مدل شیک و قدرتمند مازراتی گیبلی 2024 به عنوان نقطه ورودی به مجموعه سدانهای اسپرت مازراتی عمل میکند، اما از نظر عملکردی ارزان قیمت نیست. با موتور V-6 دو توربو با قدرت 424 اسب بخار یا موتور V-8 دو توربو با قدرت 572 اسب بخار، گیبلی بسیار سریع است و این شتابدهی همراه با آهنگهای صدای خروشان از قسمت اگزوز خودرو همراه است. هنگامی که جادهها پیچتاب دارند، شاسی اسپرت گیبلی سرگرمی زیادی برای راننده فراهم می کند. داخلی گیبلی مخلوطی ناامید کننده از فناوری قدیمی و چیدمان ناکارآمد است. کسانی که به دنبال یک داخلی مرتبط با کیفیت بالاتر هستند، بهتر است به سراغ جنسیس G80 یا کلاس E مرسدس بنز بروند.
هر چند رقبای آلمانی آن معیار راندمان سخت را تعیین کردهاند، Ghibli Trofeo به روشی آرام و متعادل به قابلیتهای خود نگاه میکند. مازراتی گیبلی یک خودروی لوکس عملکردی جذاب است. گیبلی سدان ورودی مازراتی است که زیر Quattroporte بزرگتر و گرانقیمتتر قرار دارد. موتورهای قدرتمند از فراری و طراحی ایتالیایی غیرمعمول گیبلی را از رقبای لوکس آلمانی خود متمایز میکند. صدای خروجی متمایز یکی از ویژگیهای جذاب دیگری است که در اکثر سدانهای لوکس یافت نمیشود. اما گیبلی تنها حسهای ششم را برانگیخته نمیکند، سفرهای طولانی و مسیرهای پیچیده جادهها را با طراحی راحت و صندلیهایش لذتبخش میکند.
قیمت مازراتی گیبلی مدل 2024 حدود 110 هزار دلار یا با دلار 50 هزار تومانی بیش از 5 میلیارد تومان میباشد. تریم Trofeo 334 Ultima نیز 166 هزار دلار قیمت دارد.
تریم با موتور V-6 با نام Modena ادامه مییابد که برای سال 2024 دارای چرخهای جدید 21 اینچی، کالیبر ترمز قرمز، صندلیهای اسپرت با دوخت قرمز و امکانات استانداردی همچون صندلیهای جلوی تهویه دار، سیستم صوتی Harman/Kardon و پوشش چرم سیاه است. مدل Trofeo 334 Ultima با موتور V-8 دو توربوی 572 اسب بخار عرضه میشود و از رنگ آبی ویژه استفاده میکند. هنوز مازراتی این موضوع را تایید نکرده است، اما ما فکر میکنیم که سال 2024 آخرین سال مدلی از سدان اسپرت Maserati Ghibli خواهد بود. احتمالا نام گیبلی در آینده مجددا برجا خواهد ماند، اما فکر میکنیم که در حال حاضر این موضوع به برنامه بازآفرینی برند که شامل خودروی ورزشی MC20، کوپه نسل جدید گرن توریسمو و شاسیبلند جدید گریکاله میشود، مربوط نمیشود.
مدل Modena در سال 2024 به عنوان مدل ورودی برای خط محصولات گیبلی عرضه میشود. این مدل از یک موتور V-6 دو توربو بهره میبرد که 424 اسب بخار توانایی تولید دارد. انتخاب مدل بالاترین رده Trofeo 334 Ultima باعث اضافه شدن یک موتور V-8 دو توربو با ظرفیت 3.8 لیتر و توان 572 اسب بخار میشود. سیستم دیفرانسیل عقب تنها گزینه برای مدل Trofeo است، اما Modena به صورت استاندارد از سیستم همه چرخ محرک بهره میبرد.
هر دو موتور دارای یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته هستند. ما یک گیبلی مجهز به موتور V-6 را آزمایش کردیم و از صداهای خارقالعادهای که تولید میکرد، غافلگیر شدیم. در مسیر آزمایش ما، این خودرو توانست در زمان 4.5 ثانیه به سرعت 0 تا 100 کیلومتر در ساعت برسد. مدل Trofeo با موتور V-8 دارای توان بیشتر است و ما تخمین میزنیم که قادر به رسیدن به سرعت 0 تا 100 کیلومتر در 3.7 ثانیه است.
هر چند که بیرونی خودرو سبک ایتالیایی را به نمایش میگذارد، اما کابین مازراتی گیبلی به اندازه انتظارات لوکس نیست. چند قسمت از داخلی آن از محصولات استلانتیس گرفته شده است. به عنوان مثال، از همان کلیدهای پنجرههای جیپ چروکی و کلیدهای نور و دستگیرههای استیرینگ از کرایسلر تاون که دیگر وجود ندارد، استفاده میکند. خریداران میتوانند با انتخاب صندلیهای چرم و ابریشمی با دوخت ویژه، سقف فوقالعاده مصنوعی و یک فرمان چوبی گیبلی را مجهز کنند. چیدمان بار گیبلی بزرگتر از E-class یا آئودی A6 است، اما سری 5 بامو کمی بیشتر فضای بار ارائه میدهد.
مسافران عقب فضای کمتری دارند اما هنوز فضای کافی هست تا پشت یک راننده بلند بنشینند. دید جلو خوب است، اما وقتی به عقب حرکت میکنید کمی بد میشود. پنجره عقب کوچک و سرپناههای سر بزرگ صندلیهای عقب دید را محدود میکنند. سیستم دوربین محیطی در مکانهای تنگ کمک میکند، اما دوربینها میتوانستند با کیفیت بالاتری باشند.
تمام مدلهای گیبلی دارای یک سیستم سرگرمی با صفحه نمایش لمسی 10.1 اینچی هستند که یک نمایشگر براق دارد و نسخه بازطراحی شدهای از رابط کاربری اندروید اتومبیل گوگل را اجرا میکند. گرافیکها واضح هستند و سیستم به سرعت به ورودیها واکنش نشان میدهد، بدون توجه به این که از نرمافزار اصلی یا از اتصال بیسیم یک گوشی هوشمند استفاده کنید.
ناوبری، رادیوی ماهوارهای SiriusXM، و Apple CarPlay و Android Auto همگی استاندارد هستند. یک سیستم صوتی هشت اسپیکری هم به عنوان استاندارد وجود دارد، اما علاقمندان به صداهای با کیفیت، خوشحال خواهند بود که مازراتی دو سیستم پریمیوم متفاوت را به عنوان ارتقا ارائه میدهد. اولین آن یک سیستم هارمن/کاردون ده اسپیکری است، در حالی که دومین آن یک سیستم صوتی Bowers & Wilkins با پانزده اسپیکر است.
از آنجا که مازراتی گیبلی مدل چهار سیلندر ابتدایی ندارد، امتیازات مصرف سوخت آن از متوسط خودروهای لوکس بیشتر است. مدلهای V-6 امتیازات 18 مایل بر گالن در شهر و 25 مایل بر گالن در جاده را کسب میکنند. Trofeo با موتور V-8 با امتیازات 13 مایل بر گالن در شهر و 20 مایل بر گالن در جاده ارائه میشود.
گیبلی با چندین ویژگی کمکی برای راننده ارائه میشود؛ اکثریت تجهیزات استاندارد هستند. ویژگیهای ایمنی کلیدی شامل:
– ترمزگیری خودکار استاندارد با شناسایی عابر پیاده
– هشدار خروج از مسیر با کمک نگهداری خط
– کروز کنترل تطبیقی
مازراتی گیبلی در یک رده خودرویی پر از سدانهای آلمانی، خودرویی لوکس و برند محسوب میشود. این خودرو دارای یک موتور فوقالعاده توربو V8 است. گیبلی از سال 2014 به فروش میرسد و از آن زمان تعدادی تغییرات شامل بهبود قطعات موتوری و فناوریها را تجربه کرده است، اما پلتفرم آن همچنان همان است. با این حال، گیبلی تنها سدان لوکس ایتالیایی در این رده خودروهاست و این یک جذابیت خوب و خاصی دارد.
به عنوان یک خودروی لوکس میاناندازه، گیبلی دارای 17.7 فوت مکعب فضای بار قابل تحسین است. این خودرو دارای ارتفاع بارگیری آسان است، اما به دلیل طراحی خودرو، بیشتر باز شدن کاپوت صندوق عقب به طور مستقیم به سمت عقب است که ممکن است بارگیری اجناس بلند و عمودی را کمی دشوار کند. جایی که مازراتی واقعا میدرخشد، در قابلیت رانندگی روزانه آن است. گیربکس به خوبی با توانایی موتور همخوانی دارد.
مازراتی راحتی سواری را به جای عملکرد اولویت داده است و ما شکایتی نداریم. حتی با بستهی موتوری قابل توجهش، گیبلی دارای داخلی آرام با حداقل نویز جاده و سفر راحت است. ما حالت اسپرت سیستم تعلیق تنظیمپذیر را ترجیح میدهیم، زیرا کنترل بدنی بهتری نسبت به تنظیم استاندارد ارائه میدهد. مسافران عقب از صندلیهای خوش ساخت و حمایتکننده خودرو، خوشحال میشوند.
برخی نقاط ضعف در این خودرو وجود دارد. گیبلی که امروزه عرضه میشود، بخشی از همان نسلی است که در سال 2014 معرفی شد. از آن زمان، مازراتی طراحی خود را تجدید نظر کرده و موتورها و فناوریهای خود را با صفحههای داخلی بزرگتر و نرمافزار جدید بهروز کرده است، اما همچنان بر پایهی همان پلتفرم قدیمی تکنولوژیای است. رقبای لوکس دیگر در همین مدت یک یا حتی دو بار بازطراحی کامل را تجربه کردهاند. عدم بازطراحی کامل عامل اصلی برای بیشتر از نقاط ضعف آن است، از جمله فضای عقب بسته و طراحی داخلی قدیمی، همچنین گیبلی سطح بالایی از صنعت دستی داخلی که در رقبای آلمانی یافت میشود را ارائه نمیدهد.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما