پورشه ویژن 357 یک خودروی کانسپت کوپه است که توسط خودروساز آلمانی پورشه تولید شده و در ژانویه 2023 به منظور جشن 75 سالگی شرکت معرفی شده است. پورشه ویژن 357 اسپیدستر به عنوان ادامهای بر جشنهای پورشه برای گرامیداشت خودروی افسانهای 356 است. کانسپت پورشه ویژن 357، ادای احترامی به اولین خودروی اسپرت این شرکت، مدل ویژن 357 است که در ژانویه معرفی شد. شاسی ویژن 357 اسپیدستر از 718 GT4 کلاباسپرت گرفته شده است، در حالی که موتورهای الکتریکی و فناوری باتری از 718 GT4 ePerformance و Mission R به عاریت گرفته شدهاند.
همانند کانسپت اولیه ویژن 357، اسپیدستر نیز با جزئیات ویژه و طراحیهایی که به مدل اصلی 356 اشاره دارند، پر شده است. پورشه همچنان به جشن 75 سالگی از عرضه اولین خودروی اسپرت خود، یعنی مدل افسانهای 356، ادامه میدهد. در ژانویه، این خودروساز پورشه ویژن 357 را معرفی کرد، که ادای احترامی زیبا به اولین خودروی اسپرت پورشه بود. جشنها متوقف نشدهاند و پورشه با معرفی کانسپت جدید ویژن 357 اسپیدستر این رویداد را ادامه داد.
ما شگفتزده و خوشحال شدیم که بدانیم کانسپت اولیه ویژن 357 بر اساس شاسی 718 کیمن GT4 RS ساخته شده بود، که شامل موتور شش سیلندر 4 لیتری تخت در وسط خودرو میشد. به هر حال در سال 2023 هر کانسپت جدیدی الکتریکی است. متاسفانه، ویژن 357 اسپیدستر بیشتر با روندهای سال 2023 همگام است و از آن پیشرانه بهره نمیبرد. در عوض، شاسی آن از 718 GT4 کلاباسپرت مسابقهای گرفته شده و از موتورهای الکتریکی و فناوری باتری 718 GT4 ePerformance و Mission R بهره میبرد.
همانند 718 GT4 ePerformance که شاسی آن نیز با 718 کیمن GT4 کلاباسپرت مشترک است، ویژن 357 اسپیدستر دارای موتوری الکتریکی در هر محور است که سیستم چهارچرخ متحرک را فراهم میکند. موتورهای ePerformance در حالت کوالیفایینگ قدرتی معادل 1073 اسب بخار و در حالت مسابقهای تا 604 اسب بخار برای مدت 30 دقیقه تولید میکنند. به گفته پورشه، خودروی ePerformance از نظر زمانهای دور پیست و حداکثر سرعت حدود 300 کیلومتر در ساعت، با خودروی 911 GT3 کاپ کنونی و پورشه پانامرا برابری میکند.
کانسپت پورشه ویژن 357 در 26 ژانویه 2023 رونمایی شد. این خودرو ادای احترامی به پورشه 356، اولین مدل برند که در 8 ژوئن 1948 عرضه شد. همزمان با جشن 75 سالگی تولید کننده اشتوتگارت در نمایشگاه 75 سال خودروی اسپرت پورشه در موزه پورشه در زوفنهاوزن است. رنگآمیزی دوگانه خاکستری یخی و خاکستری متالیک آن با برچسبهای 75 برای گرامیداشت این سالگرد پوشیده شده است.
به همان اندازه که ارقام عملکردی چشمگیر هستند، جذابیت واقعی پورشه ویژن 357 در طراحی آن نهفته است. در طراحی سنتی Porsche Vision 357، پورشه شیشه جلو خودرو را کوتاه کرده است. یک پوشش پارچهای بخش راست کابین را میپوشاند و تجربهای متمرکز بر راننده را ایجاد میکند. بدنه فوقالعاده صاف از کانسپت خواهر آن به همراه چراغهای جلو و عقب تقریبا مخفی به کار رفته است.
به گفته شرکت پورشه، رنگهای دوگانه خاکستری مرمری و خاکستری متالیک الهام گرفته از خودروهای تاریخی در موتوراسپرت بوده و به منظور تضاد با آبی میامی که در سراسر خودرو یافت میشوند، انتخاب شدهاند. مانند نسخه کوپه، اسپیدستر نیز دارای لوگوهای بزرگ 75 و همچنین 1948 و 2023 است. اسپیدستر بر روی چرخهای 20 اینچی منیزیومی با درپوشهای فیبرکربنی و قفلهای مرکزی سوار است، که به طور بصری چرخهای بزرگ مدل 356 را به تصویر میکشد.
در حالی که نسخه کوپه بر اساس 718 کیمن GT4 RS ساخته شده بود، اسپیدستر جذاب ریشه در 718 GT4 e-Performance دارد. بله، این خودرو الکتریکی است. شاسی آن از 718 GT4 کلاباسپرت گرفته شده و با موتورهای الکتریکی و فناوری باتری کانسپت Mission R ترکیب شده است. کاپوت جلو و دور کاپوت دور تا دور کشیده شدهاند و دوربینهای نصب شده روی گلگیرها جایگزین آینههای بغل شدهاند. چراغهای جلو و عقب در بدنه سوراخهایی دارند و چراغ ترمز سوم بهطور مرتب در دریچههای عمودی عقب ادغام شده است.
در داخل خودرو، یک صندلی با موقعیت پایین و پوستهای از پلاستیک تقویت شده با فیبر کربنی در مونکوک ساخته شده و با کمربند ششنقطهای مسابقهای مجهز شده است. کابین مینیمالیستی دارای داشبوردی از فیبر کربن با خوشه ابزار شفاف است و دستههای درب معمولی با بندهای پارچهای جایگزین شدهاند تا وزن کاهش یابد.
داخل کانسپت پورشه ویژن 357 به حداقلها کاهش یافته و کاملا متناسب با راننده است. موقعیت صندلی پایین، که به طور کامل اسپرت است، از ویژگیهای اصلی است. پوسته صندلی CFRP در مونکوک یکپارچه شده است. راننده بر روی پدهای پوشیده شده با Racetex نشسته و با کمربند ششنقطهای با بند آبی میامی محکم نگه داشته میشود. خوشه ابزار بالای ستون فرمان به عنوان یک سطح شفاف قرار گرفته است. فرمان مسابقهای به سبکی خاص تاکید دارد، در حالی که جذبکننده ضربه به نظر میرسد که معلق است. کنترلهای فردی، رنگ آبی میامی را که در بیرون خودرو مشاهده شد، دوباره بازبینی میکنند. تمام داشبورد دارای روکشی با الیاف کربن است.
این خودروی مفهومی دارای شیشه جلوی کوتاه و فشرده است که به طور معمول در اسپیدسترها دیده میشود و به بدنه یکپارچه خودرو تاکید بیشتری میبخشد. پوشش تونو در سمت راست خودرو بهکار رفته است، که قبلا در خودروهای اسپرت بدون سقف رایج بود.
پورشه ویژن 357 به وضوح به عنوان یک پورشه قابل تشخیص است و به نظر میرسد ترکیبی از چند دوره مختلف 356، 911 و حتی برخی از مدلهای مدرن 718 را در یک بسته کلی ترکیب کرده است. تکپشتی صندلی و پوشش تونو سمت مسافر به طراحی کلی افزودهاند.
اطلاعات داشبورد بر روی صفحه نمایشی شفاف که بر روی ستون فرمان معلق است، نمایش داده میشود. این طراحی جالب به نظر میرسد، اما تصور کنید که در نور شدید خورشید چطور محو میشود. برخلاف نسخه کوپه خود، کانسپت پورشه ویژن 357 بنزین مصرف نمیکند. این کانسپت برخی از فناوری موتور الکتریکی و باتری را از کانسپت Mission R گرفته است.
به نظر نمیرسد خودرو پورشه ویژن 357 برای رانندگی طراحی شده باشد، اما با این حال، ما قصد داریم سوال کنیم. باید اضافه کنیم، احتمالا ویژن 357 اسپیدستر به طور مستقیم پیشنمایشی برای مدل تولیدی نیست، اما مانند بسیاری از کانسپتهای وحشی پورشه، عناصر و شکلهایی که طراحان در اینجا بازی میکنند بر محصولات آینده تاثیر خواهند گذاشت.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما