بوگاتی ویرون بهطور غیرقابلانکاری از تمامی خودروهای اسپرت عجیبوغریب که امروزه در جادهها وجود دارند، یک سر و گردن بالاتر است. این خودرو از یک موتور منحصر بهفرد 8 لیتری 16 سیلندر چهار توربوشارژ W شرکت فولکسواگن بهره میبرد که قدرت حیرتانگیز 1001 اسب بخار را ارائه میکند. علاوه بر این، 922 پوند فوت گشتاور از 2200 دور در دقیقه به بعد در دسترس است. این موتور که در وسط خودرو قرار گرفته، به نوعی ترکیبی از دو بلوک V8 با زاویه بسته است که در یک الگوی W ادغام شدهاند. با بررسی بوگاتی ویرون در آذین بلاگ همراه ما باشید.
بوگاتی ویرون یک خودروی اسپرت موتور وسط است که توسط گروه فولکسواگن و بوگاتی در آلمان طراحی و توسعه یافته و توسط شرکت خودروسازی فرانسوی بوگاتی در مولشیم، فرانسه ساخته شده است. این خودرو به نام راننده مسابقات، پیر ویرون، نامگذاری شده است. باید توجه داشت که بوگاتی ویرون فراتر از موتور خارقالعاده خود است. در ازای سرمایهگذاری 1.7 میلیون دلاری، خریداران از یک کابین لوکس و همچنین کنترل فوقالعادهای که به خوبی با نیروی موتور W16 هماهنگ است، برخوردار میشوند. اما در نهایت، ویرون تماما درباره حس قدرت مطلقی است که هر مالک خوششانس تجربه خواهد کرد. این یک هدیه روانی است که همواره لذتبخش باقی میماند.
بوگاتی ویرون دارای یک موتور W16 توربو چهارگانه 8 لیتری است که در وسط خودرو قرار گرفته است. قدرت 1001 اسب بخار و گشتاور 922 پوند-فوت آن از طریق یک نسخه تقویتشده از جعبهدنده دوکلاچه ترتیبی Audi/VW (DSG) به هر چهار چرخ منتقل میشود. این گیربکس دو حالت خودکار، معمولی و اسپرت دارد و همچنین میتوان آن را به صورت دستی از طریق پدالهای پشت فرمان تغییر داد.
برای رسیدن به سرعت حداکثری 410 کیلومتر بر ساعت، باید از یک کلید جداگانه استفاده شود؛ در غیر این صورت، سرعت ویرون به 370 کیلومتر بر ساعت محدود میشود. یک بال عقب بالا رونده به دو ارتفاع مختلف گسترش مییابد تا خودرو را پایدار نگه داشته و در ترمزگیری نیز کمک کند.
قیمت بوگاتی ویرون مدل 2009 در زمان تولید، حدود 1.7 میلیون دلار تعیین شده بود. به طور معمول، تنها خودروهای کلاسیک نادر و بسیار دلخواه میتوانند به ارزشی بالای یک میلیون دلار دست یابند. اما تنها یک خودروی واقعا خاص میتواند با کیلومتر شمار صفر از نمایندگی خارج شود و 1.7 میلیون دلار قیمت داشته باشد. بوگاتی ویرون مدل 2009 یکی از این خودروهاست. یک شاهکار مهندسی که به راحتی در کلکسیون خودروهای یک عاشق ثروتمند جای میگیرد.
تا تاریخ 6 اوت 2014، تعداد 405 خودرو تولید و به مشتریان در سراسر جهان تحویل داده شده بود، و سفارشهای دیگری نیز برای 30 خودرو دیگر ثبت شده بود. گزارش شده بود که بوگاتی تا پایان سال 2015 تعداد 300 کوپه و 150 رودستر تولید کند. مجموع تولید این خودروها در یک دوره بیش از 10 سال به 450 واحد رسید. آخرین خودروی تولیدی، یک گرند اسپورت ویتس با نام La Finale در نمایشگاه خودروی ژنو 2015 به نمایش درآمد.
گیربکس جایگزین برای بوگاتی ویرون بیش از 120 هزار دلار هزینه دارد. همچنین این خودرو دارای سیستم چهارچرخ محرک دائمی است که از سیستم کشش هالدکس استفاده میکند. لاستیکهای ویژه میشلین PAX که برای سرعت بالای ویرون طراحی شدهاند، به ارزش 25 هزار دلار برای هر مجموعه هستند. این لاستیکها فقط در فرانسه قابل نصب روی چرخها هستند و این خدمات 70 هزار دلار هزینه دارد. وزن خودرو 1888 کیلوگرم است که نسبت قدرت به وزن آن، طبق ارقام گروه فولکسواگن، 530 اسب بخار به ازای هر تن میباشد. فاصله بین دو محور این خودرو 2710 میلیمتر و طول کلی آن 4462 میلیمتر است. عرض آن 1998 میلیمتر و ارتفاع 1204 میلیمتر است. بوگاتی ویرون دارای 10 رادیاتور است.
اگر این عملکرد خیرهکننده و قیمت فوقالعاده بالا برای اطمینان از انحصار کافی نیست، Bugatti Veyron را میتوان به دلخواه هر مشتری سفارشی کرد. هر پوسته بدنه میتواند در دو رنگ نقاشی شود، با گلگیرها و درهای جلو که با بقیه خودرو تفاوت دارند. فضای داخلی نیز میتواند به صورت دو رنگ طراحی شود. ذوق و سلیقه محدودیتی ندارد؛ بنابراین میتوانید بوگاتی ویرون خود را با رنگهای سبز و زرد اوکلند، بنفش و سبز، یا قرمز و زرد آراسته کنید.
در ویرون 2009 هیچ ایربگ جانبی یا پردهای وجود ندارد. تنها حداقل ایربگهای جلو مطابق با مقررات دولتی تعبیه شدهاند. کنترل پایداری، کنترل کشش و ترمزهای دیسکی سرامیک کربن ضد قفل به صورت استاندارد موجود هستند.
اصطلاحات رایج خودرو برای ویرون کاربرد چندانی ندارند. 1001 اسب بخار از یک موتور 8 لیتری W16 خاص با چهار توربوشارژر بیرون میآید. موتور ویرون که در وسط خودرو قرار دارد و به هر چهار چرخ نیرو میدهد، از نیروی فوقالعاده خود برای فراتر رفتن از حداکثر سرعت تئوریک خودروهای فرمول 1 استفاده میکند. شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت آن در 2.5 ثانیه از هر چیز دیگری که میتوانید به طور قانونی در جادههای عمومی خریداری و رانندگی کنید، سریعتر است.
ویرون مدل 2009 به قدری سریع است که به یک صفت مختص خود نیاز دارد. شاید ویرونیک بهترین توصیف باشد. مشکل اینجاست که فقط خود ویرون در حال حاضر به این توصیف میخورد. در خط مستقیم، تنها چیزهایی که در زمین سریعتر شتاب میگیرند، خودروهای مسابقه، جتها، راکتها، گلولهها و سوپرمن هستند. با این حال، هیچ یک از آنها با چرم تزئین نشدهاند. به سادگی میتوان گفت، ویرون میتواند سریعتر از حد قانونی حرکت کند، بنابراین توصیه میکنیم جادهای خلوت و اختصاصی خریداری کنید.
همانطور که از یک خودروی 1.7 میلیون دلاری انتظار میرود، کابین بوگاتی ویرون بسیار لوکس است. روکش چرمی با شکوه و همهجا حاضر است و تزئینات آلومینیومی گستردهای نیز در قسمت مرکزی، فرمان و سایر کنترلها به چشم میخورد.
ویژگیهای داخلی شامل تودوزی چرمی کامل، صندلیهای گرمشونده، انتخاب سه نوع صندلی اسپرت، سیستم کنترل خودکار دما، سیستم صوتی 400 وات CD، رابط آیپاد، بلوتوث، دوربین پشتیبان و سیستم ناوبری با نمایشگر آینه عقب است. مدل گرند اسپرت شامل یک پنل سقف شیشهای جزئی قابل جدا شدن و یک پنل سقف پارچهای جانبی است.
تصمیم برای شروع تولید این خودرو توسط گروه فولکسواگن در سال 2001 گرفته شد. اولین نمونه جادهای در آگوست 2003 تکمیل شد که به جز چند جزئیات کوچک، با نسخههای تولیدی سری بعدی یکسان بود. در طی انتقال از مرحله توسعه به تولید سری، مشکلات فنی زیادی به وجود آمد که تولید را تا سال 2005 به تعویق انداخت. بوگاتی ویرون به افتخار پیر ویرون، مهندس توسعه، راننده آزمایش و راننده مسابقه شرکت بوگاتی نامگذاری شده است.
در سال 2009، این انتخاب با عرضه ویرون گرند اسپرت گسترش یافت. پس از آن که مشتریان از نبود یک نسخه کانورتیبل شکایت کردند، بوگاتی تصمیم گرفت دوباره به طراحی برگردد و ساختار قسمت بالای شیشه جلو و ورودیهای هوای سقف را تقویت کند تا امکان داشتن یک سقف باز بدون از دست دادن قابلیتهای ویرون فراهم شود. گرچه این خودرو بیشتر به سبک تارگا است تا یک رودستر کامل یا کانورتیبل، گرند اسپرت اجازه میدهد تا راننده تعامل بیشتری با طبیعت و همچنین 1001 اسب بخار خشمگین داشته باشد. چندین نسخه ویژه از ویرون نیز برای سال 2009 موجود است. برجستهترین آنها دو مدل ویژه به مناسبت جشن صد سالگی بوگاتی هستند.
در سال 2008، مدیر عامل وقت بوگاتی، تأیید کرد که ویرون توسط یک مدل جدید جایگزین خواهد شد که تا سال 2012 معرفی میشود. در سال 2011، مدیر عامل جدید، ولفگانگ دورهایمر، اعلام کرد که شرکت قصد دارد دو مدل در آینده تولید کند. یکی بهعنوان جانشین ویرون و دیگری یک لیموزین با نام بوگاتی 16C گالیبیر بود. پروژه گالیبیر بعدا لغو شد، زیرا بوگاتی به جای آن روی جانشین ویرون کار کرد که به بوگاتی شیرون تبدیل شد. جانشین ویرون بهعنوان کانسپت بوگاتی ویژن گرن توریسمو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سپتامبر 2015 رونمایی شد.
این مدل اصلیترین نسخه بوگاتی ویرون است که به موتوری با 16 سیلندر و 4 توربوشارژر مجهز شده است. قدرت خروجی این مدل 1001 اسب بخار و حداکثر سرعت آن 407 کیلومتر بر ساعت است. ویرون 16.4 به عنوان یک خودروی لوکس و فوقالعاده سریع، به سرعت محبوبیت جهانی کسب کرد.
مدل سوپر اسپورت در سال 2010 معرفی شد و نسخه تقویتشدهای از ویرون اصلی به شمار میرود. این مدل با افزایش قدرت به 1200 اسب بخار و بهبود آیرودینامیک بدنه، توانست رکورد سرعت 431 کیلومتر بر ساعت را ثبت کند. تنها 30 دستگاه از این مدل تولید شد و به دلیل ویژگیهای خاص و محدودیت تولید، یکی از کمیابترین و گرانترین خودروهای جهان محسوب میشود.
مدل گرند اسپورت نسخهی روباز ویرون 16.4 است که در سال 2009 معرفی شد. این مدل دارای سقف قابل باز شدن بوده و قدرت خروجی مشابه با ویرون 16.4 دارد. بوگاتی گرند اسپورت با ترکیب عملکرد فنی بالا و امکان تجربه رانندگی روباز، برای عاشقان سرعت و لوکس بودن طراحی شده است.
نسخهی ویتس، ترکیبی از مدلهای گرند اسپورت و سوپر اسپورت است. این مدل که در سال 2012 معرفی شد، از موتوری با قدرت 1200 اسب بخار برخوردار است و حداکثر سرعت آن به 410 کیلومتر بر ساعت میرسد. گرند اسپورت ویتس، سریعترین خودروی روباز جهان محسوب میشود.
بوگاتی در طول تولید ویرون، نسخههای متعددی از ادیشنهای محدود و ویژه را به بازار عرضه کرد که شامل انواع مدلهای “Les Légendes de Bugatti” و دیگر نسخههای سفارشی و محدود بودند. این مدلها علاوه بر تغییرات در ظاهر و رنگبندی، ویژگیهای خاصی همچون مواد با کیفیت بالا و فناوریهای سفارشی را نیز ارائه میدهند.
ارزش خرید بوگاتی ویرون به عوامل متعددی بستگی دارد که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند. بوگاتی ویرون یکی از گرانترین خودروهای جهان است. مدلهای مختلف این خودرو با قیمتهای بین 1.5 تا 3 میلیون دلار و حتی بیشتر به فروش میرسند. برای کسانی که به دنبال یک خودرو سرمایهگذاری هستند، ویرون به دلیل کمیاب بودن و جایگاه خاص خود در بازار خودروهای لوکس میتواند گزینهای جذاب باشد. ویرون یکی از سریعترین و پرقدرتترین خودروهای جهان است.
اگر علاقهمند به تجربه رانندگی با سرعتهای بالا و عملکرد فنی فوقالعاده هستید، این خودرو میتواند انتخابی مناسب باشد. با این حال، باید در نظر داشت که این خودرو برای استفاده روزمره چندان مناسب نیست و بیشتر به عنوان یک خودروی کلکسیونی و یا برای استفاده در پیستهای مسابقهای مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از موارد مهم در خرید بوگاتی ویرون، هزینههای بالای نگهداری و تعمیر آن است. تعویض تایرهای این خودرو ممکن است به تنهایی دهها هزار دلار هزینه داشته باشد. همچنین، برای تعمیر و سرویس این خودرو نیاز به کارشناسان متخصص و مجرب است که تعداد آنها محدود میباشد.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما