نکاتی برای به حداکثر رساندن و افزایش طول عمر لاستیک را در سایت آذین بلاگ برای شما تهیه کردهایم. اگر میخواهید لاستیکهای خودرو شما عمر طولانی و عملکرد مطلوبی داشته باشند. نکات زیر را بررسی کنید تا بتوانید طول عمر لاستیکهای خود را افزایش دهید.
لاستیکها یکی از مهمترین و در عین حال گرانترین خریدهای خودرو هستند. توصیه معمول این است که هر سه تا چهار سال یکبار لاستیکها را تعویض کنید، بهویژه اگر سالانه بین 20 تا 24 هزار کیلومتر رانندگی میکنید. بااینحال، اقداماتی وجود دارد که میتوانید برای جلوگیری از فرسایش زودرس و افزایش طول عمر لاستیکها انجام دهید تا در بلندمدت هزینههای کمتری بپردازید.
امروزه با پیشرفت فناوری تایر Tire، پنچر شدن کمتر از گذشته رخ میدهد، اما همچنان ممکن است اتفاق بیفتد. رانندگی با لاستیک پنچر نهتنها آسیب بیشتری به لاستیک و رینگ خودرو وارد میکند و هزینههای بیشتری به همراه دارد، بلکه ایمنی شما و سایر رانندگان را نیز به خطر میاندازد.
هنگامی که با لاستیک پنچر رانندگی میکنید، رینگ چرخ باعث فشرده شدن لاستیک روی سطح جاده شده و لایه داخلی آن را از بین میبرد. ادامه رانندگی در این شرایط میتواند به آسیب جدی یا تغییر شکل رینگ منجر شود که در برخی موارد نیاز به تعویض آن خواهد داشت. همچنین، ممکن است قطعاتی مانند خطوط ترمز، دیسکها، کالیپرها و سیستم تعلیق نیز دچار آسیب غیرقابل تعمیر شوند.
البته اگر در موقعیت خطرناکی قرار دارید، ایمنی خود را در اولویت بگذارید. در چنین شرایطی، با سرعت کم و چراغهای هشدار روشن، خودرو را به مکانی امن منتقل کنید.
آیا میدانید فشار مناسب لاستیک برای افزایش طول عمر لاستیک چقدر ضروری است؟ این مقدار در دفترچه راهنمای خودرو، برچسب کنار درب راننده، درب جعبه داشبورد یا درب مخزن سوخت درج شده است.
کنترل فشار باد لاستیکها بهطور منظم میتواند از مشکلات جدی مانند سایش نامتوازن جلوگیری کند. بسیاری از خودروهای مدرن مانند بنز جی کلاس مجهز به سیستم مانیتورینگ فشار لاستیک (TPMS) هستند که هنگام کاهش فشار، هشدار میدهند. کاهش دما، بهویژه در فصل زمستان، میتواند باعث افت فشار شود، بنابراین بهتر است حداقل یکبار در فصل سرما لاستیکهای خود را تنظیم کنید.
اگر خودرو به یک سمت کشیده میشود یا متوجه سایش غیرعادی در لبههای داخلی یا خارجی لاستیکها شدید، ممکن است نیاز به تنظیم مجدد همراستایی (Alignment) داشته باشید. این فرآیند شامل تنظیم زاویههای کمبر، کستر و تو-این/تو-اوت خودرو با استفاده از تجهیزات تخصصی است که میتوان آن را در تعمیرگاههای معتبر انجام داد.
بالانس کردن چرخها بهمعنای افزودن وزنههای تعادلی به رینگ است تا از لرزشهای ناشی از عدم تعادل جلوگیری شود. اگر خودرو در سرعتهای 95 تا 110 کیلومتر بر ساعت دچار لرزش شد، احتمالاً نیاز به بالانس مجدد چرخها دارید.
همچنین، چرخش دورهای لاستیکها هر 6 تا 10 هزار کیلومتر – یا هنگام تعویض روغن باعث توزیع یکنواخت سایش و افزایش عمر لاستیک میشود.
اگر گیج اندازهگیری عمق آج لاستیک ندارید، میتوانید از یک سکه استفاده کنید. سکه را رو به پایین در شیار لاستیک قرار دهید. اگر بالای آن مشخص باشد، زمان تعویض لاستیک فرا رسیده است.
دیوارههای جانبی لاستیک نسبت به سطح آج، مقاومت کمتری دارند زیرا فاقد لایههای تقویتی فولادی هستند. برخورد لاستیک با جدول یا کنارههای خیابان هنگام پارک کردن میتواند به دیوارههای لاستیک آسیب رسانده و طول عمر آن را کاهش دهد. همچنین، برخورد مداوم با جدولها هنگام پارک کردن بهصورت مورب میتواند منجر به پارگی یا تغییر شکل دیواره لاستیک شود.
چالههای جاده، بهویژه در سطوح آسفالت، میتوانند به لاستیکها آسیب جدی وارد کنند. لبههای تیز این چالهها باعث کشیدگی و آسیب به ساختار لاستیک شده و در موارد شدید، منجر به ترکیدن لاستیک یا صدماتی به رینگ میشوند. هرچه با سرعت بیشتری از روی چاله عبور کنید، احتمال آسیب افزایش مییابد.
شتابگیری ناگهانی و توقفهای شدید، سریعتر از هر عامل دیگری به آج لاستیکها آسیب میزنند. هنگام ترمزگیری شدید، نیروی اصطکاک شدید ایجاد شده باعث فرسایش سریعتر آج لاستیک میشود. رعایت قانون سهثانیه (حفظ فاصله مناسب از خودروی جلویی) میتواند شما را از موقعیتهایی که نیاز به ترمز ناگهانی دارند دور نگه دارد.
سطوح شنی و جادههای سنگلاخی، بهویژه با سنگهای خرد شده، میتوانند به لاستیکهای معمولی خودرو آسیب جدی برسانند. اگر خودروی شما دارای لاستیکهای مخصوص آفرود نیست، سعی کنید از این جادهها دوری کنید. اما اگر اجتنابناپذیر است، نکات زیر را رعایت کنید:
آگاهی از حداکثر ظرفیت بار و وزن قابلتحمل لاستیکها بسیار مهم است. بارگذاری بیشازحد باعث فشار بیشازحد بر لاستیک شده و میتواند منجر به خرابی و ترکیدن آن شود. قبل و بعد از سفرهای طولانی یا استفاده طولانیمدت، وضعیت لاستیکها را جهت افزایش طول عمر لاستیک بررسی کنید. همچنین، از محدودیتهای سرعت لاستیکها آگاه باشید و همیشه در محدوده مجاز رانندگی کنید.
هنگام گیر کردن در برف، یخ، گل یا ماسه، از بکسوات بیشازحد لاستیک خودداری کنید. نیروی گریز از مرکز ناشی از چرخش سریع لاستیک ممکن است باعث ترکیدن ناگهانی لاستیک شود که میتواند به خودرو آسیب برساند یا منجر به جراحتهای جدی برای راننده یا افراد اطراف شود. سرعت چرخش لاستیک را از 55 کیلومتر بر ساعت فراتر نبرید. برای خارج کردن خودرو، بهآرامی حرکت رفت و برگشتی انجام دهید.
هرگز در نزدیکی یا پشت لاستیکی که با سرعت بالا میچرخد نایستید، چه هنگام تلاش برای هل دادن خودرو و چه هنگام استفاده از دستگاه بالانس دینامیکی روی خودرو. با رعایت این نکات، میتوانید طول عمر لاستیکهای خود را افزایش دهید و با اطمینان و ایمنی بیشتری رانندگی کنید.
رانندگی با لاستیکهای فرسوده یا آسیبدیده میتواند خطر خرابی لاستیک را بهطور چشمگیری افزایش دهد. خبر خوب این است که با شناخت نشانههای اولیه، میتوان از بسیاری از این مشکلات جلوگیری کرد.
در این راهنما، برخی از مهمترین نشانههای خرابی لاستیک جهت افزایش طول عمر لاستیک را بررسی میکنیم که دانستن آنها میتواند به افزایش ایمنی رانندگی شما کمک کند.
چرا اتفاق میافتد؟
احساس تغییر در نحوه رانندگی، مانند سختتر شدن فرمانپذیری یا کاهش کارایی ترمزها، نشاندهنده افت فشار باد لاستیک است.
آج لاستیکها، نقش حیاتی در چسبندگی به جاده، کنترل خودرو و ترمزگیری مؤثر دارند. اگر آج لاستیک بیش از حد کم باشد، خطر لغزش و سر خوردن افزایش مییابد.
لاستیکهای باکیفیت معمولاً حدود 96 هزار کیلومتر عمر دارند، که برای یک راننده معمولی تقریباً 4 سال است.
نگهداری صحیح از لاستیکها نهتنها موجب افزایش ایمنی رانندگی میشود، بلکه میتواند از هزینههای اضافی نیز جلوگیری کند.
برای افزایش طول عمر لاستیک، باید بهطور منظم فشار باد آن را بررسی و تنظیم کرد، چرخها را بالانس و تراز نمود، لاستیکها را هر 6 تا 10 هزار کیلومتر جابهجا کرد و از رانندگی پرشتاب، ترمزهای ناگهانی و عبور از مسیرهای ناهموار با سرعت بالا خودداری کرد.
تنظیم صحیح فشار باد لاستیک، سایش یکنواخت را تضمین میکند و از افزایش مصرف سوخت جلوگیری میکند. لاستیکهای کمباد یا پرباد باعث فرسایش نامتعادل شده و طول عمر آنها را کاهش میدهد. بررسی ماهانه و تنظیم باد بر اساس مقدار توصیهشده در دفترچه خودرو، تأثیر زیادی در افزایش عمر لاستیک دارد.
اگر هنگام رانندگی لرزش در فرمان احساس شود یا خودرو به یک سمت کشیده شود، بالانس و تراز چرخها ضروری است. همچنین، بهتر است هر 10 تا 15 هزار کیلومتر یا هنگام تعویض لاستیکها، تنظیم زوایای چرخ انجام شود تا از سایش نامتعادل و کاهش عمر لاستیک جلوگیری شود.
بهتر است فشار باد لاستیکها حداقل یکبار در ماه بررسی شود. همچنین، هنگام تغییرات شدید دما، قبل از سفرهای طولانی و در صورت روشن شدن چراغ هشدار TPMS، باید فشار باد را مجدداً اندازهگیری و تنظیم کرد.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما