سوپراسپرتها با تکنولوژی هیبرید و الکتریکی به زودی به استاندارد صنعت خودرو تبدیل خواهند شد و مکلارن همین اخیرا آخرین ابرخودروی الکتریکی خود را در همین مسیر منتشر کرد. این اولین هیبرید قابلشارژ این برند خیرهکننده نیست. ابرخودروی P1 با طراحی و عملکرد شگفتانگیز خود همگان را شگفتزده کرد و نشان داد که میتوان چه چیزی از یک سیستم نیروی هیبریدی انتظار داشت. مکلارن آرتورا قدرت یا برچسب قیمت P1 را ندارد، اما همچنان یک ابرخودروی هیبرید شگفتانگیز است.
آرتورا در سال 2023 به عنوان ورودی اتومبیل ابرقدرت مکلارن معرفی شد که یک موتور قدرتمند را با تغییرات قابل توجهی در جهت سازنده اتومبیل بریتانیایی نشان میدهد. موتور وی-شش توینتوربوی 3 لیتری که در میانهی خودرو نصب شده است، نخستین تلاش مکلارن برای ایجاد یک موتور وی-شش است و با یک موتور الکتریکی و یک باتری لیتیوم-یون کوچک ترکیب میشود. در مجموع، این گروه موتورهای هیبرید توانایی تولید 671 اسب بخار و 531 پوند-فوت گشتاور داشته و در 2.6 ثانیه سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد. اولین خودروی پلاگین هیبرید مکلارن همچنین میتواند تا 17 کیلومتر تنها با قدرت الکتریکی در شهر حرکت کند و سواری آن نسبت به خودروهای دیگر مکلارن نرمتر است.
قیمت مکلارن آرتورا مدل 2024 حدود 238 هزار دلار یا با دلار 50 هزار تومانی بیش از 12 میلیارد تومان میباشد.
آرتورا در سال 2023 به صورت کاملا جدید معرفی شد و بدون تغییرات در سال 2024 ادامه مییابد. مکلارن تنها یک تریم برای آرتورا ارائه میدهد، اما از طراحیهای مختلف چرخ و ترکیبات رنگ متنوع تا تزئینات فیبر کربن، یک اسپویلر عقب، و امکاناتی مانند لیفت جلویی و آینههای جانبی گرمکن به عنوان گزینههای بیشمار آپشن ارائه میدهد.
مکلارن آرتورا توسط یک موتور V-6 توینتوربو هیبرید جدید قدرت میگیرد که توان ترکیبی 671 اسب بخاری و 531 پوند-فوت گشتاور دارد. موتور بنزینی توسط یک موتور الکتریکی در داخل محفظهی دندهی خودکار دوکلاچه 8 سرعته تقویت میشود و توسط باتری لیتیوم-یون 7.4 کیلوواتساعتی که در زیر عقب کابین قرار دارد، بهراحتی شارژ میشود. حتی این پیشرانه جدید امکان کارکرد تمامالکتریکی تا 17 کیلومتر را نیز فراهم میکند. در طی آزمایش اولیه ما، آرتورا بهخاطر شتاب زیادش تحسین شد، خودرو سریع است، اما میتواند بهصورت نسبتا ناپدید و بدون لذتصدایی عمل کند.
آرتورا همچنین اولین خودروی مکلارن است که بر روی معماری جدید کربن شرکت (MCLA) سوار شده است که گفته میشود سبکتر از ساختار پیشین خود است. هندلینگ بسیار تیز است و برای پیچاندن در یک پیست مسابقه هیجانانگیز است، همچنین یک رانندگی راحتتر برای رفتوآمد یا سفرهای بلندتر فراهم میکند. هرچند لامبورگینی هوراکان یک ابرماشین هیبرید نیست، اما دلایلی برای در نظر گرفتن آن در کنار آرتورا وجود دارد. موتور V10 با توان 630 اسب بخار آن، لامبورگینی را در 2.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرساند.
کابین مکلارن آرتورا اصول عملکرد قبل از مد را به نمایش گذاشته است. در داخل، آرتورا دارای یک داخلی ساده و شیک و مواد با کیفیت بالا از جمله آلومینیوم و فیبر کربن است. صفحه نمایش لمسی مرکزی با ابعاد 8 اینچ اکثر توابع داخلی را کنترل میکند و کاربردی است. با اینکه آرتورا یک ابرخودرو است، اما امکانات محبوبی همچون Apple CarPlay و Android Auto و کمکهای راننده مانند کروز کنترل تطبیقی و هشدار خروج از مسیر نیز ارائه شده است. کابین با مواد متنوعی مانند چرم و میکروسوئید زینتبخش شده است.
همچنین، کربن فایبر کمتری که در مدلهای دیگر معمول است، قابل مشاهده است. با این حال، این شرکت برای طراحیهای کابین ساده و حداقلی شناخته میشود که حضور سوئیچهای فیزیکی را محدود کرده و چرخ فرمان خود را بدون دکمهها ارائه میدهد و آرتورا نیز مستثنا نیست. این با صندلیهای قابل تنظیم برقی همراه است و به نظر میرسد که آرتورا دید خوبی به راننده میدهد تا بتواند خودرو را به دقت در جاده یا پیست مسیر بگذارد.
اگرچه سیستم سرگرمی در یک مکلارن معمولا جزئیاتی مهم برای خریداران نیست، آرتورا از یک صفحه نمایش بزرگ با ابعاد 8 اینچی در حالت عمودی بهرهمند است که از ویژگیهای معمولی برخوردار است. این شامل اتصال بلوتوث، ناوبری داخلی، رادیوی ماهوارهای SiriusXM و یک انتخاب از تجهیزات صوتی است. کسانی که میخواهند خودروی خود در حداقل وزن ممکن نگه دارند، احتمالا ترجیح میدهند که از یک استریو با تعداد کمتر اسپیکر استفاده کنند، در حالی که دیگران ممکن است به ارتقا یک سیستم صوتی فراگیر قدرتمند نیاز داشته باشند.
بر اساس اطلاعات اداره حفاظت محیط زیست، مکلارن آرتورا برای شهر 17 مایل بر گالن و برای جاده 21 مایل بر گالن مصرف دارد، اما با توجه به محدوده رانندگی الکتریکی، تا 39 MPGe امتیاز گرفته است.
با وجود وضعیت سوپراسپرت آرتورا، این مدل در واقع با چندین فناوری کمک راننده در دسترس است، که در این دسته از خودروها کمی عجیب است. با این حال، تولید محدود و خصوصیات خارقالعادهاش به این معناست که توسط اداره حفاظت از ایمنی جاده بررسی و تست حادثه نخواهد شد. ویژگیهای ایمنی اصلی شامل:
– کروز کنترل تطبیقی
– نوربالای خودکار
– دارای شناسایی علائم راهنمایی
آرتورا برای مکلارن یک قدم جسورانه به سوی آینده است. با این حال، آرتورا بسیاری از ویژگیهای محبوب مکلارن را حفظ میکند. زیبا و دینامیک است، اما فاخر نیست. در زیر کاپوت، شما با اولین موتور شش سیلندر مکلارن روبهرو میشوید. یک موتور V6 دوتوربو با حجم 3 لیتر با دورزنی بالا که به تنهایی 577 اسب بخار و 431 پوند-فوت گشتاور تولید خواهد کرد. هنگام ترکیب با سیستم هیبرید، توان کلی به 671 اسب بخار و 531 پوند-فوت میرسد. به طور کلی مکلارن آرتورا ارزش خرید و هرینه را دارد.
این ابرخودروهای هیبریدی هنوز متداول نیستند، اما آرتورا رقیب مستقیمی دارد، فراری 296 نیز از یک سیستم نیروی هیبرید قابلشارژ استفاده میکند، اما هزینهای بیشتر داشته و البته قدرت بیشتری دارد.
کیفیت سواری مکلارن آرتورا برای یک اسپرت کار قابل توجه است. شما لغزشها و ناهمواریها را حس میکنید، اما هیچکدام از آنها بیش از حد خشن یا خستهکننده نیست. برخی از بخشهای مسیر ما خشن و فرسوده بودند، اما تعلیق تطبیقی آرتورا بسیاری از آنها را خاموش کرد.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما