دایهاتسو ویژن کوپن با سیستم دیفرانسیل عقب و موتور بزرگتر رونمایی شد. یکی از جذابترین خودروهای دست نیافتنی همواره دایهاتسو کوپن بوده است. دایهاتسو ویژن کوپن یک خودروی کوچک و سرگرمکننده که هنوز هم میتوانید آن را در ژاپن خریداری کنید. مدل نسل دوم آن در سال 2014 به بازار عرضه شد و چندین نسخه از جمله یک کوپه با سقف ثابت، GR اسپرت و مدل کلاسیک Cero از آن تولید شده است.
غیر از طراحی که به مدل اصلی دایهاتسو کوپن شباهت دارد، مدل جدید یک پیشنهاد کاملا متفاوت است که از دیفرانسیل جلو به دیفرانسیل عقب تغییر کرده است. دایهاتسو هنوز جزئیات دقیقی از موتور جدید Daihatsu Copen، فراتر از حجم آن که تقریبا دو برابر موتور 660 سیسی و 63 اسب بخاری مدل کنونی است، ارائه نداده است. با این وجود، این برند ژاپنی تایید کرد که موتور جدید قادر به استفاده از سوختهای کربنخنثی مانند e-fuelها است.
تویوتا، که در سال 2016 کنترل کامل دایهاتسو را به دست گرفت، در ماه ژوئن تایید کرد که با شرکای مختلف برای آزمایش سوختهای الکترونیکی همکاری میکند. این شرکت در حال بررسی استفاده از آنها به عنوان روشی برای کاهش انتشار خالص کربن از خودروهای موجود در جادهها و در مناطقی است که استفاده از هیدروژن یا برق باتری امکانپذیر نیست.
ظاهر این خودرو بهعنوان نسخه مدرن و مقاومتر از نسل اول دایهاتسو کوپن در سال 2002 شناخته میشود. با واحدهای روشنایی گرد در هر دو طرف و شباهتهای بدنه، ابعاد دایهاتسو کوپن کمی کوچکتر از مزدا MX-5 ND است و طول آن 3835 میلیمتر، عرض 1695 میلیمتر و ارتفاع 1265 میلیمتر با فاصله بین محورها 2415 میلیمتر است. این افزایش قابل توجه در طول نسبت به نسل دوم کنونی کوپن در ژاپن، به تناسبات بالغتر آن کمک کرده است.
کوپن معمولی یک خودروی kei است و باید به محدودیتهای ابعادی خاصی پایبند باشد. در حالی که مدل استاندارد فقط 133 اینچ طول و 58 اینچ عرض دارد، ویژن 151 اینچ طول و 66.7 اینچ عرض دارد. این خودروی مفهومی کمی کوتاهتر است و فاصله بین محورها آن 95 اینچ است که نسبت به فاصله بین محورهای خودروی kei که 87.8 اینچ است، بسیار بیشتر است.
دایهاتسو ویژن کوپن به اندازهای بزرگ شده است که تقریبا به اندازه یک مزدا میاتا است. مانند MX-5 که این هفته در ژاپن بهروزرسانی شد، از یک چیدمان دیفرانسیل عقب استفاده میکند. برای یادآوری، خودروی kei نیروی خود را به چرخهای جلو منتقل میکند. از این جهت، ویژن احتمالا بسیار قدرتمندتر است زیرا از موتور توربوشارژ 0.6 لیتری سه سیلندر به نفع یک واحد بزرگتر 1.3 لیتری استفاده میکند. با توجه به اینکه حجم موتور بیش از دو برابر شده است، قطعا توان خروجی آن نیز به طور قابل توجهی بیشتر از 63 اسب بخار و 68 پوند-فوت خودروی kei است.
کابین دایهاتسو ویژن کوپن طراحی ساده و متمرکز بر راننده دارد و دارای داشبورد دیجیتال محدود، کنترلهای لمسی روی کنسول مرکزی و صندلیهای اسپرت است. هم نمای بیرونی و هم داخلی آن ظاهری آماده تولید دارند، که احتمال ورود دایهاتسو به بخش خودروهای اسپرت کامپکت را افزایش میدهد.
به طور نسبتا ناامیدکننده، به نظر میرسد دایهاتسو ویژن کوپن دارای یک گیربکس خودکار است، در حالی که مدل استاندارد میتواند با یک گیربکس دستی یا CVT عرضه شود. طبق بیانیه مطبوعاتی، دایهاتسو میگوید موتور احتراق داخلی برای استفاده از سوخت CN طراحی شده است که احتمالا به معنای سوخت کربن-خنثی است.
طراحی ویژن کوپن را به رغم بزرگتر بودن، بلافاصله قابل تشخیص میکند. هنوز نمیتوانیم آن را با سقف بالا ببینیم، اما دایهاتسو میگوید این خودرو به گونهای طراحی شده است که سقف قابل جمع شدن الکتریکی مدل نسل اول را تقلید کند. این سقف به صورت برقی جمع میشود و با توجه به رشد ابعادی، خودرو باید همچنان با سقف جمعشده، مقداری از کارآیی را حفظ کند. در داخل، دارای یک داشبورد دیجیتال، یک سیستم اطلاعات سرگرمی نسبتا کوچک، دکمههای لمسی مشابه پورشه و حلقههای درب است.
دایهاتسو ویژن کوپن آخرین بازمانده از خودروهای kei اسپرت قدیمی است، زیرا جانشین هوندا بیت، در سال 2022 متوقف شد. سوزوکی کاپوچینو در سال 1998 متوقف شد. رونمایی از دایهاتسو ویژن کوپن، رقیب جدید MX-5 با سیستم دیفرانسیل عقب، این رودستر کوچک ظرفیت موتور خود را دو برابر کرده و قادر به استفاده از سوخت کربنخنثی است. کانسپت جدید دایهاتسو ویژن کوپن نشاندهنده تغییر از ریشههای خودروی kei به یک رقیب تمامعیار برای مزدا MX-5 است. قوانین خودروهای kei در ژاپن، این خودروها را محدود به طول حداکثر 3400 میلیمتر، عرض 1480 میلیمتر و موتوری با حجم حداکثر 660 سیسی میکند. با این حال، ویژن کوپن با طول 3835 میلیمتر و عرض 1695 میلیمتر، کمی کوتاهتر و باریکتر از مزدا MX-5 کنونی و با موتوری 1.3 لیتری عرضه میشود.
ادعا میشود که سوختهای الکترونیکی کربنخنثی هستند زیرا از طریق کربنگیری از جو، استخراج شده توسط سیستمهای جذب کربن یا با استفاده از ضایعات زیستتوده، سنتز میشوند. این حذف اولیه CO2 برای تولید آنها به عنوان جبران کنندهی آنچه در هنگام سوختن آزاد میشود، مطرح میشود. پیکربندی جدید دایهاتسو ویژن کوپن با موتور جلو و دیفرانسیل عقب برای ارائه نهایت لذت رانندگی طراحی شده است. اگرچه جزئیات دقیقی اعلام نشده، دایهاتسو اشاره کرده است که این موتور قادر به استفاده از سوخت کربنخنثی است.
دایهاتسو ویژن کوپن یکی از نکات برجسته نمایشگاه ژاپن بود. بهعنوان یک کانسپت اسپرت با موتور احتراق داخلی که میتواند پیشنمایشی از یک رقیب آینده مزدا MX-5 باشد. یک هنرمند دیجیتال مستقل به نام Theottle بلافاصله رندرهایی از مدل در نسخههای رودستر و کوپه با ویژگیهای تعدیلشده برای تولید آماده کرد. به نظر میرسد این خودرو همچنین از گیربکس اتوماتیک استفاده میکند، که با روند بازار ژاپن هماهنگ است. انتظار میرود دایهاتسو کوپن به نسل سوم جدید کوپن تا اواسط دهه تبدیل شود. خودروی کنونی از اواسط سال 2014 در ژاپن به فروش میرسد.
با وجود اینکه بهعنوان یک کانسپت برچسبگذاری شده است، دایهاتسو کوپن از نظر طراحی خارجی و داخلی بسیار نزدیک به وضعیت تولید به نظر میرسد. تصور آن در یک نمایندگی خودرو را آسانتر میکند. برای تقویت این احساس، هنرمند دیجیتال چراغهای جلو و عقب پیچیده نمایشگاهی را با واحدهای LED معمولیتر جایگزین کرد. او همچنین یک مجموعه چرخهای آلیاژی با قطر کوچکتر را اضافه کرد که میتواند در یک تریم پایه عرضه شود.
بهعنوان یک نکته نهایی، او رنگ بیرونی خودرو را به قرمز تغییر داد و رنگ دوگانهای با پوشش سیاه برای درپوشهای آینه و قاب شیشه جلو اعمال کرد. با توجه به کانسپت مزدا Iconic SP که در توکیو رونمایی شد، نسل بعدی مزدا MX-5 نیز ممکن است در نسخه کوپه عرضه شود، که کوپه دایهاتسو ویژن کوپن را به یک رقیب مناسب در کنار خودروهای اسپرت ارزانقیمت تویوتا GR86 و سوبارو BRZ تبدیل میکند.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما