امروز: December 8, 2024
وبلاگدهی و سابدایرکتوری آذین بلاگ

فراری کالیفرنیا T مدل 2017، خودروی گرند تورر کروکی

متفرقه تاریخ انتشار: 24/08/21 بدون نظر   22 بازدید

اندازه فونت    
فراری کالیفرنیا T مدل 2017، خودروی گرند تورر کروکی

فراری کالیفرنیا 2017 بازگشت فراری به استفاده از توربوشارژ است؛ اما برخلاف آخرین مدل توربوی این شرکت، یعنی F40 که هیولایی خشن بود، مدل T بسیار ملایم‌تر است. این خودرو به عنوان نرم‌ترین مدل در بین محصولات فراری طراحی شده است، به طوری که حتی یک جا لیوانی هم دارد و برای استفاده روزانه مناسب است. این خودرو از یک موتور V8 توربوشارژ 3.9 لیتری با قدرت 552 اسب بخار بهره می‌برد که به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل شده است. در حالی که عملکرد و چابکی این مدل خوب است، اما همچنان تجربه رانندگی آن به اندازه مدل فراری پیستا که موتور میانی دارد، رضایت‌بخش نیست. سقف جمع‌شونده آن به خوبی در نیمه بالایی صندوق عقب جای می‌گیرد و هرچند به طور فنی این خودرو 2+2 است، صندلی‌های عقب بیشتر برای حمل بار مناسب‌اند.

فراری کالیفرنیا T

مشخصات فنی فراری کالیفرنیا T

فراری کالیفرنیا T یک خودروی گرند تورر کروکی با سقف فلزی جمع‌شونده است. این خودرو اولین‌های زیادی را برای فراری به همراه داشت. اولین فراری با موتور جلو و V8، اولین با گیربکس دوکلاچه هفت سرعته، اولین با سقف فلزی جمع‌شونده، اولین با تعلیق عقب چندگانه و اولین با تزریق مستقیم سوخت، این خودرو که موتور V8 توربوشارژ 3.9 لیتری دارد، قدرت 552 اسب بخار و گشتاور 557 پوند-فوت تولید می‌کند. گیربکس دوکلاچه آن که تعویض دنده‌ها را بسیار سریع و نرم انجام می‌دهد، رانندگی لذت‌بخشی را فراهم می‌کند.

فراری کالیفرنیا 2017

تفاوت‌های فراری کالیفرنیا و فراری کالیفرنیا T

فراری کالیفرنیا و فراری کالیفرنیا T دو مدل محبوب از سری خودروهای اسپرت این برند ایتالیایی هستند که هر دو به دلیل طراحی زیبا، عملکرد بالا، و تجربه رانندگی فوق‌العاده‌شان شناخته شده‌اند. اما تفاوت‌هایی در این دو مدل وجود دارد که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

1. موتور و عملکرد

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های بین فراری کالیفرنیا و فراری کالیفرنیا T، نوع موتور آن‌هاست:

  • فراری کالیفرنیا (2008-2014): این مدل از یک موتور V8 تنفس طبیعی 4.3 لیتری استفاده می‌کند که توان تولید 453 اسب بخار قدرت و 485 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این موتور تنفس طبیعی، عملکردی نرم و پیوسته ارائه می‌دهد و صدای منحصربه‌فردی دارد که طرفداران فراری به آن علاقه‌مند هستند.
  • فراری کالیفرنیا T (2014-2017): فراری با معرفی مدل T به سمت استفاده از موتورهای توربوشارژ رفت. این مدل دارای یک موتور V8 توربوشارژ 3.9 لیتری است که قدرت بیشتری، معادل 552 اسب بخار و 755 نیوتن‌متر گشتاور، تولید می‌کند. موتور توربوشارژ نه تنها قدرت بالاتری دارد، بلکه مصرف سوخت بهتری را نیز ارائه می‌دهد.

نمای جلو خودرو

2. طراحی ظاهری و بهینه‌سازی‌ها

در ظاهر، هر دو خودرو شباهت‌های زیادی دارند، اما تغییرات جزئی و بهینه‌سازی‌هایی در کالیفرنیا T انجام شده است:

  • فراری کالیفرنیا: طراحی این مدل کلاسیک‌تر و خطوط بدنه نرم‌تر است. جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های جلوی کشیده از جمله ویژگی‌های طراحی این خودرو هستند.
  • فراری کالیفرنیا T: این مدل با خطوط تیزتر و جلوه‌ای اسپرت‌تر معرفی شد. تغییراتی در ورودی‌های هوا و جلوپنجره صورت گرفته و خودرو در کل طراحی تهاجمی‌تری دارد که به بهبود آیرودینامیک آن کمک می‌کند.

3. تجربه رانندگی

تجربه رانندگی یکی از مواردی است که تفاوت بین این دو خودرو را به وضوح نشان می‌دهد:

  • فراری کالیفرنیا: این مدل با موتور تنفس طبیعی خود، واکنش‌های سریع و پیوسته‌ای را ارائه می‌دهد، اما در شتاب‌گیری اولیه ممکن است کمی کندتر از مدل توربوشارژ عمل کند.
  • فراری کالیفرنیا T: با موتور توربوشارژ، شتاب‌گیری سریع‌تر و پاسخ‌دهی بهتری دارد. کالیفرنیا T می‌تواند صفر تا صد کیلومتر در ساعت را در حدود 3.6 ثانیه طی کند، در حالی که این زمان برای مدل قدیمی‌تر کالیفرنیا حدود 4 ثانیه است.

4. مصرف سوخت و بهره‌وری

یکی از اهداف فراری در تولید مدل کالیفرنیا T، افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف سوخت بود. فراری کالیفرنیا T با موتور توربوشارژ باعث افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت شده است. به طور میانگین، مصرف سوخت کالیفرنیا T حدود 10.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است، که در مقایسه با مدل قبلی بهبود یافته است.

Ferrari California قرمز

بررسی فراری کالیفرنیا

این مدل جدید فراری کالیفرنیا T به‌روزرسانی چشمگیری از مدل شش ساله قبلی دارد و با افزودن حرف T به نشان آن، به مهم‌ترین تغییر یعنی استفاده از موتور دوقلو توربوشارژ اشاره دارد. موتور جدید 3.9 لیتری به جای موتور قبلی 4.3 لیتری است، اما استفاده از توربوهای دوقلو باعث افزایش 70 اسب بخاری قدرت شده و به 552 اسب بخار می‌رسد.

اما افزایش قدرت دلیل اصلی استفاده از توربو نیست. بلکه برای بهبود بهره‌وری سوخت است، زیرا حتی فراری هم نمی‌تواند از این روند جهانی دور بماند. در حالی که مدل قدیمی 299 گرم بر کیلومتر CO2 تولید می‌کرد، فراری کالیفرنیا T تنها 250 گرم بر کیلومتر منتشر می‌کند. مصرف سوخت آن 26.9 مایل بر گالن است، که این رقم حتی بهتر از برخی خودروهای معمولی بازار است.

گشتاور حداکثری در دنده هفت

تمامی گشتاور 557 پوند-فوت فراری کالیفرنیا فقط در هنگام استفاده از دنده هفتم در دسترس است. دلیل این محدودیت به خاطر ضعف سیستم انتقال قدرت نیست؛ بلکه به این دلیل است که مهندسان فراری تلاش کرده‌اند حس رانندگی یک خودروی تنفس طبیعی را در دنده‌های پایین حفظ کنند.

در دنده‌های پایین، گشتاور به حدود 440 پوند-فوت محدود می‌شود تا Ferrari California حس مشابه یک خودروی تنفس طبیعی را در دورهای پایین ارائه دهد، اما در دنده‌های بالاتر، گشتاور زودتر به اوج می‌رسد و منحنی صاف‌تری را ایجاد می‌کند، تا زمانی که در دنده هفتم به حداکثر برسد.

کابین فراری کالیفرنیا

داخلی و کابین فراری کالیفرنیا

طراحی داخلی فراری کالیفرنیا T به گونه‌ای است که هم حس لوکس بودن و هم اسپرتی را به شما القا می‌کند. استفاده از مواد باکیفیت مانند چرم طبیعی، فیبر کربن، و آلومینیوم در بخش‌های مختلف کابین، حسی از اصالت و هنر ایتالیایی را به نمایش می‌گذارد. خطوط نرم و منحنی‌های ظریف در داشبورد و کنسول میانی، هماهنگی طراحی داخلی با زیبایی بدنه را حفظ کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های برجسته کابین کالیفرنیا T، طراحی ارگونومیک و توجه به جزئیات است.

صندلی‌های اسپرت این خودرو که از چرم مرغوب ساخته شده‌اند، نه تنها راحتی را در طول سفرهای طولانی تضمین می‌کنند، بلکه با پشتیبانی جانبی مناسب، در پیچ‌های تند و رانندگی پرشتاب نیز ثبات و کنترل را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کنند. صندلی‌ها به صورت برقی قابل تنظیم هستند و دارای حافظه‌ی چندگانه برای ذخیره تنظیمات دلخواه هستند. اگرچه فراری کالیفرنیا T یک خودروی اسپرت دو نفره محسوب می‌شود، اما فضای داخلی آن به گونه‌ای طراحی شده است که حتی در هنگام استفاده از سقف بسته، احساس فضای محدود به سرنشینان منتقل نشود. علاوه بر این، دو صندلی کوچک در قسمت عقب قرار دارد که برای استفاده‌ی محدود مناسب هستند، اما بیشتر برای کودکان یا قرار دادن وسایل کوچک کاربرد دارند.

عکس Ferrari California

بدنه خارجی خودرو

در قسمت خارجی، تمامی پانل‌ها به جز سقف تغییریافته‌اند. فضای داخلی نیز به‌روزرسانی شده است؛ داشبورد اصلاح شده، کیفیت چرم ارتقا یافته، نمایشگر بوست اضافه شده و صفحه‌نمایش سیستم ارتباطی بهبود یافته است. این خودرو به لطف استفاده از فنرهای 12 درصد سفت‌تر، سیستم فرمان سریع‌تر و آخرین نسل دمپرهای مغناطیسی، عملکرد بهتری نسبت به مدل قبلی خود دارد. دمپرهای جدید می‌توانند به سرعت سفت یا نرم شوند که این ویژگی برای تنظیمات مختلف سواری مفید است.

شتاب فراری کالیفرنیا

در میان مدل‌های کمیاب فراری، کالیفرنیا T چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. این خودرو جایگزین فراری کالیفرنیا بوده و به عنوان مدل پایه در خط تولید فراری محسوب می‌شود. با موتور V8 دو توربوشارژ 3.9 لیتری که 552 اسب بخار قدرت و 557 پوند-فوت گشتاور تولید می‌کند. این خودرو با شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 3.5 ثانیه‌ای، اصلا کند نیست. اما از نظر کمیابی، فراری کالیفرنیا T یکی از مدل‌های نسبتا رایج فراری است.

نمای عقب

خودرو چابک و پاسخگو

فراری کالیفرنیا خودرویی چابک و پاسخگو است. شاید صدای موتور آن به دلیل استفاده از توربو کمی کم‌تر از حد انتظار باشد. اما همچنان به لطف میل‌لنگ تخت و کار زیاد روی طراحی مانیفولدهای اگزوز با طول برابر، صدای خام و تمیز یک V8 تخت را حفظ کرده است. این صدا با شبیه‌سازی‌های فراری بررسی شده و به نظر نمی‌رسد مانند صدای یک سوبارو باشد، اما همچنان نسبتا آرام است. در دنده‌های پایین، حس افزایش قدرت به وضوح وجود دارد.

قدرت اوج تا آخرین 1000 دور در دقیقه و تا ردلاین 7500 دور در دقیقه حفظ می‌شود، بنابراین رانندگی با فشار آوردن به موتور فراری لذت‌بخش است. در دنده‌های پایین، تأخیر توربو خیلی محسوس نیست، و در دنده‌های بالاتر تأخیر بیشتری دارد. اما با افزایش قدرت بدون نیاز به تعویض دنده یا فشار آوردن زیاد به موتور، تجربه یک خودروی گرند تورر را به خوبی فراهم می‌کند. با وجود تأخیرهای اندک، این موتور به هیچ وجه آزاردهنده نیست.

فراری کالیفرنیا قرمز

فرمان و هندلینگ

اما فرمان خودرو چندان رضایت‌بخش نیست. من احساس کردم کمی سبک و کمی سریع است؛ با 2.3 دور از قفل تا قفل، ممکن است سریع به نظر نرسد، اما دایره گردش خوبی دارد، بنابراین نسبت فرمان سریع است. البته، عادت کردن به آن باعث می‌شود خودرو سبک‌تر از آنچه هست به نظر برسد و بازگشت به مرکز آن هم خوب است، اما ترجیح می‌دادم سیستم فرمان حس طبیعی‌تری داشته باشد. با این حال، این فرمان به شما اجازه می‌دهد که از تعادل هندلینگ خوب فراری کالیفرنیا بهره‌مند شوید. این خودرو همان‌طور که از یک خودروی موتور جلو، دیفرانسیل عقب انتظار می‌رود، رفتار می‌کند.

خودرو فراری کالیفرنیا

آیا فراری کالیفرنیا بهتر از مدل قبلی است؟

بله، به مراتب بهتر است. مدل قبلی ضعیف نبود، اما هیچ‌وقت نتوانست توازن مناسبی بین راحتی و کنترل حرکات بدنه پیدا کند. مدل جدید فراری کالیفرنیا هر دو را به طور هم‌زمان انجام می‌دهد. در واقع، سواری آن در هر دو حالت Comfort و Sport، که باعث سفت‌تر شدن دمپرها می‌شود، بسیار خوب است. در نهایت، فراری کالیفرنیا می‌تواند در برابر هر خودرویی که برای همان هدف طراحی شده، مانند مرسدس بنز اس ال اس یا بنتلی کانتیننتال رقابت کند.

منبع: آذین بلاگ

برچسب ها:

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
رفتن به ابتدای صفحه