فیسکر اوشن 2024، یک شاسیبلند کوچک و تمامبرقی با ظرفیت پنج نفر از طراح معروف خودروها، هنریک فیسکر است. فیسکر به خاطر طراحیهای ظریف خودروهای اسپرت شناخته شده است. این، اولین خودروی وی است که هدف آن بازار عمومی است. در بخش خودروهای شاسیبلند برقی، انتخابهای زیادی وجود دارد اما اوشن مدل 2024 با طراحی زیبا، ویژگیهای نوآورانه و محدوده قابل توجهی در متراژ رانندگی به توجه خاصی دست یافته است. این شرکت مستقر در کالیفرنیا اولین مدلهای اوشن خود را با مشخصات فنی آمریکایی خود در اواخر سال 2023 فروخت.
زمانی که ما فرصت رانندگی یکی از آنها را داشتیم، از شتاب و سرعت رانندگی سریع و کنترل متعادل آن تحت تاثیر قرار گرفتیم. در حالی که نسخه ارزان قیمتتری به نام Sport با باتری کوچکتر و کمترین محدوده رانندگی عرضه میشود، مدلهای دیگر تا 580 کیلومتر محدوده رانندگی در هر شارژ را دارند، که مقداری چشمگیر برای یک شاسیبلند برقی است. رقبا از جمله کادیلاک لیریک نیز بسیار شیک و مجلل هستند اما محدوده کمتری ارائه میدهند. داخلی فیسکر اوشن با طراحی متفکرانه و استفاده از مواد بازیافتی، از جمله پلاستیکهایی که از دریا بازیافت شدهاند، تزئین شده است. به دلیل وضعیت گمنام شرکت، خرید اوشن نیازمند یک قدم اعتماد است، اما در این راستا یک شاسیبلند شیک و کاربردی خواهید داشت.
قیمت فیسکر اوشن مدل 2024 حدود 38 هزار دلار یا با دلار 50 هزار تومانی بیش از 2 میلیارد تومان میباشد. تریم Ultra و Force E و Extreme به ترتیب 50 و 52 و 69 هزار دلار قیمت دارند.
در مدلهای Fisker Ocean برای سال 2024، مدل Force E آماده برای مسیرهای خاکی به لاینآپ اضافه شده است. این مدل دارای لاستیکهای همهکاره بیشتری با طراحی تیغهای و تعلیق اصلاح شدهای است که ارتفاع بیشتری را برای خودرو فراهم میکند. نسخه محدود One که تنها برای سال اول عرضه شد، از لاینآپ حذف شده است. ما فکر میکنیم که نسخه Ultra میانی با سیستم قدرتمند چرخهای جلو و تجهیزات استاندارد بیشتر، بهترین ارزش را دارد.
انتخاب این مدل باعث افزایش محدوده رانندگی از 400 کیلومتر به 550 کیلومتر میشود و ویژگیهای مطلوبی نیز اضافه میکند از جمله پانارومای سقفی با قابلیت کنترل برقی، حالت رانندگی Hyper و حالت California شرکت که با لمس یک دکمه، پنجرههای جانبی و عقب را باز میکند و پانارومای سقفی را نیز باز میکند.
مدل ورودی در خط محصولات اوشن، مدل Sport است که دارای یک موتور الکتریکی برای چرخهای جلو است. با 275 اسب بخار قدرت، انتظار میرود این خودرو از صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را در 6.9 ثانیه طی کند. مدلهای Ultra، Force E و Extreme دارای یک موتور الکتریکی بر روی هر یک از محورها هستند که باعث میشود همه چرخها حرکت کنند. سریعترین نسخه از مدلهای اوشن 3.7 ثانیه طول میکشد تا از صفر تا 100 کیلومتر در ساعت حرکت کند و با 564 اسب بخار قدرت و 543 پوند-فوت گشتاور بیشینه دارد.
همه مدلهای فیسکر اوشن دارای چرخهای 20 اینچی با لاستیکهای با مقاومت کم در پیچیدگی رولینگ هستند. همچنین مجموعهای از لاستیکهای عملکردی که بر روی چرخهای 22 اینچی نصب میشوند نیز موجود است. ما نمونههایی را آزمایش کرده و یافتیم که رانندگی آن بسیار لذت بخش است. تغییر حالت رانندگی برای حداکثر خروجی یک روش جذاب برای استفاده از تمام قدرت موتور است، که قطعا برای علاقهمندان به رانندگی اسپرت مفید است نسبت به افرادی که اغلب وقت خود را در حالت رانندگی کممصرف جلو میگذرانند.
