امروز: ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
وبلاگدهی و سابدایرکتوری آذین بلاگ

کوپرا تاواسکان مدل 2024، خودرو تمام الکتریکی اسپانیایی

متفرقه تاریخ انتشار: 24/08/11 بدون نظر   8 بازدید

اندازه فونت    
کوپرا تاواسکان مدل 2024، خودرو تمام الکتریکی اسپانیایی

کوپرا تاواسکان 2024 یک شاسی بلند تمام الکتریکی است که از بارسلونا الهام گرفته شده و تجربه‌ای متفاوت از رانندگی الکتریکی را به ارمغان می‌آورد. شما می‌توانید ترکیب دلخواهی از رنگ، چرخ‌ها و طراحی داخلی کوپرا تاواسکان خود را انتخاب کنید.

تاواسکان با یک بار شارژ تا 568 کیلومتر پیمایش دارد. با استفاده از اپلیکیشن My CUPRA می‌توانید خودرو را در خانه یا در مسیر شارژ کنید. با شارژر 135 کیلوواتی، می‌توانید تنها در 7 دقیقه از 0 تا 100 کیلومتر را شارژ کنید و آماده سفرهای هیجان‌انگیز شوید. کوپرا تاواسکان با داشتن دو موتور الکتریکی، دو برابر قدرت و دو برابر لذت رانندگی را به ارمغان می‌آورد. کوپرا تاواسکان، رقیب ارزان‌تر آئودی Q4 با هدف گیری تسلا مدل Y می‌باشد.

کوپرا تاواسکان 2024

مشخصات فنی کوپرا تاواسکان 2024

کوپرا تاواسکان بر روی پلتفرم MEB گروه فولکس‌واگن ساخته شده است و دارای دو نسخه مختلف است که هر دو با موتورهای الکتریکی بسیار قدرتمند عرضه می‌شوند. نسخه Tavascan Endurance دارای یک موتور با قدرت 286 اسب بخار و گشتاور 545 نیوتون متر است، در حالی که نسخه Tavascan VZ با افزودن یک موتور الکتریکی 80 کیلوواتی به محور جلو، توان ترکیبی 340 اسب بخار را ارائه می‌دهد. این نسخه دارای سیستم چهارچرخ متحرک است که می‌تواند تا 30 درصد از گشتاور را به چرخ‌های جلو منتقل کند.

این مدل تاواسکان می‌تواند در 5.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و دارای شش حالت مختلف رانندگی است. صرف نظر از نسخه انتخابی، باتری انتخاب شده برای کوپرا تاواسکان دارای ظرفیت 77 کیلووات ساعت است و می‌تواند تاواسکان Endurance را تا 550 کیلومتر و کوپرا تاواسکان VZ را تا 520 کیلومتر به حرکت درآورد. به‌صورت اختیاری، سیستم پمپ حرارتی نیز در دسترس است که برای بهینه‌سازی برد خودرو و تأمین آب و هوای داخلی خودرو طراحی شده است.

قیمت کوپرا تاواسکان

قیمت کوپرا تاواسکان

کوپرا تاواسکان از ژوئن به فروش می‌رسد و قیمت نسخه First Edition آن از 57 هزار دلار شروع می‌شود که با در نظر گرفتن تخفیف‌های مالی و کمک‌های طرح Moves 3، قیمت نهایی ممکن است کمتر از 50 هزار دلار باشد. کوپرا قیمت نسخه VZ را در ژوئن اعلام خواهد کرد و انتظار می‌رود حدود 65 هزار دلار باشد.

ویژگی‌های کلی این خودرو

کوپرا با عرضه دومین خودروی الکتریکی خود که در ماه ژوئن به فروش می‌رسد، گامی دیگر در مسیر توسعه خود به سوی الکتریکی شدن 100 درصدی برداشت. این خودرو که در ابتدا با نام تاواسکان در سال 2019 به صورت یک کانپست رونمایی شده بود، اکنون به عنوان یک مدل تولیدی به بازار عرضه خواهد شد.

طراحی این خودرو شگفتی زیادی ندارد زیرا از کانسپت آن در نمایشگاه خودروی فرانکفورت الهام گرفته شده است. کوپرا با این خودرو، زبان طراحی جدیدی را آغاز می‌کند که در مدل‌های آینده این برند دیده خواهد شد. طراحی این خودرو شامل تناسبات، چراغ‌های ماتریکس با امضای نوری سه‌گوش، لوگوی نورانی کوپرا و کاپوت با خطوط برجسته است.

نمای کناری خودرو

ابعاد و نمای جانبی کوپرا تاواسکان

در نمای جانبی، رینگ‌ها که بین 19 تا 21 اینچ اندازه دارند، سقف شناور که مانند سایه‌بان یک کلاه‌خود است و سیلوئتی که به شکل گوه‌ای برای تأکید بر حس سرعت و اسپرت بودن طراحی شده، جلب توجه می‌کند. در قسمت عقب، چراغ‌های افقی که با همان الگوی سه‌گوش هستند، دیفیوزر و رفلکتورهای طراحی‌شده برای افزایش بصری عرض خودرو مشاهده می‌شود.

کوپرا تاواسکان دارای طول 4.64 متر است که بین آئودی Q4 و فولکس‌واگن ID.5 قرار می‌گیرد، اما از اشکودا انیاک کوپه کوتاه‌تر است. فاصله بین دو محور در تمام این مدل‌ها یکسان است، اما کوپرا تاواسکان با ارتفاع 1.59 متر، کوتاه‌ترین آن‌هاست.

تجربه رانندگی

ما فرصتی داشتیم تا نسخه VZ با قدرت 340 اسب بخار را در اولین برخورد با کوپرا تاواسکان آزمایش کنیم که شامل یک بازدید سریع از مرکز کوپرا در مارتورل نیز می‌شد. یادآور می‌شویم که VZ قدرتمندترین و اسپرت‌ترین نسخه تا به امروز است و انتظار می‌رود نسخه VZ Extreme که از سه‌ماهه سوم سال 2025 به بازار عرضه خواهد شد، حتی بیشتر از این نسخه قدرتمند باشد. کوپرا تاواسکان دارای جذابیت ظاهری غیرقابل انکاری است که باعث می‌شود افراد در خیابان به آن توجه کنند. علاوه بر زیبایی، این خودرو به دلیل آسانی در رانندگی و عملکرد عالی بر روی جاده نیز مورد علاقه قرار گرفته است. هرچند ویژگی‌های آفرود آن محدود است، تاواسکان بیشتر برای استفاده در جاده‌های شهری طراحی شده است، زیرا ارتفاع کم از سطح زمین و لاستیک‌های بزرگ این را نشان می‌دهد. همچنین این خودرو فاقد برنامه‌های خاص برای آفرود است.

یکی از نکات جالب در مورد کوپرا تاواسکان، سکوت فوق‌العاده و حس کم سرعتی است که به سرنشینان منتقل می‌کند. در سرعت 130 کیلومتر بر ساعت، احساس می‌شود که خودرو با سرعت 90 یا کمتر در حال حرکت است و این به لطف عایق‌بندی عالی کابین و ثبات خودرو به‌دست آمده است. برای این منظور، از پنجره‌های دوجداره برای راننده و سرنشین جلو استفاده شده است. در مواجهه با پیچ‌ها، وزن تقریبی 2 تنی خودرو آشکار می‌شود. حس ترمز آن مشابه خودروهای الکتریکی دیگر نیست و سیستم تعلیق محکم آن به کاهش نوسانات بدنه کمک می‌کند. بدون شک، این خودرو اسپرت‌ترین و عملکردی‌ترین نسخه بر پایه شاسی MEB در مقایسه با مدل‌های مشابه خود یعنی اشکودا انیاک، آئودی Q4 Sportback e-tron و فولکس‌واگن ID.5 است.

سپر Cupra Tavascan

نورپردازی داخلی

با ورود به Cupra Tavascan، نور از طریق پنل‌های درب پشتی روشن شده به داخل می‌تابد. نورپردازی کابین در سراسر داشبورد، جا لیوانی‌ها و چراغ‌های مطالعه سرنشینان توزیع شده تا فشار چشمی را کاهش دهد. صندلی‌های اسپرت و آینده‌نگر با فناوری‌های یکپارچه طراحی شده‌اند. صندلی‌های Dark Night با دوخت‌های مسی و جزئیات برجسته تزئین شده‌اند.

کابین کوپرا تاواسکان

داخل و کابین کوپرا تاواسکان

داخل خودرو، اسپینای مرکزی که کنسول مرکزی را با داشبورد ترکیب می‌کند، بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند. صفحه نمایش لمسی 15 اینچی که بزرگترین صفحه نمایشی است که تاکنون در مدل‌های کوپرا نصب شده است، یک رابط کاربری جدید و بسیار کارا دارد. سیستم صوتی این خودرو که از 12 بلندگو تشکیل شده، نیز یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌هاست. حجم صندوق عقب 540 لیتر است که کمتر از اشکودا انیاک کوپه و فولکس‌واگن ID.5 اما بیشتر از آئودی Q4 می‌باشد.

داخل خودرو

فناوری و صفحه‌نمایش مرکزی

صفحه‌نمایش مرکزی کوپرا تاواسکان با اندازه 15 اینچ، نسبت به استانداردهای MEB بزرگتر است و هیچ دکمه فیزیکی ندارد. یکی از ویژگی‌های ناخوشایند که تاواسکان با دیگر خودروهای خانواده MEB به اشتراک دارد، پیچیدگی در استفاده از امکانات بیشتر از یک عملکرد ساده است. البته خوشبختانه برخی امکانات مانند کنترل‌های سیستم تهویه هوا به طور نسبی ساده نگه داشته شده‌اند و نمایشگر واضح برای راننده نیز وجود دارد، اما برای دستیابی به عملکردهای بیشتر نیاز به چندین بار لمس صفحه دارید که گاهی باعث سردرگمی می‌شود.

عکس Cupra Tavascan

نگاهی به پیشرانه و عمکرد

پیشرانه تمام الکتریکی کوپرا تاواسکان تجربه‌ای احساسی از رانندگی با عملکرد بالا و کارایی را ارائه می‌دهد. دو موتور این خودرو مجموعا 250 کیلووات قدرت تولید می‌کنند که باعث می‌شود تاواسکان بتواند در 5.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. چراغ‌های عقب یکپارچه کوپرا تاواسکان با لوگوی مرکزی درخشان کوپرا ترکیب می‌شوند و عملکرد الکتریکی قدرتمند و حضور مناسبی را به نمایش می‌گذارند.

ستون مرکزی تاواسکان با جزئیات مسی زیبا تزئین شده و هر منحنی آن نشان‌دهنده دقت و هنرمندی است. طراحی پیشرفته آن تا نمایشگر مرکزی متمرکز بر راننده امتداد یافته و کنترل آسان و عملکرد قدرتمند را تضمین می‌کند. در مورد مصرف انرژی، نتایج تست رانندگی برای ارائه یک تصویر واقعی از مصرف برق کافی نیست. به دلیل رانندگی اسپرت در جاده‌های فرعی، مصرف انرژی از 23 کیلووات ساعت پایین‌تر نیامده است. این خودرو به‌صورت استاندارد با چراغ‌های LED، دو صفحه نمایش دیجیتال، سنسورهای پارک، دوربین عقب و سیستم‌های کمک رانندگی ADAS عرضه می‌شود.

خودرو Cupra Tavascan

طراحی تیز و خشن تاواسکان

مدل تاواسکان با طراحی تیز و خشن خود که از این برند انتظار می‌رود، متمایز به نظر می‌رسد. این خودرو از خودروی مفهومی قبلی الهام گرفته شده و دارای جزئیات برجسته‌ای مانند نوار چراغ‌های عقب تمام عرض است. تمامی طراحی‌های چرخ آلیاژی، که بین 19 تا 21 اینچ اندازه دارند، نیز چشم‌گیر هستند و مانند همیشه در مدل‌های کوپرا، تمایل به رنگ‌های تیره با تزئینات مسی دارند.

در داخل خودرو، برخی از ویژگی‌ها تاواسکان را از سایر خودروهای گروه فولکس‌واگن متمایز می‌کند. ستون مرکزی که به عنوان یک پایه پشتیبانی برای داشبورد عمل می‌کند، یکی از این ویژگی‌هاست، اما از نظر عملکردی و ظاهری کمی عجیب به نظر می‌رسد و شبیه یکی از سقف‌های مدرن اداری است که لوله‌های تهویه هوا را در معرض دید قرار می‌دهد. با این حال، شکل‌های جذاب و ترکیب مواد مناسب در تریم داخلی استفاده شده است، حتی اگر در برخی جاها حس جابجایی و موقتی بودن را القا کند. صندلی‌های راحت و ظرفیت 540 لیتری صندوق بار از مزایای دیگر آن است.

هندلینگ کوپرا تاواسکان

سواری و هندلینگ کوپرا تاواسکان چگونه است؟

بخشی از DNA کوپرا این است که نه تنها طراحی‌های داخلی و خارجی متمایز داشته باشد، بلکه تجربه‌ی رانندگی بسیار مهیجی را نیز ارائه دهد. این برند قبلا با استفاده از معماری MEB در کوپرا بورن موفقیت‌هایی به دست آورده است. بورن نه تنها بهترین خودروی رانندگی در گروه فولکس‌واگن است، بلکه در کل بازار خودروهای اصلی نیز بهترین است و دو بار برنده‌ی تست گروهی خودروی الکتریکی پرچمدار شده است. با این حال، با توجه به وزن اضافی و بدنه‌ی بلندتر تاواسکان، مهندسان کوپرا وظیفه دشواری در بازآفرینی دینامیک برتر بورن در کوپرا تاواسکان داشته‌اند.

در این راستا، تنظیمات گسترده‌ای در سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون و سیستم تعلیق عقب چندلینک و همچنین دمپرهای تطبیقی DCC اختیاری در خودروی آزمایشی ما انجام شده است تا یکی از خودروهای دینامیکی‌تر کلاس خود باشد. کوپرا تاواسکان در سرعت‌های عادی و رانندگی روزمره لذت‌بخش‌ترین تجربه را ارائه می‌دهد. این خودرو در موقعیت‌های عادی و حتی در خطوط ترافیک، خوش‌رفتار و دلپذیر است. بنابراین، این خودرو گامی به جلو در نحوه‌ی هندلینگ خودروهای الکتریکی نیست، اما نسبت به اکثر خودروها برای رانندگی دلپذیرتر است. فرمان خودرو سبک اما دقیق است، هرچند که حس کلی آن کم است.

منبع: آذین بلاگ

برچسب ها:

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
رفتن به ابتدای صفحه