در حالی که کانسپت سوبارو اسپرت موبیلیتی از طراحی خیرهکنندهای برخوردار است، احتمالا هیچ شباهتی با مدلهای تولیدی آینده نخواهد داشت. سوبارو در نمایشگاه خودروی توکیو یک کانسپت ماشین اسپرت برقی به نام اسپرت موبیلیتی را معرفی کرد. این کانسپت دارای طراحی برجسته و عضلانی با طاقهای چرخ برآمده و جلویی بلوکی شکل است. به گزارش آذین بلاگ، سوبارو جزئیات زیادی ارائه نداد و داخلی نیز نمایش نداد، که ما را به این باور میرساند که این کانسپت تنها یک خیالپردازی است و برای تولید در نظر گرفته نشده است.
نمایشگاه خودروی امسال توکیو پر از کانسپتهای ماشینهای اسپرت برقی بود، که در جهانی که به طور فزایندهای توسط کراساوورها تسلط یافته، یک شگفتی خوشایند بود. تویوتا کانسپت FT-Se را نشان داد، هوندا نام پرلود را احیا کرد و نیسان به یک GT-R آینده اشاره کرد. سوبارو نیز با کانسپت سوبارو اسپرت موبیلیتی خود، با طاقهای چرخ جعبهای شکل و تزئینات آبی روشن، از رقبا عقب نماند.
سوبارو درباره جزئیات سکوت کرد، اما بیان کرد که این کانسپت با الکترونها قدرت میگیرد و تکامل ارزشهای اسپرت سوبارو را به تصویر میکشد، بنابراین ما فرض میکنیم که پیشرانه آن نسبتا قدرتمند خواهد بود. سوبارو گفت که راننده میتواند کنترل چهار چرخ را به دلخواه داشته باشد، که به نوعی از چهار چرخ متحرک و فرمانپذیری چرخهای عقب اشاره دارد. اگرچه بدون مقایسه مستقیم دشوار است اندازه آن را قضاوت کرد، اما اسپرت موبیلیتی به نظر نسبتا فشرده میآید.
این کانسپت دارای ظاهری عضلانی با جلویی مربعی شکل و طاقهای جعبهای است که به اسپرت موبیلیتی حالتی جسورانه میبخشد. تزئینات آبی از پشت بدنه خاکستری بیرون میآیند و جلوپنجره مستطیلی، تهویه جلوی کاپوت و طاقهایی که جدا از بدنه قرار دارند مشابه به ظاهر مینی کوپربرجسته میکنند.
برای ناظران عادی در نمایشگاه خودروی ژاپن، ممکن است به نظر رسیده باشد که یک یوفوی عجیب و غریب در حال فرود بر روی یک کوپه دو درب آیندهنگر با چراغهای جلوی باریک، بدنهای ضخیم و حالت عریض است. در واقع، اینگونه بود که سوبارو دو وسیله نقلیه را در نمایشگاه معرفی کرد، یکی برای جاده و دیگری برای هوا! با کانسپتهای اسپرت موبیلیتی و ایر موبیلیتی آشنا شوید.
سوبارو هیچ اشارهای به مدل SVX دهه 1990 در ارتباط با کانسپت سوبارو اسپرت موبیلیتی نکرده است، اما شباهتهای زیادی دیده میشود. هر دو کوپههای دو درب بزرگ با چراغهای جلوی باریک هستند. هر دو دارای ظاهری عجیب و غریب هستند و هیچکدام به طور کامل در یک ژانر خاص خودرویی جا نمیگیرند. به عنوان مثال، کانسپت اسپرت موبیلیتی به اندازه یک کراساوور معمولی ارتفاع ندارد، اما دارای نوعی استحکام عجیب است که به آن میخورد. کانسپت اسپرت موبیلیتی به عنوان یک خودروی الکتریکی باتریدار معرفی شده است که رانندگی با آن در هر زمان و شرایطی لذتبخش است.
سقف Subaru Sport Mobility نسبتا پایین است. شیشههای جانبی مانند SVX دارای پنجرههای قطعهای نیستند، اما شیشه جلوی دورپیچ کانسپت نمای کلی مشابهی ایجاد میکند. ترکیب همه اینها با صندلیهای عجیب، چرخهای مضحک و چراغهای جلوی باریک، به نظر میرسد کسی در تیم طراحی سوبارو در زمان طراحی این ماشین به اوایل دهه 1990 فکر میکرده است.
کوپه اسپرت جدید دارای صندلی راننده در مرکز و کنترل مستقل هر چهار چرخ است. کانسپت جدید سوبارو اسپرت موبیلیتی در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی شد تا ارادت این برند ژاپنی به عملکرد خارج از جاده را جشن بگیرد.
این کوپه اسپرت با بدنهای برجسته و ارتفاع افزایشیافته، به عنوان یک خودروی نمایشی ثابت و با جزئیات حداقلی معرفی شد. این خودرو تجسمی از یک ماشین اسپرت خارج از جاده است که از موفقترین ماشینهای رالی سوبارو الهام گرفته شده است. این کانسپت از هیچ مدل قبلی یا کنونی سوبارو به طور آشکار الهام نگرفته است، اما با طراحی کامپکت و اسپرت 4×4 و تمرکز بر لذت رانندگی، به نظر میرسد جانشین روحانی مدلهایی مانند ایمپرزای برنده مسابقات WRC دهه 1990 باشد.
