بازسازی خودروی هیوندای پونی کوپه دهه 1970 با پیشرانه الکتریکی و داخلی فوقالعاده شیک در حال انجام است. طراحان هیوندای یک خودروی واقعی از نسل اول را جدا کرده و چراغهای جلو و عقب مدرن و حتی ابزارهای نیکسی تیوب داخل آن را اضافه کردهاند. هیوندای یک کانسپت طراحی منحصربهفرد بر اساس مدلهای دهه 1970 ایجاد کرده است. نسل اول خودرو پونی هرگز در ایالات متحده فروخته نشد، اما یک خودروی مهم در تاریخ هیوندای بود. این خودروی بازسازیشده دارای پیشرانه الکتریکی و لمسهای طراحی مدرن است.
تنها تفاوت قابل مشاهده با مشخصات اصلی کانسپت هیوندای پونی، چرخهای 15 اینچی است که یک اینچ بزرگتر از چرخهای نصب شده در سال 1974 هستند. به گفته رئیس طراحی هیوندای، این تغییر به دلیل عدم وجود لاستیکهای 14 اینچی مناسب انجام شده است.
این کانسپت در GFG Style در ایتالیا، شرکت طراحی که اکنون توسط جیوجیارو و پسرش فابریتزیو اداره میشود، ساخته شد. هیوندای پونی کوپه تقریبا یک کپی دقیق از نسخه اصلی است که تقریبا 50 سال پیش به هیوندای تحویل داده شده بود. همه زوایا و خطوط دهه 1970 با یک فضای شیشهای که توسط ستونهای نازک حمایت میشود و چرخهای چهار شاخه با لاستیکهای دیواره بلند، در فلز فوقالعاده زیبا به نظر میرسد. داخل خودرو دارای یک فضای داخلی است که هنوز تازه و مدرن به نظر میرسد، با فرمهای بینظیر و استفاده عالی از مواد تکمیل شده است.
خودروی نمایشی هیوندای پونی کوپه 1974 نقطه اوج تاریخ اولیه برند بود و اکنون دوباره ساخته میشود. هر برند خودروسازی یک داستان منشا دارد، اگرچه برخی جذابتر از دیگران هستند. تا همین اواخر، هیوندای به تاریخ اولیه خود اهمیت چندانی نمیداد.
این شرکت به طور قابل فهم ترجیح میداد روی موفقیت روزافزون حال و آینده خود تمرکز کند. این موفقیت شامل این است که گروه خودروسازی هیوندای سال گذشته چهارمین خودروساز بزرگ جهان از نظر حجم تولید بود و بیش از استلانتیس یا جنرال موتورز خودرو تولید کرد. اما اکنون هیوندای به افتخارات اولیه خود افتخار بیشتری میکند.
اما به جز عکسها، تقریبا هیچ چیزی از نسخه اصلی کانسپت هیوندای پونی کوپه باقی نمانده است. خودروی اصلی Hyundai Pony از بین رفته و فرض بر این است که مدتها پیش اوراق شده است و هیچ نقشه مهندسی دقیقی در آرشیو پیدا نشد. اگر هیوندای میخواست یک کانسپت هیوندای پونی کوپه داشته باشد، باید یکی را بسازد. اکنون، دقیقا همین اتفاق در حال رخ دادن است. جوجارو، اکنون 84 ساله اما همچنان سخت کار میکند، نظارت بر ایجاد یک بازسازی دقیق، تا حد امکان نزدیک به نسخه اصلی گمشده را به عهده خواهد داشت. ما سال آینده آن را خواهیم دید.
چیزی جالب و نامحسوس در اینستاگرام و در یک بیانیه به مناسبت افتتاح مرکز مشتریان جدید هیوندای در بوسان، کره ظاهر شد. یک نسخه بازسازی شده از نسل اول هیوندای پونی با پیشرانه الکتریکی نامشخص و چراغهای جلو و عقب فوق مدرن در حال ساخت است. همچنین دارای آینههای بیرونی مبتنی بر دوربین و ابزارهای نیکسی تیوب است که هم زمان با الهامگیری از سبک دهه 1970 و هم آیندهنگرانه است.
این پروژه توسط رئیس طراحی داخلی هیوندای، هدایت شد. این تنها یک طراحی بازسازی شده با الهام از دهه 1970 نیست، بلکه خود واقعی آن است. هیوندای یک خودروی واقعی از نسل اول را جدا کرده و لمسهای هنری و پیشرانه الکتریکی را اضافه کرده است.
هیوندای پونی هریتیج EV نه تنها نمادی از روح خلاقانه در طراحی هیوندای تحت رهبری لوک دونکرولکه است، بلکه ادای احترام به جورجتو جوجارو است. تقریبا 50 سال پس از اولین نمایش خود در نمایشگاه خودرو تورین 1974، فقط چند تغییر کافی بود تا هیوندای پونی کوپه بیشتر از همیشه شیک و معاصر به نظر برسد. هیوندای همچنین از پونی اصلی به عنوان الهام برای طراحی خودروی Ioniq 5 EV یاد کرده است.
هیوندای پونی کوپه اولین خودروی مستقل هیوندای بود. این مدل کامپکت بر روی یک پلتفرم نسبتا متعارف با دیفرانسیل عقب ساخته شد. هاچبک دو در که هیوندای برای این پروژه استفاده کرده است، چند سال بعد آمد و ظاهر مدل چهار در را حفظ کرد. این خودرو هرگز در آمریکای شمالی فروخته نشد. نسل دوم پونی، که بازسازی نسخه اصلی بود، به کانادا آمد، در حالی که هیوندای تا زمانی که نسل سوم با نام اکسل در بازار ما ظاهر نشد.
شرکت خودروسازی هیوندای در سال 1968 تاسیس شد، اما شروع به ساخت خودروی دیگری کرد. اولین محصول آن نسخه کرهای فورد کورتینا، یک سدان کامپکت از بازار بریتانیا بود. خودروی بزرگتر و کمی مجللتر فورد 20M بازار آلمان بعدا به این مجموعه اضافه شد و هیوندای تا دهه 1980 به ساخت فوردها تحت لیسانس ادامه داد.
اما هیوندای مصمم بود که به یک خودروساز مستقل تبدیل شود. در سال 1973، جورج ترنبول، یک مدیر اجرایی سابق، را برای هدایت تیمی که یک خودروی کاملا جدید ایجاد کنند، استخدام کرد. او گروهی از مهندسان از بریتانیا را برای کمک به ایجاد کارخانه جدید و مدل تولید آن به هیوندای آورد. امکان دریافت حقوقهای بدون مالیات و سخاوتمندانه باعث شد که کمبود متقاضیان با استعداد وجود نداشته باشد و این تیم شامل طراح مشهور خودروهای مسابقهای جان کراستوایت بود.
در این نقطه، داستان رسمی از گزارشهای دورهای جدا میشود. هیوندای مشتاق به نمایش جدید بودن هیوندای پونی کوپه دیفرانسیل عقب است، از جمله طراحی خارجی که به جوجارو از ایتالدیزاین در تورین سپرده شده بود. زیر آن، شباهت زیادی به میتسوبیشی لنسر معاصر داشت. موتور، جعبهدنده و محور عقب آن را به اشتراک میگذاشت.
بسیاری از قطعات دیگر، از جمله ترمزها، صفحه ابزار و دنده فرمان از بریتانیا آمده بود. هیوندای یک طراحی سنتی برای اولین خودروی خود میخواست، که جوجارو به درستی تحویل داد. پونی جعبهای شکل، صداقت کاربردی داشت و هیجان متوسطی از یک عقب فستبک ارائه میداد.
در حالی که کانسپت پونی کوپه عالی به نظر میرسید، به وضوح فاصله زیادی با واقعیت تولید داشت. به ویژه برای شرکتی که تازه شروع به ساخت اولین مدل خود کرده بود. سانگیوپ لی، که زمانی را برای بررسی تاریخ اولیه هیوندای از طریق آرشیوهای شرکت صرف کرده است، گفت که شرکت به زودی متوجه شد، همانطور که او با دقت بیان کرد، موتور و شاسی پونی برای ارائه یک سطح قابل قبول از عملکرد تلاش خواهند کرد. کانسپت کوپه در نمایشگاههای مختلف خودرو ظاهر شد و با گذر زمان چرخها و قسمتی از رنگ آن تغییر کرد.
سپس ناپدید شد، احتمالا اوراق شد اما ممکن است هنوز در یک انبار در کره پنهان باشد. با این حال، هیوندای به وضوح مشتاق بود که آن را به یک خودروی قابل خرید تبدیل کند. در حین تحقیق در تاریخچه کانسپت، هیوندای تصویری از یک خودروی دیگر را که بر روی یک پالت ذخیره نشسته بود، کشف کرد. این به نظر میرسید نسخه تولیدی کوپه باشد که خط سقف و گرافیک جانبی مشابهی با جلوی چهار چراغ معمولیتر و کاپوت خودرو کلاسیک داشت. به جز کنارههای صافتر و عدم وجود درهای گالوینگ، شباهت غیرقابل انکاری به یکی از طراحیهای مشهورتر ایتالدیزاین از کمی بعد، دلورین DMC-12 داشت.
تقریبا 50 سال پس از اولین بازدیدش از آنچه که آن زمان کارخانه کاملا جدید هیوندای در اولسان بود، جوجارو برای اعلام رسمی هیوندای پونی کوپه جدید باز میگردد. این خودرو توسط شرکت GFG Style در تورین که جوجارو به همراه پسرش، فابریتزیو، مالک آن است، ساخته خواهد شد. کار قبلا آغاز شده است، علیرغم کمبود مستندات اصلی، ما میتوانیم انتظار داشته باشیم که خودروی نهایی را سال آینده ببینیم. این نمایانگر مقدار زیادی هزینه و تلاش برای بازسازی خودرویی است که فقط تاریخنگاران خودرو به یاد دارند، اما یکی که شرکت به وضوح فکر میکند مهم است.
خودروسازان معمولا افراد غیرعاطفی هستند. به ویژه زمانی که در حالت استارتاپ هستند، جایی که پول محدود است و خطر شکست در هر ساعت کاری آنها را تهدید میکند. در اواخر دهه 1970 هیوندای بسیار در حالت استارتاپ بود. این شرکت از سال 1967 شروع به ساخت خودرو کرده بود، در کشوری که در تلاش برای ورود به عصر صنعتی بود. بنابراین، زمانی که تصمیم گرفته شد پول کافی برای تولید هیوندای پونی کوپه زیبا ساخته شده توسط جوجارو وجود ندارد، خودرو به آرامی در گوشهای پارک، فراموش و برای همیشه گم شد.
کانسپت هیوندای پونی کوپه بازسازی شده همچنین یک خودروی کاملا قابل رانندگی است. این خودرو بر روی پلتفرم و مکانیکهای یک هیوندای پونی چهار درب هاچبک دهه 1970 ساخته شده است، همانطور که نسخه تولیدی قرار بود باشد اگر بحران نفتی 1979 یک رکود عمده در ایالات متحده ایجاد نمیکرد، که بازار اصلی صادراتی مورد نظر بود و هیوندای را مجبور به توقف برنامههای تولید خودرو نمیکرد.
این واقعیت که هیوندای به طور جدی به تولید نسخه تولیدی هیوندای پونی و استفاده از آن برای رهبری راهاندازی شرکت در یکی از رقابتیترین بازارهای خودروی جهان فکر کرده بود، بسیار به اراده و جاهطلبی یک خودروساز که یک دهه پیش کار خود را با ساخت سدانهای کرهای بازار کورتینا برای شرکت فورد موتور آغاز کرده بود، صحبت میکند.
تولید محدود N Vision 74 تخصص هیوندای در فناوری پیشرانه سلول سوخت هیدروژنی را برجسته میکند. هیوندای نکسو در حال حاضر تنها خودروی سلول سوخت موجود در بازار به جز تویوتا میرا است و بخش تجهیزات ساخت و ساز هیوندای نیز در حال ساخت بیلهای مکانیکی با نیروی سلول سوخت هیدروژنی است. شرکت معتقد است که هیدروژن تا سال 2040 به یک سوخت اصلی حمل و نقل تبدیل خواهد شد و کامیونها، اتوبوسها و ترامواها را به همراه خودروها تامین خواهد کرد.
کانسپت هیوندای پونی کوپه ممکن است به عنوان یک پروژه نمایشی شرکتی به نظر برسد، اما این بازسازی دقیق از یک کانسپت گمشده دهه 1970 هیوندای توسط طراح افسانهای جورجتو جوجارو هدف واقعی دارد. از جمله موارد دیگر، این پروژه به بحثهای جدی در سئول درباره تولید محدود N Vision 74 و همچنین سه خودروی الکتریکی بر اساس کانسپتهای زیبای جنسیس X Trilogy دامن زده است. کانسپت هیوندای پونی نشاندهنده یک هیوندای با اعتماد به نفس است که گذشته خود را برای ترسیم آیندهای جسورانه در آغوش میگیرد.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما