سیستم برقی خودرو یکی از اجزای حیاتی و پیچیده ی هر خودرو است که به تأمین و مدیریت انرژی الکتریکی برای عملکرد صحیح تمامی اجزای الکترونیکی و الکتریکی خودرو می پردازد. این سیستم شامل بخش های مختلفی مانند باتری، دینام، استارت و سیمکشی های مرتبط است که هر یک نقش خاصی در عملکرد کلی خودرو دارند. در ادامه این مطلب، به بررسی دقیق تر این سیستم پیچیده و نقش هر یک از اجزای آن خواهیم پرداخت.
سیستم برقی خودرو مجموعه ای از قطعات و مدارهای الکتریکی است که وظیفه تأمین و توزیع انرژی الکتریکی در خودرو را برعهده دارد. این سیستم از لحظه ای که استارت خودرو زده می شود، نقش حیاتی در عملکرد تمام اجزای خودرو ایفا میکند. سیستم برقی خودرو شامل بخش های مختلفی است که با همکاری یکدیگر انرژی لازم برای روشن شدن موتور، سیستم روشنایی، سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع و بسیاری از اجزای دیگر را تأمین میکنند.
استفاده از سیستم برقی خودرو به دلایل متعددی ضروری و مزایای زیادی دارد که در زیر به تفصیل به آن ها پرداخته می شود:
از دیگر کاربردهای این سیستم می توانیم به امکان بالا و پایین کردن شیشه ها، فعال کردن دزدگیر خودرو، چراغ های راهنما، عملکرد سوییچ خودرو و… اشاره کنیم.
سیستم برقی خودرو شامل اجزای مختلفی است که هر کدام نقش خاصی در عملکرد کلی خودرو ایفا میکنند. کارکرد نادرست و خرابی در هر کدام از این اجزا می تواند روی عملکرد کلی سیستم برق خودرو تاثیر منفی بگذارد. بنابراین لازم است با هر یک از این اجزا و نقش آن ها در این سیستم به خوبی آشنا باشید.
باتری خودرو یکی از اجزای حیاتی سیستم برقی خودرو است که وظیفه تأمین انرژی الکتریکی لازم برای راه اندازی و عملکرد اجزای مختلف خودرو را بر عهده دارد. باتری خودرو از نوع سرب-اسیدی است و شامل صفحات سربی غوطه ور در محلول الکترولیت (اسید سولفوریک) است.
عملکرد باتری خودرو به این صورت است که هنگام استارت زدن خودرو، انرژی شیمیایی ذخیره شده در باتری به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و برق مورد نیاز استارت موتور را فراهم میکند. این فرآیند به کمک واکنش های شیمیایی بین صفحات سربی و الکترولیت انجام می شود.
دینام یا آلترناتور، یکی از اجزای حیاتی سیستم برقی خودرو است که وظیفه تولید برق و شارژ باتری خودرو را بر عهده دارد. دینام زمانی که موتور خودرو روشن است، انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند. این کار به وسیله یک پولی و تسمه انجام می شود که با چرخش موتور، دینام را به حرکت در می آورند.
دینام به وسیله سیم پیچ ها و آهنرباهای داخلی خود، جریان الکتریکی متناوب (AC) تولید میکند. سپس این جریان متناوب به کمک یک یکسو کننده (رکتیفایر) به جریان مستقیم (DC) تبدیل می شود تا بتواند باتری را شارژ کند و انرژی مورد نیاز سیستم های الکتریکی خودرو را تأمین کند.
استارت یکی از اجزای اساسی و مهم سیستم برقی خودرو است که وظیفه روشن کردن موتور را بر عهده دارد. استارت، یک موتور الکتریکی کوچک است که هنگامی که سوئیچ خودرو چرخانده می شود، انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند.
هنگامی که راننده سوئیچ را می چرخاند، جریان الکتریکی از باتری به استارت منتقل می شود. این جریان باعث چرخش موتور استارت می شود که در نتیجه آن، چرخ دنده های استارت با دنده های چرخ طیار موتور (فلایویل) درگیر می شوند. این چرخش اولیه موتور، کمک میکند تا فرآیند احتراق در داخل سیلندرها آغاز شود و موتور اصلی خودرو روشن شود.
سیمکشی در سیستم برقی خودرو نقش حیاتی و اساسی ایفا میکند. شبکه ای از سیم ها و کابل های متعدد است که برق را به اجزای مختلف خودرو منتقل میکند. این شبکه وسیع به گونه ای طراحی شده که بتواند به طور مطمئن و ایمن، برق را از منابع اصلی مثل باتری و دینام به مصرفکننده های مختلف نظیر چراغ ها، سیستم های صوتی، سیستم تهویه مطبوع و دیگر قطعات برساند.
فیوزها و رله ها نقش حیاتی در سیستم برقی خودرو ایفا میکنند و هر دو برای حفظ ایمنی و عملکرد بهینه سیستم ضروری هستند. فیوزها به عنوان محافظ مدارهای الکتریکی عمل میکنند. وقتی جریان بیش از حد از مدار عبور کند، فیوز می سوزد و جریان برق را قطع میکند. این کار از آسیب رسیدن به اجزای حساس الکتریکی جلوگیری میکند و خطر آتش سوزی یا خرابی اجزا را کاهش می دهد. فیوزها در انواع مختلفی وجود دارند و هر کدام برای ولتاژها و جریان های خاصی طراحی شده اند.
رله ها مانند کلیدهای الکتریکی عمل میکنند که با دریافت فرمان از واحد کنترل مرکزی (ECU)، جریان برق را در بخش های مختلف خودرو قطع و وصل میکنند. رله ها به کاهش بار روی سوئیچ ها و سیمکشی ها کمک میکنند و با استفاده از جریان های کم برای کنترل مدارهای با جریان بالا، از خرابی و گرم شدن بیش از حد جلوگیری میکنند.
واحد کنترل مرکزی (ECU) به عنوان مغز الکترونیکی خودرو عمل میکند و نقش حیاتی در مدیریت و هماهنگی عملکرد تمامی سیستم های برقی و الکترونیکی خودرو دارد. ECU اطلاعات حسگرهای مختلف خودرو را پردازش کرده و دستورات لازم را برای عملکرد بهینه اجزا صادر میکند.
قطع برق خودرو ویژگی ای است که از اهمیت بسیاری برخوردار است. قابلیت قطع برق خودرو از راه دور از طریق ردیابها، یکی از ابزارهای کارآمد برای افزایش امنیت خودروها و جلوگیری از سرقت میباشد. به عنوان مثال با استفاده از ردیاب کانکاکس GT08 می توان برق خودرو را در هر زمان که نیاز بود قطع کرد. یکی از نکات مهم انتخاب بهترین ردیاب خودرو است تا بتوانید از مزایای آن با توجه به نیازهای خود بهره مند شوید.
برچسب ها: سیم کشی خودرو، فناوری های خودرو، اجزای سیستم برقی خودرو
نظر شما