ما هرگز فکر نمیکردیم که یک خودروی شاسی بلند از استون مارتین ببینیم، اما حالا در اینجا هستیم. استون مارتین DBX به بهترین خودرو این برند تبدیل شده است و نیمی از فروش آستون را تشکیل میدهد. 8 تا 10 سال پیش، عجیب بود که روزی استون مارتین، فراری و دیگر برندهای لوکس همه شاسی بلند بفروشند. اما دیبیاکس نه تنها با فراری پورسانگ و اوروس رقابت میکند، بلکه با بنتلی بنتایگا نیز روبروست، به علاوه مازراتی لوانته نیز در این دسته قرار دارد.
با اینکه اندازه بزرگتر و وزن اضافی آن به معنای لذت بردن از رانندگی همانند خودروهای اسپرت این برند بریتانیایی نیست، اما DBX امکاناتی را ارائه میدهد که هیچ یک از دیگر خودروهای استون مارتین این امکانات را ندارند. حجم بار آن نیز در مقایسه با DBS یا استون مارتین ونتیج بیشتر است. استون مارتین DBX یک موتور V-8 دوتوربویی با 542 یا 697 اسب بخار قدرت ارائه میدهد. رقم بالاتر مربوط به تریم DBX 707 است که در زمان 3.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد. با این حال، گزینههای سریعتری که هزینه کمتری دارند موجود هستند و این شاسی بلند باید از تکنولوژی ایمنی مدرنتری برخوردار باشد. حداقل، اتاق زیبا و گزینههای بیپایان امکانات دلخواه، جذابیت آن را افزایش میدهد، و تقریبا اس یو وی دیگری همچون استون مارتین DBX موجود نیست که به این اندازه زیبا باشد.
قیمت استون مارتین DBX مدل 2024 حدود 203 هزار دلار یا با دلار 50 هزار تومانی بیش از 10 میلیارد تومان میباشد. تریم DBX 707 نیز 248 هزار دلار قیمت دارد.
برای سال 2024، استون مارتین DBX بدون تغییر باقی میماند. استون مارتین تعداد قابل توجهی از گزینههای شخصیسازی را برای DBX ارائه میدهد، به ویژه از طریق خدمات سفارشیسازی، نمایشگر پیشنمایش آنلاین شرکت چندین بسته ظاهر مختلف را نشان میدهد. ما به بسته استاندارد DBX با تم Accelerate در داخل، که دارای میکس چرم و جیر مصنوعی و صندلیهای Sports Plus است، تمایل داریم. در خارج، ما به رنگ سبز Minotaur زیبا و همچنین چرخهای سیاه و برنز 22 اینچی Ribbon علاقه داریم. همچنین از بسته کشنده، درب برقی و سیستم اگزوز اسپرت استفاده خواهیم کرد.
DBX معمولی توسط یک موتور V-8 دوتوربو با حجم 4 لیتر از سوی مرسدس-آمجی تامین میشود. این موتور دارای 542 اسب بخار و 516 پوند-فوت گشتاور است و با یک گیربکس اتوماتیک 9 سرعته، توسط مرسدس بنز تامین شده است. DBX 707 دارای یک نسخه بازنگری شده از گروه موتوری AMG است که 697 اسب بخار و 663 پوند-فوت گشتاور تولید میکند. در حالی که DBX اصولا از دیفرانسیل عقب بهرهمیبرد، یک جعبه انتقال مرکزی در صورت شناسایی لغزش در عقب، گشتاور را به محور جلو میفرستد.
همچنین دارای دیفرانسیل محدود-لغزش عقب و قابلیت کشیدن تا حداکثر 2.7 تن است. دمپرهای تطبیقی و فنرهای هوا قابل تنظیم ارتفاع نیز به طور استاندارد در استون حضور دارند. استون مارتین DBX مورد آزمایش ما در حدود 3.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسید، که برای یک شاسی بلند، قابل احترام است، اما لامبورگینی اوروس و رقبای دیگر به طور قابل توجهی سریعتر هستند. DBX 707 خیلی سریعتر بود و در 3.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسید.
کابین استون مارتین DBX با چرم دوزی زیبا، سطوح نرم لمسی و یک سقف میکروجیر پوشیده شده است. دستگیرههای در، کنترلهای پنجره و کنترلهای صندلی همگی زیبا به نظر میآیند اما چالشهای ارگونومیکی ایجاد میکنند. بزرگترین انتقاد ما مربوط به سیستم سرگرمی است، نمایشگر مرکزی امکان لمسی را ندارد.
بقیه داخلی دیبیاکس کاملا خوب است. کابین به طور استاندارد دارای یک کلاستر نمایشگر دیجیتال 12.3 اینچی، نورپردازی محیطی قابل تنظیم، کنترل اقلیمی سه منطقه و صندلیهای گرمکننده جلو و عقب میباشد. فضای صندلی عقب بسیار است و برای بزرگترین افراد، مکان کافی برای زانو و سر وجود دارد.
صفحه نمایش بزرگ 10.2 اینچی سیستم سرگرمی که بر اساس یک رابط قدیمی از مرسدس استفاده میکند به لمس واکنش نمیدهد. به جای اینکه از ورودی لمسی استفاده کنید، این واحد را از طریق دکمههای فرمان و همچنین یک دیسک چرخان در میان سطح کنسول کنترل میکنید؛ یک تاچپد یکپارچه اختیاری است. این سیستم شامل ویژگیهای محبوبی همچون ادغام Apple CarPlay، ناوبری داخلی، یک سیستم صوتی 14 اسپیکر و چندین درگاه شارژ USB و 12 ولت است.
بر اساس گزارش اداره حفاظت محیط زیست، استون مارتین DBX معمولی در شهر 14 مایل بر گالن و در جاده 18 مایل بر گالن مصرف سوخت دارد.
استون مارتین DBX با برخی از فناوریهای کمک به راننده ارائه میشود، اما فهرست این ویژگیها متاسفانه از محتوای مورد انتظاری مانند کمک به حفظ مسیر خالی است. ویژگیهای کلیدی ایمنی:
– سنسورهای پارک جلو و عقب
– سیستم دوربین 360 درجه
– نوربالای خودکار
کیفیت مواد در استون مارتین DBX فوقالعاده است و ما به یاد نمیآوریم که هیچ خودروی دیگری سطوح چرمی بیشتر از این داشته باشد. در اینجا بسیاری از چرمهای بسیار نرم وجود دارد. استونها همچنین کیفیت و حس ساخت دستسازی دارند، این نکته هم مثبت و هم منفی است. از دیدگاه ارزش، دیبیاکس چیزی را ارائه نمیدهد که رقبای کمهزینهتر خود ارائه نکند، به جز نشان استون مارتین که برای برخی از مردم، این نام تنها کافی است.
دیبیاکس راحت است اما در چندین حوزه کمی کمبود دارد، به خصوص صندلیهای جلو کمی صاف و غیرانعطافپذیر به نظر میآیند. استفاده از سیستم ناوبری تا تغییر کنترلهای آب و هوا، همه چیز کاری راحت است.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما