کادیلاک DTS یکی از نمادهای لوکس و کلاسیک خودروهای آمریکایی است که در دوران تولید خود (2006 تا 2011) توانست توجه علاقهمندان به خودروهای فولسایز را جلب کند. این سدان دیفرانسیل جلو، بهعنوان جانشین مدل محبوب DeVille معرفی شد و با طراحی مدرنتر، امکانات لوکس بیشتر و بهبود عملکرد، سعی داشت جایگاه خود را در بازار خودروهای لوکس حفظ کند.
نام DTS برای اولین بار در سال 2000 روی نسخهای با عملکرد بالا از مدل DeVille ظاهر شد. این نام مخفف عبارت DeVille Touring Sedan است. مدل DTS در آن زمان مجهز به یک موتور 4.6 لیتری V8 با قدرت 300 اسببخار (نسبت به 275 اسببخار در مدل پایه DeVille) و سیستم تعلیق اسپرتتر بود.
در سال 2006، نسخه جدید DeVille به طور رسمی کادیلاک DTS نام گرفت و به آخرین خودروی دیفرانسیل جلوی خط تولید کادیلاک تبدیل شد. این خودرو که بر اساس پلتفرم K جنرال موتورز ساخته شده بود، در طراحی جدید خود سبک هنر و علم کادیلاک را منعکس میکرد و نسبت به مدل قبلی طویلتر و عریضتر بود. با ادامه بررسی خودرو کادیلاک DTS همراه آذین بلاگ باشید.
کادیلاک DTS در زمان عرضه اولیه خود در سال 2006 تا پایان تولید در سال 2011 بهعنوان یکی از خودروهای لوکس فولسایز آمریکایی، بازه قیمتی متفاوتی بسته به مدل و آپشنها داشت. قیمت کادیلاک DTS پایه حدود 42 هزار دلار بود و در نسخههای بالاتر مانند مدل پلاتینیوم با امکانات لوکس بیشتر و موتور قویتر، قیمت آن تا حدود 60 هزار دلار افزایش مییافت.
قیمت کادیلاک DTS کارکرده در بازار فعلی بین 5 تا 15 هزار دلار متغیر است. نسخههای پلاتینیوم و خودروهایی با کارکرد بسیار کم و وضعیت استثنایی ممکن است به قیمتهای بالاتر و حدود 20 هزار دلار نیز معامله شوند.
مدل 2011 کادیلاک DTS تقریباً بدون تغییر نسبت به مدلهای پیشین عرضه شد. با اینکه سدان لوکس سایز بزرگ Cadillac DTS برخی ویژگیهای مثبت دارد، اما در مقایسه با رقبای مدرنتر و جذابتر، جایگاه خود را از دست داده است.
این سدان فولسایز در چهار تریم پایه (Base)، لوکس (Luxury)، پریمیوم (Premium) و پلاتینیوم (Platinum) با تجهیزات افزایشی عرضه میشود.
– چرخهای آلیاژی 17 اینچی
– چراغهای زنون و چراغهای مهشکن
– استارت از راه دور
– سیستم تهویه مطبوع دو منطقهای خودکار
– صندلیهای چرمی و تنظیم برقی صندلیهای جلو
– سیستم OnStar
– سیستم صوتی CD با هشت بلندگو و رادیو ماهوارهای
– چرخهای کرومی 17 اینچی
– سانروف
– سنسورهای پارک جلو و عقب
– آینه دید عقب با قابلیت تنظیم خودکار نور
– سیستم تهویه مطبوع سهمنطقهای
– صندلیهای جلوی گرم و تهویهدار
– صندلیهای عقب گرمشونده
– فرمان گرمشونده
– حافظه تنظیمات صندلی راننده
– سیستم صوتی Bose با هشت بلندگو و تغییر CD ششتایی
– جلوپنجره همرنگ بدنه
– صندلیهای جلوی مجهز به تنظیم گودی کمر برقی و ماساژور
– فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع و تلسکوپی برقی
– تزیینات داخلی از چوب گردوی اصل
– سیستم ناوبری با اطلاعات ترافیکی لحظهای
– نسخه قدرتمندتر موتور 4.6 لیتری V8
– چرخهای 18 اینچی
– سیستم تعلیق تطبیقی
– تزیینات داخلی ارتقا یافته
– سیستم هشدار خروج از خط و هشدار نقطه کور
برخی از ویژگیهای مدلهای بالاتر را میتوان بهعنوان آپشن در مدلهای پایینتر نیز سفارش داد. همچنین، گزینههایی مانند کروز کنترل تطبیقی و صندلی نیمکتی جلو برای شش نفر نیز قابل سفارش هستند.
با وجود اینکه کادیلاک DTS حدود 45 سانتیمتر کوتاهتر از برخی مدلهای قدیمیتر خود است، فضای داخلی آن همچنان بسیار جادار و راحت احساس میشود. صندلیهای جلوی استاندارد بهصورت سطلی (Bucket) طراحی شدهاند، اما در برخی مدلها امکان انتخاب صندلی نیمکتی وجود دارد که این خودرو را به یکی از معدود سدانهای مدرن با ظرفیت شش سرنشین تبدیل میکند.
هر پیکربندی که انتخاب کنید، صندلیهایی راحت و فضای سر و پای زیادی برای سرنشینان جلو و عقب خواهید یافت. نویز جاده و صدای باد بهخوبی عایقبندی شدهاند و محیطی آرام و لوکس را ایجاد کردهاند. طراحی کابین ساده اما شیک است و کنترلهای خودرو کاملاً کاربردی و کاربرپسند هستند.
با این حال، در کنار استفاده از مواد داخلی با کیفیت مناسب، در برخی نقاط همچنان پلاستیکهای ارزانقیمت مشاهده میشود که ممکن است کمی از حس لوکس بودن بکاهد. صندوقعقب بزرگ خودرو با فضای تقریباً 19 فوت مکعبی، ظرفیت بالایی برای حمل بار دارد و دریچهای در صندلی عقب نیز برای حمل اشیای بلند و باریک مانند اسکی تعبیه شده است.
کادیلاک DTS از یک موتور 4.6 لیتری V8 بهره میبرد. در تمام نسخهها بهجز مدل پلاتینیوم، این موتور 275 اسببخار قدرت و 295 پوند-فوت گشتاور تولید میکند. در مدل پلاتینیوم، موتور تقویت شده و 292 اسببخار قدرت و 288 پوند-فوت گشتاور ارائه میدهد. نیروی موتور از طریق یک گیربکس چهارسرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود که در مدل پلاتینیوم برای عملکرد بهتر تنظیم شده است.
حتی با موتور قدرتمندتر V8، شتاب DTS تنها میتواند قابل قبول تلقی شود. مدل پلاتینیوم شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در ۷ ثانیه ثبت کرد. هرچند این عدد در نگاه اول مناسب به نظر میرسد، اما بسیاری از سدانهای لوکس V8 و حتی برخی مدلهای V6 شتاب بسیار بهتری دارند. مصرف سوخت این خودرو نیز در بهترین حالت معمولی است. 15 مایل بر گالن در شهر، 23 مایل در بزرگراه و 18 مایل ترکیبی برای موتور پایه است. مدل پلاتینیوم در بزرگراه مصرفی معادل 22 مایل بر گالن دارد.
کادیلاک DTS مدل 2011 تجسم مدرنی از خودروی لوکس کلاسیک آمریکایی است. طراحی ساده و شیک این خودرو نسبتاً مدرن به نظر میرسد، اما جزئیاتی مانند جلوپنجره بزرگ و چراغهای عقب عمودی یادآور خودروهای کلاسیک است. در آن زمان، داشتن کادیلاک نشاندهنده پرستیژ و قدرت بود؛ مدلی مانند DeVille که لوکس، قدرتمند و جادار بود و امکانات نوآورانهای ارائه میکرد.
با این حال، شرایط کنونی بهخوبی برای این سدان فولسایز کادیلاک پیش نرفته است. با اینکه DTS موتور V8 و طیف گستردهای از امکانات مدرن دارد، رقبا در بخشهایی کلیدی عملکرد بهتری دارند. خودروهای لوکس بزرگ مانند بیامو سری 7، اینفینیتی M56، جگوار XJ و لکسوس LS 460 نهتنها طراحی مدرنتر، بلکه عملکرد بهتر و فناوریهای پیشرفتهتری دارند.
البته باید گفت برخی از این خودروها 10 تا 30 هزار دلار گرانتر از DTS مدل 2011 هستند. اما حتی خودروهای ارزانتر مانند بیوک لاکراس، هیوندای ایکوئس و جنسیس 2011، و حتی تویوتا آوالون 2011 نیز تجربه رانندگی راحت، امکانات لوکس و فضای داخلی جادار مشابهی ارائه میدهند. اگرچه DTS بهعنوان یک سدان کلاسیک آمریکایی موفق است، اما توصیه ما این است که به گزینههای مدرنتر و رقبای ذکر شده توجه کنید.
امکانات ایمنی استاندارد شامل کنترل الکترونیکی پایداری، ترمزهای دیسکی ضدقفل، ایربگهای جانبی در صندلیهای جلو و ایربگهای پردهای جانبی است. اما در این فهرست، سیستم محافظت فعال برای سرنشینان جلو وجود ندارد، که معمولاً در این بازه قیمتی انتظار میرود.
مدل 2011 کادیلاک DTS با روشهای جدید ایمنی تست نشده است. اما امتیاز مدل 2010 که قابل مقایسه با روش جدید نیست، در تصادفات جلو 5 ستاره برای راننده و 4 ستاره برای سرنشین جلو بوده است. در تستهای جانبی نیز 4 ستاره برای سرنشینان جلو و عقب کسب کرده است. در آزمایشهای موسسه بیمه ایمنی بزرگراهها (IIHS)، این خودرو در برخورد از جلو امتیاز خوب و در برخورد جانبی رتبه قابل قبول را کسب کرده است.
تعلیق این خودرو بهگونهای تنظیم شده که بیشتر بر سواری نرم و راحت تمرکز دارد تا هندلینگ اسپرت، به عبارتی DTS نمونهای کامل از خودرویی است که برای راحتی ساخته شده، نه سرعت!
مدل پلاتینیوم با موتور قویتر V8 و سیستم تعلیق Magnetic Ride Control بهترین تجربه رانندگی را در این مجموعه ارائه میدهد. این سیستم بهطور خودکار سختی تعلیق را با شرایط جاده و سبک رانندگی تنظیم میکند. اما باید توجه داشت حتی با این ارتقاها، DTS یک سدان اسپرت محسوب نمیشود. علاوه بر این، به دلیل ابعاد بزرگ خودرو، پارک کردن آن دشوار است، بهخصوص برای رانندگان کوتاهقد. در نهایت، ترکیب سواری روان و کابین جادار و راحت، این خودرو را برای رانندگانی که ترجیح میدهند با آرامش رانندگی کنند، مناسب میسازد.
DTS ترکیبی از طراحی کلاسیک و جزئیات مدرن بود. بدنه این خودرو با خطوط ساده و جلوپنجره بزرگ، جلوهای مقتدر و درعینحال شیک داشت. چراغهای عمودی جلو و عقب نیز به نوعی امضای طراحی کادیلاک به شمار میرفتند. داخل کابین، فضای جادار با طراحی ارگونومیک و استفاده از مواد باکیفیت، تجربهای راحت برای راننده و سرنشینان فراهم میکرد. با وجود این، برخی از جزئیات پلاستیکی به کیفیت کلی کابین لطمه میزد.
صندلیها در DTS بهگونهای طراحی شده بودند که حداکثر راحتی را ارائه دهند. گزینه صندلی نیمکتی جلو یکی از ویژگیهایی بود که این خودرو را از رقبا متمایز میکرد. همچنین، سیستمهای گرمایش و تهویه صندلیهای جلو و عقب، سیستم تهویه چندمنطقهای و استفاده از تکنولوژیهای صوتی Bose تجربه لوکسی را برای سرنشینان فراهم میکردند.
موتور 4.6 لیتری V8 “Northstar” قلب تپنده DTS بود. این موتور بسته به نسخه، قدرتی بین 275 تا 292 اسببخار تولید میکرد. اگرچه DTS در شتاب و عملکرد نسبت به رقبای آلمانی و ژاپنی خود در سطح پایینتری قرار داشت، اما به دلیل تمرکز بر راحتی، سواری نرم و بیصدایی را ارائه میداد. سیستم تعلیق تطبیقی در نسخه پلاتینیوم، تطبیق خودرو با شرایط جاده را بهبود میبخشید، اما همچنان هندلینگ اسپرتی ارائه نمیکرد.
DTS برای رانندگانی طراحی شده بود که بهدنبال آرامش و راحتی بودند، نه هیجان رانندگی. فضای جادار، صندوقعقب بزرگ و امکانات لوکس این خودرو، آن را به گزینهای ایدهآل برای سفرهای طولانی تبدیل میکرد.
با وجود تمام نقاط قوت، کادیلاک DTS نتوانست بهطور کامل با رقبا مانند بیامو سری ۷، لکسوس LS یا حتی خودروهای اقتصادیتر مانند هیوندای جنسیس رقابت کند. طراحی محافظهکارانه، تکنولوژی کمتر پیشرفته و مصرف سوخت نسبتاً بالا از عواملی بودند که این خودرو را در بازار محدودتر کردند. در نهایت، کادیلاک DTS در سال 2011 جای خود را به مدل کادیلاک XTS داد.
دیفرانسیل جلو به دلیل هزینه کمتر و ارائه فضای داخلی بیشتر انتخاب شد. این ویژگی همچنین سواری نرمتر و ایمنی بهتری در جادههای لغزنده فراهم میکند.
خیر، تمرکز این خودرو بر راحتی است و با وجود موتور V8، هندلینگ اسپرتی ارائه نمیدهد. سیستم تعلیق آن بیشتر برای سواری نرم طراحی شده است.
ویژگیهایی مانند صندلی نیمکتی جلو برای 6 نفر، صندوقعقب بزرگ و راحتی استثنایی سرنشینان، این خودرو را برای افرادی که بهدنبال خودرویی جادار و لوکس بودند، متمایز میکرد. با پیشرفت رقبا در زمینه تکنولوژی، عملکرد و طراحی، DTS دیگر نتوانست در بازار رقابت کند. در نهایت، کادیلاک XTS و کادیلاک لیریک با امکانات مدرنتر جایگزین آن شد.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما