بوگاتی گالیبیر یک خودروی کانسپت فستبک است که توسط بوگاتی اتومبیلز ساخته شده است. این خودرو در یک نمایش خصوصی در سالن مونتاژ مولشیم فرانسه در سپتامبر 2009 رونمایی شد. بوگاتی گالیبیه 16C قرار بود از یک موتور 8 لیتری W16 با دو سوپرشارژر در جلو استفاده کند که نیرو را از طریق سیستم چهارچرخ متحرک دائمی منتقل میکرد. نسخه تولیدی این خودرو کانسپت در ابتدا قرار بود در سالهای 2013 تا 2015 وارد بازار شود؛ اما در سپتامبر 2013، بوگاتی اعلام کرد که به جای گالیبیر، پروژه جایگزین ویرون، یعنی بوگاتی شیرون را ادامه خواهد داد.
بوگاتی گالیبیر لغو شد چون طراحی آن مورد پسند فولکسواگن نبود. ترس از لغو پروژه توسط فولکسواگن باعث شد توسعه بوگاتی شیرون بهطور مخفیانه آغاز شود. با نگاهی به گذشته، برنامه بوگاتی برای تولید نسخه تولیدی گالیبیر 16C پس از رونمایی آن در سال 2009 محکوم به شکست به نظر میرسید. در سال 2011، شایعاتی منتشر شد که نشان میداد خودروی چهار درب بوگاتی با مشکلاتی روبرو است و احتمالا طراحی آن بهشدت با کانسپت اولیه که بوگاتی دو سال پیش نمایش داده بود، متفاوت خواهد بود. اما گالیبیر هرگز به تولید نرسید. اکنون میدانیم چرا! مرگ گالیبیر از جانب مدیران فولکسواگن بود که نتوانستند با طراحی بزرگ و سنگین آن کنار بیایند.
زیر کاپوت بوگاتی گالیبیر، موتور 8 لیتری W-16 از ویرون قرار خواهد گرفت، اگرچه با سوپرشارژ دو مرحلهای به جای چهار توربو شارژ، تا شتابی نرمتر و گشتاور عظیمتری که از یک لیموزین لوکس مورد انتظار است را فراهم کند. این موتور نیرو را به چهار چرخ منتقل خواهد کرد، اگرچه هنوز نوع جعبهدنده مشخص نشده است. گالیبیر سیستم تعلیق جدید و و ترمزهای دیسکی سرامیکی بزرگ خواهد داشت.
ساختار شاسی منحصربهفردی که بیشتر از فیبر کربن استفاده میکند و شبیه به یک فریم فضایی است نیز در نظر گرفته شده است. مواد پیشرفته نه تنها برای کاهش وزن بلکه برای حفظ سفتی ساختار خودرو برای مقابله با گشتاور عظیم موتور به کار میروند. پنلهای بدنه استاندارد همگی از فیبر کربن خواهند بود، اگرچه بوگاتی قصد دارد پنلهای جلو و دربهای آلومینیومی که در کانسپت نشان داده شدهاند را بهعنوان یک گزینه ارائه دهد. در خودروهای غیرآلومینیومی، نوار براق بالای پنجرههای جانبی به خط برش دربهای عقب و پایه دربها تا گلگیر جلو کشیده میشود.
نسخه تولیدی کانسپت 16C بوگاتی گالیبیر، که انتظار میرفت نام رویال را به خود بگیرد، در ابتدا قرار بود در سال 2013 وارد بازار شود. در سال 2011، بوگاتی عرضه رویال را به سال 2015 یا بعد از آن به تعویق انداخت تا طراحی خودرو را بهبود بخشد. بوگاتی انتظار داشت 3000 واحد از بوگاتی گالیبیر تولید کند که در مقایسه با 300 واحد از ویرون بسیار بیشتر بود و همچنین قیمت آن بیش از یک 1.2 میلیون دلار پیشبینی شده بود.
Bugatti Galibier به توسعه کانسپت بوگاتی رمبراند 2015 منجر شد که به دنبال گالیبیر به عنوان یک کانسپت لوکس با موتور W16 بوگاتی، اما به صورت کوپه دو درب بود. در سال 2016، مدیر عامل بوگاتی اظهار داشت که نسخه تولیدی مفهوم گالیبیر به عنوان یکی از چهار گزینه ممکن برای جایگزینی شیرون در نظر گرفته شده است. در سال 2020، شرکت همچنان به توسعه یک مدل چهار صندلی علاقهمند بود.
نام خودرو نه تنها نام یکی از سختترین گذرگاههای آلپ در تور دو فرانس است بلکه در زمان خود، نسخهای از تایپ 57 چهار درب بود که در اسپرت بودن و شکوه بینظیر بود. نام بوگاتی گالیبیر 16C به مدل بوگاتی تایپ 57 گالیبیه اشاره دارد. بوگاتی به طور سنتی به مدلهای تایپ 57 خود نامهایی میداد که به گذرگاههای کوهستانی اشاره میکردند. گالیبیه به کول دو گالیبیه در فرانسه اشاره دارد. 16C به 16 سیلندر بودن موتور این خودرو اشاره دارد.
بوگاتی گالیبیر 16C دارای کاپوتی است که به دو قسمت باز میشود و دارای یک لولای مرکزی است. این خودرو دارای یک خط طولی است که در کانسپتهای قبلی EB118 و EB218 نیز دیده شده و به خط طولی بدنه تایپ 57SC آتلانتیک اشاره دارد. احتمالا گالیبیر یکی از لوکسترین خودروهای جهان میبود، با ویژگیهای داخلی نظیر یک ساعت آنالوگ که میتواند بهعنوان ساعت داشبورد یا ساعت مچی استفاده شود.
بوگاتی قصد داشت سریعترین و قدرتمندترین چهار درب جهان را بسازد. در سال 2001، رئیس وقت گروه فولکسواگن، از مهندسان خود خواست تا خودروی مفهومی که در نمایشگاه ژنو آن سال رونمایی کرده بود را به یک خودروی تولیدی قانونی تبدیل کنند. او چهار چیز میخواست. خودرو باید بیش از 1000 اسب بخار قدرت، بیش از 400 کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد، در کمتر از سه ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و به اندازهای متمدن باشد که او بتواند با آن به اپرا برود.
داخل خودرو و کابین بوگاتی گالیبیر یک تفسیر مدرن از حال و هوای لوکس چوب و چرم است. تنها دو صفحه سرعتسنج و پاور متر در مرکز داشبورد وجود دارد و همه چیز دیگر روی یک نمایشگر گرافیکی پیشرفته در مقابل راننده نمایش داده میشود. یک ساعت سفارشی Parmigiani نیز در مرکز داشبورد قرار دارد که میتوان آن را خارج کرده و به بند ساعت متصل کرد و روی مچ دست راننده قرار داد.
گالیبیر بهعنوان یک خودروی چهار صندلی طراحی شده است، با یک کنسول مرکزی چوبی معلق که از صندلی عقب به پایه داشبورد قوس میزند. در عقب فضای کافی برای دو مسافر بالای شش فوت وجود دارد، اما مانند فضای راحت و لژدار پشت یک رولز رویس فانتوم نیست.
طراحی گالیبیر چالش ترکیب اسپرت بودن با راحتی و شکوه یک سدان مدرن چهار درب را به خوبی حل میکند. معماری پایه خودرو شخصیت اژدرمانند تایپ 35 را که در ویرون بازآفرینی شده بود، به شکلی نوین تفسیر میکند. با جلوپنجرهی سنتی بوگاتی، چراغهای گرد غیرمعمول LED و کاپوت طولی خودرو که به هویت برند تحت مدیریت ژان بوگاتی در تایپ 57 تبدیل شده بود، این خودرو ژنهای بوگاتی را به دنیای مدرن منتقل میکند.
طراحی داخلی نیز انعکاسی از طراحی اصلی خارجی است. داشبورد به ضروریات کاهش یافته است؛ دو ابزار اصلی مرکزی حتی به سرنشینان عقب نیز اطلاعاتی درباره سرعت واقعی و عملکرد قبلی خودرو ارائه میدهند.
بین سالهای 2009 تا زمانی که مدل از برنامههای تولید بوگاتی حذف شد، طراحی بوگاتی گالیبیر بهشدت تغییر کرد. طبق این گزارش، بوگاتی گالیبیر که در حال توسعه بود، 152 میلیمتر به ارتفاع و 1520 میلیمتر به طول آن نسبت به نسخه کانسپت 16C افزوده شده بود. هیچ نشانی از نوع 57 آتلانتیک معروف باقی نمانده بود. رئیس طراحی بوگاتی گفت که از طرف کنار مانند یک داشهوند و از پشت شبیه یک کلاه بولر به نظر میرسید.
او مجموعهای از درخواستهای بیش از حد بلندپروازانه و متناقض در صفحات اکسل را مقصر از دست دادن تمرکز اولیه خودرو بر روی یک سدان اسپرت و شیک دانست. با ترس از اینکه فولکسواگن پروژه را لغو کند، رئیس سابق طراحی گروه فولکسواگن، از برنامه شروع توسعه جانشین مستقیم ویرون حمایت کرد. این اتفاق در تابستان 2011 رخ داد. هنگامی که مدیران گالیبیر را در ماه می لغو کردند، کار بر روی توسعه بوگاتی شیرون ادامه یافت.
گالیبیر یک خودروی بزرگ است. بدون خودروهای دیگر در اطراف آن سخت است اندازه آن را قضاوت کرد، اما برای مقایسه، چرخها آلیاژی با قطر 22 اینچ هستند. نسخه تولیدی حتی بزرگتر خواهد بود. از آنجا که دهانه دربهای عقب در کانسپت برای دسترسی آسان به صندلیهای عقب خیلی باریک است، و طراح میخواهد آن خط برش زیبا را حفظ کند. نسخه تولیدی سه تا چهار اینچ در عقب ستون B کشیده خواهد شد. طول کلی بیش از 215 اینچ و عرض بیش از 80 اینچ خواهد بود.
بوگاتی گالیبیر رسما تنها یک خودروی کانسپت است که برای سنجش واکنش مشتریان ساخته شده است. این خودرو در جشنهای صدمین سالگرد بوگاتی در مولشیم به نمایش درآمد. بوگاتی گالیبیر مانند هیچ لیموزین لوکسی نیست. این خودرو سریعترین و قدرتمندترین چهار در جهان خواهد بود. حداکثر سرعت حدود 350 تا 400 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. همچنین، این خودرو گرانترین خواهد بود، با قیمتی که انتظار میرود در محدوده 1.2 تا 1.5 میلیون دلار باشد.
شرکت بوگاتی سالها است که با بوگاتی گالیبیر، بازی خواهد ساخت یا نخواهد ساخت انجام میدهد و گمانهزنیهای بیپایان در این باره خستهکننده شده است. واقعا باید این خودرو را ساخت. باور کنید یا نه، سدان فوقالعاده قدرتمند و فوقالعاده لوکس، نیازمند بازاری خاص است. جهان به خودرویی نیاز دارد که به اندازه یک رولز ویس فانتوم باشکوه باشد، اما با دینامیک رانندگی و عملکردی مانند یک بوگاتی باشد.
اینها ارزشهای برند بوگاتی هستند که اتوره بوگاتی و پسرش ژان برای توسعه موتورهای قدرتمندتر و طراحی بدنههای نجیبتر برای هر مدل جدید از آن پیروی کردند. آنها بدون هیچگونه سازش، بارها و بارها با مواد جدید آزمایش کردند؛ به همین دلیل بوگاتی یکی از اولین تولیدکنندگانی بود که از قطعات آلومینیومی برای بدنه، بلوکهای موتور و چرخها استفاده کرد.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما