اچ سی کراس یکی از خودروهای محبوب ساخته شده توسط شرکت دانگ فنگ است که در دسته اتومبیلهای کامپکت هاچ بک قرار میگیرد. اما گیربکس این خودرو نیز مانند سایر خودروها مشکلاتی دارد. مواردی همچون مشاهده خرابی گیربکس، هزینه بالای تعمیر، کمبود قطعات در بازار، وجود اجناس تقلبی و … از جمله این چالش هایی است که صاحبان اچ سی کراس با آنها مواجه هستند.
مهمترین مشکلات مربوط به گیربکس اچ سی کراس
به گفته میلاد سرلک: تعمیر گیربکس اچ سی کراس شامل بررسی مهمترین و رایجترین مشکلاتی است که ممکن بوده برای این جعبه دنده به وجود بیایند. کلیه تعمیرکاران حرفهای موظف هستند که با هر یک از این ایرادات فنی آشنایی داشته باشند و بتوانند روش مناسبی را به منظور حل آنها به کار بگیرند.
خراب شدن توربین گیربکس
اولین مشکل اساسی مربوط به گیربکس اتومبیل اچ سی کراس، خراب شدن تورک کانورتر یا توربین گیربکس است. احتمالاً با این امر آشنا هستید که تورک کانورتر یک بخش اساسی از سیستم جعبه دنده خودرو به شمار میرود و خراب شدن آن روند انتقال قدرت را به طور کامل غیرممکن میکند.
در صورتی که توربین خراب شده باشد، احتمالاً با مواردی همچون عدم وجود شتاب کافی برای بالا رفتن از سربالاییها روبرو میشوید. تورک کانورتر یا توربین گیربکس دارای پرههای ویژهای است که اگر آنها از کار بیفتند، تعویض دنده به سختی صورت میگیرد. تعمیر گیربکس دانگ فنگ و توربین آن باید در اسرع وقت انجام شود.
خراب شدن قطعه Selector
در اکثر گیربکسهای اتوماتیک از جمله گیربکس اچ سی کراس قطعهای به نام سلکتور وجود دارد که به ما اجازه میدهد تا از بین دندههای مختلف، گزینه مدنظر خود را انتخاب کنیم. بهعنوانمثال، با کمک همین بخش میتوان از دنده عقب یا ریورس به دنده حرکت یا D انتقال پیدا کرد.
در صورتی که سلکتور خراب شده باشد، تعویض دنده به خوبی صورت نمیگیرد و یا علامتی که بر روی صفحه کیلومتر نمایش داده می شود با نوع دنده همخوانی ندارد. چنانچه تعمیرکاران باتجربه تشخیص دهند که سلکتور خراب شده است، باید این قطعه تعویض شود. در صورت وجود تجهیزات لازم روند تعویض سلکتور زمان زیادی نمیگیرد.
نشتی روغن
به گفته این تعمیرکار در تعمیر گیربکس اچ سی کراس، نشتی روغن گیربکس یا Oil leak تنها مربوط به خودروی اچ سی کراس نیست و در اکثر اتومبیلهای چینی مشاهده میشود. ادامه یافتن این نوع نشتی منجر به کاهش شدید میزان روغن موجود در گیربکس خواهد شد که خود مشکلات متعددی را در پی دارد. این موضوع تعمیر گیربکس اچ سی کراس را به یک لازمه اساسی تبدیل میکند.
وقتی که روغن گیربکس کمتر از حالت عادی باشد، دمای قطعات مختلف افزایش مییابد و همین امر میتواند احتمال خراب شدن آنها را افزایش دهد؛ به همین دلیل توصیه میشود که حتی با مشاهده کوچکترین میزان نشتی روغن از گیربکس، این موضوع به طور ویژه مورد بررسی قرار بگیرد. در اکثر موارد میتوان با تعویض کاسه نمد روند نشستی روغن را کاملاً متوقف کرد.
عدم حرکت خودرو در زمان ورود به حالت D
یکی دیگر از مشکلات رایج مربوط به گیربکس اچ سی کراس که لازم است به آن اشاره کنیم، عدم حرکت خودرو پس از وارد کردن دنده به حالت D یا درایو است. در خودروهای دیگر این موضوع معمولاً در زمان قرار دادن دنده در حالت ریورس یا دنده عقب رخ میدهد؛ اما اچ سی کراس شرایط متفاوتی دارد.
علت این موضوع خود به موارد متعددی مرتبط است. اختلال در سیستم رایانهای گیربکس اچ سی کراس میتواند یک دلیل اساسی برای این موضوع باشد. در این حالت نیز باید به سراغ تعمیرگاههای شناختهشدهای که معروف هستند بروید و از کارشناسان تعمیر گیربکس دانگ فنگ H30 Cross کمک بخواهید.
زوزه زدن خودرو
در پارهای از موارد مشاهده میشود که خودرو در سرعتهای بالا از خود سروصدای نامناسب و غیرعادی تولید میکند. این سروصدا در اغلب موارد به سیستم گیربکس اچ سی کراس ارتباط دارد و به آن زوزه کشیدن نیز گفته میشود. این نوع زوزه به دلیل عوامل متعددی رخ میدهد که از بین آنها باید به خراب شدن بلبرینگها اشاره کنیم.
چنانچه بلبرینگهای گیربکس آسیب فیزیکی دیده باشند، در زمان حرکت به سایر قطعات برخورد میکنند و در نهایت شاهد ایجاد صدای زوزه کشیدن خواهیم بود. شایان ذکر است که در برخی از شرایط، ایجاد این صدا به صورت دائمی بوده که خود نشانهای از وجود مشکلات اساسی در گیربکس است.
تقه زدن گیربکس
تقه زدن گیربکس اچ سی کراس مورد مهمی به شمار میآيد که بسیاری از افراد در مورد آن صحبت میکنند. تقه زدن میتواند چه در زمان حرکت و چه در زمان توقف خودرو به وجود آيد. دلیل اصلی این مشکل را معمولاً به نامناسب بودن روغن به کار گرفته شده در گیربکس ارتباط میدهند. اگر روغن مدنظر کیفیت خوبی نداشته باشد، گیربکس داغ میکند و شاهد تقه زدن مداوم آن خواهیم بود.
به منظور تعمیر گیربکس دانگ فنگ H30 Cross لازم است که روغن گیربکس به طور کامل خالی شود و پس از آن باید از روغنهای استاندارد و مرغوب بهره بگیریم. اگر مشکل باز هم پا برجا بود، احتمال دارد که فیلتر روغن گیربکس نیز خراب شده باشد که باید تعویض شود. تقه زدن میتواند خطرات متعددی برای شما ایجاد کند، به خصوص اگر در سرعتهای بسیار بالا با آن روبرو شوید؛ به همین جهت لازم است که حتی با مشاهده یک تقه جزئی نیز به تعمیرگاههای فعال در زمینه تعمیر گیربکس اچ سی کراس مراجعه کنید.
بهترین تعمیرگاه برای تعمیر گیربکس اچ سی کراس
همانطور که بیان کردیم، تعمیر گیربکس دانگ فنگ H30 CROSS باید تنها توسط تعمیرکاران کاملاً مجرب صورت بگیرد، در غیر این صورت احتمال دارد که آسیبهای وارد شده به جعبهدنده افزایش پیدا کنند و در نهایت شاهد نتایج نامناسبی باشیم. با وجود این مراکز معتبر لازم نیست که نگرانی خاصی در مورد حل ایرادات فنی گیربکس اچ سی کراس داشته باشید. این مراکز معتبر به شکل اختصاصی در زمینه تعمیر گیربکسهای اتوماتیک فعالیت میکنند. با بررسی های ما طبق نظر سنجی هایی که از کاربران انجام شده رتبه اول رضایت با کسب 89 امتیاز از 100 امتیاز ممکن در تعمیر گیربکس اچ سی کراس در اختیار تعمیرگاه تهران گیربکس است.
نظر شما