استون مارتین DB9 یک خودروی گرند تورینگ دو دره است که بین سالهای 2004 تا 2016 توسط این خودروساز بریتانیایی تولید شد. این خودرو به دو صورت کوپه و کانورتیبل، که با نام ولانته شناخته میشود، عرضه شد. این خودرو جانشین مدل DB7 شد و اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2003 معرفی شد، در حالی که مدل ولانته در نمایشگاه دیترویت سال بعد رونمایی شد. DB9 بر اساس پلتفرم VH آستون مارتین ساخته شده و در بدنه آن از آلومینیوم بهطور گسترده استفاده شده است.
استون مارتین DB9 با ظاهر جذاب و وسوسهانگیز خود قطعا قلب هر رانندهای را به تپش میاندازد، بهخصوص وقتی که صدای غرش معروف آن از زیر کاپوت به گوش میرسد. موتور 5.9 لیتری V-12 استون مارتین DB9 GT حدود 540 اسب بخار قدرت تولید کرده و از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیرو را به چرخهای عقب منتقل میکند. DB9 GT یک خودروی اسپرت پرهیجان و دلنشین است و سیستم اطلاعات و سرگرمی جدید آن نیز وعده استفاده آسانتری را میدهد. سختترین بخش، انتخاب بین مدل کوپه و کانورتیبل است که با فشار یک دکمه امکان لذت بردن از رانندگی با سقف باز را فراهم میکند.
حتی با موتور 510 اسب بخاری، DB9 سرعت چندانی ندارد. شتاب 0 تا 100 آن 4.6 ثانیه است، یعنی تقریبا همسطح با پورشه 911 اتوماتیک پایه که نصف قیمت استون را دارد. اما تجربه رانندگی داستانی کاملا متفاوت است. هیچ چیز به صدای یک موتور V12 بزرگ و تنفس طبیعی نمیرسد. هرچند DB9 در زمینه شتاب خالص کمی ضعف دارد، اما با تجربه شنیداری که ارائه میدهد این کاستی را جبران میکند. موتور آستون در دور موتورهای بالا قویتر میشود و حداکثر گشتاور خود را در 5500 دور در دقیقه تولید میکند که فقط 1000 دور کمتر از حداکثر توان آن است. در حالی که این موضوع در یک سدان شاید آزاردهنده باشد، اما در یک کوپه استون مارتین کاملا طبیعی به نظر میرسد.
همچنان که دور موتور به خط قرمز نزدیک میشود، اوج صدای مکانیکی آن یکی از لذتبخشترین تجربههاست که کمتر خودرویی در جهان، با هر قیمتی، میتواند به آن برسد. این موتور، هرچند قدیمی و از نسل ابتدایی بود، اما همچنان باشکوه است. حداکثر سرعت آن به 295 کیلومتر در ساعت محدود میشود. اگر DB9 نقطه ضعفی داشت، آن گیربکس اتوماتیک 6 سرعته قدیمی بود. در زمان عرضه در سال 2003، این گیربکس مدرن به حساب میآمد، اما رقبا در ادامه گیربکسهای هشتسرعته یا دوال-کلاچ را معرفی کردند.
این خودروی 2+2 GT در سال 2004 معرفی شد و تا سال 2016 تولید شد، بنابراین حتی جدیدترین مدلها نیز قدیمی هستند. این اولین استون بود که در کارخانه جدید شرکت ساخته شد. کارخانه جدید از نظر تجهیزات و فرآیندهای تولید مدرن، فاصله زیادی با کارخانه بلاکسهام آستون داشت، جایی که DB7، مدل قبلی DB9، تولید شده بود. متأسفانه، این مزایا بلافاصله حس نشد. برای مدل جدید تقریبا ده فراخوان ایمنی وجود داشت و تا سال 2006 سیستم الکتریکی آن، که مورد انتقاد قرار گرفته بود، بهروزرسانی شد. همچنین در آن زمان صندلیهای جلو بازطراحی شدند و بسته اسپرت به لیست گزینههای گسترده آن اضافه شد.
بهبودهای بیشتری در سال 2009 اتفاق افتاد که DB9 قدرت بیشتری پیدا کرد (از 450 به 470 اسب بخار)، دمپرهای بیلستین بهبود یافتند و کنسول مرکزی بازطراحی شد. دو سال بعد، بسته اسپرت پلاس با دمپرهای تطبیقی معرفی شد. در سال 2013، DB9 دوباره بهروزرسانی شد و قدرت آن به 510 اسب بخار افزایش یافت، بدنه آن سبکتر و مستحکمتر شد و دمپرهای تطبیقی سه حالته به آن اضافه شد. در سال 2015، DB9 GT با قدرت 540 اسب بخار، جزئیات مشکی و سیستم اطلاعات و سرگرمی لمسی جدید آستون معرفی شد.
همانطور که جذابیت موتور بیشتر در حوزههای ذهنی نهفته است و صرفا آمار و ارقام را شکست نمیدهد، این موضوع در مورد شاسی خودرو نیز صدق میکند. Aston Martin DB9 خودرویی نیست که مانند یک فراری موتور وسط چسبندگی داشته باشد یا مانند رولز رویس سواری نرم ارائه دهد. این سرنوشت همه خودروهای گرند تورینگ است که باید بین سواری و هندلینگ تعادل برقرار کنند و ترکیبی عالی از هر دو را ارائه دهند. استون مارتین DB9 از این لحاظ عالی عمل میکند.
به لطف کمکفنرهای الکترونیکی قابل تنظیم، استون مارتین توانست از پتانسیل پنهان شاسی DB9 بهطور کامل استفاده کند. هندلینگ آستون زیباست؛ نه به این معنا که آنقدر سریع پیچها را طی میکند که سرتان گیج برود، بلکه تعادل خودرو بیشتر از هر چیز دیگری به یاد میماند. وزن زیاد و فاصله بین دو محور طولانی باعث میشد که DB9 هیچگاه واقعا چابک به نظر نرسد، اما بسیار دقیق، متعادل و به طرز خارقالعادهای پیشبینیپذیر است.
موتور قوی است اما ممکن است در ناحیه آببندی سیلندر دچار خوردگی شود. این مشکل با بررسی حفرههای کنار بلوک موتور بهراحتی قابل مشاهده است. همچنین باید از شکستگی آببندهای کاور تایمینگ مطمئن شوید. به صدای بلند از سمت سوپاپها گوش دهید و سطح روغن را بررسی کنید، زیرا DB9 در هر 1600 کیلومتر حدود 250 میلیلیتر روغن مصرف میکند. گیربکس اتوماتیک Touchtronic معمولا قابل اعتماد است، اما باید مطمئن شوید که دندهها بهنرمی تعویض میشوند. همچنین به نشتیهای سیستم خنککننده روغن گیربکس دقت کنید و مطمئن شوید که فراخوان سال 2009 برای مشکل در حالت پارک اعمال شده است.
سیستم فرمان DB9 سه فراخوان داشته است، از جمله یکی برای پیچهای سابفریم جلو که به درستی سفت نشده بودند. مطمئن شوید که این فراخوانها انجام شدهاند. فراخوانهای دیگری نیز برای بوشهای سابفریم عقب و بوشهای ضد غلتش وجود داشته است. بدنه از آلومینیوم و مواد کامپوزیت ساخته شده که قوی و سبک است، اما تعمیر و رنگآمیزی آن گران است و مستعد زنگزدگی در اطراف دستگیره درها و لبههای پنلهاست.
جذابیت طراحی داخلی استون پس از سالها همچنان تازه و جالب است و متناسب با قیمت شش رقمی آن در زمان نو بودن است. با این حال، هر از گاهی توانایی کابین برای شاد کردن شما با ظرفیت آن برای به جوش آوردن خونتان برابری میکند. برای مثال، موقعیت رانندگی تضمین میکند که رانندگان قدبلند پشت فرمان راحت خواهند شد. پنل مرکزی گیجکننده است، زیرا دو نمایشگر اطلاعات را به طریقی کاملا درهم و بینظم ارائه میدهند که شاید ترجیح دهید از دریافت اطلاعات صرفنظر کنید. دکمههای کوچک و نامناسب نیز کمکی به بهبود اوضاع نمیکنند. سیستم ناوبری مبتنی بر گارمین ضعیف است اما حداقل قابل استفاده است. چه مدل کوپه و چه ولانته را خریده باشید، صندلیهای عقب برای اکثر افراد بیفایده خواهند بود و بیشتر برای حمل بارهای اضافی استفاده میشوند که آن هم چندان ایمن نیست.
استون مارتین DB9 بر روی پلتفرم جدید VH آستون مارتین ساخته شده است. این پلتفرم توانسته هم یک خودروی دو نفره، استون مارتین ونتیج و هم یک خودروی چهار در یعنی استون مارتین راپید را ایجاد کند. با این حال، این پلتفرم با دو مشکل مواجه بود.
سنگین بودن و فضای ناکافی، با وجود استفاده از آلومینیوم در ساختار پلتفرم و اکثر بخشهای بدنه، وزن کوپه DB7 حدود 185 کیلوگرم بود که تقریبا برابر با وزن یک جگوار XJ یا آئودی A8 در آن زمان بود. DB9 با گذشت زمان بیتوسعه نماند. موتور آن نسخه AM10 از V12C با حجم 5935 سیسی بود که توان 510 اسب بخار تولید میکرد. از نظر سیستم تعلیق، طبقهای دوبل در هر چهار گوشه خودرو حفظ شدند، اما دمپرهای تطبیقی سهحالته، از جمله یک حالت برای پیست، بهطور استاندارد ارائه شدند.
در تمام طول عمر DB9، خریداران میتوانستند بین گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ZF Touchtronic با پدلشیفترهای نصبشده روی ستون فرمان و گیربکس دستی 6 سرعته انتخاب کنند. سیستم Touchtronic 2 در سال 2009 بهبود یافت.
DB9 قطعا خودرویی مناسب پیست نیست، اما گیربکس دستی سطح بیشتری از تعامل را به آن اضافه میکند. هرچند تعداد DB9های دستی بسیار کم است، اما قیمت آنها تقریبا برابر با نسخههای اتوماتیک است.
در حال حاضر خودروی استون مارتین DB9 دستدوم حدود 28 تا 50 هزار دلار است. قیمت، مسافت طیشده و شرایط خودرو از عوامل مهمی هستند که هنگام خرید استون مارتین DB9 دستدوم باید به آنها توجه کنید.
کمتر خودرویی به اندازه استون مارتین DB9 تحسین میشود و این تحسین کاملا بهجا است. DB9 ظاهری خیرهکننده دارد. خطوط روان بدنه به خوبی قدرت خودرو را نشان میدهند، بدون اینکه زیادهروی یا خودنمایی کنند. با داشتن کاپوتی کشیده و بالهای عضلانی، این خودرو حتی با گذشت سالها از معرفیاش در سال 2004 همچنان نگاهها را به خود جلب میکند. در سال 2010 تغییرات کوچکی در طراحی آن ایجاد شد، از جمله جلوپنجره جدید، رینگهای آلیاژی بازطراحی شده، تغییرات در چراغهای جلو و چراغهای عقب شفاف، تنها اضافه شدن مدل ویراج با طراحی تیزتر، کمی از جذابیت DB9 کاسته است.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما