کاپوت خودرو چیست؟ کاربرد و وظایف کاپوت خودرو چیست؟ کاپوت خودرو یکی از اجزای حیاتی و برجسته در طراحی و عملکرد خودروهاست. این قطعه علاوه بر داشتن نقش زیبایی، وظایف مهمی همچون حفاظت از موتور و دیگر قطعات حساس خودرو را نیز بر عهده دارد. در این مقاله از سایت آذین بلاگ، به بررسی مفهوم کاپوت خودرو، وظایف آن و نکات جالب و کاربردی در مورد این قطعه خواهیم پرداخت.
کاپوت خودرو که در برخی کشورها به عنوان بونت و به انگلیسی car hood نیز شناخته میشود، یک درپوش لولایی است که بر روی موتور نصب میشود. این بخش از خودرو به گونهای طراحی شده است که امکان دسترسی به موتور و قطعات دیگر را برای تعمیر و نگهداری فراهم میکند. یک قفل مخفی معمولا برای نگه داشتن کاپوت استفاده میشود. در خودروهای مسابقهای و خودروهایی که کاپوت غیر استاندارد دارند، از پینهای کاپوت برای نگه داشتن کاپوت استفاده میشود.
در اوایل تاریخچه صنعت خودرو، کاپوتها به صورت دستی و از مواد سادهای مانند فلزات سبک ساخته میشدند. با پیشرفت تکنولوژی و نیاز به ایمنی بیشتر، طراحی و مواد استفاده شده در ساخت کاپوتها نیز پیشرفتهتر شدند. در حال حاضر، کاپوتهای خودرو از موادی مانند فولاد، آلومینیوم و حتی فیبر کربن ساخته میشوند که علاوه بر زیبایی، مقاومت و سبکی بیشتری نیز دارند.
وظیفه اصلی کاپوت خودرو، محافظت از اجزای زیرین آن مانند موتور است. بدون این حفاظت، سنگهای کوچک که توسط خودروهای دیگر پرتاب میشوند میتوانند یک مخزن مایع را سوراخ کرده یا به موتور آسیب برسانند. علاوه بر این، بیشتر موتورها نباید در معرض آب زیاد قرار بگیرند. همچنین، کاپوت به زیبایی خودرو نیز میافزاید.
در بیشتر خودروهای مدرن، موتورهای احتراق داخلی هوای زیر کاپوت یا هوای مجرای زیر سپر جلو را از طریق لولههای پلاستیکی و لاستیکی تنفس میکنند. دمای بالای کارکرد در محفظه موتور باعث میشود هوای ورودی 28 درجه سانتیگراد یا گرمتر از دمای محیط باشد و بنابراین تراکم کمتری داشته باشد. یک هود اسکاپ میتواند هوای بیرونی خنکتر و متراکمتر را به موتور برساند و قدرت را افزایش دهد. برخی از اهداف مهم کاپوت یا بونت عبارتند از:
با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تقاضا برای خودروهای هوشمند و خودران، طراحی کاپوت خودرو نیز دستخوش تغییرات و نوآوریهای جدیدی شده است. در ادامه به برخی از این تغییرات اشاره خواهیم کرد:
طراحی کاپوت خودرو بسته به مدل و نوع خودرو میتواند بسیار متنوع باشد. برخی کاپوتها دارای ورودی هوا یا هود اسکوپ هستند که به خنک کردن موتور کمک میکند. همچنین، در برخی خودروهای اسپرت و مسابقهای، کاپوتها به گونهای طراحی شدهاند که وزن خودرو را کاهش داده و عملکرد بهتری را ارائه دهند.
هود اسکاپ یا بونت اسکاپ، گاهی به عنوان دم هوای بونت نیز شناخته میشود، یک قطعه برجسته روی کاپوت خودرو است که اجازه میدهد جریان هوا به طور مستقیم وارد محفظه موتور شود یا به نظر میرسد که این کار را انجام میدهد. هدف اصلی آن اجازه دادن به جریان مستقیم هوا به موتور است، بنابراین نیاز به برجستگی دارد تا بتواند هوا را به طور مؤثر به محفظه موتور هدایت کند. این قطعه ممکن است بسته باشد و در نتیجه فقط تزئینی باشد، یا در چندین روش ممکن عملکرد را افزایش دهد.
در بیشتر خودروهای مدرن، موتورهای احتراق داخلی هوای زیر کاپوت یا هوای مجرای زیر سپر جلو را از طریق لولههای پلاستیکی و لاستیکی تنفس میکنند. دمای بالای کارکرد در محفظه موتور باعث میشود هوای ورودی 28 درجه سانتیگراد یا گرمتر از دمای محیط باشد و بنابراین تراکم کمتری داشته باشد. یک هود اسکاپ میتواند هوای بیرونی خنکتر و متراکمتر را به موتور برساند و قدرت را افزایش دهد.
برخی کاپوتهای مدرن مجهز به سیستمهای ایمنی فعال هستند که در صورت برخورد با عابر پیاده، کاپوت به صورت خودکار بالا میآید تا ضربه را جذب کند و از جراحات شدید جلوگیری کند. در بعضی خودروهای اسپرت و مسابقهای، هود اسکوپهایی روی کاپوت نصب میشود که به جریان بهتر هوا به موتور و افزایش کارایی آن کمک میکند.
طراحی کاپوت ماشین به گونهای است که به بهبود جریان هوا در اطراف خودرو و کاهش مقاومت هوا کمک کند، که این موضوع باعث بهبود کارایی سوخت و افزایش سرعت خودرو میشود. در خودروهای هیبریدی و الکتریکی، کاپوت علاوه بر محافظت از موتور، وظیفه محافظت از باتریها و سیستمهای الکتریکی را نیز بر عهده دارد.
عابران پیاده آسیبپذیرترین کاربران جاده هستند که در معرض خطر بالای برخورد با خودروها در ترافیک قرار دارند. تقریبا 1.2 میلیون عابر پیاده سالانه در تصادفات جادهای در سراسر جهان کشته میشوند. عمدهترین جراحات در ناحیه پایین و بالای پا و سر عابر پیاده رخ میدهد و مرگ و میر عابران پیاده در تصادفات عمدتا به دلیل ضربه سر به کاپوت سخت یا زمین است. عابر پیاده دو بار ضربه میبیند، اول توسط خودرو و سپس توسط زمین، اما اکثر جراحات مرگبار به دلیل برخورد با خودرو رخ میدهد. در سالهای اخیر، مهندسان بر روی طراحی جلوی خودرو که شامل سپر و کاپوت خودرو است، کار میکنند تا جراحات عابران پیاده را در صورت برخورد خودرو با عابر پیاده کاهش دهند.
وقتی خودرو با عابر پیاده تصادف میکند، کل بدن انسان دور شکل جلوی خودرو میپیچد و سر به کاپوت خودرو یا شیشه جلو برخورد میکند. فاصلهای که سر از زمین به خودرو برخورد میکند، به عنوان فاصله پیچشی شناخته میشود. به طور خاص، فاصله پیچشی اندازهگیری فاصله از زمین تا ناحیه ضربه سر روی سطح بیرونی خودرو است. فاصله پیچشی به صورت طولی در مرکز خودرو از زمین اندازهگیری میشود.
شدت جراحات ناشی از تصادف جلویی به نوع و شکل خودرو، سرعت خودرو و حرکت عابر پیاده نسبت به خودرو بستگی دارد. علاوه بر این پارامترها، فاصله پیچشی نقش مهمی در اندازهگیری ایمنی عابر پیاده دارد. در طی تحلیل تصادف، بر اساس فاصله پیچشی (WAD)، دو ناحیه ضربه سر کودک و ناحیه ضربه سر بزرگسال تست ایجاد میشود. ناحیه ضربه سر کودک بین 1000 تا 1700 میلیمتر WAD و ناحیه ضربه سر بزرگسال بین 1700 تا 2100 میلیمتر WAD قرار دارد.
با اینکه خودروهای مدرن مجهز به سنسورها و مکانیزمهای کامپیوتری پیشرفتهای هستند، مگر اینکه خودروی شما برقی باشد، برخی چیزهای مشترک را پیدا خواهید کرد که مهم است دانشی پایه درباره آنها داشته باشید. در اینجا به بررسی اجزای مهم زیر کاپوت ماشین و نکاتی برای حفظ سلامت خودروی شما میپردازیم:
بله، بیشتر چیزی که زیر کاپوت خودرو میبینید موتور است. موتور قلب خودرو است – چرخها را به حرکت درمیآورد. اندازه و جهتگیری موتور شما ممکن است متفاوت باشد و اگر میخواهید جزئیات بیشتری درباره موتور خود بدانید، با کارکنان مکانیک ما مشورت کنید یا به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید.
اگر خودروی شما استارت نمیزند، به احتمالا زیاد مشکلی در دینام یا باتری دارید. دینام و باتری با هم کار میکنند. باتری به استارت خوردن خودرو کمک میکند، در حالی که دینام انرژی مکانیکی خودرو را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند. این کار باتری را شارژ میکند و موتور را در حال اجرا نگه میدارد.
باتری را در یکی از طرفین موتور، اغلب در سمت سرنشین و گاهی در صندوق عقب یا زیر صندلی پیدا خواهید کرد. باتری باعث عملکرد قطعات الکتریکی خودرو مانند رادیو، کولر، چراغها و پنجرههای برقی میشود. همچنین انرژی ذخیره میکند تا موتور استارت بخورد. میتوانید یک بررسی اولیه از باتری انجام دهید، اتصالات را بررسی کنید تا مطمئن شوید شل نیستند و حتما تمیز و بدون خوردگی باشند.
سطح مایع خنککننده رادیاتور را ماهی یکبار یا قبل از سفرهای طولانی به صورت چشمی بررسی کنید. اگر مکررا نیاز به پر کردن مایع خنککننده دارید، آن را به مکانیک نشان دهید. مهم است که وضعیت مایع خنککننده را بررسی کنید زیرا با گذشت زمان از کارایی آن برای حفاظت از موتور کاسته میشود. اگر مایع خنککننده رنگ زنگزده دارد، باید تعویض شود. اگر مخزن کم است، باید پر شود.
کاپوت خودرو به عنوان یکی از قسمتهای حیاتی و مهم در هر وسیله نقلیه، نیازمند توجه و مراقبت خاصی است. نکات زیر میتواند به شما در نگهداری و حفظ کارایی کاپوت خودرو کمک کند. مواردی که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:
کاپوت خودرو به عنوان یکی از اجزای اساسی و حیاتی هر وسیله نقلیه، نقش مهمی در حفاظت از موتور و قطعات داخلی، افزایش ایمنی، کاهش نویز، و بهبود آیرودینامیک خودرو ایفا میکند. با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیکی و نیاز به ایمنی بیشتر، طراحی و مواد استفاده شده در ساخت کاپوتها نیز دستخوش تغییرات و نوآوریهای بسیاری شده است.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما