سوبارو تازهترین اتومبیل الکتریکی خود را با نام سوبارو سولترا معرفی کرد که برای اولین بار در سال 2023 با همکاری تویوتا تولید شد. در این مدل، ارتقا عملکرد شارژ به عنوان اولویت برتر قرار گرفته است؛ سوبارو اعلام کرده است که باتری لیتیوم-یون اکنون میتواند از 10 تا 80 درصد را در حدود 35 دقیقه شارژ کند. مدل 2023 حدود یک ساعت زمان میبرد تا به همین نتیجه در یک ایستگاه شارژ سریع برسد. بدون شک ارتقاهای سولترا برای سال 2024 آن را رقابتیتر از مدل سال گذشته میکند، اما در این رده قیمتی تعداد زیادی خودروی الکتریکی وجود دارد که بهترین ارزش را ارائه میدهند. محبوبترینها ماشین هیوندای آیونیک 5 و فورد موستانگ هستند.
اگرچه سولترا مدل 2024 یک خودروی برقی (EV) است، اما همچنان یک خودروی سوبارو است، بنابراین همانند خواهران خشن خود از سیستم پیشرانه همه چرخ محرک استاندارد و توانایی کافی برای مقابله با مسیرهای خاکی برخوردار است. مانند دوقلوی تویوتا، داخلی سوبارو سولترا برای چهار بزرگسال فضای کافی دارد و حجم بارگیری مناسبی دارد. همچنین این خودرو دارای یک سری ویژگیهای کمک راننده است. یک سیستم پیشرانه دو موتوره با توان 215 اسب بخار شتابدهی مناسبی ارائه میدهد، اما برد رانندگی سولترا تنها بهترین حالت حدود 360 کیلومتر در هر شارژ است. خودروهای شاسی بلند برقی رقیب مانند هیوندای آیونیک 5 و تسلا مدل Y قبل از تخلیه باتریهایشان به شما امکان میدهند مسافت بیشتری را طی کنند.
قیمت سوبارو سولترا مدل 2024 حدود 47 هزار دلار یا با دلار 50 هزار تومانی بیش از 2.4 میلیارد تومان میباشد. تریم Limited و Touring به ترتیب 50 و 53 هزار دلار قیمت دارند.
تغییرات مهمی در مدل سولترا برای سال 2024 توسط سوبارو انجام شده است. یک فرمان با شکل بیضوی مربع، دید بهتری از صفحه نمایش دیجیتال میدهد و امکان کنترل سیستم ترمز به روشی دلخواه از طریق دستههای کنترل جلوی چرخان ویژگیهای همراه با این خودرو را بهبود داده است.
مجموعه ویژگیهای کمکی به راننده سولترا نیز حالت رانندگی بدون دست با سرعت کم، قابلیت تغییر خط خودکار، و سیستم تشخیص تصادف در تقاطع را افزوده است. سوبارو همچنین ادعا کرده است که بهبودهای انجام شده در سیستم گرمایش باتری به شارژ در هوای سرد کمک کرده است. ما فکر میکنیم که نسخه میانی یعنی لیمیتد، بهترین گزینه است. این نسخه چرخهای با طراحی جالب 20 اینچی، برف پاککنهای حساس به باران، صندلیهای جلوی گرم، فرمان گرم، سنسورهای پارکینگ و امکانات دیگر را اضافه میکند.
سوبارو سولترا به طور کامل توسط برق تغذیه میشود و از یک سیستم همه چرخ محرک با دو موتور الکتریکی بهره میبرد که مجموعا 215 اسب بخار و 249 پوند-فوت گشتاور دارد. این قدرت میتواند بسته به حالت رانندگی به شکل مختلف توزیع شود، که شامل چهار حالت رانندگی اکو، نرمال، پاور و ایکس است که قرار است در شرایط لغزنده یا در مناطق ناهموار با تنظیم مستقل قدرت توزیع شده به هر چرخ، به کمک شماره X، کمک کند. نسخهای که ما با آن در برخی از مسیرهای کوهستانی رانندگی کردیم، کاملا توانمند بود.
داخلی و کابین سوبارو سولترا شامل یک کلاستر گیج دیجیتال بالا نصب شده، یک صفحه نمایش بزرگ برای سیستم سرگرمی و یک کنسول مرکزی بلند با یک دکمه شیفت چرخان دار است. شیشه جلویی شیبدار، شیشههای جانبی بزرگ و سقف پاناروما به کابین احساس فضایی میدهد. از دید راننده، فرمان و صفحه نمایش دیجیتال جلویی در یک طراحی زیبا و آیندهنگرانه قرار دارند که از حالت معمولی بالاتر است و حس میشود وسایل کنترل یک هواپیمای جنگنده را دارید.
ترکیب تکسچرهای جذاب در سراسر کابین نیز به جلب زیبایی کمک میکند. همراه با انواع نقاط ذخیرهسازی، از جمله کنسول مرکزی، سولترا با تاشو کردن صندلیهای عقب 30 فوت مکعب فضای بارگیری فراهم میکند.
سیستم سرگرمی سوبارو سولترا از یک صفحه نمایش لمسی 12.3 اینچی استفاده میکند که در وسط قرار دارد. هر مدل دارای Apple CarPlay، Android Auto و یک شارژر بیسیم برای تلفن همراه است. درگاه اختصاصی اپلیکیشن تلفن همراه به کاربران امکان کنترل از راه دور برای کنترل HVAC برای پیش تهویه کابین یا قفل و باز کردن درها را فراهم میکند. ناوبری داخلی (built-in) اختیاری است، همچنین استریوی ارتقایافته توسط Harman/Kardon در دسترس است.
در مورد برد، شارژ و عمر باتری، سوبارو اعلام کرده است که ظرفیت خالص باتری سولترا 72.8 کیلوواتساعت است. نسخه پریمیوم دارای برد تخمین زده شده توسط EPA برابر با 360 کیلومتر است، در حالی که نسخههای لیمیتد و تورینگ 355 کیلومتر برد دارند. سوبارو میگوید که با وصل کردن به یک ایستگاه شارژ سطح 2، شارژر 6.6 کیلوواتی داخلی سولترا میتواند باتری را در 9 ساعت شارژ کند. اگر آن را به یک شارژر سریع DC 100 کیلووات متصل کنید، ادعا شده است که یک شارژ 80 درصدی در حدود 35 دقیقه انجام میشود.
هر سولترا با تکنولوژی استاندارد فراوانی از کمکهای رانندگی پر میشود که شامل چراغهای جلو اتوماتیک و برای اولین بار در یک سوبارو، سیستم دوربین 360 درجه است. ویژگیهای ایمنی کلیدی شامل:
– اخطار و هشدار تصادف جلو و ترمز اضطراری خودکار
– هشدار خروج مسیر و کمک به حفظ خط
– کروز کنترل تطبیقی با یک حالت رانندگی بدون دست در سرعت کم
اگر میپرسید آیا سوبارو سولترا خودروی خوبی است، باید موارد زیادی را در نظر بگیرید. کارشناسان این خودرو را هم در جاده و هم در خاکی آزمایش کردهاند. نظرات نشان میدهد که این خودرو امتیاز تقریبا مناسب 4 از 5 را کسب میکند.
این خودروها در دسته رقبای سولترا قرار میگیرند: مدلهای فورد موستانگ، هیوندای آیونیک 5، کیا EV6 و تسلا مدل Y رقیب هستند.
سیستم تعلیق سولترا سفری آرام و با کیفیت را فراهم میکند و به طور موثر ارتعاشات موجود در جاده را کاهش میدهد. سوبارو به ما این امکان را داد تا بر روی انواع سطوح آفرود، از مسیرهای خاکی تا صعود و نزولهای سنگی، رانندگی کنیم. سولترا هرگز توازن خود را از دست نداد و احساس نکردیم که مسافرانش در مسیرهای ناهموار به وحشت بخورند. کابین از نظر فضای پاهای عقبی زیادی ارائه میدهد و مسافران بلند قد نباید مشکلی در کشیدن پاها داشته باشند، با این حال فضای سر محدودتری نسبت به جلو دارد.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما