حتی لامبورگینی نیز نمیتواند در برابر تحولات سریع دنیای خودرو مصون بماند. مدتی طول کشید، اما لامبورگینی سیان اولین خودروی هیبریدی تولیدی این برند ایتالیایی و همچنین قدرتمندترین خودروی جادهای آن تا به امروز است. در زیر بدنه ششضلعی و جذاب لامبورگینی سیان 2021 و ورودیهای هوای متعدد آن، یک پیشرانه هیبریدی V-12 با توان 808 اسب بخار پنهان شده است. درست شنیدید، این هایپرکار یک هیبریدی است.
در واقع نسخهای کاملا اصلاحشده از لامبورگینی آونتادور قدیمی است. این خودروی خاص در دو نسخه کوپه و رودستر تولید میشود و تولید آن به 82 دستگاه محدود شده است. ما حدس میزنیم قیمت هر کوپه حدود 3 میلیون دلار باشد و نسخه روباز گرانتر از آن باشد. برای کسانی که میلیونها دلار پول اضافی دارند، آنها صاحب خودرویی بسیار خاص و با عملکرد بالا میشوند که امکان شخصیسازیهای گستردهای دارد. سیان 2021 نه تنها یک لامبورگینی الکتریکی است، بلکه مانند یک صاعقه متحرک نیز رفتار میکند.
لامبورگینی سیان 2021 با یک موتور هیبریدی 6.5 لیتری V-12 که در وسط خودرو قرار گرفته است، تمام چرخها را به حرکت درمیآورد و توان کلی 808 اسب بخار تولید میکند. این باعث شده تا سیان قدرتمندترین لامبورگینی تولیدی تاکنون باشد. موتور V-12 به تنهایی 774 اسب بخار تولید میکند و یک موتور الکتریکی 48 ولتی که 34 اسب بخار اضافه میکند، در گیربکس دستی هفت سرعته خودکار خودرو تعبیه شده است.
این یکی از پیچیدهترین سیستمهای هیبریدی در جهان است که از یک ابرخازن به جای باتری سنتی استفاده میکند. این تنظیمات نه تنها ترمزگیری و شتابگیری فوقالعاده سریعی را فراهم میکند، بلکه نرمی بین تعویض دندهها را نیز افزایش میدهد. هنگام رانندگی با این کوپه، صدای زیبا و شدید موتور V-12 و شتاب فوقالعادهاش ما را شگفتزده کرد. پیشبینی میکنیم این خودرو در 2.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت تخمینی آن 354 کیلومتر بر ساعت باشد.
انتظار میرود قیمت لامبورگینی سیان از حدود 3 میلیون دلار شروع شود و بسته به تریم و گزینههای انتخابی، تا 3.3 میلیون دلار برسد. خریداران میتوانند این خودروهای گرانقیمت را با گزینههای مختلف تریم و رنگ از طریق سرویس شخصیسازی Ad Personam شرکت لامبورگینی سفارش دهند. لامبورگینی تنها 63 کوپه و 19 رودستر تولید کرد که همه آنها پیشفروش شدند.
موتور 6.5 لیتری V12 لامبورگینی یک شاهکار است و هیبریدی شدن هیچ تغییری در شخصیت آن ایجاد نکرده است. این موتور قدرت شگفتانگیز 774 اسب بخار و گشتاور 531 پوند-فوت تولید میکند. موتور الکتریکی 48 ولتی نیز پاسخهای سریعتری ارائه میدهد و از یک ابرخازن تغذیه میکند که قدرت بیشتری نسبت به یک باتری لیتیوم-یونی با همان وزن ذخیره میکند.
موتور الکتریکی به تنهایی 34 اسب بخار و 26 پوند-فوت گشتاور تولید میکند و در مجموع، این سیستم قدرت 808 اسب بخار را ارائه میدهد. با سیستم چهارچرخ محرک که تنها گزینه موجود است، سیان از 0 تا 100 کیلومتر در ساعت را در کمتر از 2.5 ثانیه طی میکند و به 200 کیلومتر در ساعت در تنها 8.5 ثانیه میرسد.
لامبورگینی سیان از یک مرسدس بنز E کلاس طولانیتر، اما از یک مزدا MX-5 میاتا کوتاهتر است. طول آن 196 اینچ، عرض آن 89.2 اینچ و ارتفاع آن تنها 44.6 اینچ است. فاصله بین دو محور نیز 106.3 اینچ است. با وزن خشک 1600 کیلوگرم، سیان تنها 70 کیلو سنگینتر از آونتادور SVJ هماندازه است. این افزایش وزن اندک، به دلیل موتورهای الکتریکی و استفاده از فناوری ابرخازن است که به جای باتریهای هیبریدی سنتی، استفاده شده است.
همانطور که گفته شد، موتور الکتریکی لامبورگینی سیان به جای باتریهای لیتیوم-یونی از ابرخازن استفاده میکند. ابرخازن میتواند انرژی بیشتری ذخیره کند و سریعتر از باتریهای معمولی آن را آزاد کند. هرچند این سیستم بهسرعت تخلیه میشود، اما در هنگام ترمزگیری، تقریبا بلافاصله شارژ میشود و آماده ارائه قدرتی تازه است. این انتقال انرژی از طریق یک نمایشگر گرافیکی روی صفحه اطلاعات سرگرمی قابل مشاهده است که چنان جذاب است که ممکن است حواستان را پرت کند. در سرعتهای بالا، موتور الکتریکی شکافهای گشتاور را جبران کرده و شتابگیری را نرمتر و سریعتر میکند. یکی دیگر از مزایای بزرگ این موتور الکتریکی، بهبود عملکرد جعبهدنده تککلاچه 7 سرعته است. در مدل SVJ، تغییر دندهها بسیار خشن بود، اما موتور الکتریکی در اینجا با پر کردن شکافهای گشتاور، این تغییرات را نرمتر کرده و تجربهای نزدیک به جعبهدنده دوکلاچه ارائه میدهد.
برخی از جنبههای Lamborghini Sián کمی قدیمی به نظر میرسد، اما این موضوع در مورد طراحی خارجی وحشیانه و آیندهنگرانه آن صدق نمیکند. با الهام از لامبورگینی کانتاش افسانهای، سیان دارای یک خط برجسته گاندینی است، اما بالههای آیرودینامیکی، به آن ظاهری خاص و منحصربهفرد بخشیده است. چراغهای جلوی Yشکل سیان جلب توجه میکنند و جزئیات جذابی مانند ورودیهای هوای NACA روی درها وجود دارد. در عقب، علاوه بر خروجیهای بزرگ اگزوز، شش چراغ عقب ششضلعی که الهامگرفته از کانتاش هستند، دیده میشوند. این خودرو بهاندازه یک اسلحه تهاجمی، چشمگیر است و چرخهای 20 و 21 اینچی آن، ظاهر تهدیدآمیزش را تکمیل میکنند.
داخل کابین لامبورگینی سیان به جذابیت بیرونی آن وفادار است، زیرا هر سطحی با مواد با کیفیت پوشانده شده است. طبیعتا لامبورگینی به مشتریان اجازه میدهد تا فضای داخلی را طبق سلیقه شخصی خود سفارشی کنند. راننده با یک نمایشگر دیجیتالی کاملا مدرن و فرمانی بدون دکمه با دسته دندههای بزرگ مواجه است. کنسول مرکزی دارای کنترلهای فیزیکی برای سیستم تهویه، حالتهای رانندگی انتخابی و سایر عملکردهای کمکی است. هرچند سیان یک جعبهدستکش دارد، اما فاقد جالیوانی و فضای ذخیرهسازی کوچک است.
سیان دارای یک صفحهنمایش لمسی اطلاعات و سرگرمی به صورت عمودی است. احتمال میدهیم که از قابلیت اپل کارپلی و ادغام با آمازون الکسا پشتیبانی کند. یک سیستم صوتی قدرتمندتر از استریوی استاندارد نیز به احتمال زیاد با هزینه اضافی در دسترس است. سیان فاقد تکنولوژیهای کمکی راننده است که در خودروهای عادیتر یافت میشود. و به دلیل طبیعت خاص و تولید محدود آن، این لامبورگینی توسط هیچیک از موسسات ایمنی تست تصادف نشده است.
با وجود سیستم هیبریدی، سیان همچنان از نظر مصرف سوخت آسیبزننده به محیط زیست است. آژانس حفاظت از محیط زیست پیشبینی کرده است که این موتور V-12 هیبریدی در شهر 8 مایل بر گالن و در بزرگراه 14 مایل بر گالن مصرف خواهد کرد.
با توجه به ظاهر تهاجمی آن، ممکن است سیان در رانندگی دشوار به نظر برسد، اما سیستم چهارچرخ محرک، فرمانپذیری محور عقب و دقت بینظیری که از تغییر به حالت کورسا حاصل میشود، این تصور را سریعا تغییر میدهد. در این حالت، که تمام تنظیمات خودرو برای حداکثر سرعت تنظیم شدهاند، لامبورگینی سیان بزرگ دارای کنترل بدنه و واکنشهای سریع از طریق فرمان و پدال گاز است که بسیار چشمگیر هستند. اگرچه فرمان پر از بازخورد نیست، اما اطلاعات کافی را به دستان شما میرساند تا اعتمادبهنفس لازم برای رانندگی را داشته باشید.
جعبهدنده نیز در حالت دستی/کورسا بهترین عملکرد را دارد. تنها مشکل حالت کورسا این است که خودرو در این تنظیمات بسیار سفت است و باید از آن در سطوح ناهموار اجتناب کرد. در هر حالتی که باشید، حضور موتور V12 همیشه در ذهن شما است. شتابگیری بهشدت سریع است و صدای فراگیر موتور که از پشت شما میآید، خارقالعاده است.
لامبورگینی سیان تمام تصورات ما از خودروهای هیبریدی را تغییر داده است. این خودرو با وجود مصرف بالای سوخت، از عملکرد عالی موتور الکتریکی و ابرخازن در کنار موتور V12 بهره میبرد تا عملکردی نرمتر و سریعتر داشته باشد. امیدواریم این آخرین باری نباشد که شاهد این فناوری هستیم. با وجود ابعاد بزرگ و وزن سنگین، سیان بهطرز شگفتانگیزی خودرویی دقیق و چابک است و سیستمهای AWD و فرمانپذیری محور عقب بهخوبی با هم کار میکنند.
از جمله رقبای لامبورگینی سیان، میتوان به فراری استراداله و مکلارن آرتورا اشاره کرد. جزئیات مفهومی این خودرو توجه بیشتری نسبت به فراری استراداله، هایپرکار هیبریدی فراری، به خود جلب میکند. اما حتی آن خودرو نیز به مراتب دستیافتنیتر از این لامبورگینی است. تمام 63 دستگاه لامبورگینی سیان که قرار است تولید شود، با قیمتی بیش از 3.5 میلیون دلار به فروش رفته است. به سبک خاص لامبورگینی، سیان اوج افراط و تجمل را به نمایش میگذارد.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما