امروز: ۱۳ آبان ۱۴۰۳
وبلاگدهی و سابدایرکتوری آذین بلاگ

اشکودا افریک، کانسپتی با توانایی تولید آب آشامیدنی

متفرقه تاریخ انتشار: 24/08/01 بدون نظر   19 بازدید

اندازه فونت    
اشکودا افریک، کانسپتی با توانایی تولید آب آشامیدنی

با معرفی اشکودا افریک، کانسپت سبک و مجهز به تولیدکننده آب آشامیدنی با ما در آذین بلاگ همراه باشید. اشکودا افریک، یک پروژه مبتنی بر اشکوا کامیک، توسط 25 دانش‌آموز از مدرسه حرفه‌ای این شرکت ساخته شده است.

در حالی که نسخه تولیدی این خودرو به صورت انحصاری با سیستم دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود، نسخه منحصر به فرد اشکودا افریک با سیستم چهارچرخ محرک از اشکودا اکتاویا بهره می‌برد. یکی از ویژگی‌های جالب توجه اشکودا افریک، تجهیز آن به دستگاه تولیدکننده آب آشامیدنی از شرکت Watergen است.

کانسپت اشکودا افریک

مشخصات فنی و موتوری اشکودا افریک

این خودرو دارای موتور توربوشارژر 2 لیتری بنزینی از مدل اکتاویا است که 190 اسب بخار قدرت و 235 پوند-فوت گشتاور را به هر دو محور از طریق یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه هفت سرعته انتقال می‌دهد.

اشکودا افریک طول 4362 میلی‌متر، عرض 1793 میلی‌متر دارد و فاصله بین محورهای آن 2649 میلی‌متر و ارتفاع از زمین آن 180 میلی‌متر است. موتور 2 TSI چهار سیلندر 190 اسب بخار تولید می‌کند و حداکثر گشتاور 320 نیوتون متر را از طریق یک گیربکس DSG هفت سرعته به هر چهار چرخ منتقل می‌کند.

نمای داخلی خودرو

تاریخچه این سبک طراحی

از سال 2014، هر ساله کارآموزان مدرسه فنی حرفه‌ای Skoda گرد هم می‌آیند تا با توسعه یک خودروی نمونه‌ای چشمگیر، به ایده‌های خود آزادی ببخشند. این پروژه‌ی خودروی دانش‌آموزی به گروهی منتخب از حرفه‌ای‌های آینده این امکان را می‌دهد تا در تیم کار کنند و پروژه‌ها را ترکیب کنند و در نهایت کار خود را به اعضای کمیته اجرایی شرکت معرفی کنند. در سال‌های گذشته، مدل‌هایی مانند اشکودا اسلاویا و اشکودا انیاک را به ما ارائه داده‌اند.

نگاهی به داخلی و داشبورد

در داخل خودرو، تجهیزاتی مانند کپسول آتش‌نشانی و دو صندلی سطلی، از ماشین رالی فابیا الهام گرفته شده است. طراحان اشکودا سیستم ناوبری را در سمت مسافر داشبورد نصب کرده‌اند، در حالی که فرمان و کمربندهای ایمنی شش نقطه‌ای از خودروی سوپر مینی رالی گرفته شده‌اند. خود داشبورد نیز از Fabia Rally2 evo تطبیق یافته است.

خودرو Skoda Afriq

کانسپتی با سامانه تولید آب آشامیدنی

یکی از ویژگی‌های جالب توجه اشکودا افریک، تجهیز آن به دستگاه تولیدکننده آب آشامیدنی از شرکت Watergen است که در بخش عقب نصب شده است. این دستگاه از رطوبت هوا آب آشامیدنی تولید می‌کند و در یک فرآیند چهار مرحله‌ای کار می‌کند. ابتدا یک فن هوا را جذب کرده و سپس یک فیلتر داخلی خاک و گرد و غبار را حذف می‌کند. هوای پاکسازی شده سپس از طریق یک مبدل حرارتی ارسال می‌شود که آب را تقطیر می‌کند.

در مرحله بعد، آب از طریق یک فیلتر آبشاری عبور می‌کند تا آب حتی خالص‌تر شود، در حالی که نور UV میکروارگانیسم‌ها را از بین می‌برد و مواد شیمیایی مضر را تجزیه می‌کند. پس از پاکسازی کامل، آب در یک مخزن ذخیره می‌شود و به طور مداوم در آن گردش می‌کند، در حالی که دوباره با نور UV باقی‌مانده ویروس‌ها و باکتری‌ها از بین می‌روند. با وزن تنها 1350 کیلوگرم، افریک با چرخ‌های سبز 15 اینچی OZ Racing خود، هشتمین خودروی کانسپت دانش‌آموز اشکودا است.

نمای کناری خودرو

ویژگی‌های ایمنی خودرو

مانند یک خودروی رالی واقعی، اشکودا افریک مجهز به ویژگی‌های ایمنی مناسب مانند سیستم اطفا حریق، صندلی‌های مسابقه‌ای، کمربندهای ایمنی شش نقطه‌ای و البته قاب ایمنی است. سایر ویژگی‌ها که از اشکودا Fabia Rally2 evo الهام گرفته شده‌اند شامل داشبورد، فلپ تهویه، اسپویلر سقف عقب، چراغ‌های اضافی جلو و بست‌های سریع در کاپوت و درهای عقب هستند. و مانند یک اشکودا واقعی، افریک دارای ویژگی Simply Clever خود است. این دستگاه از شرکت Watergen است که به راننده و سرنشین افریک آب آشامیدنی خنک و تصفیه شده از هوای محیط را در هر زمان و بدون وابستگی به محیط، فراهم می‌کند.

نحوه عملکرد سیستم تولید آب آشامیدنی Skoda Afriq

آب زیر نمایشگر به یک فنجان در نگهدارنده فنجان می‌ریزد. نمایشگر سطح فعلی آب در مخزن و دما و رطوبت هوایی که آب از آن تولید شده را نشان می‌دهد. واحد اصلی با فن و فیلتر هوا، مبدل حرارتی GENius، کندانسور و کمپرسور در پشت دو صندلی اسپرت در عقب اشکودا افریک قرار دارد. هوا در اینجا جمع‌آوری شده، خنک شده و به آب متراکم می‌شود. این سیستم به طور کامل با طراحی خودرو یکپارچه شده و می‌تواند بسته به شرایط خارجی مانند دما و رطوبت، روزانه تا 20 لیتر آب آشامیدنی تولید کند.

کابین اشکودا افریک

فضای داخلی و کابین اشکودا افریک

طراحان فضای داخلی و کابین اشکودا افریک را به سبک تمامی خودروهای رالی کاهش دادند. صندلی‌های مخصوص مسابقه و کمربندهای ایمنی شش‌نقطه‌ای وجود دارد و فرمان و داشبورد از اشکودا فابیا Rally2 evo گرفته شده است. اشکودا افریک همچنین به یک سیستم خاموش‌کننده آتش برای ایمنی خدمه مجهز شده است.

ویژگی‌های داخل خودرو شامل سیستم ناوبری بیرونی است که شامل یک کیلومترشمار می‌شود و امکان استفاده از ناوبری رالی را فراهم می‌کند. دو دوربین با میکروفون برای ضبط رانندگی نصب شده‌اند و این فیلم‌ها را روی کارت‌های حافظه ذخیره می‌کنند. یک دوربین روی سقف بین صندلی‌ها و دیگری در ستون A سمت چپ بالای داشبورد قرار دارد.

نمای جلویی ماشین

طراحی و بدنه

اشکودا افریک دارای بدنه دو در است که درهای عقب آن به بدنه جوش داده شده‌اند تا استحکام بیشتری به بدنه ببخشند. رنگ‌آمیزی این کانسپت از مدل Fabia Rally2 evo الهام گرفته و شامل فلپ تهویه روی سقف، اسپویلر عقب و چراغ‌های اضافی جلو می‌شود. دانش‌آموزان برای تزئین خودرو، با همکاری بخش طراحی اشکودا، برچسب‌های رنگارنگی به سبک مسابقات رالی طراحی کردند. رینگ‌های OZ Racing به ظاهر اسپرت و مقاوم خودرو کمک می‌کنند.

لوازم و تزئینات خودرو Afriq

ویژگی‌های عمومی اشکودا افریک

نام انتخاب شده توسط گروه دانش‌آموزان نه تنها برای تجلیل از رالی افسانه‌ای داکار است، بلکه به مسئولیت اشکودا در قبال تمام فعالیت‌های گروه Volkswagen در شمال آفریقا (مصر، تونس، مراکش و الجزایر) نیز اشاره دارد. این منطقه به همراه هند و روسیه، جایی است که این خودروساز چکی قصد دارد تا پیش از سال 2030 به عنوان اصلی‌ترین خودروساز اروپایی تبدیل شود.

خودروی پایه انتخاب شده برای این پروژه، اشکودا کامیک بود. این شاسی‌بلند کوچک خانواده اشکودا نقطه شروعی برای ایجاد نسخه‌ای از رالی بود. به نوعی بین یک WRC و یک خودروی آفرود رالی داکار قرار می‌گیرد. علاوه بر افزایش ارتفاع از زمین، این خودرو دارای قوس‌های چرخ گسترش‌یافته، سپر جلویی تغییر یافته، چراغ‌های کمکی بر روی کاپوت، اسپویلر عقب، دریچه هوای سقف و البته چرخ‌های بزرگتر آفرودی با رینگ‌های 15 اینچی OZ Racing به رنگ سبز است.

خودرو رالی Skoda Afriq

بلندتر، سبک‌تر و قدرتمندتر

تغییرات در شاسی به دلیل تغییرات در پیشرانه ضروری شد. این پیشرانه شامل موتور و جعبه‌دنده است که به طور کامل از خودروی اشکودا اکتاویا 4×4 گرفته شده است. سیستم اگزوز نیز به منظور هماهنگی با موتور جدید و شاسی اصلاح شده، تغییر یافته است.

با اینکه پیشرانه از اکتاویا، به همراه سیستم چهارچرخ محرک، سنگین‌تر از قطعات معادل در حالت استاندارد است، طراحان موفق به ساخت افریک حدود 100 کیلوگرم سبک‌تر شدند. شاسی که برای رانندگی در جاده‌های ناهموار تغییر یافته است، همچنین باعث شده افریک کمی بلندتر باشد.

بررسی اشکودا افریک

علت انتخاب تم آفریقایی در اشکودا افریک چیست؟

علاوه بر اشاره به رالی معروف داکار، طراحان می‌خواستند مسئولیت اشکودا در قبال تمامی فعالیت‌های گروه فولکس‌واگن در شمال آفریقا را برجسته کنند. ساخت اشکودا افریک چهار ماه به طول انجامید و طراحان حدود دو هزار ساعت برای پروژه وقت گذاشتند. یکی از دلایل بار کاری سنگین، تغییرات گسترده در بدنه اصلی بود. مهندسان درب‌های عقب این شاسی‌بلند شهری را به بدنه جوش دادند و گلگیرها، قوس چرخ‌ها و سپرهای افریک دو درب را به‌طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر کردند. سیستم تعلیق قوی‌تر شده و ارتفاع خودرو از زمین نیز افزایش یافته است. افزودن سیستم چهارچرخ محرک نیز زمان زیادی را به خود اختصاص داد.

منبع: آذین بلاگ

برچسب ها:

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
رفتن به ابتدای صفحه