خطوط ظاهری آکورا RL آن به اندازه رقبای شیک و تازهطراحیشدهاش چشمنواز نیست. علاوه بر این، با اینکه قدرت موتور آن مناسب است، بسیاری از رقبا گزینه موتور V8 را ارائه میدهند. با این حال، RL از لحاظ چابکی غیرمنتظره است، به لطف سیستم پیشرفته چهار چرخ متحرک (SH-AWD) که بهطور خودکار و یکپارچه نیرو را به چرخهای مختلف منتقل میکند تا کشش و هندلینگ بهبود یابد.
آکورا RL مدل 2012 بدون تغییر باقی مانده است، اما فضای داخلی آن کمی تنگ و هیجان آن نسبت به رقبا کمتر است. رانندگی با آن در تمامی سرعتها روان و راحت است و در مسافتهای طولانی بهعنوان خودرویی بینظیر شناخته میشود. طراحی داخلی آن جذاب است، اما ارگونومی پیچیدهای دارد. بازار سدانهای متوسط بسیار رقابتی است و داشتن یک موتور قدرتمند، آخرین تکنولوژیهای لوکس و یک کابین پر از امکانات سطح بالا ممکن است کافی نباشد. نمونهاش آکورا RL که با وجود داشتن موتور 300 اسب بخاری، سیستم چهار چرخ متحرک استاندارد، کابینی شیک و کیفیت ساخت عالی، همچنان از دید خریداران پنهان مانده است.
تمام مدلهای آکورا RL 2012 دارای سیستم چهار چرخ متحرک Super-Handling آکورا هستند که بهطور خودکار قدرت را به چرخهای بهینه برای بهترین کشش و هندلینگ منتقل میکند و به شرایط جاده واکنش نشان میدهد تا خودرویی با کارایی بالا در تمام شرایط آب و هوایی ارائه دهد.
موتور RL یک V6 با حجم 3.7 لیتر است که 300 اسب بخار قدرت و 271 پوند-فوت گشتاور تولید میکند. جعبهدنده اتوماتیک 6 سرعته با پدالهای تعویض دستی بهصورت استاندارد عرضه میشود. مصرف سوخت تخمینی EPA معادل 17 مایل بر گالن در شهر، 24 مایل بر گالن در بزرگراه و 20 مایل بر گالن بهصورت ترکیبی است.
ظاهر محافظهکارانه آکورا RL ممکن است برخی را به این اشتباه بیندازد که کیفیت رانندگی و دینامیک آن شبیه به یک خودروی لوکس بیش از حد نرم باشد، اما این تصور اشتباه است. کیفیت رانندگی میان راحتی لوکس و چابکی اسپرتی تعادل دارد. به لطف سیستم SH-AWD، RL یکی از انتخابهای سرگرمکنندهتر در این بخش است. موتور V6 RL بهطور روان دور میگیرد و شتاب قابلقبولی را فراهم میکند.
آکورا RL 2012 یک سدان لوکس در اندازه متوسط است که در سه سطح تجهیزات ارائه میشود، هرچند دو سطح بالاتر در واقع پکیجهایی اضافه هستند. تجهیزات استاندارد شامل چرخهای آلیاژی 18 اینچی، چراغهای اتوماتیک زنون، سانروف، استارت و ورود بدون کلید، صندلیهای جلو با تنظیم برقی 10 حالته و گرمکن با حافظه برای صندلی راننده، فرمان با تنظیم برقی، تودوزی چرمی، سیستم تهویه خودکار دو منطقهای، کنترل تهویه برای صندلیهای عقب، آینه خودکار با کاهش تابش نور، سایهبان برقی برای پنجره عقب و سایهبانهای دستی برای پنجرههای جانبی عقب میشود. همچنین اتصال بلوتوث برای تماس تلفنی و پخش صوتی، فرمانهای صوتی برای سیستمهای صوتی و تهویه، و سیستم صوتی Bose با 10 بلندگو و تغییر دهنده 6 دیسک CD، رادیو ماهوارهای، جک صوتی کمکی و رابط USB/iPod بهصورت استاندارد ارائه میشود.
مدل RL با پکیج تکنولوژی شامل چراغهای تطبیقی، دوربین پشتیبان، حسگرهای پارک عقب، صندلیهای جلو با تهویه و گرمکن، فرمان و دسته دنده چوبی، ارتقاء اتصال بلوتوث، سیستم تهویه هماهنگ با موقعیت خورشید و سیستم ناوبری با اطلاعات ترافیک و وضعیت آبوهوای لحظهای، امتیازهای رستوران Zagat و فرمان صوتی است. مدل RL با پکیج Advance نیز کروز کنترل تطبیقی و سیستم ترمز کاهشدهنده تصادف (CMBS)، آینههای جانبی برقی و تزئینات چوب واقعی در کابین را اضافه میکند.
در زیر کاپوت آکورا RL یک موتور 3.7 لیتری V6 قرار دارد که 300 اسب بخار قدرت و 271 پوند فوت گشتاور تولید میکند. این قدرت در دور موتور 5000 دور در دقیقه به دست میآید. شاید 300 اسب بخار در سال 2005 جذاب به نظر میرسید، اما در بازار امروز خودروهای لوکس، این مقدار نقطه شروع محسوب میشود. گشتاور 271 پوند فوتی این موتور در مقایسه با 350 پوند فوتی که موتور V6 توربوشارژ لینکلن تولید میکند، کمتر به چشم میآید، چه برسد به موتور V8 دوقلوی توربوشارژ بیامو! حتی موتور 3.7 لیتری در آکورا TL پنج اسب بخار بیشتر از RL تولید میکند که باعث میشود این تفاوت چشمگیرتر باشد. با این حال، رقبای مستقیم RL شامل لکسوس GS350 AWD و کادیلاک XTS هستند.
ویژگیهای ایمنی استاندارد Acura RL شامل ترمزهای دیسکی ضدقفل، کنترل پایداری و کشش، کیسههای هوای جانبی برای صندلیهای جلو، کیسههای هوای پردهای سرتاسری و تکیهگاههای فعال برای سر سرنشینان جلو میشود. سیستم هشدار برخورد میتواند با هشدار به راننده یا اعمال ترمز اضطراری در صورت وقوع تصادف احتمالی، به جلوگیری یا کاهش شدت تصادف جلو کمک کند.
مؤسسه ایمنی به RL بالاترین رتبه خوب را در تستهای برخورد جلو و جانبی اعطا کرده است. با این حال، در تست استحکام سقف، رتبه ضعیف را کسب کرده است.
آکورا RL دارای کابینی جذاب و باکیفیت است که با بیشتر سدانهای لوکس قابل مقایسه است. تزئینات چوبی بسته به تریم، طراحی مرکز کنترل آبشاری شکل را احاطه کرده و به طراحی داخلی گرما میبخشد.
در کابین آکورا RL تعداد زیادی دکمه و کنترل وجود دارد، اما سیستم کنترل صوتی و دکمههای روی فرمان، کارکرد راحتتری را فراهم میکنند. سیستم صوتی استاندارد 10 بلندگو Bose بهخاطر وضوح و قدرت صدای بالا قابل توجه است. از سوی دیگر، گرافیک سیستم ناوبری قدیمی به نظر میرسد و در مقایسه با سدانهای لوکس رقبا بهروز نیست. فضای صندوق نیز کمی کمتر از حد متوسط و فقط 13 فوت مکعب است.
سیستم اطلاعات و سرگرمی 8 اینچی RL با تمام ویژگیهای مورد نیاز خریداران لوکس از کنترل صوتی گرفته تا اتصال کامل USB، بلوتوث و آیپاد عرضه میشود. مشکل در عملکرد آن نیست، بلکه در ظاهر آن است. درست مانند باز کردن یک رایانه جدید و متوجه شدن اینکه سیستمعامل آن ویندوز XP است. این سیستم شاید سریع باشد و تمام نیازهای شما را برآورده کند، اما ظاهر شیکی ندارد.
در زمینه صدا، سیستم Bose با توازن طبیعی، صدای شفاف و دامنه دینامیکی وسیع عملکردی فوقالعاده دارد. آکورا همچنان بر فرمت نادر DVD-Audio تأکید میکند. این فرمت صوتی در RL صدای بینظیری دارد، اما برخلاف سیستمهای لوکس دیگر، DVDهای تصویری پشتیبانی نمیشود.
با وجود معرفی بیش از 12 سال پیش، آکورا RL همچنان یک معما باقی مانده است. محصولات پرچمدار معمولا در تعداد کم فروش میروند، اما RL یکی از نادرترین سدانهای آمریکا است. این مسئله افتخاری برای آکورا به حساب نمیآید. با وجود آنکه مدل TL ارزانتر و محبوبتر است، RL به شدت از چشم خریداران و مطبوعات خودرویی دور مانده است. حتی پس از این همه سال، RL نقد جامعی از برخی منابع معروف دریافت نکرده است. با جایگزینی آکورا RLX که عرضه شد، به سراغ بررسی RL رفتیم.
آکورا مانند آئودی به فلسفه طراحی یک مدل با طولهای متفاوت معتقد است. فرم RL ترکیبی از یک دماغه زاویهدار، کنارههای صاف و قسمت پشتی گرد است. RL نسبت به TL زیباتر به نظر میرسد، هرچند تفاوتهای ظاهری کمتری دارند. مشکل اینجاست که RL فقط 4.5 سانتیمتر از TL طولانیتر است و فاصله محوری آن نیز تنها 2 سانت بیشتر است. با وجود شباهتهای بسیار زیاد، RL همچنان یک ظاهر شیک و جذاب دارد که از رقبای آرامتری مانند ولوو S80 هیجانانگیزتر به نظر میرسد.
در نهایت، آکورا RL به سختی در برابر رقبا به چشم میآید. هیوندای جنسیس از لحاظ امکانات لوکس کاملا رقابتی است و حتی نسخه 4.6 لیتری V8 آن بهطور قابلتوجهی ارزانتر از آکورا RL است. از سوی دیگر، گزینههای مرسومتر مانند آئودی A6، بیامو سری 5، اینفینیتی M37 و مرسدس بنز کلاس E یا اسپرتتر هستند، یا اعتبار بیشتری دارند. حتی آکورا TL که تقریبا هماندازه RL است و سیستم انتقال قدرت مشابهی دارد، بیش از 8 هزار دلار ارزانتر است. با وجود این همه گزینه، تعجبی ندارد که RL در بین آنها ناپدید میشود.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما