داخلی این خودرو نسبت به طراحی خارجی آن دچار تغییرات بیشتری شده است. تغییراتی که باعث ایجاد شباهت بیشتر بین آریزو 5 و آریزو 6 شده است. تحولات کابین ماشین آریزو 5 به حدی زیاد بوده است که جزئیاتی نظیر محل قرارگیری خروجی هوای سیستم تهویه مطبوع نیز دچار تغییرات شده است. درواقع طراحان سعی کردند با بکارگیری صفحه نمایش بزرگتر و ایجاد نظم بیشتر در کنسول مرکزی، طراحی داخلی این خودرو را از حالت سنتی آن جدا کرده و راحتی و جذابیت استفاده برای کاربران را افزایش دهند.
اگرچه در طراحی آریزو 5 از ویژگی ها و معیارهای آریزو 6 استفاده شده است، اما همچنان تفاوت هایی بین آن ها وجود دارد. اولین تفاوت مربوط به جنس روکش داشبورد است. در داشبورد آریزو 5 از روکش چرمی استفاده نشده است. در طراحی و متریال داشبورد این خودرو از طرح فیبرکربن نقره ای استفاده شده است. از دیگر تغییرات ماشین آریزو 5 می توان به فرمان آن اشاره کرد. فرمان این خودرو به حالت چند منظوره طراحی شده است که کاربران می توانند به کمک پنل قرار داده شده بر روی این خودرو میزان صدا، بلوتوث، وضعیت کروز خودرو و تماس تلفنی را مدیریت کنند. از نکات مثبت طراحی داخلی این خودرو می توان به صندلی های ارگونومیک آن اشاره کرد. این صندلی ها، آرامش و آسایش را برای راننده و سرنشینان فراهم می کند.
در طراحی داخلی این خودرو سانروف هم قرار داده شده است. البته لازم به ذکر است که این مورد جز آپشن های این خودرو بحساب می آید که در هنگام سفارش آن باید انتخاب شود. این آپشن یکی از پرطرفدارترین موارد در بین آپشن های خودرو است. امیدوارم از این مقاله سایت آذین بلاگ که سعی کردیم، جامعترین معرفی خودرو آریزو 5 باشد رضایت کافی را داشته باشید.

یک نظر برای این مطلب

  1. آرمین گفت:

    آریزو 5 اینقدر نمی ارزه

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
رفتن به ابتدای صفحه