امروز: ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
وبلاگدهی و سابدایرکتوری آذین بلاگ

سیستم پارک خودکار اکستریم VX

متفرقه تاریخ انتشار: 24/08/14 بدون نظر   10 بازدید

اندازه فونت    
سیستم پارک خودکار اکستریم VX

سیستم پارک خودکار خودرو، افزونه‌ای که امروزه در خودروهای لوکس یافت می‌شود، آپشن دیگری در اکستریم VX است که دقتش در امر پارک بدون دخالت راننده نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

اتوپارک اکستریم VX بواسطه تلفیق با سیستم دستیار صوتی فارسی، به گزینه‌ای عالی برای هم‌وطنانمان علی‌الخصوص افرادی که تازه گواهینامه گرفته و یا با وجود گذشت سالیان همچنان با پارک کردن در مکان‌های محدود مشکل دارند، تبدیل شده است. Automatic Parking Assist با ترکیبی از سنسورها، دوربین و الگوریتم‌های پیشرفته، محیط اطراف را تجزیه و تحلیل می‌کند و خود به صورت خودکار هر آنچه که باید انجام می‌دهد. در ادامه به سازوکار این سیستم کمک راننده بیشتر می‌پردازیم.

سیستم پارک خودکار خودرو چگونه کار می‌کند؟

دستیار پارک خودکار با هدف ساده کردن فرآیند پارک، کاهش استرس راننده و افزایش ایمنی شامل چند جزء و مرحله است:

  • سیستم‌های دارای سنسور

در این نوع خودروها، سنسورهایی در سپرهای جلو و عقب خودرو تعبیه شده‌اند که هم به عنوان فرستنده و هم گیرنده عمل می‌کنند. همانند اکثر حسگرهایی که با اهداف مختلف در خودروها عمل می‌کنند، این‌ها نیز با ارسال سیگنال‌هایی به اطراف خودرو و احتساب زمان رفت و برگشت یا بعبارتی انعکاس سیگنال‌ها، مکان اجسام اطراف را تخمین می‌زنند. این محاسبات توسط ECU انجام می‌گیرد و دستورات لازم به سایر اجزا خودرو ارسال می‌شود.

  • سیستم‌های دارای دوربین

برخی دیگر از این سیستم‌ها دارای دوربین‌هایی برای تشخیص اشیا هستند که آن‌ها نیز روی ضربه‌گیرها نصب شده‌اند و در نهایت نتیجه یکسانی ارائه می‌دهند. اطلاعات دریافتی از محیط به کامپیوتر مرکزی ارسال، پردازش و اقدامات لازم مانند چرخش فرمان توسط اجزا صورت می‌گیرند. این فرمان‌ها بر اساس اطلاعاتی همچون اندازه فضای پارک، فاصله تا حاشیه‌ها و مواردی از این دست داده می‌شوند. محصولی نظیر تیگو 8 پرومکس دارای چنین آپشنی می‌باشد.

انواع سیستم اتوپارک

  • سیستم پارک هدایت‌کننده: متداول‌ترین سیستمی که برای پارک خودرو وجود دارد، نوع هدایت‌کننده آن است که پس از مشخص شدن محل پارک، دستورالعمل‌هایی برای کنترل خودرو روی مانیتور نمایش داده می‌شود و راننده تنها وظیفه فشردن پدال گاز و ترمز را بر عهده دارد. در این سیستم چرخ‌ها و فرمان به صورت خودکار حرکت می‌کنند.
  • سیستم پارک و خروج از پارک: نحوه کارکرد این سیستم نیز درست مانند پارک هدایت کننده است با این تفاوت که برای خروج از پارک هم به راننده کمک می‌کند. عملکرد تمامی اجزا مانند مواردی‌ست که در بالا گفته شد و برای مواقعی مناسب است که در محلی با فضای کم پارک دوبل کرده‌اید.
  • اتوپارک تمام خودکار: یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های اتوپارک می‌باشد که صفر تا صد فرایند پارک بر عهده خودروست و راننده کاملاً نظاره‌گر می‌باشد.

همانگونه که انتظار می‌رود، آپشن اتوپارکی که در اکستریم مدیران خودرو مدل VX تعبیه شده است از نوع تمام اتوماتیک آن است و بدون هیچ زحمتی از جانب راننده تنها با یک فرمان ساده نسبت به پارک کردن خودرو یا خروج از پارک اقدام می‌کند.

آموزش پارک خودکار اکستریم VX

آموزش پارک خودکار اکستریم VX

برای شروع به این اقدام مراحل زیر را می‌توانید طی کنید:

  1. دست خود را از قسمت بالای نمایشگر خودرو به سمت پایین می‌کشیم و در منوی کشویی که ظاهر می‌شود، با کلیک بر روی اتوپارک دو حالت رفتن به داخل پارک و خروج از پارک را مشاهده می‌کنیم. با توجه به نیازمان و سناریویی که مدنظر داریم، یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنیم.
  2. با انتخاب گزینه پارکینگ این حالت فعال شده و ما با سرعت زیر 15 کیلومتر بر ساعت و نزدیک به محل پارک حرکت می‌کنیم تا خودرو قادر به شناسایی مکان مناسب باشد.
  3. پس از اینکه محل پارک روی نمایشگر آبی شد ترمز کرده و توقف می‌کنیم و آغاز پارک خودکار را می‌زنیم. در این شرایط خودرو کاملاٌ کنترل گیربکس، فرمان و گاز و ترمز را در دست می‌گیرد و راننده نباید هیچ اقدامی کند تا خودرو پارک شود.
  4. پس از اینکه پروسه پارک کردن تمام شد، یک تیک سبز در نمایشگر خودرو نمایان می‌شود که بیانگر اتمام فرایند است.

جایگیری درست برای اتوپارک

خروج از پارک

  1. برای خروج از پارک مجدداً از منوی کشویی بالا گزینه خروج از پارک را انتخاب کرده و خودرو پس از اسکن محیط اطراف خود، از شما می‌پرسد که جهت خروج را با راهنما انتخاب کنید.
  2. سپس باید پدال ترمز را فشرده تا پروسه خروج از پارک آغاز شود.
  3. در این قسمت روی نمایشگر آغاز خروج از پارک را زده و خودرو به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت راننده اقدام به خروج از پارک می‌کند.
  4. پس از اینکه خودرو از پارک خارج شد، یک تیک سبز روی عکس خودرو در نمایشگر دیده می‌شود.

اکستریم وی ایکس در حال پارک خودکار

سیستم کمکی راننده Setting Driver Assistance

سیستم پارک خودکار

در بخش سیستم کمکی راننده امکان روشن و خاموش کردن و همچنین تنظیم سیستم‌های کمکی راننده (ADAS) وجود دارد.

  • سیستم intelligent avoidance در صورت تشخیص خودروی پهن و بزرگ در لاین مجاور با فرمان دادن خودکار از برخورد جانبی جلوگیری می‌کند.
  • سیستم departure warning در صورت حرکت خودروی جلو به شما هشدار می‌دهد.
  • سیستم speed alarm در صورت فراتر رفتن سرعت خودرو از عدد تعیین شده به شما هشدار می‌دهد.
  • در بخش intelligent speed در صورتی که سرعت کروز کنترل تطبیقی از سرعت مجاز تعیین شده در جاده بالاتر باشد، در نمایشگر پشت فرمان به شما هشدار می‌دهد. این اطلاعات توسط دوربین تابلو خوان (TSR) خوانده می‌شود.
  • دوربین تابلو خوان مسیر (traffic sign recognition)، تابلوهای راهنمایی و رانندگی نصب شده در طول مسیر را در نمایشگر نشان می‌دهد.
  • در بخش cruise & stop time می‌توانید زمان استندبای ماندن کروز کنترل تطبیقی را در حین توقف در ترافیک تنظیم کنید.
  • در بخش نور بالای هوشمند (intelligent high beam)، در صورت روشن بودن این سیستم اگر خودروی جلویی را تشخیص دهد به صورت اتوماتیک نور بالا را خاموش کرده و با عبور از خودروی جلویی مجدداً نور بالا را روشن می‌کند.
  • آیتم بعدی مربوط به دوربین نمایش نقاط کور (blind spot camera) بوده که تمامی نقاط کور را در نمایشگر بزرگ میانی با وضوح بسیار بالا نشان می‌دهد.
  • کروز کنترل یکپارچه (integrated cruise assist) این محصول مدیران خودرو، زیر مجموعه کروز کنترل تطبیقی بوده که از سرعت 60 الی 150 کیلومتر در مدار است.
  • گزینه بعدی سیستم برخورد از جلو (Forward Collision Warning) است که می‌توان دقت و حساسیت آن را تنظیم کرد.
  • مورد بعدی ترمز اضطراری خودکار (Automatic Emergency Braking) است که با تشخیص موانع و خودرو به صورت اضطراری ترمز کرده و در سرعت پایین موجب توقف خودرو و در سرعت بالا کاهنده شدت برخورد خواهد بود.
  • دو آپشن هشدار خروج از خط (Lane Departure Assist) و تثبیت حرکت خودرو بین خطوط بواسطه گزینه‌های موجودی که دارند قابلیت تنظیم میزان حساسیت و نحوه هشداری که به راننده می‌دهند را دارند.
  • گزینه بعدی مربوط به رادار نقطه کور (Blind Spot Monitoring Alarm Method) بوده که نحوه هشداری که به راننده می‌دهد نیز قابل تنظیم است.
  • مورد بعدی حفظ اضطراری خطوط (Emergency lane keeping) بوده که در صورت تشخیص برخورد از جلو به صورت اتوماتیک فرمان داده و مانع برخورد شده و در عین حال جلوی خروج خودرو از خط و انحراف از مسیر را هم می‌گیرد.
  • هشدار باز کردن درب‌ها (door opening warning type) در صورت وجود مانع و خودرو در نقاط کور بوده که به صورت صوتی و تصویری به راننده و سرنشینان هشدار می‌دهد.
  • گزینه بعدی مربوط به دوربین تشخیص خستگی راننده (fatigue driving alert) بوده که روی ستون A قرار گرفته و با اسکن صورت راننده در صورت عدم توجه وی به مسیر، به راننده هشدار صوتی می‌دهد.
  • در قسمت بعدی نیز امکان ترمزگیری در سرعت‌های پایین در صورت تشخیص موانع در عقب وجود دارد تا از برخورد جلوگیری به عمل آید.
  • گزینه دیگر برای فعال و غیرفعال کردن سیستم هشدار برخورد از عقب (rear side approach vehicle warning type) بوده که در صورت نزدیک شدن خودرو از عقب با فلاشر و آلارم به راننده هشدار می‌دهد.
  • آپشن آخر مربوط به سیستم ترمز اضطراری در هنگام حرکت به عقب به صورت عمود و موازی بوده که در صورت تشخیص خودرو، به صورت خودکار ترمز می‌کند تا مانع برخورد از عقب شود.
برچسب ها:

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
رفتن به ابتدای صفحه