نگاه اولیهمان به کابین فیسکر اوشن، یک کابین مدرن و پرتکنولوژی را نشان میدهد. در مرکز و به صورت عمودی، یک صفحه نمایش لمسی 17.1 اینچی است که همراه با یک صفحه نمایش 9.8 اینچی کناری برای نمایش پنل ابزارها استفاده میشود. درون اوشن طرحی ساده و مستقیم دارد که با کنترلهای سادهای همراه است و از مواد بازیافتشده تشکیل شده است که پایداری زیست محیطی را ترویج میدهند.
علاوه بر یک صفحه نمایش لمسی بزرگ که در تمام مدلها به جز مدل پایه چرخان است، صفحه فرمان آن شامل یک صفحه نمایش دیجیتال باریک و مواد جذابی است که از سراسر آن عبور میکند. تعداد امکانات استاندارد با کیفیت بالا محدود است زیرا اوشن مدل ارزان قیمت EV شناخته میشود. با این حال، هر مدل دارای آینه دید عقب برقی، ستون فرمان قابل تنظیم برقی و درب بالای عقب قدرتمند است. در کابین فضای بسیاری برای پاها و سر و کلیت دید اطراف وجود دارد. ما فقط امیدواریم که صندلیهای عقب و فضای بار آن مفیدتر از آنچه در سدانهای ناموفق این شرکت بودند، باشند.
مانند یک تسلا، مرکزیت داخلی اوشن یک صفحه نمایش لمسی بزرگ است. با این حال، برخلاف تسلا، صفحه نمایش 17.1 اینچی قابل چرخش بین حالت عمودی و افقی است. در حالی که صفحه نمایش مدل پایه به صورت ثابت عمودی است، سیستم سرگرمی آن به همراه یک سیستم استریو Harman/Kardon به صورت استاندارد ارائه میشود. تمامی مدلها به جز مدل Sport از صفحه نمایش لمسی چرخان نوآورانه و یک سیستم صوتی قدرتمندتر بهرهمند هستند. در تجربهی ما با سیستم سرگرمی اوشن، با وقفه در رابط کاربری این سیستم مواجه بودیم. خوشبختانه، این سیستم قابلیت دریافت بهروزرسانیهای بیسیم را دارد که به معنای ارسال اصلاحات جهت رفع هر مشکل میباشد.
فیسکر اوشن با باتریهای اندازه مختلف ارائه میشود، که بزرگترین باتری با ظرفیت 106 کیلوواتساعت با برد تقریبی تاییدشده حدود 580 کیلومتر است. اوشن همچنین با اکثر ایستگاههای شارژ EV سازگار است. اوشن از معماری 400 ولتی استفاده میکند که نرخ شارژ سریع DC تا 200 کیلووات را پشتیبانی میکند. زمان شارژ از 10 تا 80 درصد باتری با استفاده از شارژر سریع DC ممکن است حدود 35 دقیقه طول بکشد. مصرف سوخت اوشن تریم Extreme حدود 99 مایل بر گالن در شهر و 84 در جاده ارزیابی میشود.
امنیت و ویژگیهای کمک راننده
اوشن با مقدار قابل توجهی فناوری کمکی راننده استاندارد ارائه شده است. فناوریهای ارائه شده به عنوان بسته فناوری هوشمند Fisker شامل ترمزگیری خودکار در شرایط اضطراری، نظارت بر نقطه کور و کمک در نگهداشتن خط است. ویژگیهای کلیدی ایمنی شامل:
– هشدار برخورد جلویی استاندارد و ترمزگیری خودکار
– هشدار خروج از مسیر و کمک در نگهداشتن خط
– کروز کنترل تطبیقی
فیسکر اوشن به آسانی برای 5 نفر جای خواهد داشت و داخلی آن بهطور کامل با مواد گیاهی سازگار است. برخی از مواد استفاده شده شامل تورهای ماهیگیری بازیافت شده و پیراهنهای قدیمی استفاده شده هستند.
به گفته فیسکر، مدل پایه Sport دارای 275 اسب بخار و زمان شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت به مدت 6.9 ثانیه خواهد بود. این مدل دارای یک موتور تکی جلو است و همچنین باتری با بستهبندی محدود ارائه شده که طبق برآورد فیسکر دارای محدوده تقریبی 400 کیلومتر در یک شارژ کامل است. مدل Ultra با دو موتور و سیستم هدایت چهار چرخ، قدرت 540 اسب بخار دارد. ما فکر میکنیم که نسخه Ultra با تجهیزات استاندارد، بهترین ارزش را دارد.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما