امروز: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
وبلاگدهی و سابدایرکتوری آذین بلاگ

معرفی موتورtu5 و معایب و مزایا و ویژگی های آن

متفرقه تاریخ انتشار: 23/05/06 بدون نظر   931 بازدید

اندازه فونت    
معرفی موتورtu5 و معایب و مزایا و ویژگی های آن

موتورtu5 یکی از شناخته شده ترین موتورهای گروه tu است که توسط کمپانی پژو سیتروئن طراحی و تولید شده است. این کمپانی اولین موتور مدل tu خود را در سال 1986 تولید و روانه بازار کرد. تاکنون چندین موتور با نام هایtu2، tu3، tud، tux و tu5 را وارد بازار کرده است. با وجود اینکه tu5 اولین موتور تولید شده این شرکت نیست اما از سایر موتورهای این شرکت شناخته شده تر است. اولین بار این موتور بر روی خودروهای 206 مورد استفاده قرار گرفت، سپس به مرور بر روی خودروهای دیگر مانند: پژو پارس ال ایکس، دانگ فنگ h30، رانا، تارا، پژو405، سمند و سایر خودروهای پژو مانند 301، 207 و 205 مورد استفاده قرار گرفت. در ادامه دلایل و مزایای استفاده از این موتور را مورد بررسی قرار می دهیم.

دلایل مجبوبیت tu5 نسبت به سایرین

موتورtu5 نسبت به سایر موتورها از محبوبیت بیشتری برخوردار است. یکی از مسائلی که همه نگران آن هستند استهلاک موتور است . خوشبختانه tu5 استهلاک کمتری نسبت به سایر رقبا دارد. یکی از موارد مرتبط با استهلاک سوختن واشر سرسیلندر می باشد که در این موتور به ندرت پیش می آید. یکی دیگر از مزیت های این موتور مصرف بسیار پایین آن است. مصرف سوخت این موتور تقریبا 5/6 لیتر در هر صد کیلومتر است. در ادامه مقاله مزایای این موتور را که سبب محبوبیت آن در بین کاربران شده است بیشتر بررسی می کنیم.

معرفی موتورtu5

معرفی موتورtu5 در سایت آذین بلاگ

مشخصات فنی و ظاهری موتورtu5

موتورtu5 از لحاظ حجم، قدرت و سرعت دارای مشخصاتی است که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم. این مشخصات عبارت است از:

حجم موتور: یکی از دلایل محبوبیت این موتور حجم مناسب آن می باشد. حجم موتورtu5 1587 سی سی است که به نسبت حجم مناسبی است.

تعداد سیلندر: یکی دیگر از مسائل مهم در موتور یک خودرو تعداد سیلندر می باشد. این موتور 4 سیلندر دارد.

قدرت: مهم ترین مسئله در یک موتور قدرت آن است. قدرت یک موتور نشان دهنده توان حرکتی آن می باشد، که در موتورtu5 برابر 110 اسب بخار در 5800rpm است.

گشتاور: یکی دیگر از مسائل مهم در یک موتور گشتاور آن است. حداکثر گشتاور این موتور 142NM در 4000rpm است.

سرعت:  حداکثر سرعت این موتور 190 کیلومتر بر ساعت است.

دیگر مشخصات: سیستم انژکتوری چند نقطه ای با پاشش الکترونیکی، احتراق داخلی، 16عدد سوپاپ، شتاب صفر تا صد 5/10 ثانیه و بنزین با اکتان تا 95 از دیگر مشخصات این موتور است.

مشخصات فنی و ظاهری موتور tu5

مزایای موتورtu5

موتورtu5 دارای مزایای زیادی است. در واقع مزایای زیاد این موتور است که آن را به یکی از محبوب ترین موتورهای مورد استفاده در خودروهای ایرانی تبدیل نموده است. در ادامه این مزایا را با هم بررسی می کنیم.

شتاب: شتاب  صفر تا صد این موتور5 /10است. این میزان برای یک خودرو شهری مناسب و قابل قبول می باشد.

مصرف سوخت پایین: یکی از مسائل مهم در یک خودرو میزان مصرف سوخت آن است. میزان مصرف سوخت این موتور در خودروهای مختلف با توجه به بدنه آن ها متفاوت است. برای نمونه میزان سوخت مصرفی این موتور در خودروی 206 برابر 5/6 لیتر است.

دوستدار محیط زیست: یکی از بزرگترین مشکلاتی که خودروهای بنزینی دارند آلایندگی زیاد آن ها است. خوشبختانه میزان آلایندگی موتورtu5 بسیار پایین است.

لوازم یدکی در دسترس: یکی از مشکلاتی که معمولا برای تمامی خودرو ها وجود دارد عدم در دسترس بودن لوازم یدکی برای آن ها است. با توجه به اینکه موتور هر خودرو قلب آن خودرو است، در صورتی که دچار مشکل شود و نیاز به تعمیر داشته باشد، اگر لوازم یدکی مورد نیاز آن در دسترس نباشد قطعا خودرو به درد نخور خواهد شد. در صورتی که مشکلی برای موتورtu5 به وجود آید، به دلیل در دسترس بودن لوازم یدکی این موتور تعمیرآن  بسیار راحت می باشد.

قیمت مناسب: یکی از موارد مهمی که در قیمت یک خودرو بسیار موثر است موتور آن است. خوشبخانه tu5 علاوه بر اینکه بسیار پر قدرت و باکیفیت است قیمت مناسبی هم دارد. در صورتی که خودرویی نیاز به تعویض موتور داشته باشد، می توان با قیمت مناسبی این موتور را تهیه نمود.

سایر مزایا: سرعت و چالاکی قابل قبول، کارکرد آرام و بی سر و صدا، استهلاک کم، استاندارد یورو5، بازدهی مناسب، سیستم کامپیوتری پیشرفته در جرقه زنی، سازگاری با انواع بدنه و جعبه دنده، ماندگاری و طول عمر بالا و دارا بودن استانداردهای محیط زیستی از جمله مزایای دیگر موتورtu5 است.

مزایای موتور tu5

معایب موتور tu5

موتور tu5 مانند هر موتور دیگر ممکن است در شرایطی خاص دچار مشکلاتی شود. در کنار مزایای بسیار زیادی که این موتور دارد که در قسمت قبل با آن آشنا شدیم، قطعا معایب آن را هم باید بشناسیم. در ادامه این معایب را با هم بررسی می کنیم.

مشکل روغن ریزی: یکی از مشکلاتی که ممکن است در این موتور ایجاد شود، احتمال روغن ریزی از درب قالپاق روغن و شلنگ های بخاری بر روی کویل و شمع ها می باشد.

کارکرد با دمای بالا: یکی دیگر از معایب موتور tu5 کارکرد با دمای بالا می باشد که سبب حساسیت این موتور نسبت به روغن می شود.

حساسیت به بنزین مصرفی: این مشکل زمانی ایجاد می شود که از بنزینی با اکتان پایین یا بی کیفیت استفاده شود. این مشکل سبب می شود موتور در دورهای بالا کم بیاورد.

ناپایداری: متاسفانه سیستم توزیع سوخت در این موتور مشکلاتی دارد که ممکن است سبب ناپایداری آن شود.

دیگر معایب: حساسیت به قطعات مصرفی، ضعف در پیستون ها بعد از کارکرد بالا، قدرت پایین در دنده5  در خودروهایی مانند پژو405 و کیفیت پایین نمونه ایرانیزه شده این موتور نسبت به نمونه های فرانسوی آن، از دیگر معایب tu5 است.

راه های تقویت موتور تیوفایو

یکی از قابلیت های بسیار خوب موتور tu5 قابلیت تقویت آن است. می توان با استفاده از راهکارهایی قدرت موتور را تقویت کرد. شما می توانید با تغییراتی مانند نصب هدرز، کیت مکش و توربو شارژ با توجه به مصرف و هزینه قدرت موتور را تا 100 اسب بخار افزایش دهید. البته حتما از وسایل درجه یک استفاده کنید و این کار را به یک متخصص بسپارید، چرا که استفاده از وسایل با کیفیت پایین و افراد غیر متخصص می تواند مشکلات و هزینه های بی مورد بسیاری را برای شما ایجاد کند.

زمان تعویض روغن موتور

نمی توان زمان دقیقی را برای تعویض روغن بیان کرد. سطح روغن مصرفی شما می تواند در زمان تعویض آن موثر باشد. در صورتی که از روغن سطح پایین استفاده کنید باید پس از 4000 الی 5000 کیلومتر روغن موتور را تعویض کنید. اگر از روغنی با کیفیت بالا استفاده کنید زمان مناسب جهت تعویض روغن تقریبا 8000 کیلومتر می باشد. البته مسائلی مانند ترافیک، سربالایی و شکل رانندگی شما در زمان حرکت با دور بالا می تواند زمان تعویض روغن را تا 1000 کیلومتر کاهش دهد.

نکاتی در رابطه با موتور تیوفایو

با توجه به این که از ابتدای مقاله تا حالا ویژگی ها، مزایا و معایب این موتور را بررسی کردیم و با هر یک آشنا شدیم. شاید بیان معایب این موتور شما را نسبت به استفاده از آن دچار تردید کرده باشد، اما اگر شما به دنبالی موتوری کم مصرف، کم استهلاک، کم سر و صدا و با مصرف پایین هستید این موتور بهترین گزینه است. البته باید از همان ابتدا از کیفیت قطعات مصرفی در این موتور مطمئن شوید تا بعدا مجبور به صرف هزینه های سنگین نشوید. خودروهایی که موتورtu5 بر روی آن ها نصب شده باشد بهترین گزینه برای مسافرت هستند. این مقاله توسط آذین بلاگ تهیه شده است.

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. منوچهر آمنی نژاد گفت:

    با سلام خدمت شما عزیزان دل. از اینکه از این حجم اطلاعات جامع و بسیار مفید را در اختیار همگان قرار میدهید بی نهایت سپاسگزارم و مثل همیشه عالی عالی همیشه برقرا و پاینده باشید در پناه ایزدیزدان

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
رفتن به ابتدای صفحه