اگر به دنبال یک شاسی بلند خانوادگی تمام الکتریکی هستید که به راحتی در زندگی روزمره جا بیفتد، اشکودا انیاک یک انتخاب عالی است. اشکودا انیاک اولین خودروی کاملا الکتریکی برند اشکودا است، بنابراین برای این خودرو مهم است که خریداران خانوادگی را قانع کند که انتقال به نیروی باتری به راحتی در زندگی پر مشغلهشان جا میافتد.
انیاک هنوز هم یک اشکودا به تمام معناست، با فضای کاربردی عالی، کیفیت ساخت محکم، ویژگیها و تجهیزات مناسبی که آن را به یک انتخاب جذاب تبدیل میکند. سطوح بالای فناوری داخلی و ویژگیهای ایمنی عالی فقط به این پکیج خانوادگی قانعکننده اضافه میشود. در حالی که هر گونه نگرانی درباره انتقال به رانندگی الکتریکی با توجه به گزینههای شارژ سریع و محدوده قابل اعتماد اشکودا انیاک کاهش مییابد.
موتور خودروی پایه 177 اسب بخار و 310 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که برای زمان 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت 8.4 ثانیه و حداکثر سرعت، 160 کیلومتر بر ساعت مناسب است. مدل 85 با افزایش توان به 282 اسب بخار و 286 نیوتنمتر گشتاور، انیاک را به طور قابل ملاحظهای سریعتر میکند. شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت در 6.5 ثانیه انجام میشود، در حالی که سرعت نهایی به 180 کیلومتر بر ساعت میرسد. انیاک L&K دارای همان تنظیمات پیشرانه به عنوان مدل 85 است، بنابراین ارقام مشابه باقی میمانند.
انتخاب مدل چهار چرخ محرک 85x به شما گشتاور ترکیبی 679 نیوتنمتر از دو موتور الکتریکی میدهد. این کاهش 0.1 ثانیه را به همراه دارد، اما رقم اسب بخار باقی میماند. زیرساخت انیاک بر اساس پلتفرم MEB گروه فولکسواگن است، که شامل همان تجهیزات حرکتی مانند Volkswagen ID.4 و آئودی Q4 میشود. این پلتفرم ساخت آلمان اثبات شده است، اما خریداران خالصطلب خوشحال خواهند شد که بدانند انیاک هنوز در کارخانه خانگی اشکودا در جمهوری چک ساخته میشود.
قیمت اشکودا انیاک از 50 هزار دلار برای مدل تک موتور با باتری کوچکتر شروع میشود و به 55 هزار دلار برای مدل با باتری بزرگتر و 65 هزار دلار برای مدل دو موتور (چهارچرخ متحرک) میرسد. برای بالاترین تریم، باید 68 هزار دلار پرداخت کنید.
انیاک در سال 2024 فیسلیفت شد، اما بیشتر این بهروزرسانیها در زیر سطح انجام شده است. محدوده باتریها در سراسر مدلها کمی افزایش یافت و مدلهای با مشخصات بالاتر اشکودا انیاک تقویت توان دریافت کردند. ظاهر خارجی در عین حال تقریبا همانند سابق باقی مانده است.
سطوح تریم نیز بازبینی شدند، اما اشکودا خط تولید انیاک را نسبتا ساده نگه داشت. اکنون میتوانید از بین مدلهای 60، 85، 85x، L&K و vRS انتخاب کنید. دو اندازه باتری 58 و 77 کیلوواتساعت نیز موجود است.. مدل پایه انیاک 60 نام دارد و باتری کوچکتر برای محدوده تا 400 کیلومتر در چرخه ترکیبی WLTP دارد. ارتقا به انیاک 85 با باتری بزرگتر، محدوده رسمی اعلام شده را تا 560 کیلومتر افزایش میدهد. اگر به دنبال اطمینان از داشتن سیستم چهار چرخ محرک هستید، انیاک 85x با دو موتور باید گزینه مناسبی باشد.
انیاک راحتی را بر عملکرد اولویت میدهد، اگرچه مدل vRS در بالاترین سطح برای یک شاسی بلند خانوادگی نسبتا سریع است. مهم است که یک شاسی بلند خانوادگی رانندگی آسانی داشته باشد و در حالی که سرعت خوب جذاب است، توانایی در حرکت نرم در شهر و در بزرگراههای سریعتر نباید دست کم گرفته شود. آخرین چیزی که وقتی بچهها را جا به جا میکنید میخواهید، یک رانندگی ناراحتکننده یا شتاب ناگهانی است که زندگی را کمی دشوارتر و ناراحتکنندهتر میکند. اشکودا به وضوح این مسئله را در نظر گرفته است هنگام طراحی Skoda Enyaq، زیرا این خودرو آرامشبخش برای رانندگی است و میتواند بدون شکایت زیاد با بدترین جادهها مواجه شود.
با ظاهری چشمگیر و کابینی پر از فناوریهای جدید، اشکودا انیاک نسل جدیدی از اشکوداهای شیک است. با استفاده از پلتفرم MEB گروه فولکسواگن که به طور فزایندهای رایج است، اشکودا با چالش واقعی روبرو بود که چگونه خودروی خانوادگی الکتریکی خود را در بازاری که به طور فزایندهای شلوغ است، متمایز کند.
کابین به نظر میرسد که کمنما است، اما احساس استحکام میدهد و خریداران میتوانند با انتخاب یکی از چهار انتخابهای طراحی به نامهای Loft، Lounge، Suite و ecoSuite، کابین را شخصیسازی کنند. هر یک از این انتخابها از مواد و طراحی مختلفی استفاده میکنند تا ظاهر و استایل خاصی ایجاد کنند. همچنین یک مشخصات SportLine Plus وجود دارد که اساسا معادل اشکودا با تزئینات در بیاموها است. این مدلها دارای طراحیهای تهاجمیتر هستند.
صفحه نمایش اطلاعات و سرگرمی در انیاک با 13 اینچ یکی از بزرگترین صفحاتی است که تاکنون در مدلهای اشکودا استفاده شده است. این صفحه بهطور معمول کارآمد و پر از ویژگیها است. در حالی که نمایشگر واضح و روشن آن به راحتی خوانا است. گرافیکهای ساده و واضح نیز اجازه میدهند تا صفحه اصلی به چهار کاشی با اندازههای مختلف تقسیم شود، بنابراین نقشه باز میماند و در عین حال تنظیمات سرگرمی و میانبرها به منوهای رانندگی و تلفن هوشمند را نیز نگه میدارد. نقشهبرداری خود نیز روشن و بدون اطلاعات غیرضروری است.
لبه پایین صفحه نمایش شامل میانبرهای بیشتری به منوی اصلی است. زمان بارگذاری سریع است و Apple CarPlay و Android Auto میتوانند بهصورت بیسیم متصل شوند. نمایشگر دیجیتال کوچک راننده به اندازهای که در رقبا وجود دارد، قابل تنظیم نیست و در کنار نمایشگر مرکزی بزرگ کمی کمرنگ به نظر میرسد، اما اطلاعات اساسی به خوبی و واضح ارائه میشوند.
با وزن دو تنی، انیاک یک خودروی سنگین است، اما به اندازهای که ممکن است فکر کنید، از لحاظ دینامیکی دچار مشکل نمیشود. باتریهای آن در کف خودرو قرار دارند که مزیت مرکز ثقل پایینتر را نسبت به مدلهای دارای موتور احتراق داخلی به ارمغان میآورد. حتی در جادههای پیچدار، تکانهای بدنه مشکلی ایجاد نمیکند. در طول تست ما، اشکودا انیاک بهتری از همتایان خود یعنی شاسی بلندهای کاروک و کودیاک بود.
سیستم کنترل شاسی دینامیکی اشکودا که شامل دمپرهای تطبیقی است، به عنوان بخشی از بسته اسپرت پلاس درایو ارائه میشود. ما توصیه نمیکنیم که پول اضافی برای آن صرف کنید. بهبودهای راحتی نسبت به تنظیمات استاندارد ناچیز است و در حالی که ممکن است در رانندگی سریعتر در جادههای عقب بهبودهایی مشاهده کنید، واقعا با آنچه انیاک بهترین در آن است، تناقض دارد. سازنده زمان زیادی را صرف اطمینان از این کرد که طراحی خارجی به عنوان یک مدل ایرودینامیک تا حد ممکن باشد، که بهطور قابلتوجهی به ستون A زاویهدار و خطوط مشخص در کنارهای خودرو منجر شده است. البته، نتیجه نهایی ممکن است به نظر بسیار چشمگیر بیاید. اما این یک نمونه کلاسیک از فرم بر اساس عملکرد است، زیرا شکل براقتر به معنای کاهش مقاومت هوا و افزایش برد مفید است.
سطح تجهیزات استاندارد واقعا خوب است. مدل پایه انیاک 60 با رینگهای آلیاژی 19 اینچی، چراغهای LED، نمایشگر دیجیتال کابین مجازی، کنترل آبوهوا، کروز کنترل و سنسورهای پارک عقب ارائه میشود. ارتقا به انیاک 85 نه تنها قدرت و برد کلی بیشتری به ارمغان میآورد، بلکه دارای فرمان چند منظوره گرم، سنسورهای پارک جلو، دوربین دید عقب و سیستم انتخاب حالت رانندگی است. مدلهای SportLine Plus دارای رینگهای آلیاژی 20 اینچی Vega Anthracite، چراغهای ماتریکس LED، سپرهای اسپرتتر، روکش چرم و تزئینات داخلی با اثر کربن هستند. در بالای مجموعه میتوانید به سمت لوکس یا اسپرت بروید.
خریداران به دنبال یک خودروی خانوادگی تمام الکتریکی بیش از پیش گزینههای زیادی دارند. نه تنها انیاک باید با رقبای خود در داخل شرکت رقابت کند، بلکه باید مشتریان را از خودروهایی همچون هیوندای Ioniq 5، کیا EV6، نیسان آریا، پژو E-3008 و ولوو EX30 جذب کند.
مدل Y تسلا یکی دیگر از شاسی بلندهای خانوادگی الکتریکی بسیار جادار است که به راحتی میتواند با اشکودا انیاک رقابت کند. در حالی که فورد موستانگ Mach-E یکی از بهترین خودروهای خانوادگی الکتریکی است که تاکنون تست کردهایم. در مقایسه با رقبای خود از تسلا، فورد و فولکسواگن، خریداران گزینههای بیشتری برای انتخاب ظاهر و احساس داخلی اشکودا انیاک دارند. اشکودا چهار انتخاب مختلف برای شخصیسازی کابین ارائه میدهد.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما