امروز: ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
وبلاگدهی و سابدایرکتوری آذین بلاگ

جیپ لیبرتی، بدترین انتخاب برای خرید!

متفرقه تاریخ انتشار: 24/09/06 بدون نظر   5 بازدید

اندازه فونت    
جیپ لیبرتی، بدترین انتخاب برای خرید!

در بازاری که پر از شاسی‌بلندهای لوکس یا خانوادگی است، جیپ لیبرتی به عنوان یک خودروی معمولی در آخرین رده‌ها قرار می‌گیرد، چرا که تقریبا در هیچ زمینه‌ای برتری ندارد. در شرایط رانندگی معمولی، جیپ به شدت از عناصر خود خارج شده به نظر می‌رسد؛ به‌طوری که هر دست‌انداز، شکستگی آسفالت و ناصافی جاده، راننده و سرنشینان را تکان می‌دهد. پیچ‌ها نیز در هر سرعتی، بدنه زیادی به یک سمت متمایل می‌شود و به مانند یک کامیون سنگین‌تر عمل می‌کند. سیستم تعلیق آن به هیچ وجه برای رانندگی راحت طراحی نشده است. همه این موارد با فرمان بی‌پاسخ و موتور V6 بی‌قدرت و پر سر و صدا بدتر می‌شود.

با این حال، در مسیرهای خارج از جاده، قابلیت‌های آفرود جیپ لیبرتی به خوبی نمایان می‌شود. این خودرو می‌تواند از مسیرهای شیب‌دار و سنگلاخی به خوبی عبور کند، که به لطف بدنه بالابرده آن امکان‌پذیر است. اگر بخواهیم چیزی بگوییم، لیبرتی می‌تواند یک اسباب‌بازی آخر هفته قابل قبول باشد. اگر فضای داخلی بزرگ و راحتی در جاده‌های معمولی می‌خواهید، بهتر است به دنبال گزینه‌های دیگر باشید. جیپ لیبرتی اولین بار در سال 2002 معرفی و آخرین به‌روزرسانی آن در سال 2008 انجام شده و در 2012 به پایان تولید رسید، اکنون قدیمی به نظر می‌رسد.

خودرو جیپ لیبرتی

مشخصات فنی جیپ لیبرتی

موتور 3.7 لیتری V6 قدیمی همراه با یک جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک به صورت استاندارد در تمام مدل‌ها ارائه می‌شود. این موتور خروجی 210 اسب بخار و 235 پوند-فوت گشتاور را به سیستم دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ منتقل می‌کند که دومی به صورت اختیاری موجود است. متاسفانه، شتاب‌گیری با این ترکیب ضعیف است. رانندگی در شهر می‌تواند به‌طور واقعی خسته‌کننده باشد، به‌ویژه اگر بخواهید سریع حرکت کنید. این وضعیت در بزرگراه‌ها بدتر می‌شود، جایی که جعبه‌دنده چهار سرعته تلاش زیادی می‌کند تا پتانسیل موتور را مدیریت کند، اما موفق نمی‌شود. موتور در سرعت‌های بالا به طور غیرقابل تحملی نویز دارد و با چهار دنده‌ای که دارد، نمی‌تواند کار زیادی انجام دهد. این ترکیب به سادگی کارآمد نیست و قطعات به نظر نمی‌رسد تمایل به همکاری با یکدیگر داشته باشند.

در آزمایش‌های مستقل، مدل لیمیتد با سیستم چهارچرخ متحرک در رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون، بیش از ده ثانیه طول کشید. این برای یک شاسی‌بلند واقعا کند است؛ در حالی که سوبارو فارستر این کار را در حدود 8.5 ثانیه و تویوتا راو 4 در زمان قابل توجهی حدود شش ثانیه انجام می‌دهند. موتور لیبرتی با کنترل الکترونیکی دریچه گاز تقویت شده است، اما این ویژگی به بهبود عملکرد کمک چندانی نمی‌کند. این خودرو همچنین می‌تواند با سیستم Selec-Trac II برای عملکرد 4WD کامل و قابلیت یدک‌کشی 2.2 تنی مجهز شود.

قیمت جیپ لیبرتی

قیمت جیپ لیبرتی

قیمت‌گذاری برای جیپ لیبرتی با توجه به عملکرد پایین آن در همه جوانب، به نظر می‌رسد که بیش از حد است. مدل پایه اسپرت در سال 2012 با قیمت حدود 23 هزار دلار عرضه شد. اضافه کردن سیستم چهارچرخ به این مدل جیپ لیبرتی 2 هزار دلار بیشتر هزینه داشت. جیپ لیبرتی لیمیتد با قیمتی حدود 26 هزار دلار فروخته می‌شد. در نهایت، مدل جت با قیمت حدود 27 هزار دلار عرضه شد. اکنون یک لیبرتی دست‌دوم می‌تواند بین 5 تا 11 هزار دلار قیمت داشته باشد.

نمای جلو خودرو

مقایسه با دیگر خودروها

در حالی که جیپ چروکی عمدتا برای رانندگی در جاده طراحی شده است و در صورت نیاز می‌تواند به مناطق خارج از جاده نیز برود، جیپ لیبرتی برای صرف زمان بیشتر در مسیرهای ناهموار و خارج از جاده ساخته شده است. متاسفانه، این تمرکز در طراحی به وضوح نشان می‌دهد که لیبرتی در جاده چقدر سخت و ناراحت‌کننده است و کابین آن چقدر ساده و غیرقابل پذیرش است.

با این وجود، این خودرو به عنوان یک شاسی‌بلند کوچک آفرود با قدرت پیشرانه V6 و قابلیت یدک‌کشی مناسب، عملکردی چشمگیر دارد. با این حال، رقبایی مانند نیسان اکسترا، توانایی‌های بهتر 4×4 را با راحتی بی‌نظیر در جاده و کابینی با کیفیت بسیار بالاتر ارائه می‌دهند. حتی جیپ رانگلر نیز در این زمینه بیشتر می‌درخشد. در برابر رقبای مستقیمی مانند سوبارو فارستر، جی‌ام‌سی ترین و تویوتا راو 4، لیبرتی به عنوان یک شاسی‌بلند تاریخی و سنتی عقب می‌ماند.

ظاهر بیرونی

باید گفت که این خودرو با وجود همه ضعف‌هایش، ظاهری جذاب دارد. متاسفانه، همان‌طور که می‌گویند، زیبایی فقط در سطح است. چراغ‌های جلوی هالوژن خودکار آن به طرز خطرناکی کم‌نور هستند، به‌گونه‌ای که توصیه می‌کنیم در شب از آن استفاده نکنید. با این حال، این چراغ‌ها در کنار جلوپنجره بزرگ با شکاف‌های خاص جیپ و سپر پایین بزرگ، ظاهری تهاجمی به خودرو می‌بخشند. قوس‌های تیز و مربعی شکل نیز به ظاهر نظامی آن افزوده‌اند، هرچند چرخ‌های 16 اینچی مدل اسپرت کمی با این طرح بزرگ و تنومند هم‌خوانی ندارند. چرخ‌های 17 و 20 اینچی در مدل‌های لیمیتد و نسخه جدید جت برای سال 2012 بیشتر با این طراحی هماهنگ هستند.

Jeep Liberty قرمز

نقطه قوت خودرو

اگر یک نقطه قوت برای Jeep Liberty وجود داشته باشد، توانایی آن در آفرود است، به ویژه در مدل رنگید که دارای صفحه‌های محافظ، قلاب‌های یدک‌کش و سیستم چهارچرخ دائمی است. با این حال، نیسان اکسترا یا تویوتا اف‌جی کروز، همگی می‌توانند به هر جایی که لیبرتی می‌رود، بروند. در حالی که قوی‌تر و بهتر ساخته شده‌اند و رانندگی بهتری در جاده‌های آسفالته ارائه می‌دهند. در حالی که جیپ رنگید کاملا هم متمدن نیست، یک پادشاه واقعی آفرود است با سقف کانورتیبل که خنکی ماجراجویانه‌ای که لیبرتی هرگز به آن نخواهد رسید، به نمایش می‌گذارد. تقریبا هر چیزی که انتخاب کنید، احتمالا بهتر از جیپ لیبرتی خواهد بود.

مصرف سوخت جیپ لیبرتی

با وجود موتور نسبتا کم‌ظرفیت، جیپ لیبرتی همچنان سوخت را مانند یک عاشق آبلیمو مصرف می‌کند. مصرف سوخت این خودرو بر اساس ارزیابی‌های EPA به صورت 16 مایل بر گالن در شهر، 22 مایل بر گالن در بزرگراه، و 18 مایل بر گالن به صورت ترکیبی با دیفرانسیل جلو (FWD) است.

کابین جیپ لیبرتی

فضای داخلی و کابین جیپ لیبرتی

بهترین توصیف برای کابین جیپ لیبرتی ساده و کاربردی است. در حالی که این ویژگی برای ماجراجویان سرسخت مناسب است، استفاده گسترده از پلاستیک‌های ساده و سخت واقعا حسی بی‌روح و ارزان به خودرو می‌دهد. ستون فرمان تنها به‌صورت شیب‌دار قابل تنظیم است و در کنار محدودیت تنظیمات صندلی راننده، یافتن موقعیت نشستن بهینه و راحت برای برخی افراد دشوار خواهد بود. نه صندلی‌های جلو و نه عقب راحتی خاصی ندارند؛ آن‌ها به‌خصوص در سفرهای طولانی بسیار ناخوشایند هستند و پشتیبانی کمی ارائه می‌دهند.

سال 2012 جیپ لیبرتی یک بسته ویژه جدید با نام Arctic Special Edition ارائه داده که مدل اسپرت AWD را با مشخصات مدل‌های بالاتر و کابینی با پارچه چرمی، روکش وینیل، تزئینات ساتن و نشان‌های خاص ارتقا می‌دهد. این کمی بهبود در خودرو ایجاد می‌کند. فضای پا و شانه در عقب لیبرتی کافی است، اما صندلی‌ها صاف بوده و راحتی خاصی ندارند. فضای بار با صندلی عقب در محل خود، 31.5 فوت مکعب است؛ و با خم کردن پشتی صندلی‌ها به 64 فوت مکعب می‌رسد که برای این کلاس متوسط است.

نمای عقب

بررسی ایمنی

جیپ لیبرتی به صورت استاندارد دارای ترمزهای دیسکی ضدقفل، کنترل پایداری، مهار فعال سر جلو و کیسه‌های هوای پرده‌ای کناری است. بر اساس رتبه‌بندی‌های سال 2010، لیبرتی در تمام دسته‌های تصادف از جلو و کنار بالاترین رتبه پنج ستاره را دریافت کرد.

ابعاد خودرو

ابعاد لیبرتی در دسته خود معمولی است؛ طول کلی آن 176 اینچ، ارتفاع آن 71 اینچ و عرض آن 72 اینچ است. فاصله بین دو محور 106 اینچ و ارتفاع از زمین 7.8 اینچ، به خوبی به مزایای آن در مسیرهای آفرود کمک می‌کنند. با این حال، سیستم محرکه قدیمی و تجهیزات آن باعث سنگینی خودرو شده و وزن خالص آن بسته به مدل و نوع سیستم محرکه، بین 1850 تا 1950 کیلوگرم متغیر است.

جیپ لیبرتی سفید

معرفی تریم‌های جیپ لیبرتی

جیپ لیبرتی 2012 در آمریکا در سه تیپ مختلف عرضه می‌شود. مدل پایه اسپرت شامل چراغ‌های جلو هالوژن خودکار، آینه‌های جانبی گرم‌کن‌دار، و چرخ‌های آلومینیومی 16 اینچی است. همچنین دارای ورود بدون کلید، امکانات کامل برقی، ستون فرمان قابل تنظیم شیب، سیستم تهویه مطبوع و کروز کنترل است. صندلی‌ها با پارچه معمولی پوشیده شده‌اند. برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، یک رادیو AM/FM ساده با پخش‌کننده CD و شش بلندگو به صورت استاندارد عرضه می‌شود. همچنین رادیوی ماهواره‌ای و جک صوتی برای پخش صوت وجود دارد.

مدل لیمیتد با تزئینات کرومی خارجی و چرخ‌های آلومینیومی 17 اینچی ارتقا یافته است. این مدل همچنین دارای رابط لمسی و سیستم صوتی هشت بلندگوی اینفینیتی است. مدل لیمیتد به صورت استاندارد شامل محتویات بسته‌های اختیاری اسپرت است که هزینه اضافی دارند، مانند گروه‌های راحتی راننده، تجهیزات محبوب و صندلی‌های راحتی است. مدل جت با نشانه‌های ظاهری خاص بیرونی و داخلی و چرخ‌های آلیاژی 20 اینچی عرضه می‌شود. ارتقاهای دیگر شامل حسگرهای پارکینگ عقب و سیستم هشدار امنیتی است.

نمای کناری خودرو

راحتی و رانندگی خودرو

جیپ لیبرتی به اندازه کافی راحت است، اما قابلیت‌های هندلینگ آن در جاده ناامیدکننده است، با فرمان مبهم و چرخش بدنه قابل توجه، شتاب از موتور V6 ضعیف است که تعجب‌آور نیست، چرا که حدود 50-60 اسب بخار کمتر از دیگر شاسی بلندهای کامپکت با موتور V6 دارد. با این حال، مانند اکثر دیگر مدل‌های جیپ، لیبرتی در زمینه آفرود امتیاز بالایی دارد.

جیپ لیبرتی قرمز

آیا جیپ لیبرتی ارزش خرید دارد؟

با این قیمت، جیپ لیبرتی انتخاب مناسبی نیست و گزینه‌های بسیار بهتری وجود دارند. این خودرو در هیچ زمینه‌ای، به جز پیمودن مسیرهای خارج از جاده، عملکرد خوبی ندارد. کسانی که به دنبال یک خودروی واقعا توانمند هستند، با انتخاب جیپ رنگید بهتر عمل خواهند کرد. سیستم‌های زیربنایی لیبرتی بسیار قدیمی است و کیفیت رانندگی آن برای استفاده روزمره غیرقابل تحمل است. کابین آن نیز بسیار ساده است و راحتی کافی ندارد. نتایج آزمایش‌های ایمنی لیبرتی نیز نسبت به رقبا پایین‌تر است. به طور کلی، توصیه می‌کنیم گزینه‌های دیگری را بررسی کنید.

منبع: آذین بلاگ

برچسب ها:

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
رفتن به ابتدای صفحه