لوتوس، شرکت بریتانیایی معروف به ساخت خودروهای اسپرت کم حجم، سبک و با کارایی بالا، از استراتژی بازاریابی طولانیمدت خود دور میشود و با یک مدل جدید کاملا متفاوت از هر لوتوسی که پیش از این تولید کرده، وارد عرصه ماشینسازی الکتریکی میشود. اگر لوتوس میخواست از یک تولیدکننده خودروهای اسپرت به یک خودروساز تمام عیار تبدیل شود، ساخت خودرویی مانند لوتوس الترا اساسا اجتنابناپذیر بود.
مدل جدید الترا یک شاسی بلند الکتریکی با عملکرد بالا است که در چین تولید میشود. با وزن قابل توجهی بیشتر نسبت به هر مدل دیگر لوتوس به خاطر باتری بزرگ خود، الترا بازهم از شتاب قوی برخوردار است. این به دلیل موتورهای الکتریکی است که حداقل 603 اسب بخار تولید میکنند. لوتوس قصد دارد با مدلهای دیگر اسیووی الکتریکی از جمله آئودی ای ترون و بیامو رقابت کند، اما الترا بیشتر شباهت به لامبورگینی اوروس دارد.
قیمت لوتوس الترا مدل 2024 حدود 115 هزار دلار یا با دلار 50 هزار تومانی بیش از 6 میلیارد تومان میباشد. تریم S و R به ترتیب 135 و 155 هزار دلار قیمت دارند.
الترا اولین اسیووی شرکت و یک محصول کاملا جدید در بین محصولات لوتوس است. لوتوس میگوید که الترا را با پکهای پایه، S و R عرضه خواهد کرد و قیمت پایه آن زیر 120 هزار دلار خواهد بود. برای بهرهوری بیشتر، ما پیشنهاد میدهیم که به پکهای پایه یا S بمانید، هر دوی آنها دارای نیروی الکتریکی با توان کمتر اما همچنان بسیار قوی 603 اسب بخاری و برد تخمینی حدود 500 کیلومتر برای هر شارژ هستند.
پیشرانه پایه لوتوس الترا یک سیستم چهار چرخ متحرک دو موتوره است که 603 اسب بخار قدرت دارد. پس از انجام تست درایو، فکر میکنیم این برای رسیدن الترا به سرعت 100 کیلومتر در ساعت در 4.2 ثانیه کافی است. اولین برداشت ما از یک SUV عملکرد سریع و راحت است، اما به اندازه خودروهای اسپرت لوتوس چابک نیست. تریم R دارای 905 اسب بخار قدرت است و ما شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را تنها 2.7 ثانیه تخمین میزنیم.
Lotus Eletre به سه نسخه پایه، S و R عرضه خواهد شد، همگی از یک باتری لیتیوم یون با ظرفیت 112 کیلووات ساعت استفاده میکنند. در جادههای عمومی، مدل S با چرخهای بزرگ 22 اینچی و لاستیکهای تابستانی به خوبی حرکت میکند. همه چیز به خوبی پیش میرود، و ترمز نرمی دارد.
لوتوس الترا به عنوان یک خودروی چهار نفره با دو صندلی جداگانه در عقب یا یک خودروی پنج نفره با صندلی عقب سه نفره ارائه میشود. داخل اتومبیل شامل مواد جالبی مانند میکروفایبر، چرم دوزی شده، پارچه ترکیبی پشمی و تزئینات برنزی است. کلیـه اینها داخل خودرو یک تجربه مفهومی در مقایسه با داخل معمولی و سبکوزن کلاسیک لوتوس ایجاد میکنند. صندلیهای اسپرت برای رانندگی در مسافتهای بلند راحت هستند و دندهها از آلومینیوم با جزئیات پیچخورده طراحی شدهاند که در یک بنتلی کانتیننتال نیز جای پیدا کرده است.
اطلاعات بیشتری اکنون در مورد داخلی الترا به ما داده شده است. قبلا جزئیات صفحهنمایشهایی که در داخل الترا وجود خواهد داشت را توضیح دادهایم. یک صفحهنمایش راننده اصلی OLED سازمان یافته که فقط اطلاعات مربوط به راننده را نشان میدهد، مانند سرعت، وضعیت شارژ و برد وجود دارد. همچنین سرنشین جلو یکی از این صفحهنمایشهای فوقنازک را دارد. یک صفحه نمایش لمسی بزرگ با اندازه 15.1 اینچ وجود داشته و Apple CarPlay و Android Auto به صورت استاندارد در دسترس خواهند بود؛ همچنین نمایشگر هدآپ با کیفیت بالا و سیستم صوتی با 23 بلندگو نیز در دسترس است.
یک باتری به ظرفیت 109 کیلوواتساعت باید در مدلهای پایه و S حدود 500 کیلومتر از برد رانندگی فراهم کند. برد تریم R به همان اندازه چشمگیر نخواهد بود و باید حدود 420 کیلومتر در هر شارژ باشد. هنگامی که ما یک مدل الترا برای تست داشته باشیم، آن را در آزمون واقعی اجرا خواهیم کرد تا ببینیم که چه کاری میتواند انجام دهد.
لوتوس ادعا میکند که الترا به سبب وجود تعدادی سنسور LIDAR که بر روی سقف و چرخ جلو نصب شدهاند، قابلیت رانندگی در حالت نیمه خودکار را دارد. این سنسورها از بدنه بیرون میآیند و در زمان عدم استفاده نیز جمع میشوند. اما این شرکت هنوز جزئیات در مورد ویژگیهای کمکی رانندگی که به صورت استاندارد و یا به صورت اختیاری عرضه خواهند شد، مشخص نکرده است. ویژگیهای ایمنی اصلی احتمالا شامل موارد زیر خواهد بود:
– ترمز اضطراری خودکار استاندارد با تشخیص عابر پیاده
– هشدار خروج از خط با کمک به حفظ خطوط
– کروز کنترل تطبیقی
همه مدلهای لوتوس الترا از یک بسته باتری 112 کیلووات ساعتی استفاده میکنند و همه مدلهای الترا از یک پیشران دو موتوره چهار چرخ متحرک بهره میبرند. مدل های پایه Eletre و Eletre S هر دو دارای حداکثر خروجی سیستم 603 اسب بخار و 524 پوند فوت گشتاور هستند. الترا R دارای موتور الکتریکی بسیار قویتری است که در عقب نصب شده است و نتیجه آن افزایش 905 اسب بخار قدرت و 726 پوند فوت گشتاور است. لوتوس همچنین خاطرنشان میکند که تمام مدلهای الترا قادر خواهند بود با استفاده از شارژر سریع DC، از 10 تا 80 درصد ظرفیت را تنها در 20 دقیقه شارژ کنند.
بله الترا دارای یک سیستم لیدار است که به آن امکان میدهد تا از تکنولوژی رانندگی خودکار در لوتوس استفاده کند. با این حال، شرکت مشخص نکرده که به کدام سطح از خودکاری ارجاع میدهد. پیشرفتهترین سیستمها، مانند سیستمهای موجود در مدلهای بنز اس کلاس در حال حاضر سیستمهای سطح سه هستند.
لوتوس الترا یک خودروی چندمنظوره لوکس باتریای با ابعاد کامل است که توسط تولید کننده انگلیسی خودروهای ورزشی لوتوس تولید میشود. این خودرو در سال 2022 به عنوان اولین دستگاه اسیووی تولیدی شرکت و همچنین اولین خودروی تولیدی این شرکت در چین معرفی شد.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما