فورد فلکس یک کراساور فولسایز است که از سال 2009 تا 2019 توسط شرکت فورد تولید شده و جایگزینی برای مدل فورد تاروس محسوب میشود. این خودرو از نظر ظاهری شباهتی نسبی به بنز جی کلاس دارد. فلکس ابتدا در سال 2005 بهعنوان یک خودروی مفهومی معرفی شد و از همان ابتدا بر روی پلتفرم D4 فورد که با فورد اکسپلورر و لینکلن MKT مشترک بود، ساخته شد.
این خودرو فورد در پاسخ به تقاضای آن دسته از خریدارانی ارائه شده که به دنبال یک خودروی خانوادگی مدرن با ویژگیهای ونهای قدیمی هستند. اگرچه این مدل از لحاظ طراحی قدیمی محسوب میشود، اما همچنان در میان خودروهای خانوادهای جادار، مانند فورد اکسپلورر، جذابیت خود را دارد.
فورد فلکس با دو نوع موتور 3.5 لیتری V6 عرضه میشود که هر دو به گیربکس شش سرعته اتوماتیک متصلاند. موتور پایه 287 اسب بخار قدرت تولید میکند و با دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ متحرک قابل سفارش است. مدل بالاتر، یعنی نسخه لیمیتد، یک موتور دو توربوی V6 اختیاری دارد که با 365 اسب بخار قدرت و چهار چرخ محرک، به سرعت 100 کیلومتر در ساعت در 6.2 ثانیه میرسد. طراحی نسبتاً کم ارتفاع فورد فلکس باعث میشود تجربه رانندگی آن مشابه خودروهای سواری، نه یک شاسی بلند کلاسیک باشد.
قیمت فورد فلکس 2019 پایه از حدود 30 هزار دلار آغاز میشود و دارای دیفرانسیل جلو و موتور V6 با قدرت 287 اسب بخار است. تریم SEL حدود 33 هزار دلار و تریم Limited حدود 38 هزار دلار قیمت دارد. مدل کامل Limited با تمام امکانات اضافه ممکن است بیش از 46 هزار دلار هزینه داشته باشد.
مدل 2019 تغییر خاصی نداشته و همچنان از نسل اول معرفی شده در سال 2009 به بازار عرضه میشود. علیرغم قدمت این مدل، طراحی بیرونی خاص و کابین انعطافپذیر آن همچنان طرفداران زیادی دارد. موتور استاندارد آن 287 اسب بخار و 254 پوند-فوت گشتاور تولید میکند که برای یک شاسی بلند سه ردیفه مناسب است. موتور توربوشارژ آپشنال نیز 365 اسب بخار و 350 پوند-فوت گشتاور ارائه میدهد.
خودرو Ford Flex در مدلهای SE، SEL و Limited موجود است. موتور استاندارد آن 3.5 لیتری V6 با قدرت 287 اسب بخار و گیربکس ششسرعته اتوماتیک است که نیرو را به چرخهای جلو انتقال میدهد. سیستم چهارچرخ محرک برای مدلهای SEL و Limited موجود است و در مدل Limited میتوان موتور توربوشارژ 3.5 لیتری V6 با 365 اسب بخار و سیستم چهارچرخ محرک را انتخاب کرد.
مدل SEL فورد فلکس دارای چرخهای 18 اینچی، ترمزهای ارتقاءیافته، چراغهای مهشکن، ورود و استارت بدون کلید، کنترل خودکار دو منطقهای دما با کنترل دستی برای سرنشینان عقب، تزئینات داخلی طرح چوب، صندلیهای جلو گرمشونده و سیستم اطلاعات و سرگرمی Sync 3 با صفحهنمایش 8 اینچی، رادیو ماهوارهای و امکان اتصال گوشیهای هوشمند از طریق Apple CarPlay و Android Auto است.
مدل بالارده Limited دارای چرخهای 19 اینچی، چراغهای زنون، چراغهای عقب LED، آینههای جانبی تاشو برقی، برفپاککن خودکار، تزئینات فلزی خارجی و تزئینات داخلی چوبی ارتقاءیافته، نورپردازی داخلی، سیستم ناوبری و سیستم صوتی سونی با 12 بلندگو و رادیو HD است. این مدل همچنین امکان افزودن بسته 301A شامل سیستم پارک خودکار، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد جلو، فرمان گرمکن با قابلیت تنظیم، صندلیهای جلو تهویهشونده و صندلیهای ردیف سوم تاشو برقی را دارد.
این مقایسه با توجه به اینکه مدل 2019 فورد فلکس آخرین مدل این خودرو است، در حالی که فورد اکسپلورر با طراحی کاملاً جدید برای سال 2020 عرضه شده، بسیار جالب است. در این میان، اکسپلورر ویژگیهای مورد انتظار بیشتری را به صورت استاندارد ارائه میدهد؛ مانند Apple CarPlay و Android Auto، نمایشگر اطلاعات راننده و صندلیهای قابلتنظیم بهتر. علاوه بر این، شاسیبلند جدیدتر با ویژگیهای ایمنی پیشرفتهای مانند سنسورهای پارک عقب، سیستم هشدار نقطه کور، هشدار خروج از خط و تشخیص عابر پیاده مجهز است.
در حالی که اکسپلورر تقریباً به همان اندازه فلکس فضای داخلی دارد، از نظر راحتی تفاوت چندانی ندارد و کیفیت مواد استفاده شده نیز چندان بالا نیست. مزایای اکسپلورر در برابر فلکس با اضافه کردن آپشنها و تریمهای بالاتر بیشتر میشود، اما همانند فلکس، قیمت آن نیز سریعاً افزایش مییابد. با این حال، اکسپلورر با توجه به پشتیبانی طولانیمدت، انتخاب بهتری به نظر میرسد.
کابین فورد فلکس از امکانات زیادی برخوردار است، اما مدل پایه SE فاقد سیستم اطلاعات و سرگرمی لمسی است. سیستم Sync 3 فورد در مدلهای SEL و لیمیتد موجود است که با قابلیت Apple CarPlay و Android Auto ارائه میشود. این خودرو دارای سه ردیف صندلی است و میتواند هفت سرنشین را با فضای کافی جای دهد. با خواباندن ردیفهای عقب، کف بار صاف و وسیع آن برای حمل بار به کار میآید. ویژگیهای مانند کروز کنترل، هشدار برخورد جلو و سیستم صوتی 12 اسپیکر سونی بهصورت اختیاری موجود است، اما خودروهای رقیب مدرن امکانات کمکرانندگی پیشرفتهتری ارائه میدهند.
فلکس ظرفیت حمل هفت سرنشین دارد، یا میتوانید با خواباندن صندلیها، فضای باری جادار ایجاد کنید. این خودرو با موتور توربوشارژ، ظرفیت یدککشی 2 تنی دارد و به دلیل ارتفاع مناسب و پنجرههای بزرگ، تمامی سرنشینان دید خوبی به بیرون دارند. اگر به دنبال خودرویی با طراحی روز هستید، فورد فلکس شاید بهترین گزینه نباشد. مصرف سوخت آن نسبت به رقبا پایین است و ویژگیهای کمکراننده پیشرفته فقط در مدلهای گرانتر موجود است. طراحی داخلی آن نیز کاربردی است اما فاقد مواد و ظاهر مدرن خودروهای امروزی میباشد.
سیستم اطلاعات و سرگرمی Sync 3 یکی از نقاط قوت فلکس است. این سیستم در مدلهای SEL و لیمیتد ارائه میشود و قابلیتهایی مانند Apple CarPlay و Android Auto را داراست. مدل SEL با ترکیب خوبی از امکانات و قیمت گزینه مناسبی است. افزودن بسته اختیاری 202A امکانات ایمنی و راحتی بیشتری را فراهم میکند.
فورد فلکس خودرویی است که یا عاشقش میشوید یا از آن متنفر خواهید شد؛ هیچ میانهای وجود ندارد. از نظر ما فلکس به مراتب بهتر از هر مینیونی به نظر میرسد و ظاهری مدرن-کلاسیک دارد. این خودرو طراحی خاصی دارد که بدون قربانی کردن کارایی، تفاوت را ارائه میدهد.
شتابگیری فلکس واقعاً هیجانانگیز است. این خودرو تقریباً 2260 کیلوگرم وزن دارد، اما رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در حدود شش ثانیه برای آن ثبت شده است. موتور V6 EcoBoost با قدرت 365 اسب بخار و گشتاور 350 پوند-فوت در زیر کاپوت تجربه رانندگی متفاوتی را به ارمغان میآورد.
فورد فلکس با موتور توربوشارژ EcoBoost V6 در شتاب، عملکرد خوبی دارد و سرعت 100 کیلومتر در ساعت را در 6.2 ثانیه طی میکند که از بسیاری از کراساوورها و ونها سریعتر است. سیستم ترمز نیز عملکرد قابل قبولی دارد و در تست ترمز اضطراری، از سرعت 100 کیلومتر در ساعت در مسافت 36 متر متوقف شد.
فلکس ویژگیهای خاصی دارد که به خوبی عمل میکنند؛ کابین بزرگ آن به راحتی هفت سرنشین را جا میدهد و حتی با بار کامل نیز فضای بار مناسبی ارائه میدهد. این خودرو امکانات مناسبی دارد، اما بسیاری از آنها مختص تریمهای بالاتر یا بستههای اختیاری هستند و ویژگیهای موجود نیز قدیمی و نهچندان کارآمد هستند. در بخش ایمنی نیز فاقد ویژگیهای ضروری است که برای خودرویی با تمرکز بر خانواده کمی ناامیدکننده است.
عملکرد فلکس با موتور پایه تنها کافی است، اما انتخاب موتور توربوی V6 قدرت بیشتری را برای رانندگی روانتر ارائه میدهد. این خودرو به دلیل ارتفاع کمتر از شاسیبلندهای مرتفعتر، هندلینگ بهتری دارد، اما بههرحال ارتفاع آن به اندازه واگنهای سنتی نیست و نمیتوان آن را خودروای ورزشی دانست. صادقانه گفتن، فورد فلکس را نمیتوان به عنوان یک خودرو خوب توصیه کرد، اگرچه فضای بار آن بسیار جالب است، اما گزینههای بسیار بهتری در بازار وجود دارند.
فورد فلکس در فرماندهی بازخورد چندانی به راننده نمیدهد. این موضوع در رانندگیهای معمول تأثیرگذار نیست، اما در جادههای پیچدار و ناآشنا، نبود این بازخورد میتواند ناراحتکننده باشد. فلکس با وجود طول و وزن زیادش در پیچها بهاندازه شاسی بلندهای بلند قامت دچار خمیدگی نمیشود، اما به دلیل طول بلند، وزن زیاد، لاستیکهای کمچسبنده و سیستم کنترل پایداری گاهی مداخلهگر، هرگز احساس چابکی ندارد.
صندلیها و سواری فورد فلکس در مقایسه با رقبا به اندازه کافی راحت و بیصدا نیستند. صندلیهای جلو نسبتاً صاف و بدون حمایت کافی برای مسافرتهای طولانی هستند. قسمت دوم فضای مناسبی دارد و ردیف سوم برای بزرگسالان با قد متوسط مناسب است. متأسفانه، سواری فلکس روی ترکهای کوچک جاده کمی سخت است و چرخهای 20 اینچی اختیاری، این حالت را بدتر میکنند. صندلیهای جلوی فلکس دارای کف صاف و ساده هستند که برای رانندگی طولانی چندان مناسب نیستند. ارتفاع صندلیها برای رانندگان قدبلند ممکن است به اندازه کافی راحت نباشد.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما