امروز: February 9, 2025
وبلاگدهی و سابدایرکتوری آذین بلاگ

فراری FF، بررسی هاچ‌بک قدرتمند و سریع ایتالیایی

متفرقه تاریخ انتشار: 24/10/09 بدون نظر   26 بازدید

اندازه فونت    
فراری FF، بررسی هاچ‌بک قدرتمند و سریع ایتالیایی

فراری FF که مخفف فراری چهار است، اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو 2011 معرفی شد و با طراحی هاچ‌بک و سیستم چهار چرخ متحرک خود جهان خودرو را شگفت‌زده کرد. در حالی که موتور V12 بزرگ در جلو از ویژگی‌های معمول فراری بود، سیستم چهار چرخ متحرک چیزی بود که قبلا در هیچ یک از خودروهای جاده‌ای این شرکت وجود نداشت. ترکیب این سیستم با فضای بار بیشتر که توسط طراحی هاچ‌بک فراهم شده بود، FF را به کاربردی‌ترین خودرویی که فراری تاکنون ساخته تبدیل کرد. تولید این خودرو تا سال 2016 ادامه داشت.

خودرو فراری FF به سنت قدیمی این شرکت در ارائه یک خودروی چهار نفره متفاوت ادامه می‌دهد، اما این بار با یک بدنه خاص که اولین بار برای فراری ارائه شده است. این طراحی، فضایی کافی برای چهار نفر بالغ و مقداری چمدان فراهم می‌کند. موتور V12 با حجم 6.3 لیتر و قدرت 651 اسب بخار که درست پشت چرخ‌های جلو قرار دارد، به همراه جعبه‌دنده اتوماتیک دوکلاچه هفت سرعته و سیستم چهار چرخ محرک، FF را به یکی از سریع‌ترین خودروهای جهان تبدیل کرده است. اما با قیمتی نزدیک به 300 هزار دلار، این خودرو یکی از گران‌ترین مدل‌های فراری نیز به حساب می‌آید.

خودرو فراری FF

مشخصات فنی فراری FF

در زیر کاپوت این خودرو، موتور 12 سیلندر V شکل 6.3 لیتری قرار دارد که پیش‌تر در چندین مدل دیگر فراری استفاده شده است. در مدل FF، این موتور 651 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و با گیربکس 7 سرعته، شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت را در 3.7 ثانیه فراهم می‌آورد. حداکثر سرعت این خودرو به 330 کیلومتر در ساعت می‌رسد که اعداد و ارقامی بسیار چشمگیر برای هر خودرویی است. وقتی این اعداد برای خودرویی با وزن نزدیک به دو تن و فضای بار و چهار صندلی باشند، تقریبا باور نکردنی است. گفته می‌شود گشتاور این خودرو در طول طیف دور موتور به نرمی منتقل می‌شود. با این حال، خودروهای سنگین و 12 سیلندر معمولا مصرف سوخت زیادی دارند و مصرف سوخت FF در شهر 11 مایل بر گالن و در بزرگراه 16 مایل بر گالن برآورد شده است.

برخلاف بسیاری از خودروهای چهار چرخ متحرک که از یک جعبه‌دنده کمکی برای توزیع نیرو استفاده می‌کنند، فراری FF نیرو را از دو طرف موتور توزیع می‌کند. چرخ‌های جلو دارای یک جعبه‌دنده 2 سرعته مستقل در جلوی موتور هستند و تنها در دنده‌های پایین به حرکت خودرو کمک می‌کنند، به همین دلیل FF در سرعت‌های بالا عملا یک خودروی دیفرانسیل عقب محسوب می‌شود. مانند دیگر فراری‌ها، FF نیز دارای سیستم تعلیق مغناطیسی و ترمزهای کربن سرامیکی است.

قیمت فراری FF

قیمت فراری FF

با قیمتی نزدیک به 300 هزار دلار، FF خودرویی بسیار خاص و کمیاب است و حتی 10 سال پس از معرفی آن، به ندرت در خیابان‌ها دیده می‌شود. طراحی آن همچنان تازه و جذاب است. فراری FF از همان ابتدا خودرویی متفاوت برای فراری بوده است. در دنیایی که هر سازنده لوکس به دنبال ساخت شاسی بلند است، باید فراری را برای خلق خودرویی کاربردی تحسین کرد.

نمای جلو خودرو
تجربه رانندگی

سیستم چهار چرخ متحرک Ferrari FF به گونه‌ای طراحی شده که بیشترین نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند تا زمانی که حس کند چرخ‌ها در حال لغزش هستند. در این حالت، یک جعبه‌دنده جداگانه که در جلوی موتور قرار دارد، نیروی بیشتری به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. در پیچ‌های تند، چرخ‌های جلو کمی فشار بیشتری روی فرمان ایجاد می‌کنند، اما فرمان همچنان تیز و دقیق باقی می‌ماند. موتور V12 در این تجربه رانندگی غالب است، با صدای جذاب و شتاب وحشتناک خود، در حالی که گیربکس دوکلاچه تعویض دنده‌های سریع و بی‌نقصی ارائه می‌دهد.

موتور فراری

فناوری چهار چرخ متحرک و عملکرد موتور

فراری FF اولین خودروی چهار چرخ متحرک از این شرکت ایتالیایی است و علاوه بر این، دارای چهار صندلی، یک صندوق بار بزرگ و موتور 12 سیلندر 651 اسب بخاری است. این خودرو جایگزین فراری 612 شده و در رده بالای محصولات فراری قرار دارد. فراری FF با سیستم چهار چرخ متحرک و چهار صندلی، با خودروهایی مانند پورشه پانامرا توربو و استون مارتین رپید رقابت می‌کند. موتور قدرتمند V12 با حجم 6.3 لیتر نه تنها شتاب فوق‌العاده‌ای به خودرو می‌دهد بلکه صدای تند و تیز و خاصی هم تولید می‌کند. گیربکس دوکلاچه هفت سرعته آن نیز از نسخه ارتقاء یافته گیربکس مدل 458 ایتالیا است. طراحی شوتینگ بریک شاید برای همه خوشایند نباشد، اما این طراحی نه تنها فضای بار زیادی فراهم می‌کند بلکه در کنار هندلینگ تیز و سریع، از راحتی بالایی برای مسافت‌های طولانی برخوردار است.

نمای کناری خودرو

مصرف سوخت و آلایندگی

مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری FF برای افراد با قلب ضعیف مناسب نیست. فراری اعلام کرده که این خودرو با سیستم توقف و شروع خودکار، مصرف سوختی برابر با 18.3 مایل بر گالن دارد. اگرچه ممکن است در مسیرهای طولانی این مصرف به دست آید، اما استفاده از قدرت زیاد موتور V12 باعث می‌شود مصرف سوخت به‌سرعت به ارقام تک‌رقمی کاهش یابد. برای کمک به کاهش هزینه‌ها، فراری هفت سال سرویس رایگان برای همه خودروهای جدید خود ارائه می‌دهد. اما با توجه به هزینه لاستیک‌های این خودرو که هر ست حدود 2200 دلار قیمت دارد، انتظار هزینه‌های دیگری نیز می‌رود.

کابین فراری FF

طراحی داخلی و کابین فراری FF

باید از فراری بابت ریسک کردن در طراحی FF تحسین کرد. مدل قبلی، ظاهری متعارف‌تر داشت، اما FF به دلیل اندازه بزرگ خود بسیار چشم‌گیر است. با این حال، با وجود حجم زیادش، همچنان ظاهری اسپرت دارد. داخل خودرو از کیفیت بالایی برخوردار است و استفاده از رنگ‌های بدنه در برخی قطعات داخلی هیجان بیشتری به فضا می‌دهد. با این حال، وجود تعداد زیادی دکمه روی فرمان و در کابین ممکن است گیج‌کننده باشد.

داخل کابین فراری FF ترکیبی از چرم با کیفیت و آلومینیوم است که از هر خودروی جدید فراری انتظار می‌رود. بیشتر کنترل‌ها، از جمله اهرم مانتینو برای تغییر حالت‌های رانندگی، روی یا نزدیک فرمان قرار دارند. سیستم سرگرمی این خودرو از Apple CarPlay بهره می‌برد.

عکس Ferrari FF

بررسی عملکرد، راحتی و صندوق

اگرچه فراری FF از نظر عملکرد مانند مرسدس بنز E-Class Estate نیست، اما عملی‌ترین مدل فراری تاکنون به حساب می‌آید. فراموش نکنید که این خودرو برای آفرود طراحی نشده است، اما سیستم چهار چرخ متحرک در مواقع آب و هوای نامساعد بسیار مفید است. دو صندلی جداگانه عقب به اندازه کافی برای بزرگسالان مناسب هستند، اما فضای زیادی ندارند و بیشتر برای کودکان در سفرهای کوتاه مناسب هستند. به لطف طراحی بلند سقف، صندوق بار نیز اندازه خوبی دارد و با ارائه 450 لیتر فضا، در صورت خواباندن صندلی‌های عقب، این فضا به 800 لیتر افزایش می‌یابد.

نمای عقب

جزئیات فنی خودرو

سیستم چهار چرخ متحرک این خودرو به گونه‌ای است که نیروی موتور مستقیما از میل لنگ به یک جعبه‌دنده کوچک‌تر زیر موتور هدایت می‌شود. برخلاف سیستم‌های چهار چرخ متحرک سنتی، FF فاقد دیفرانسیل مرکزی است و بیشتر اوقات مانند یک خودروی دیفرانسیل عقب عمل می‌کند. تنها زمانی که نیاز به نیروی بیشتری در چرخ‌های جلو باشد، نیروی موتور به جعبه‌دنده دوم در جلو منتقل می‌شود. نکته جالب این است که نسبت دنده‌های جعبه‌دنده جلو با جعبه‌دنده عقب همخوانی ندارد. این اختلاف سرعت چرخ‌ها توسط دو کلاچ در جعبه‌دنده جلو مدیریت می‌شود.

فراری FF در دنده‌های پایین حس انفجاری و شدید ندارد. اما در دنده سوم به بعد قدرت فوق‌العاده‌ای دارد و با دسترسی به 80 درصد از گشتاور 504 پوند فوتی از دور موتور 1750 دور در دقیقه، همانند یک گرند تورر (GT) واقعی احساس راحتی و توانمندی دارد. این عملکرد تا حدی به لطف گیربکس دوکلاچه 7 سرعته FF است، اما سیستم چهار چرخ متحرک آن نیز نقش بزرگی در این زمینه ایفا می‌کند.

فراری FF قرمز

رقبای فراری FF چه خودروهایی هستند؟

شاید جالب‌ترین نکته درباره فراری FF این باشد که رقیب مستقیمی ندارد. نزدیک‌ترین رقیب آن شاید بنتلی کانتیننتال GT باشد، اما در واقع این دو خودرو کاملا متفاوت هستند. بنتلی سنگین‌تر است، بیشتر حس چهار چرخ متحرک دارد و در مقایسه با FF به همان اندازه چابک و لذت‌بخش نیست. فراری از لحاظ بسته‌بندی داخلی نیز به طرز شگفت‌انگیزی خوب عمل کرده است؛ فضای داخلی زیادی فراهم شده، محفظه بار مناسب دارد و کابین آن بسیار راحت است.

منبع: آذین بلاگ

برچسب ها:

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
رفتن به ابتدای صفحه