کانسپت نیسان آریزون با تمرکز بر فناوری و شخصیسازی برای مشتریان آسیایی طراحی شده است. در سالهای اخیر، نمایشگاه شانگهای به یک رویداد استراتژیک برای خودروسازان، به ویژه در منطقه آسیا-پاسیفیک تبدیل شده است. یک نمونه عالی از این طرحها، خودرو مفهومی نیسان است که به تازگی رونمایی شده است. این خودرو نیسان آریزون نام دارد و یک شاسی بلند است که بهطور ویژه برای مشتریان چینی طراحی شده است، هم از نظر ظاهر و هم از نظر فناوری، و البته، با سیستم پیشرانه تمام الکتریکی عرضه میشود.
به گزارش آذین بلاگ، نیسان در حال کار برای خلق آیندهای است که در آن خودروها، الکتریکی و به طور یکپارچه با دنیای اطراف شما متصل هستند. آیندهای که در آن احساس امنیت بیشتری در خودروی خود دارید و احساس آرامش بیشتری میکنید وقتی فرزندان شما به سن رانندگی میرسند. آیندهای فراتر از حرکت، جایی که خودروها به راهحلهایی برای مسائل انرژی و اجتماعی تبدیل میشوند.
اگرچه نیسان اطلاعاتی درباره ابعاد این خودرو ارائه نکرده است، احساس ما این است که از نظر اندازه، آریزون یک خودروی شاسیبلند متوسط شبیه به نیسان قشقایی فعلی است. از نظر ظاهری، این خودرو یک طراحی قوی و تهاجمی با پروفیلی شبیه به یک خودروی آفرود خالص دارد که با خطوط زاویهدار تکمیل شده است.
طبق روند فعلی، هم جلو و هم عقب خودرو تقریبا به صورت عمودی طراحی شده و بهصورت یک بلوک یکپارچه هستند که در آن نوارهای نوری LED به شکلی ظریف دیده میشوند.
یکی از نقاط قوت این خودرو مانند نیسان هایپر تورر مفهومی، فناوری آن است. علاوه بر نور طبیعی، نورپردازی داخلی میتواند بهطور دلخواه شخصیسازی شود تا محیطهای مختلفی ایجاد شود. یکی دیگر از ویژگیها، دستیار مجازی جدید به نام Eporo است که به گفته نیسان، میتواند با سرنشینان با طبیعیترین و آشناترین روش ممکن تعامل کند. همچنین میتواند به سوالات مستقیم با استفاده از دادههایی مانند تاریخ، زمان و شرایط آب و هوایی پاسخهای دقیقی ارائه دهد.
نیسان آریزون Nissan Arizon که توسط مرکز طراحی نیسان در شانگهای طراحی شده است، بر روی پلتفرم الکتریکی CMF-EV ساخته شده که توسط اتحاد نیسان، رنو، میتسوبیشی استفاده میشود، همان پلتفرمی که در رنو مگان E-Tech نیز به کار رفته است.
بنابراین، با توجه به این اطلاعات و در صورت عدم ارائه مشخصات فنی بیشتر، بعید نیست که در آینده نزدیک، نیسان مدلی تولیدی در چین عرضه کند که برخی از ویژگیهای اصلی این پروتوتایپ را در خود جای داده باشد.
شاید جنبه نوآورانهترین طراحی خارجی، چراغهای جلو و عقب پیچیدهای باشد که در یک الگوی مش نورانی ترتیب داده شدهاند و میتوانند نمایشهای نوری کوچک اجرا کنند. این ویژگیای است که دوست داریم در یک خودروی تولیدی ببینیم، هرچند میدانیم که نهادهای نظارتی معمولا با هر چیزی جدید در زمینه نورپردازی خارجی مخالفت میکنند، به ویژه اگر اروپا قبلا آن را مجاز کرده باشد.
اما در داخل این بدنه سخت، آریزون چهار درب خود را به صورت مخالف باز میکند و یک فضای داخلی بسیار باز بدون ستونهای میانی را به نمایش میگذارد که نور زیادی از بیرون به داخل میتابد و این نور میتواند با استفاده از سیستم الکتروکرومیک سقف پانورامیک تنظیم شود.
این کانسپت دارای سیستمهای پیشرفتهای مانند دستیار مجازی Eporo است که میتواند مانند Siri اپل یا Alexa آمازون عمل کند و اطلاعات بلادرنگ ترافیک، آبوهوا و سایر دادهها را به راننده ارائه دهد.
نیسان اعلام نکرده که آیا آریزون در اروپا به فروش خواهد رسید یا خیر، اما اخیرا اعلام کرده که تا سال 2030 تعداد 19 خودروی الکتریکی راهاندازی خواهد کرد که میتواند شامل یک خودروی الکتریکی الهامگرفته از آریزون برای اروپا و بریتانیا نیز باشد. در حالی که نیسان آریزون بسیار آیندهنگر به نظر میرسد و ممکن است به این شکل به تولید نرسد، اما میتواند بر مدلهای آیندهی الکتریکی نیسان برای بازار چین تاثیرگذار باشد.
پلتفرم CMF EV که به معنی خانواده ماژولهای مشترک است، در حال حاضر در نیسان آریا، لیف و رنو مگان E-Tech استفاده میشود و امکان پیکربندیهای تکموتوره و دوموتوره را فراهم میکند، همچنین انتخاب باتریها را نیز ارائه میدهد.
اگر آریزون یا چیزی مشابه آن به تولید برسد، که با توجه به برنامه نیسان برای تولید 19 خودروی الکتریکی جدید تا سال 2030 به نظر میرسد که حتمی است، این خودرو در خط تولید بالاتر از آریا قرار میگیرد. قطعا این خودرو تجربهای دوستانهتر با آفرود برای خریداران فراهم میکند.
نیسان کانسپت الکتریکی اسپرت، آفرود آریزون را در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی کرد، و جهان خودروهای الکتریکی را با استراتژی برقیسازی نیسان و تکنولوژی داخلی آن آشنا کرد. این خودرو الکتریکی از پلتفرم CMF EV استفاده میکند که همچنین در آریا نیز به کار رفته است و در این دهه پس از لیف در خط تولید خودروهای الکتریکی نیسان قرار گرفته است. نیسان از نمایشگاه خودروی شانگهای برای رونمایی از جدیدترین کانسپت خود استفاده کرده است و آریزون پیشنمایشی از یک خودروی اسپرت-آفرود متوسط ارائه میدهد که میتواند به عنوان خودروی الکتریکی بعدی نیسان به تولید برسد.
کانسپت نیسان آریزون دارای یک دستیار مجازی جدید به نام Eporo است که میتواند بهصورت انسانی با سرنشینان تعامل کند و پاسخهای دقیق با استفاده از دادههای زمان، آبوهوا و سایر اطلاعات ارائه دهد.
این خودرو همچنین دارای سیستم نورپردازی تعاملی است که افراد را تشخیص میدهد و بهطور خودکار روشنایی را مطابق با ترجیحات آنها تنظیم میکند. سیستم نورپردازی محیطی از طریق حالتهای شخصی مانند اوقات فراغت، استراحت، خواب و شگفتی قابل تنظیم است و تعاملات شخصی شدهای را ارائه میدهد. نیسان اعلام کرده که کانسپت نیسان آریزون برای مشتریان چینی طراحی شده که به دنبال راهحلهای شخصیشده هستند، اما در مورد اینکه آیا این مطالعه طراحی به یک مدل تولیدی منجر خواهد شد، اظهار نظری نکرده است.
هیچ نشانهای از اینکه نیسان آریزون به تولید انبوه برسد وجود ندارد، اما برخی از ویژگیهای آن ممکن است در خودروهای الکتریکی آینده نیسان مورد استفاده قرار گیرد. نیسان در نمایشگاه خودرو شانگهای 2023 از کانسپت تمام الکتریکی آریزون رونمایی کرد. این شاسی بلند الکتریکی توسط تیمی از چین با بهرهگیری از تخصص جهانی نیسان در زمینه خودروهای الکتریکی طراحی شده و بهعنوان یک شریک چند منظوره برای رانندگان چین معرفی شده است.
نیسان آریزون برای نیازهای متنوع رانندگی در بزرگترین بازار خودرو جهان طراحی شده و بر روی پلتفرم CMF-EV ساخته شده است که همچنین توسط نیسان آریا و رنو مگان E-Tech الکتریک نیز استفاده میشود. اما هیچ مشخصاتی درباره سیستم محرکه یا ابعاد آن موجود نیست. این مدل دارای طراحی خارجی برجسته و کابین مجهز به فناوریهای پیشرفته است که بهصورت انسانمحور طراحی شده است.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما