امروز: January 12, 2025
وبلاگدهی و سابدایرکتوری آذین بلاگ

کانسپت سیتروئن Oli، احتمال تولید خودرو فرانسوی در سال 2030

متفرقه تاریخ انتشار: 24/07/24 بدون نظر   32 بازدید

اندازه فونت    
کانسپت سیتروئن Oli، احتمال تولید خودرو فرانسوی در سال 2030

این کانسپت سیتروئن Oli است. یک چشم‌انداز از خودروهای الکتریکی آینده از برند فرانسوی که به گونه‌ای طراحی شده که تا حد ممکن مقرون به‌صرفه باشد. ادامه مطلب را در آذین بلاگ بخوانید تا همه چیز را بدانید.

کانسپت سیتروئن Oli

معرفی کانسپت سیتروئن Oli

  • طراحی جدید و رادیکال
  • وزن تنها 1000 کیلوگرم
  • برد تا 400 کیلومتر
  • طول: 4.20 متر
  • عرض: 1.90 متر
  • حداکثر سرعت: 110 کیلومتر
  • ظرفیت: چهار سرنشین
  • احتمال عرضه در سال 2030

سیتروئن Oli (که به صورت “آل-ی” تلفظ می‌شود) سیتروئن آلی سال گذشته در پاریس معرفی شد و نگاهی به آینده خودروهای الکتریکی سیتروئن ارائه می‌دهد. این خودرو با استفاده از مواد جدید و رادیکال طراحی شده تا وزن آن پایین نگه داشته شود که به نوبه خود برد خودرو را افزایش می‌دهد. همچنین با هدف پایداری و مقرون به‌صرفه بودن ساخته شده است.

خودرو سیتروئن Oli

طراحی جدید سیتروئن Oli

شما احتمالا کانسپت سیتروئن Oli را با هیچ خودروی دیگری که امروز در بازار موجود است، اشتباه نمی‌گیرید. شیشه جلو عمودی و شکل زاویه‌دار آن به تمایز آن از دیگر خودروها کمک می‌کند. این شیشه جلو صاف به کاهش هزینه‌های تولید کمک می‌کند و هواکش‌های هوشمندی در کاپوت دارد که هوا را به دور شیشه جلو هدایت کرده و به آیرودینامیک خودرو کمک می‌کند. همچنین چراغ‌های LED به شکل C و سپر جلوی مقاوم با قلاب‌های یدک‌کش نارنجی دارد.

نمای جانبی جایی است که این کانسپت Oli بیشترین شباهت را به خودروهای آینده دارد. کاپوت و سقف صاف بار دیگر هزینه‌های ساخت را پایین نگه می‌دارد و ارتفاع بالای سواری و کلاچ مشکی ضخیم به ظاهر مقاوم آن کمک می‌کند. این کانسپت دارای درب‌های عقب با لولاهای عقب و چرخ‌های آلیاژی بزرگ است. در عقب خودرو نیز چراغ‌های زاویه‌دار و یک بستر باز شبیه به وانت دارد که احتمالا در نسخه تولیدی پوشیده خواهد شد.

نمای کناری خودرو

باتری‌ها و برد خودرو

کانسپت سیتروئن Oli با باتری 40 کیلووات‌ساعتی مجهز شده است که برای یک خودروی الکتریکی مدرن نسبتا کوچک است. با این حال، برد ادعایی آن به طرز جسورانه‌ای 400 کیلومتر است. سیتروئن قصد دارد این برد را با پایین نگه داشتن وزن خودرو محقق کند. Oli تنها 1000 کیلوگرم وزن دارد و به سرعت 110 کیلومتر در ساعت محدود شده است.

این کاهش وزن شامل استفاده از مواد جدید برای سقف و کاپوت است. این مواد از مقوای لانه‌زنبوری تقویت‌شده با رزین ساخته شده‌اند تا ضد آب باشند. نه تنها این مواد بسیار سبک‌تر از فولاد هستند، بلکه به اندازه‌ای قوی هستند که بتوان روی آن‌ها ایستاد. این، همراه با هواکش‌های هوشمند برای کمک به عبور هوا و باتری سبک‌تر، باید به حداکثر رساندن برد کمک کند.

نمای بالا

شیشه جلو

شیشه جلوی خودرو مسطح و در زاویه 90 درجه قرار دارد تا انتقال حرارت در تابستان کاهش یابد. آیرودینامیک افزایش دهنده برد یکی از بخش‌های کلیدی طراحی بوده است، اما شیشه جلوی عمودی به عنوان یک ویژگی طراحی برجسته تعریف شده است. این طراحی به چالش کشیدن اصول سنتی بوده و همچنین مزایایی از جمله کاهش قابل توجه نیاز به مواد و کار را به همراه داشته است. داکت‌های خاصی در چراغ‌های جلو و کاپوت هوا را به بالای شیشه جلو هدایت می‌کنند و مقاومت هوا را کاهش می‌دهند. دقیقا همان شیشه در قسمت عقب نیز استفاده شده است.

چرخ‌ها

چرخ‌های 20 اینچی سفارشی آلومینیوم و فولاد ارزان‌تر از چرخ‌های آلیاژی معادل هستند و فقط 6 کیلوگرم سنگین‌تر هستند. گفته می‌شود تا 500 هزار کیلومتر و دو بار تجدید قابل استفاده هستند که منجر به کاهش ضایعات می‌شود. علاوه بر این، گلگیرهای چرخ با ابزارهای خانگی قابل جدا شدن هستند و امکان تعمیر سریع آسیب‌ها را فراهم می‌کنند.

کابین سیتروئن Oli

کابین سیتروئن Oli

این خودروی کانسپت از ایده‌های آمى کپی کرده که فضای داخلی باید تنها شامل نیازهای اساسی راننده و سرنشینان باشد. در واقع، طبق گفته طراحان این پروژه، تنها آنچه مشتریان نیاز دارند و می‌خواهند را در بر می‌گیرد. به همین دلیل، این خودروی کنجکاو و ماجراجو فاقد صفحه‌نمایش‌های بزرگ و گجت‌های متعدد است. تم کاهش وزن در داخل خودرو نیز ادامه دارد، جایی که هیچ فناوری غیرضروری یافت نمی‌شود. سیستم اطلاعات و سرگرمی وجود ندارد، تنها یک پایه برای گوشی موبایل و دو داک برای بلندگوهای بلوتوث وجود دارد. صندلی‌ها نیز از مواد مشبک هوشمند ساخته شده‌اند و 80 درصد قطعات کمتری نسبت به یک صندلی سنتی دارند. این نه تنها وزن را کاهش می‌دهد، بلکه به مقرون به‌صرفه‌تر شدن خودرو کمک می‌کند.

سیستم سرگرمی و اطلاعاتی

سیتروئن اولی از نمایشگرهای سنتی سیستم سرگرمی و اطلاعاتی صرف‌نظر کرده است. در عوض، یک ریل الکتریکی در تیر مرکزی خودرو یکپارچه شده است که اجازه می‌دهد لوازم جانبی از طریق سوکت‌های USB به آن متصل شوند. Oli از رویکرد دستگاه خود را بیاورید برای سیستم سرگرمی و اطلاعاتی استفاده می‌کند. یک شکاف شبیه به پخش‌کننده کاست تلفن شما را به صفحه نمایش عریض سیستم متصل کرده و از قدرت محاسباتی آن برای هدایت سیستم استفاده می‌کند. این به معنای نیاز کمتر به کامپیوترهای داخلی است که هزینه و تاثیرات محیط‌زیستی Oli را کاهش می‌دهد. کنترل‌های فیزیکی برای سیستم تهویه نیز برای راحتی استفاده در حین حرکت در نظر گرفته شده است.

داخل خودرو

سپرها و سقف و کاپوت سیتروئن Oli

سپرهای جلو و عقب یکسان هستند، مانند سیتروئن آمی، این امر هزینه‌ها را هم در تولید و هم در تعمیرات کاهش می‌دهد و همچنین تأثیرات زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد، زیرا تنها یک مجموعه قالب مورد نیاز است. در کل، خودرو از 50 درصد مواد بازیافتی ساخته شده و 100 درصد قابل بازیافت است.

سقف و کاپوت خودرو از ترکیب کارتن ساخته شده‌اند، نه فولاد! این ممکن است مشکوک به نظر برسد. اما استفاده از الگوی کندویی توسط سازنده BASF منجر به چیزی شده است که به اندازه کافی قوی است که می‌توانید بر روی آن بایستید. یک پوشش اضافی قدرت بیشتری می‌بخشد و در عین حال از باران و اشعه UV محافظت می‌کند.

چند دلیل برای نگرانی

سیتروئن ادعا می‌کند که اولی می‌تواند با قیمتی حدود 25 هزار دلار عرضه شود که اگر به موج خودروهای الکتریکی مدرن چینی که قرار است به اروپا بیایند و قبلا زیر این قیمت عرضه می‌شوند، فکر کنید، این قیمت بسیار بالا به نظر می‌رسد. سپس، با تمام ایده‌های باشکوهش، سیتروئن آلی در حال حاضر فقط یک کانسپت است. نقش آن به عنوان یک پلتفرم برای کاوش ایده‌های نوآورانه و واقعی برای تولید آینده ممکن است مهم باشد اما طبق گفته لورنس هانسن، مدیر تولید و استراتژی سیتروئن، خودرو oli ممکن است در شکل فعلی خود به بازار نیاید و تولید آن تا سال 2030، اگر اصلا تولید شود، انتظار نمی‌رود.

نمای جلو سیتروئن Oli

سادگی و پایداری

به طور کلی، هدف اصلی سیتروئن در این خودرو، سادگی جدی و پایداری بوده است. به عنوان مثال، صندلی‌های توری 80 درصد قطعات کمتری نسبت به صندلی‌های خودروهای جدید امروزی استفاده می‌کنند و آنچه موجود است نیز از مواد بازیافتی ساخته شده که قابل استفاده مجدد و بازیافت هستند. این ویژگی در سراسر خودرو اعمال شده است. کف خودرو یک ورق پلی‌اورتان است که در مقایسه با کفپوش، دوام بیشتری دارد و می‌توان آن را مجددا استفاده یا بازیافت کرد. سیستم صوتی نیز از بلندگوهای بلوتوث قابل جدا شدن استفاده می‌کند که در مقایسه با سیستم‌های سنتی سبک‌تر هستند. همچنین این امکان را به شما می‌دهند که موسیقی‌های خود را هر جا که مایل باشید، همراه داشته باشید.

بررسی توانایی و امکانات

شرکت سیتروئن خودرو کانسپت سیتروئن Oli را با وزن 1000 کیلوگرم طراحی کرده است. با باتری 40 کیلووات‌ساعتی، این خودرو الکتریکی برد تخمینی 400 کیلومتری دارد. این باتری می‌تواند در مدت 20 دقیقه از 20 به 80 درصد شارژ شود و قابلیت‌های اتصال به شبکه و بارگیری خودرو را پشتیبانی می‌کند. سیتروئن Oli یک خودرو شهری است که برای سادگی، پایداری و مقرون به‌صرفه بودن طراحی شده است و ویژگی‌های خودروهای آینده سیتروئن را پیش‌نمایش می‌کند. خودروساز فرانسوی به‌طور عمدی Oli را با استایل اغراق‌آمیز طراحی کرده است، با توجه به این که فرم باید تابع عملکرد باشد.

شرکت با شیشه جلو عمودی پیش رفت، زیرا مقدار شیشه مورد نیاز را کاهش داده و میزان تابش خورشید به سرنشینان را کاهش می‌دهد. سیتروئن تخمین می‌زند که این شیشه جلو می‌تواند تقاضای سیستم تهویه مطبوع را بر باتری‌ها تا 17 درصد کاهش دهد و این تنها یک نمونه از این است که چگونه شرکت بر سادگی در طراحی تمرکز کرده است. بسیاری از ویژگی‌های سیتروئن برای کاهش پیچیدگی طراحی شده‌اند و از مواد بازیافتی و قابل بازیافت استفاده می‌کنند. صندلی‌ها فقط 8 قطعه دارند در مقایسه با 37 قطعه در یک صندلی سنتی، از قاب‌های لوله‌ای و پشتی‌های مشبک چاپ سه‌بعدی استفاده می‌کنند.

داخل سیتروئن آلی

سیتروئن آلی، کانسپت الکتریکی رادیکال

سیتروئن همیشه یک برند خودروی جسور بوده است. از 2CV افسانه‌ای تا DS نوآورانه، شرکت خودروسازی فرانسوی بارها و بارها از هنجارها فاصله گرفته و در این مسیر طراحی‌های کلاسیکی را ایجاد کرده است. سیتروئن آلی، که رونمایی شد، می‌تواند کلاسیک بعدی سیتروئن باشد که قالب‌ها را بشکند. یا می‌تواند فقط عجیب باشد. بدون شک، این یک نگاه رادیکال به حمل و نقل الکتریکی است.

نوآوری در ساخت

نوآوری در مواد یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته اولی است. بخش‌های بزرگی از بدنه از کارتن‌های موج‌دار بازیافتی ساخته شده است که به ساختاری کندویی شکل قالب‌گیری شده و با ورقه‌های الیاف شیشه تقویت شده‌اند تا وزن خودرو را پایین نگه دارد. این یک حرکت حیاتی برای بهبود برد خودروهای الکتریکی است.

سیتروئن Oli یک خودروی کانسپت جدید است که تعهد جدید برند به مقرون‌به‌صرفه بودن و پایداری را نشان می‌دهد و مجموعه‌ای از فناوری‌های جدید را برای خودروهای آینده به نمایش می‌گذارد. یک وانت ماجراجویی‌محور مشابه با سیتروئن C3 ایرکراس، این خودرو پیش‌نمایشی از یک خودروی تولیدی نیست، بلکه به عنوان تجسم فلسفه جدید برند عمل می‌کند.

خرید کانسپت سیتروئن Oli

آیا می‌توانید کانسپت سیتروئن Oli را بخرید؟

کانسپت جدید سیتروئن Oli فعلا فقط یک کانسپت است و احتمالا تا پایان دهه نسخه تولیدی و قابل خرید آن را نخواهید دید. با این حال، یک شاسی بلند الکتریکی ساده و مقرون به‌صرفه می‌تواند از حدود 25 هزار دلار شروع شود، اما باید دید که نسخه تولیدی تا چه اندازه به کانسپت نزدیک خواهد بود. پژو نیز برای سال 2030، کانسپت پژو اینسپشن را در نظر دارد.

منبع: آذین بلاگ

برچسب ها:

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
رفتن به ابتدای صفحه