تصاویر پیشنمایش منتشر شده پیش از رونمایی کانسپت نشان میداد که این خودرو الهاماتی از SVX دهه 1990 گرفته است، اما مشخص است که این کانسپت بیشتر به عنوان یک خودروی الهامگرفته خارج از جاده مطرح شده است تا یک کوپه کم ارتفاع باشد.
تصاویری از داخل خودرو و کابین سوبارو اسپرت موبیلیتی منتشر نشده است، اما سوبارو اشاره کرد که راننده کنترل هر چهار چرخ را به دلخواه دارد، که احتمالا نشاندهنده پیشرانه چهار موتوره EV با تکنولوژی پیشرفته تقسیم گشتاور برای بهترین چابکی است. راننده در صندلی مرکزی با موقعیت پایین قرار میگیرد که دید و درک عالی فراهم میکند. این امکان رانندگی لذتبخش با آرامش خاطر را فراهم میسازد.
در حالی که به نظر میرسد کوپه الهام گرفته از SVX بیشتر یک پروژه طراحی باشد تا پیشنمایشی از یک مدل آینده، هنوز هم میتوانیم چیزهای زیادی درباره اهداف سوبارو در زمینه خودروهای برقی اسپرت بیاموزیم. سوبارو میگوید طراحی و چیدمان سوبارو اسپرت موبیلیتی کاملا رانندهمحور است. با تمرکز بر بستهبندی و دید خوب، در حالی که سوبارو جزئیاتی درباره پیشرانه برقی زیر بدنه ارائه نکرده است، تایید کرد که این کانسپت دارای سیستم چهار چرخ متحرک است.
این نباید از برندی که نام خود را در مسابقات رالی جهان به دست آورده، تعجببرانگیز باشد. نشانههای دیگری از میراث مسابقهای این برند، از جمله چراغهای جلوی مرکزی به سبک پاد رالی و طاقهای جعبهای جلو و عقب نیز وجود دارد. این طاقها در واقع هوا را از خود عبور میدهند و به کارایی در برابر هوا کمک میکنند. یک کانال هوای مشابه از بامپر جلو عبور کرده و از طریق دریچه بزرگ کاپوت خارج میشود. دوربینها جایگزین آینههای جانبی شدهاند و اهداف آیرودینامیکی مشابهی دارند.
بامپر جلو، بامپر عقب، رکابهای جانبی و پوششهای چرخ آئرودینامیکی با فیبر کربن فشرده شده ساخته شدهاند که جلوه بصری خاصی به آن میبخشند. چراغهای باریک جلو با محفظههای شش ضلعی شبیه به چراغهای کمکی که در ماشینهای رالی دیده میشود به پایان میرسند، زمینهای که سوبارو در آن تجربه زیادی دارد. قسمت عقب نیز با چراغهای باریک و نشانگر روشن سوبارو به جلوه مشابهی دست مییابد. برآمدگیهای کوتاه، پوششهای بدنه برجسته و ارتفاع بلند این کانسپت نشاندهنده توانایی آن در مواجهه با زمینهای چالشبرانگیز است.
در حالی که شیشههای خمیده و بدنهی شکلگرفته آن نشاندهنده تاکید بر کارایی آیرودینامیکی برای حداکثر برد هستند. مشخص نیست که آیا نشانههای طراحی ناآشنای این کانسپت نشانهای از بازنگری در زبان طراحی سوبارو هستند یا خیر، اما به وضوح خوشههای نوری LED فوقالعاده باریک، پوششهای برآمده طاق چرخ و طراحی چرخهای یکتکه، از ویژگیهایی که خط تولید فعلی سوبارو را تعریف میکنند فاصله گرفتهاند. مانند اکثر کانسپتهای نمایشگاه توکیو، کانسپت اسپرت موبیلیتی دارای پیشرانه برقی است.
کانسپت سوبارو اسپرت موبیلیتی صرفا به عنوان یک مدل نمایشی معرفی شده است، بنابراین انتظار نداشته باشید که وارد تولید شود. ممکن است این کانسپت بر محصولات آینده تاثیر بگذارد. در مورد کانسپت ایر موبیلیتی، دارای شش تیغه روتور اطراف یک کابین کوچک است. این نیز صرفا یک کانسپت است، اما سوبارو میگوید مهندسان از بخشهای هوافضا و خودروسازی در حال همکاری برای انجام نمایشهای پروازی هستند.
متاسفانه، شانس تولید سوبارو اسپرت موبیلیتی کم است، اما نشان میدهد که سوبارو حداقل در حال بررسی چگونگی نزدیک شدن به ماشینهای اسپرت برقی است. با یک مدل STI برقی که تا پایان دهه عرضه میشود، شاید برخی از عناصر طراحی این کانسپت در آینده به سوباروهای سریع منتقل شوند.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما