فراری یک تاریخچه غنی از خودروهای اسپرت بسیار زیبا و خودروهای مسابقهای برنده جوایز دارد و این تولیدکننده خودروی ایتالیایی ترس از تجربه گذشته برای ایجاد خودروهای اسپرت جدید ندارد. مدل فراری دیتونا 2024 مثالی کامل است، این مدل سومین مدل در سری ایکونا از مدلهای تولید محدود فراری است که الهام گرفته از سه خودروی مسابقهای فراری 330 P4 است که در مسابقات سال 1967 مقامهای اول را به دست آوردند.
در حالی که پایههای فراری دیتونا از لافراری گرفته شدهاند، اما فراری زوایای سخت این خودرو را با خطوط منحنیتر جایگزین میکند، که باعث تفاوت ظاهری و اختلاف زیاد با فراری پیستا است. دیتونا SP3 با عقلانیت قدیمی به سیستم موتور توجه کرده، آنها یک موتور تنفس طبیعی V-12 با 829 اسببخار قدرت ساختهاند. با خط قرمز 9500 دور در دقیقه، فریاد موتور 6.5 لیتری دیتونا از جذابترینها برای سرعت بر روی یک جاده پر پیچوخم است. تنها 599 واحد از این خودرو تولید میشود.
قیمت فراری دیتونا مدل 2024 حدود 2.2 میلیون دلار یا با دلار 50 هزار تومانی بیش از 110 میلیارد تومان میباشد.
تغییرات مدل 2024 در دیتونا SP3 صفر است. دیتونا SP3 از پیش فروخته شده است و از میان 599 خودروی در حال تولید، 499 واحد از آنها به مالکانی که قبلا یکی از مدلهای سری ایکونا را خریدهاند، فروخته شدهاند.
به طور معمولی برای یک خودروی هایپرکار تولید محدود، فراری دیتونا قابلیت شخصیسازی بالایی دارد. این خودرو با مجموعهای وسیع از رنگها ارائه میشود. پالت رنگی میتواند با دو طرح خطوط مسابقهای مختلف تزیین شود و همچنین انواعی از تمامیهای چرخ و رنگهای سیلندر ترمز نیز وجود دارد. داخلی نیز با انتخاب صندلیهای چرم یا مخمل و انواع رنگها قابل شخصیسازی است.
فراری دیتونا SP3 توسط قدرتمندترین موتور احتراق داخلی استفاده شده در یک خودروی جادهای فراری، یعنی موتور 6.5 لیتری V12 بدون توربوشارژ و با 829 اسببخار قدرت که از مدل 812 کامپتیتسیون اقتباس شده و 10 اسب بخار نسبت به آن افزایش یافته است. این موتور V12 تا 9500 دور در دقیقه چرخ میزند و گشتاور 514 پوند-فوتی به همراه دارد.
خروجی موتور از طریق یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. بدنه از فیبر کربن سبک ساخته شده؛ فراری ادعا میکند وزن خشک SP3 1485 کیلوگرم است. با توجه به نسبت وزن به قدرت این خودرو، بدون مشکل میتواند سرعت 100 کیلومتر در ساعت را در کمتر از سه ثانیه برسد، با اینکه توان فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. در اولین رانندگی ما، فهمیدیم که رفتار دیتونا SP3 دلپذیر و جذاب است. فرمان از وزن سبکتری برخوردار است و به شما اجازه میدهد که خودرو را با یک دست در حالت شهری رانندگی کنید، اما همچنان اعتماد به نفس را در مسیرهای پرپیچ و خم ایجاد میکند.
کابین Ferrari Daytona SP3 الهام گرفته شده از اتومبیلهای تاریخی فراری مانند 312 P و 350 Can-Am است. طراحی داخلی SP3 به طراحی اکثر فراریهای مدرن شباهت دارد، با داشبورد و دو صندلی آن که با میکروفیبر یا چرم پوشیده شدهاند و یک کلاستر عقبی دیجیتال و رابط کاربری که از SF90 اقتباس شده است. صندلیهای Daytona SP3 ثابت هستند، اما باکس پدال جلو و عقب حرکت میکند، که به راننده امکان میدهد موقعیت رانندگی را راحتتر پیدا کند.
اما فضای پاهای سمت راست مسافر محدود است به دلیل بستهبندی سیستم کنترل دما، بنابراین مسافران بلندتر سمت راست ممکن است مجبور شوند پاهای خود را به منظور جاشدن فشرده کنند. در اصل هیچ فضای باری وجود ندارد؛ یک سینی کم عمق زیر قاب فقط برای ذخیرهسازی یک کیت ابزار جا دارد.
اداره حفاظت محیط زیست مصرف سوخت فراری دیتونا را در شهر به میزان 12 مایل در گالن و در جاده به میزان 16 مایل در گالن اعلام کرده است، که منجر به میانگین 13 مایل در گالن میشود. با توجه به اینکه 829 اسب بخار قدرت این خودرو از یک موتور V12 6.5 لیتری بزرگ میآید، از مصرف ناپسند سوخت نمیتوان تعجب کرد. اگر توانایی خرید فراری دیتونا را داشته باشید، احتمالا وقتی یکی از معاونان شما رسید سوخت را تحویل میدهد، هزینه سوخت را حتی متوجه نخواهید شد.
Daytona SP3 از ویژگیهای کمک به راننده که در حملونقلهای گرانقیمتتر و معمولیتر فراگیر هستند، محروم است. SP3 تمرکز خود را بر روی درگیرکردن راننده با فرمان تیز و موتور V-12 قرار داده است. ویژگیهای ایمنی کلیدی عبارتند از:
– دوربین عقب استاندارد
– گارانتی هفت ساله
متاسفانه تمام واحدهای دیتونا به تازگی به مشتریان تخصیص یافته و فروخته شدهاند. تنها 599 دستگاه از آن ساخته خواهد شد و فراری خواهان حدود 2.2 میلیون دلار از خریداران است که این افتخار را داشته باشند.
بله یک موتور وی 12 با ظرفیت 6.5 لیتر قدرت فراری دیتونا را تامین میکند و حدود 829 اسب بخار توان در 9250 دور در دقیقه و 514 پوند-فوت گشتاور در 7250 دور در دقیقه تولید میکند. این موتور به یک گیربکس دوگانهی دیسکی متصل است که توان را به چرخهای عقب منتقل میکند. فراری میگوید که این خودرو حدود 2.9 ثانیه زمان میبرد تا به 100 کیلومتر بر ساعت برسد.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما