نیسان هایپر تورر، این مینیون الکتریکی با طراحی زاویهدار، فضای داخلی فراوان و درهای کشویی توجه را جلب میکند. نیسان پیش از رونمایی رسمی در نمایشگاه خودرو توکیو، کانسپت جدید مینیون خود را معرفی کرد. زبان طراحی زاویهدار این کانسپت نشاندهنده جهتگیری آیندهای طراحی این برند ژاپنی است. فضای داخلی چشمنواز کانسپت نیسان هایپر تورر شامل صندلیهای رو در رو برای عملکرد خودران است. ما در آذین بلاگ، عاشق خودروهای کانسپت آیندهنگر و مینیونها هستیم، بنابراین ترکیب این دو توسط نیسان در قالب چشمگیر هایپر تورر که در نمایشگاه خودرو توکیو بهطور رسمی رونمایی شد، ما را بسیار خوشحال کرده است.
این کانسپت به هیچوجه یک مدل نزدیک به تولید نیست؛ نقش نیسان هایپر تورر بیشتر به معرفی نکات طراحی نسل بعدی نیسان محدود میشود. شرکت پیشتر کانسپت هایپر اربن با طراحی پایینتر و براقتر را نیز در توکیو معرفی کرده بود. بهطور کلی، هر دو کانسپت نشان میدهند که میتوانیم انتظار زبان طراحی بسیار زاویهدار در محصولات آینده این شرکت را داشته باشیم.
نیسان هایپر تورر الکتریکی بهعنوان وسیلهای معرفی میشود که سفر گروهی را با ترکیب راحتی یک اتاق نشیمن لوکس و راحتی یک ون مسافری بهطور جدیدی فراهم میکند. این کانسپت قطعا در این مورد آخر موفق عمل کرده است. با پنلهای بدنه که تضاد بین پنلهای صاف بدنه و خطوط شخصیت تیز را برای انتقال زیبایی سنتی ژاپنی به نمایش میگذارند. خط سفید برجستهای که شیشهها را از بدنه جدا میکند، چراغهای جلوی فوقالعاده باریکی را نیز در خود جای داده است. در حالی که پنل جلویی و چرخها با الگوی کومیکو، یک طراحی سنتی ژاپنی معمولا ساخته شده از نوارهای چوبی درهم تنیده، تزیین شدهاند.
اما جایی که هایپر تورر واقعا برجسته میشود، فضای داخلی آن است. با توجه به باتریهای حالت جامدی که نیسان ادعا میکند دارد، با برخی ویژگیهای طراحی شگفتانگیز ترکیب شده است. درهای کشویی دوقلو به کابینی دسترسی میدهند که دارای چهار صندلی مجزا است. با این ویژگی که صندلیهای جلو میتوانند بهصورت محوری به سمت صندلیهای عقب بچرخند زمانی که خودرو بهطور کاملا خودران رانده میشود.
پشت نیسان هایپر تورر از طراحیهای سنتی ژاپنی بیشتری استفاده میکند. همچنین دارای یک پنل LED بزرگ و صاف در کف است که میتواند تصاویری از بستر رودخانه و آسمان را نمایش دهد. این همانطور که شرکت میگوید، فضایی آرامشبخش را ایجاد میکند که در آن تکنولوژی و طبیعت با هم ترکیب شدهاند. ظاهرا مسافران صندلیهای عقب نیز میتوانند از سیستم نمایشگر پوشیدنی برای مشاهده و کنترل تنظیمات ناوبری و صوتی استفاده کنند تا احساس بیگانگی نکنند. به نظر میرسد هیچ شانسی برای تولید چیزی شبیه به Nissan Hyper Tourer وجود ندارد و حتی اگر وجود داشته باشد، تقریبا هیچ شانسی وجود ندارد که به ایران بیاید. نیسان هایپر تورر یک کانسپت مینیون الکتریکی لوکس است.
نیسان جزئیات زیادی درباره سیستم پیشرانه این خودروی الکتریکی ارائه نکرده است، اما از سیستم چهار چرخ متحرک e-4ORCE استفاده میکند. این مینیون دارای باتریهای تمام حالت جامد است و نیسان تنها خودروسازی نیست که به دنبال استفاده از این فناوری است. تویوتا نیز در حال توسعه این نوع باتریها است. در واقع، نیسان میگوید باتری با چگالی انرژی بالا، سیستم چهار چرخ محرک و مرکز ثقل پایین این کانسپت مینیون الکتریکی، به آن شتاب و ترمز صاف میدهد.
رانندگی خودکار کامل به راننده اجازه میدهد تا بر تعامل با همسفران خود تمرکز کند زیرا صندلیهای جلو میتوانند 360 درجه بچرخند. کابین شیک این خودرو با ورقهای فلزی چشمگیر پوشیده شده است. خودرو دارای خطوط تیز در کنار است که در عقب به سمت داخل جمع میشوند، با یک خط سفید که شیشهها را از بدنه جدا میکند و مرز واضحی بین شیشه و فلز ایجاد میکند. قسمت جلویی راست و شیشه جلو کج به این مینیون ظاهر اسپرتی میبخشد و حتی دارای اسپویلر یکپارچه است.
فضای داخلی و کابین نیسان هایپر تورر شامل کف LED، صندلیهای معلق 360 درجه و فناوری حسگر زیستی برای اطمینان از یک تجربه سفر دلپذیر است. خودروی خودران به سرنشینان صندلی راننده اجازه میدهد تا بر تعامل با همسفران خود تمرکز کنند. صندلیها میتوانند 360 درجه بچرخند و به سرنشینان جلو و عقب امکان تعامل رو در رو بدهند. داخل کابین دارای صندلیهای جلویی است که میتوانند 360 درجه بچرخند تا مکالمات بین ردیفها را تسهیل کنند.
مسافران عقب میتوانند از طریق نمایشگر پوشیدنی ناوبری و سیستم صوتی را کنترل کنند. همچنین کنسول بالایی با الگوهای سنتی ژاپنی و کف LED با تصاویر بستر رودخانه و آسمان تزئین شده است. داخل خودرو تنها چهار صندلی وجود دارد، دو صندلی جلو قادر به چرخش 360 درجه در حالت رانندگی کاملا خودران هستند. مسافران عقب میتوانند از نمایشگرها برای کنترل ناوبری و صدا استفاده کنند، در حالی که چراغهایی در کنسول سقف با الگوهای سنتی ژاپنی و پنل LED در کف وجود دارد که میتواند تصاویری از بیرون را نمایش دهد. که واقعا خوشایند به نظر میرسد. چون این یک کانسپت خودرو است، یک سیستم هوش مصنوعی نوآورانه وجود دارد که قادر به پایش علائم بیومتریک مانند ضربان قلب و تنفس است.
بدنه خارجی، که حس راحتی داخلی را منتقل میکند، از پنلهای بدنه صاف و خطوط تیز تشکیل شده است که زیبایی سنتی ژاپنی را به نمایش میگذارد و عملکرد آیرودینامیکی بالاتری را فراهم میکند. چراغهای جلو با لامپهای امضایی و چرخهای طرحدار کومیکو، احساسی لوکس فراتر از کلاس این کانسپت ایجاد میکنند. دیدگاه فناوری EV نیسان فضای داخلی فراوانی را با استفاده از اجزای کوچک و باتریهای تمام حالت جامد ایجاد میکند. فناوری پیشرفته e-4ORCE نیسان و مرکز ثقل فوقالعاده پایین خودرو سرعت، راحتی و تجربه رانندگی نرمی را به ارمغان میآورند.
این کانسپت برای افرادی طراحی شده است که به زندگی باکیفیت علاقهمندند و از همراهی دوستان و همکاران خود لذت میبرند، خواه در یک سفر جادهای یا یک سفر کاری باشد. نیسان هایپر تورر ترکیبی از اصول مهماننوازی ژاپنی و فناوریهای پیشرفته مختلف از جمله رانندگی خودران و قابلیت V2X یعنی ارتباط وسیله نقلیه با همه چیز را ارائه میدهد.
طراحی خارجی آیرودینامیک این خودرو شامل بدنهای با پنلهای صاف و خطوط تیز و سپرهای جلو و عقب عمیق و تراشیده است. در بدنه کانالهایی ایجاد شده است تا جریان هوا را هموارتر کند، چرخها به گونهای طراحی شدهاند که کمترین مقاومت را داشته باشند و از آینههای درب استفاده نمیشود. این خودروی بدون آلایندگی، بهعنوان یک ون مسافربری، احتمالی برای بازگشت نیسان به بازار MPVها در سالهای آینده را نشان میدهد. نیسان در تلاش برای رقابت با برندهای مطرحی همچون کیا و هیوندای است.
کانسپت نیسان هایپر تورر دارای کف صاف و کابین جاداری است که به لطف دیدگاه فناوری EV شرکت ایجاد شده است. این نوع طراحی به مینیون مرکز ثقل بسیار پایینی میبخشد و فضای کافی برای تمامی نیازهای یک ون کمپینگ مدرن را نیز فراهم میکند. این کانسپت از سیستم هوش مصنوعی برای نظارت بر علائم بیومتریک استفاده میکند و بهطور خودکار نورپردازی و موسیقی را تغییر میدهد. این سیستم امواج مغزی، تنفس، تعریق و ضربان قلب را پیگیری میکند.
نیسان، کانسپت هایپر تورر را به منظور پیشنمایش مینیون لوکس و پیشرفته آینده رونمایی کرده است. این مینیون، که به رقابت با ولوو EM90 میپردازد، با قابلیتهای خودران کامل، باتریهای جامد با چگالی بالا، فناوری ارتباط با همهچیز (V2X) و تمرکز قوی بر آیرودینامیک طراحی شده است. با این حال، پیشرانه الکتریکی این خودرو احتمالا آن را در مقامی بالاتر از مدلهای با موتور احتراق داخلی مانند کیا کارنیوال و هیوندای استاریا و در کنار MPVهای الکتریکی با قیمت بالای 100 هزار دلار مانند LDV Mifa 9 و مرسدس بنز EQV قرار خواهد داد.
نیسان هایپر تورر یکی از حداقل سه کانسپتی است که خودروساز در نمایشگاه تحرک ژاپن، که سابقا نمایشگاه خودروی توکیو بود، به نمایش گذاشت. نیسان همچنین کانسپتهای هایپر فورس و هایپر ادونچر را نیز معرفی کرده است.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما