کادیلاک XLR یک رودستر دو نفره است که بین سالهای 2003 تا 2009 توسط کادیلاک تولید و به بازار عرضه شد. این خودرو به سقف فلزی جمعشونده، ابزارآلات داخلی طراحیشده توسط بولگاری، نمایشگر هدآپ، سیستم تعلیق تطبیقی، گیربکس نصبشده در عقب و توزیع وزن تقریبا 50/50 بین جلو و عقب مجهز است. XLR بهعنوان مدل پرچمدار کادیلاک در نمایشگاه سال 2003 معرفی شد و تولید آن برای مدل سال 2004 آغاز شد. این خودرو پیشتر با معرفی کانسپت Evoq در سال 1999 پیشبینی شده بود. اگر به محصولات جدید این شرکت علاقه دارید، اطلاعات و تصاویر کادیلاک اپتیک مدل 2025 را مشاهده نمایید.
کادیلاک XLR خودرویی است که بر اساس شورولت کوروت ساخته شده و با داشتن موتور V8 به قدرت 320 اسب بخار، سقف فلزی جمعشونده و قابلیتهای جادهای مشابه با برترین خودروهای کروک گرند تورینگ اروپایی، در دسته خودروهای لوکس قرار میگیرد. رفتار جادهای مطلوب و شاسی قوی این خودرو، همراه با پاسخدهی فوری پدال گاز، تنها با کمبود حس درگیرکنندگی راننده محدود شده است. کابین خودرو تنگ بوده و فضای ذخیرهسازی کمی دارد. برای علاقهمندان به قدرت بیشتر، تریم XLR-V با موتور V8 سوپرشارژ به قدرت 443 اسب بخار نیز موجود است.
یک موتور V8 Northstar با حجم 4.6 لیتر و تایمینگ متغیر سوپاپها، 320 اسب بخار قدرت در 6400 دور در دقیقه و 310 پوند-فوت گشتاور در 4400 دور در دقیقه تولید میکند. نسخه پرفورمنس XLR-V با موتور سوپرشارژ 4.4 لیتری V8 عرضه شده که 443 اسب بخار قدرت در 6400 دور در دقیقه و 414 پوند-فوت گشتاور در 3900 دور در دقیقه تولید میکند. گیربکس اتوماتیک ششسرعته این مدل دارای سیستمهای Performance Algorithm Shifting و Performance Algorithm Liftfoot است و امکان تعویض دنده بهصورت دستی را نیز فراهم میکند.
XLR از قدرت و سرعت بالایی برخوردار است و رانندگی با آن راحت و لذتبخش است. با این حال، برخی از رانندگان معتقدند که این خودرو به اندازه رقبای اسپرت اروپایی حس هیجان و درگیرکنندگی رانندگی را ارائه نمیدهد. حداکثر سرعت این خودرو 250 کیلومتر در ساعت است و میتواند از حالت سکون تا 100 کیلومتر در ساعت را در 5.8 ثانیه طی کند.
قیمت کادیلاک XLR از 75 تا 86 هزار دلار در زمان عرضه، تا پایان دوره تولید آن در سال 2009 افزایش یافت. برآوردهای فروش سالانه برای XLR بین 5 تا 7 هزار واحد بود. در مجموع، طی نه سال تولید، 15460 دستگاه از این خودرو ساخته شد.
مدل XLR-V در سال 2006 با ظاهری کمی تهاجمیتر عرضه شد. همان مشبندی روی دریچه سپر نصب شده بود. کاپوت استاندارد با یک کاپوت بازطراحیشده که شامل برجستگی است جایگزین شد که برای جا دادن سوپرشارژر لازم بود.
کادیلاک همچنین چرخهای آلومینیومی 10 پرهای جدیدی به رنگ نقره استرلینگ برای این مدل طراحی کرد و لولههای اگزوز معمولی را با خروجیهای استیل ضدزنگ براق جایگزین کرد. در نهایت، کادیلاک XLR-V همچنین دارای نشانهای V-Series و Supercharged و لوگوهای V-Series روی کالیپرهای ترمز سیاهرنگ بود. رنگهای بیرونی فقط شامل قرمز، مشکی و پلاتینیوم روشن بودند.
گرچه Cadillac XLR گاهی بهعنوان نسخهای بازنشانشده از شورولت کوروت در نظر گرفته میشود و هر دو در خط تولید GM Bowling ساخته میشدند، XLR یک سال پیش از آن عرضه شد. این دو خودرو از پلتفرم مشترک GM Y، فریم محیطی هیدروفرمشده و تکنولوژی بدنه کامپوزیتی استفاده میکنند، اما هر یک از موتور، بدنه، کابین و تنظیمات تعلیق منحصربهفرد خود بهره میبرند. XLR همچنین به سقف فلزی جمعشونده منحصربهفردی مجهز است. کادیلاک XLR اولین خودروی تولیدی کادیلاک بود که به سیستم کروز کنترل تطبیقی مبتنی بر رادار مجهز شد و اولین مدلی بود که صندلیهای گرم و خنکشونده ارائه میداد.
XLR یک خودروی نسبتا پرهیجان است، زیرا شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آن کمتر از 6 ثانیه طول میکشد، در حالی که حرکت در سرعتهای بالا در بزرگراهها بدون صدا و آسان انجام میشود. تغییر دندهها در شتاب کامل تقریبا بدون تأخیر انجام میشود و صدای موتور در دورهای بالا به اندازه هر V8 دیگری در کلاس خود یا حتی بهتر است.
موتور کادیلاک XLR با صدای خاص و ملایم یک موتور V8 روشن میشود. هنگامی که گیربکس در حالت حرکت قرار میگیرد، XLR با اقتدار حرکت میکند. شتابگیری خودرو نرم و پیوسته است و این روند تا فراتر از هر محدودیت سرعت قانونی ادامه دارد. به نظر میرسد که گشتاور پایین بهطور پیوسته در دسترس است و همیشه در مواقع نیاز برای سبقت گرفتن، ورود به جاده یا عبور از تقاطعهای شلوغ آماده است.
در حالی که نمای بیرونی از برخی جزئیات CTS بهره برده، فضای داخلی منحصربهفرد کادیلاک XLR است. کادیلاک آن را از ابتدا طراحی کرده و تصمیم گرفت از طراحی ارگانیک کوروت فاصله بگیرد. در عوض، کابین کادیلاک XLR عمدتا با خطوط زاویهدار طراحی شده، اما از مواد باکیفیتتری نیز استفاده کرده است. هر چهار نشانگر داشبورد با همکاری برند لوکس ایتالیایی بولگاری طراحی شدهاند. بخش مرکزی داشبورد مستطیلی و تقریبا عمودی است. این طراحی ممکن است اکنون که بیشتر خودروهای اسپرت دارای داشبوردهای زاویهدار هستند عجیب به نظر برسد، اما در آن زمان بسیار معمول بود.
چیدمان داشبورد نسبتا ساده است. دو دریچه تهویه مطبوع در بالا، یک نمایشگر در مرکز و کنترلهای تهویه در پایین قرار دارند. سمت سرنشین عمدتا ساده است، با یک خط افقی باریک در جعبه دستکش که این طراحی بیجزئیات را مختل میکند. صفحهنمایش لمسی 7 اینچی که برای آن دوره نسبتا بزرگ بود، دسترسی به سیستم ناوبری DVD خودرو، سیستم صوتی Bose با 9 بلندگو و تعویضکننده 6 دیسکی، رادیوی ماهوارهای و سیستم سرگرمی DVD را فراهم میکرد. XLR همچنین از سیستم ایمنی قدیمی OnStar و نمایشگر هدآپ که اطلاعات راننده را روی شیشه جلو نمایش میدهد بهره میبرد.
داخل خودرو با چرم مشکی و تزئینات چرم جیر بر روی صندلیها و تریم چوبی پوشیده شده است. کادیلاک در ساخت داخل این خودرو کم نگذاشته و تمامی امکانات برقی را ارائه داده است! صندلیها برقی و دارای سیستم گرمکن هستند. کادیلاک XLR همچنین به سقف متحرک سخت برقی، شیشههای برقی و قفلهای برقی، فرمان برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه و حتی نمایشگر هدلآپ مجهز است. همچنین دارای صفحه نمایش ۷ اینچی برای ناوبری و رادیو و کنترل دوگانه دما در زیر آن است.
کادیلاک XLR دارای سیستم تعلیق تطبیقی با مایع ضربهگیر مغناطیسی است که برای کنترل بهتر رانندگی طراحی شده است. این سیستم، از چهار حسگر جابهجایی چرخ برای اندازهگیری حرکت چرخها بر روی سطح جاده استفاده میکند و با تنظیم فوری ضربهگیرها، پاسخ میدهد. ضربهگیرها با مایعی حاوی ذرات آهن معلق پر شدهاند که به سیگنالهای مغناطیسی واکنش نشان میدهند. این سیستم بهطور مداوم حرکت را کنترل کرده و نیروی ضربهگیرها را در هر چهار گوشه خودرو تنظیم میکند تا حرکت بدنه در مانورهای سریع یا جادههای ناهموار متعادل شود.
XLR یک کروک دو نفره لوکس با سقف سخت است که بر اساس خودروی مفهومی Evoq طراحی شده است. این خودرو که بر پایه شورولت کوروت ساخته شده، از یک موتور V8 بهره میبرد که با یک گیربکس اتوماتیک پنجسرعته ترکیب شده است. با فشردن یک دکمه، سقف خودرو بهسرعت در صندوق عقب جمع میشود، اما همچنان فضایی برای قرار دادن چمدان باقی میگذارد. داخل کابین لوکس است، اما از نظر کیفیت ساخت به اندازه خودروهای اروپایی همرده قوی نیست. گرچه XLR از نظر سرعت بسیار خوب عمل میکند، اما در مقایسه با گزینههای اروپایی، حس اسپرت بودن کمتری به راننده منتقل میکند. البته، نسخه XLR-V که از سال 2006 با موتور سوپرشارژ عرضه شد، این مشکل را برطرف میکند. تولید این خودرو در سال 2009 متوقف شد.
کادیلاک XLR یک کوپه کروک با سقف جمعشونده است که در دسته خودروهای رودستر لوکس با شاسی و ساختاری برای عملکرد بالا قرار میگیرد. کادیلاک XLR با خودروهایی مانند جگوار XK و BMW سری 6 رقابت میکند. XLR با فاصله بین دو محور 105.7 اینچی و طول کلی 177.7 اینچ ساخته شده که 13 اینچ از BMW 650 و 11 اینچ از جگوار XK کوتاهتر است. گیربکس نصبشده در عقب خودرو باعث توزیع وزن نزدیک به 50/50 شده است. جمع شدن سقف خودرو کمتر از 30 ثانیه طول میکشد. ساختار سقف از آلومینیوم و منیزیم ساخته شده و شامل پنلهای کامپوزیتی خارجی، شیشه عقب گرمشونده و شیشههای جانبی است.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما