سیستم تعلیق خودروهای ایرانی در طول سالها دستخوش تغییرات و پیشرفتهایی شده است، اما هنوز هم در مقایسه با خودروهای مدرن در سطح جهانی، جای پیشرفت زیادی دارد. در سالهای اخیر، تلاشهایی برای ارتقای کیفیت سیستم تعلیق خودروهای ایرانی صورتگرفته و برخی از خودروسازان ایرانی از قطعات باکیفیتتر و فناوریهای جدیدتر در این زمینه استفاده میکنند.
سیستمهای تعلیق خودروها را میتوان به دو دسته کلی مستقل و وابسته تقسیم کرد:
در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به طور جداگانه به شاسی خودرو متصل میشود و حرکت هر چرخ به طور مستقل از چرخهای دیگر اتفاق میافتد. این نوع سیستم تعلیق مزایایی مانند هندلینگ بهتر و سواری نرمتر را به همراه دارد، اما درعینحال پیچیدهتر و گرانتر نیز هست.
در مقابل در سیستم تعلیق وابسته، چرخهای یک محور به یکدیگر متصل هستند و حرکت آنها به طور همزمان اتفاق میافتد. این نوع سیستم تعلیق سادهتر و ارزانتر از سیستم تعلیق مستقل است، اما هندلینگ و سواری آن بهاندازه سیستم تعلیق مستقل خوب نیست.
اکثر خودروهای ایرانی از سیستم تعلیق مستقل استفاده میکنند که در جادههای ناهموار نیز بهخوبی به کار خود ادامه میدهد و میتواند وظایفی چون تحمل وزن خودرو، افزایش قابلیت فرمانپذیری خودرو، حفظ تماس چرخها با سطح جاده، جذب ضربات وارده و تبدیل آنها به ارتعاش، افزایش میزان پایداری خودرو و حفظ هندسه سیستم فرمان و موقعیت چرخها را به راحتی به انجام برساند.
سیستم تعلیق خودروهای ایرانی مزایا و معایب مختص به خود را دارند که ازجمله اصلیترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سیستم تعلیق خودروهای ایرانی بهطورکلی از چند قسمت مختلف ساخته شده است که هر یک به نوبه خود به زیرشاخههای متفاوتی تقسیمبندی میشوند و وظایف کلیدی خود را دارند. در این بخش به طور خلاصهتری به معرفی این قطعات، ویژگیها و وظایف هریک میپردازیم:
وظایف:
ویژگیها:
وظایف:
ویژگیها:
وظایف:
ویژگیها:
وظایف:
ویژگیها:
وظایف:
ویژگیها:
وظایف:
ویژگیها:
وظایف:
ویژگیها:
وظایف:
ویژگیها:
سیستم تعلیق خودرو وظیفهای مهم در عملکرد و ایمنی آن دارد که خرابی هر یک از قطعات این سیستم میتواند به طور قابلتوجهی بر کیفیت سواری، هندلینگ و پایداری خودرو تأثیر بگذارد و حتی منجر به حوادث ناگوار شود. به همین دلیل، توجه به علائم خرابی قطعات سیستم تعلیق و رسیدگی بهموقع آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از مهمترین علائم خرابی قطعات سیستم تعلیق خودروهای ایرانی که باید به آنها پرداخته شود، عبارتاند از:
در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید دراسرعوقت به یک مکانیک معتبر مراجعه کنید تا نسبت به بررسی و تعمیر قطعات معیوب سیستم تعلیق خودرو اقدام شود. علاوه بر موارد ذکر شده، عدم توجه به سرویس دورهای و تعویض قطعات فرسوده سیستم تعلیق نیز میتواند منجر به خرابی زودهنگام آنها شود. به همین دلیل، رانندگان باید به طور مرتب خودرو خود را به مراکز تعمیرگاهی مجاز برای سرویس دورهای سیستم تعلیق ببرند.
عوامل بسیار زیادی از نوع رانندگی و شرایط جاده گرفته تا کیفیت ساخت قطعات میتوانند بر عملکرد و طول عمر سیستم تعلیق خودرو تأثیرگذار باشند. رانندگی با سرعت زیاد، عبور از ناهمواریهای شدید و عدم توجه به علائم هشدار خرابی سیستم تعلیق میتواند به طور قابلتوجهی عمر این سیستم را کاهش دهد.
یکی از مهمترین دلایل خرابی سیستم تعلیق خودروهای ایرانی، نوع سیستم است که تأثیر زیادی بر عملکرد آن دارد؛ به طور مثال سیستم تعلیق مستقل در حالت کلی عملکرد بهتر و سواری نرمتری دارد. کیفیت قطعات این سیستم نیز بیاهمیت نیست؛ هریک از اجزای آن همچون فنرها، کمکفنرها، طبقها و بوشها در عملکرد و طول عمر این سیستم تأثیرگذار هستند.
شرایط جاده را فراموش نکنید؛ رانندگی در جادههای ناهموار و پر دستانداز میتواند به سیستم تعلیق خودرو فشار زیادی را وارد کرده و بهسرعت عمر مفید آن را کاهش دهد. حالا اگر در چنین جادههایی، رانندگی با سرعت بالا بدون توجه به ناهمواریهای شدید انجام شود، باید در مدتزمان کوتاهتری با آن خداحافظی کرد. برای حفظ عملکرد و طول عمر سیستم تعلیق خودرو خود، حتماً به طور مرتب آن را بررسی و سرویس کنید. اصلیترین اقداماتی که برای نگهداری از سیستم تعلیق خودروی خود میتوانید از آن کمک بگیرید، شامل چکلیست زیر میشود:
برخی از سیستمهای تعلیق در ایران از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند و بهعنوان بهترین سیستمهای تعلیق شناخته میشوند. از جمله این سیستمها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سیستم تعلیق Bilstein: این سیستم تعلیق آلمانی به دلیل کیفیت بالا، عملکرد عالی و دوام طولانی شناخته شده است. سیستم تعلیق Bilstein در انواع مختلفی برای خودروهای مختلف موجود است و میتواند به طور قابلتوجهی هندلینگ و پایداری خودرو را ارتقا دهد.
سیستم تعلیق Eibach: این سیستم تعلیق آلمانی به دلیل ارتفاع کم و هندلینگ اسپرت شناخته شده است و برای رانندگانی که به دنبال ظاهری اسپرت و عملکردی چابک هستند، مناسب است.
سیستم تعلیق Koni: این سیستم تعلیق هلندی نیز از کیفیت و عملکرد بالایی برخوردار است. این مدل تنوع زیادی دارد و میتوان آن را به طور سفارشی برای نیازهای خاص هر راننده تنظیم کرد
سیستم تعلیق KW: این سیستم تعلیق آلمانی نیز از کیفیت و عملکرد بالایی برخوردار است و میتواند به طور قابلتوجهی هندلینگ و پایداری خودرو را ارتقا دهد. همچنین تنوع زیادی داشته و میتوان آن را به طور سفارشی برای نیازهای خاص هر راننده تنظیم کرد.
بااینحال توجه کنید که تعیین بهترین سیستم تعلیق برای خودرو در ایران به عوامل مختلفی همچون نوع خودرو سواری، شاسیبلند، وانت و…، بودجه و شرایط محل رانندگی در شهر، آفرود، روستا و… دارد. برخی از فروشگاههای لوازمیدکی در ایران به طور تخصصی در زمینه سیستمهای تعلیق فعالیت میکنند و این سیستمها را به همراه خدمات نصب و گارانتی عرضه میکنند. مجموعه جاوید امروز اسپادانا یکی از این فروشگاهها است که بهترین قطعات یدکی لازم برای هر بخش از خودروهای ایرانی بهصورت آنلاین ارائه میدهد.
نظر شما