کادیلاک SRX در سال 2016 مقابل رقیب محتاطتر خود، لکسوس RX350، به عنوان جایگزینی جسور و مدرن عرضه شده بود. این خودرو، با قابلیت انتخاب بین دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک و همچنین دو گزینه تعلیق متفاوت که نرمی متفاوتی دارند، گزینههای متنوعی به خریداران ارائه میدهد. گیربکس شش سرعته اتوماتیک کمی خشن عمل میکند و موتور 3.6 لیتری V6 هنگام شتابگیری صدایی بلند دارد، اما کابین لوکس آن، هنگام حرکت با سرعت ثابت، آرام و بیصدا است. علیرغم عملکرد ضعیفتر نسبت به برخی رقبا، SRX به عنوان یک کراساوور محبوب برای خریداران این دسته باقی مانده است.
همه مدلهای SRX از یک موتور V6 با حجم 3.6 لیتر و قدرت 308 اسب بخار و گشتاور 265 پوند-فوت استفاده میکنند. گیربکس شش سرعته اتوماتیک این خروجیها را به محور جلو یا به هر چهار چرخ در نسخه چهار چرخ محرک منتقل میکند. هرچند این موتور در مقایسه با موتورهای V8 مانند کادیلاک اسکالید کمقدرتتر است، اما برای استفادههای شهری عملکرد مناسبی دارد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت آن حدود 7 ثانیه است که در این کلاس معمولی به حساب میآید.
کادیلاک از سال 2010 با نسل فعلی SRX خود وارد بازار کراساوورهای لوکس سطح پایه شد و توانست در رقابت با سایر برندها عملکرد خوبی داشته باشد، بهطوریکه پرفروشترین مدل در خط تولید کادیلاک بوده است. اما رقبا بیکار ننشستهاند و در مقایسه با مدلهای جدیدتر، SRX مدل 2016 کمی کهنه به نظر میرسد.
به نفع آن باید گفت که طراحی جسورانه و ویژگیهای پیشرفته تکنولوژی دارد، از جمله قابلیت وایفای 4G استاندارد و سیستم هشدار ایمنی که در صورت تشخیص تهدید از سمت چپ یا راست، صندلی سمت مربوطه را میلرزاند. SRX نیز هندلینگ خوبی دارد و سواری راحتی را فراهم میکند، و برای کسانی که از کوچکتر شدن مداوم موتورهای بنزینی گله دارند، SRX یکی از معدود مدلهای کلاس خود است که هنوز با موتور V6 عرضه میشود.
اما از سوی دیگر، فضای داخلی SRX کمی تنگ است و فضای سر در ردیف عقب کمتر از آن چیزی است که ممکن است انتظار داشته باشید. دید بیرونی نیز به خصوص هنگام عقب رفتن کمی محدود است. مشکل اصلی برای خریداران احتمالی این است که SRX 2016 همچنان از رابط الکترونیکی CUE که کمی کند است، استفاده میکند، در حالی که برخی از مدلهای 2016 کادیلاک نسخه بهروزتری با پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto دارند.
پیشنهاد میکنیم اگر به دنبال یک کراساوور لوکس کوچک قدیمی هستید، SRX 2016 را امتحان کنید، اما همچنین به بررسی آکورا RDX بپردازید که با موتور V6 استاندارد و فضای بیشتر گزینه بهتری از نظر ارزش خرید است. ولوو XC60 نیز انتخابی خانوادگی و شیک با موتورهای قوی و اقتصادی است. گزینه محبوب دیگر، آئودی Q5 است که هندلینگ عالی، کابین شیک و موتورهای دیزلی قابلعرضه دارد. به طور کلی، SRX گزینهای دوستداشتنی است، اما این کراساوورهای رقیب احتمالا در مجموع جذابتر به نظر میرسند.
کادیلاک SRX مدل 2016 در چهار تیپ عرضه میشود: Base و Luxury و Performance و Premium، مدل Base دارای چرخهای آلیاژی 18 اینچی، چراغهای جلو اتوماتیک، آینههای گرمشونده، تهویه مطبوع دو ناحیهای اتوماتیک، روکش چرم مصنوعی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم هشت حالته، صندلی عقب تاشو و قابل تنظیم با نسبت 60/40، کروز کنترل و فرمان چرم پیچشده با قابلیت تنظیم زاویه است. رابط الکترونیکی CUE با صفحه نمایش 8 اینچی، سیستم OnStar، وایفای داخل خودرو (4G LTE)، اتصال بلوتوث برای تماس و پخش صدا و سیستم صوتی Bose با هشت بلندگو نیز به صورت استاندارد ارائه میشود.
تیپ Luxury دارای استارت و ورود بدون کلید، سیستم هشدار نقاط کور، سنسورهای پارک جلو و عقب، آینههای تاشو برقی، سیستم هشدار ترافیک عقب، دوربین عقب، برفپاککنهای اتوماتیک، سانروف پانورامیک و درب برقی صندوق عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع است. فضای داخلی نیز دارای روکش چرم، صندلیهای جلو و فرمان گرمشونده، صندلی مسافر با قابلیت تنظیم هشت حالته و سیستم کنترل تهویه مطبوع بهبود یافته است. همچنین، سیستم مسیریابی با فرمان صوتی و سیستم صوتی Bose با ده بلندگو نیز بهصورت اختیاری ارائه میشوند.
مدل Performance علاوه بر اینها، چرخهای 20 اینچی، سیستم تعلیق اسپرت، دمپرهای تطبیقی، فرمان برقی با تلاش متغیر، چراغهای زنون تطبیقی و چراغهای مهشکن را شامل میشود. تیپ Premium نیز سیستم تهویه مطبوع سهمنطقهای، صندلیهای جلو تهویهشونده، صندلیهای عقب گرمشونده و کنترلهای صوتی عقب را به همراه بسته آگاهی راننده شامل هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط، نوربالای اتوماتیک و صندلی هشدار ایمنی ارائه میدهد.
همه مدلهای کادیلاک SRX 2016 با یک موتور 3.6 لیتری V6 که 308 اسب بخار و 265 پوند فوت گشتاور تولید میکند، عرضه میشوند. تنها گیربکس موجود شش سرعته اتوماتیک است. دیفرانسیل جلو بهصورت استاندارد ارائه میشود، اما در همه تیپها بهجز مدل پایه، چهار چرخ محرک نیز موجود است. شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت برای SRX دیفرانسیل جلو 7 ثانیه ثبت شد که برای کراساوورهای لوکس کامپکت زمانی متوسط است.
مصرف سوخت کادیلاک SRX کمی پایینتر از حد میانگین است و مدلهای دیفرانسیل جلو با مصرف ترکیبی 19 مایل بر گالن و مدلهای چهار چرخ محرک با مصرف 18 مایل بر گالن ارزیابی شدهاند.
موتور 3.6 لیتری V6 در Cadillac SRX در بیشتر موقعیتها با اطمینان حرکت میکند. با این حال، شتابگیری آن بیشتر به عنوان رضایتبخش توصیف میشود تا هیجانانگیز، گیربکس شش سرعته اتوماتیک تغییر دندهها را به شکلی نرم و نامحسوس انجام میدهد. اگرچه در برخی مواقع هنگام عبور از بزرگراه، برای دنده معکوس کمی کند عمل میکند.
یکی از ویژگیهای جالب کادیلاک SRX ترکیب دقت هندلینگ و سواری راحت آن است. اگر به جادههای فرعی علاقه دارید، پیشنهاد میکنیم مدلهای Performance یا Premium با سیستم چهار چرخ محرک را انتخاب کنید. این مدلها با فرماندهی سریعتر و تعلیق تطبیقی به شما کنترل بهتری در پیچها میدهند.
کادیلاک SRX 2016 بهصورت استاندارد با ترمزهای ضدقفل، کنترل پایداری و کشش، ایربگهای جانبی جلو و پردهای جانبی عرضه میشود. سیستم OnStar شامل اعلان خودکار تصادف، کمکرسانی در راه، باز کردن قفل از راه دور، کمک در یافتن خودرو سرقتی و مسیریابی مرحلهبهمرحله است. سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، سیستم نظارت بر نقطه کور و هشدار ترافیک عقب از تیپ Luxury به بعد در دسترس هستند.
بسته اختیاری Driver Awareness شامل هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط و صندلی هشدار ایمنی است که با توجه به جهت خطر احتمالی، قسمت چپ یا راست صندلی را میلرزاند. بسته اختیاری Driver Assist نیز شامل سیستم پیشگیری و ترمز خودکار در برابر تصادفات، هم در حالت حرکت به جلو و هم عقب، است.
در تستهای تصادف دولتی، SRX موفق به کسب پنج ستاره از پنج ستاره برای حفاظت کلی در تصادفات شد و چهار ستاره برای حفاظت در برابر تصادف جلو و پنج ستاره برای حفاظت در برابر ضربههای جانبی دریافت کرد.
تزیینات داخلی SRX یک انتخاب متفاوت با ظاهر و حسی باکیفیت طراحی شده و بیشتر اجزا به خوبی مونتاژ شدهاند. البته بهتر بود برخی از تزیینات چوبی تا این حد براق به نظر نمیرسیدند، اما ترکیب کلی از فناوری و لوکس بودن عالی است.
یکی از نقاط برجسته در کابین کادیلاک SRX، رابط کاربری سیستم اطلاعات سرگرمی CUE است. با وجود طراحی بصری جذاب، استفاده از این سیستم میتواند کمی چالشبرانگیز باشد. واکنش به لمس یا دکمههای فیزیکی گاهی کند یا ناقص است. همچنین، کنترل حجم صدا بهصورت نوار کشویی نسبت به دکمه چرخشی معمولی سختتر است. از همه بدتر، ساختار منوی صفحه کمی غیرمستقیم به نظر میرسد. به طور کلی، رابطهای الکترونیکی دیگر در این کلاس را ترجیح میدهیم.
کادیلاک SRX فضای کافی برای چهار بزرگسال ارائه میدهد، هرچند فضای سر در ردیف عقب به خصوص در مدلهای دارای سانروف پانورامیک محدود است. فضای بار در این خودرو برای این کلاس متوسط است؛ با 30 فوت مکعب در پشت صندلیهای عقب و 61 فوت مکعب با خم کردن هر دو بخش پشتی صندلیهای عقب است.
بررسی تجهیزات اولیه SRX بسیاری از کاستیهای احتمالی در کابین را پوشش میدهد. در مدل پایه، صندلی راننده با تنظیم برقی هشت جهته، کنترل آبوهوای دو منطقهای، کروز کنترل و سیستم استارت دکمهای بهصورت استاندارد نصب شدهاند. سیستم اطلاعات و سرگرمی شامل یک نمایشگر 8 اینچی با نرمافزار بهروزشده CUE، رادیو HD، بلوتوث، شارژر بیسیم و سیستم صوتی Bose با هشت بلندگو میباشد. در مدلهای بالاتر، امکاناتی مانند صندلی برقی برای سرنشین، سیستم آبوهوای سه منطقهای، ناوبری داخلی و دو بلندگوی اضافی اضافه میشود.
این خودرو از نظر ایمنی نیز گزینه خوبی است. با شش کیسه هوا بهصورت استاندارد عرضه میشود و در مدلهای بالاتر فناوریهای پیشرفتهای همچون هشدار نقاط کور و جلوگیری از برخورد جلو قابل افزودن است. SRX در تمامی آزمونهای ایمنی نتایج مثبتی کسب کرده و در تستهای NHTSA رتبه کلی پنج ستاره را دریافت کرده است. در حالی که IIHS امتیاز خوب را در هر چهار آزمون به آن اختصاص داده است.
هندلینگ کادیلاک SRX تقریبا مشابه با سایر شاسی بلندها است. به این معنا که مناسب پیچیدنهای تند نیست و نمیتواند با خودروهای اسپرت در مسیرهای پرپیچ و خم رقابت کند. اما در بزرگراهها عملکرد بسیار خوبی دارد و در سرعتهای بالا حس پایداری، استحکام و راحتی را ارائه میدهد. همچنین، در مواجهه با بارشهای سنگین، SRX به راحتی حرکت میکرد و هیچگاه احساس لغزندگی یا خروج از مسیر را ایجاد نکرد.
کادیلاک SRX اگرچه در سطح خودروهای اسپرت نیست، اما به ندرت نقدهای منفی به آن وارد میشود. هرچند به سرعت برخی رقبا با موتور توربوشارژ نمیرسد، اما ثابت و مطمئن عمل میکند و با توجه به وزن خود، هندلینگ خوبی دارد. با این حال، این خودرو را نمیتوان واقعا اسپرت توصیف کرد. اگر در مناطقی با شرایط آبوهوایی نامساعد رانندگی میکنید یا به دنبال امنیت بیشتری هستید، توصیه میشود نسخه چهار چرخ محرک را تهیه کنید. هرچند کمی وزن بیشتری دارد، اما حس امنیت اضافی آن بسیار ارزشمند است. راحتی سواری بسیار بالاست و حتی چرخهای 20 اینچی تاثیری بر کاهش راحتی آن ندارند. برای حداکثر راحتی، در نسخههای بالاتر سیستم تعلیق اسپرت با دمپرهای تطبیقی نیز قابل سفارش است.
کادیلاک SRX 2016 دارای موتوری قوی، هندلینگ رضایتبخش، کابین شیک و ویژگیهای ایمنی فعال مانند نظارت بر نقاط کور است. همچنین، نسخههای دست دوم SRX معمولا از نظر قیمت، مقرون بهصرفهتر از رقبا هستند. با این حال، به دلیل دید محدود عقب، فضای محدود صندلیهای عقب، کنترلهای لمسی دشوار و مصرف سوخت بالا، انتخاب این خودرو برای برخی مشکل است.
SRX با خطوطی جذاب و بدنهای متناسب، ظاهری زیبا دارد. جلوپنجره V شکل آن با چراغهای پروژکتوری هالوژن احاطه شده که با چراغهای LED در روز تکمیل میشود. مدل Performance دارای چراغهای زنون HID و چراغهای مهشکن است که دید بهتری را ارائه میدهند.
ابعاد کادیلاک SRX شامل طول 190.3 اینچ، فاصله محوری 110.5 اینچ، عرض 75.2 اینچ و ارتفاع 65.7 اینچ است. برای انتخاب رنگ این خودرو، 9 گزینه ارائه شده است، بنابراین قبل از تصمیمگیری نهایی پیشنهاد میشود تصاویر آن را مشاهده کنید.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما