شرکت خودروسازی آمریکایی، یک سدان برقی مفهومی به نام کرایسلر هالسیون رونمایی کرده است که گفته میشود پیشنمایشی از آینده برند است. در حالی که فعلا تنها یک کانسپت است، هالسیون پر از تکنولوژیهای جذاب است که برخی از آنها ممکن است در نهایت به تولید برسند. کرایسلر نگاهی به آینده خود ارائه میدهد و خوشبختانه این آینده نه یک شاسی بلند است و نه یک مینیون، بلکه این شرکت یک سدان برقی چهار درب شیک و اسپرت به نام هالسیون را به نمایش گذاشته است.
آیرودینامیک بخش زیادی از نمای بیرونی کانسپت کرایسلر هالسیون را شکل میدهد و مهندسی هوشمندانهای برای مقاومسازی خودرو در برابر باد به کار گرفته شده است. یک شکاف باریک در نمای جلویی به عمق کاپوت و پایه شیشه جلو میرسد تا هوا را به سمت بالا و روی سقف هدایت کند. دوربینهای رو به عقب که بر روی بازوهای باریک نصب شدهاند، به عنوان آینههای جانبی عمل کرده و تصاویر را بر روی صفحهنمایشهای داخل خودرو پخش میکنند.
قیمت کرایسلر هالسیون مدل 2028 احتمالا از حدود 60 هزار دلار یا با دلار 50 هزار تومانی، بیش از 3 میلیارد تومان شروع میشود و بسته به تریم و گزینههای مختلف، تا 70 هزار دلار خواهد رسید.
اگر هالسیون یا چیزی شبیه به آن چراغ سبز تولید بگیرد، یک مدل کاملا جدید در خط تولید کرایسلر خواهد بود. تاکنون فقط طرح مفهومی را دیدهایم، بنابراین سخت است بگوییم دقیقا چه زمانی نسخه تولیدی ظاهر میشود یا چه شکلی خواهد داشت. احتمالا چندین سال طول خواهد کشید تا آماده شود؛ انتظار داریم این خودرو برای مدل سال 2028 آماده شود.
هنوز خیلی زود است که بگوییم کرایسلر هالسیون چقدر هزینه خواهد داشت، اما کرایسلر ممکن است آن را در سه تریم مختلف مشابه با مینیون کرایسلر پاسیفیکا عرضه کند، از مدل پایه Touring با قیمت مناسب تا مدل Pinnacle با تجهیزات کامل، قیمتهای ذکر شده نیز تخمینی هستند، اما با توجه به سطح ویژگیهای تکنولوژیکی که برند به دنبال آن است، انتظار میرود هالسیون خودروی لوکس کرایسلر باشد؛ قیمتی متناسب با این موقعیت منطقی به نظر میرسد.
باتریهای جدید لیتیوم-سولفور حاوی نیکل، کبالت یا منگنز نیستند. بلکه از گوگرد استفاده میکنند که در جدول تناوبی پایینتر از فلزات مورد استفاده در سلولهای لیتیوم-یونی امروزی قرار دارد. به این معنی که این سلولها دارای چگالی انرژی بالاتری هستند، یعنی برای یک ظرفیت انرژی معین وزن کمتری دارند. گوگرد همچنین پنجمین عنصر رایج در زمین است که در مناطق آتشفشانی و چشمههای آب گرم در سراسر جهان یافت میشود، که میتواند هزینه مواد خام آن را کاهش دهد.
هنوز برآوردی از برد هالسیون انجام نشده است زیرا هنوز در مرحله مفهومی است، اما کرایسلر میگوید در توسعه یک فناوری باتری نوظهور که از سلولهای لیتیوم-سولفور و معماری 800 ولت استفاده میکند، مشارکت دارد. گفته میشود که ردپای کربنی چنین باتریای تا 60 درصد کمتر از باتریهای مدرن خودروهای الکتریکی است و کرایسلر میگوید شارژ باتری با 320 کیلومتر برد به صورت تئوری در عرض پنج دقیقه با شارژر سریع مناسب امکانپذیر است. ویژگی دور از ذهن دیگر، سیستم شارژ بیسیم متحرک است که قادر است باتری را از عناصر شارژ تعبیهشده در سطح جاده شارژ کند، فناوریای که در حال حاضر به نظر میرسد به این زودیها محقق نشود، اگر اصلا محقق شود!
کرایسلر سیستم اطلاعات و سرگرمی را برای کانسپت کرایسلر هالسیون بازطراحی کرده و یک نمایشگر شفاف را نصب کرده که تمام طول داشبورد را پوشش میدهد. یک نمایشگر جداگانه 15.6 اینچی از کنسول مرکزی بیرون میآید و رابط کاربری دارای یک دستیار صوتی AI است که میتواند برای هر کاربر سفارشیسازی شود و با دستگاههای هوشمند از جمله تلفنها، لوازم خانگی و بیشتر یکپارچه شود. سقف شیشهای کانسپت هالسیون نیز به عنوان یک نمایشگر واقعیت افزوده عمل میکند، بنابراین زمانی که خودرو در حالت خودران است، سرنشینان میتوانند راحت بنشینند و با محتوای پخش شده روی شیشه جلو و سقف تعامل داشته باشند.
طراحی کم ارتفاع کانسپت کرایسلر هالسیون ورود و خروج به خودرو را دشوار میکند، بنابراین کرایسلر طراحی دربهای مربی عریض و بدون ستون B را انتخاب کرده که با پانلهای سقفی که بالا میروند، دسترسی به کابین را آسانتر میکنند. داخل خودرو چهار صندلی وجود دارد و صندلیهای باکتی با طراحی بال پشتی هنرمندانهای ساخته شدهاند.
زمانی که صندلیهای عقب نیاز نیستند، قسمت پایین آنها میتواند به داخل صندوق عقب جمع شود تا فضای بیشتری برای کیسههای خرید یا کیفها فراهم شود. اگر هالسیون از مرحله مفهومی فراتر رود، انتظار میرود یک ترتیب درب متعارفتر و یک صندلی نیمکتی در عقب به جای دو صندلی باکتی داشته باشد.
کرایسلر جزئیات زیادی از ویژگیهای کمکراننده هالسیون منتشر نکرده است، اما گفت که این خودرو با در نظر گرفتن رانندگی بدون دست طراحی شده است. احتمالا بسیاری از ویژگیهای تکنولوژیکی دیگر نیز در صورت تولید خودرو عرضه خواهند شد. ویژگیهای کلیدی ایمنی که احتمالا شامل میشوند:
– ترمز اضطراری خودکار استاندارد با تشخیص عابر پیاده
– هشدار خروج از خط استاندارد
– کروز کنترل تطبیقی با حالت رانندگی بدون دست
کرایسلر برندی است که مدتها با سدانهای نزدیک به لوکس شناخته میشود، اما اکنون که مدل معروف 300 چهاردر بزرگ از خط تولید خارج شده، این شرکت به فکر طراحی یک سدان برقی برای آینده افتاده است. کانسپت کرایسلر هالسیون اولین نگاه به این دیدگاه است. به نظر میرسد در طراحی خیرهکننده و کم ارتفاع آن از پورشه تایکان الهام گرفته شده باشد، اما Chrysler Halcyon ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارد، از جمله دربهای عقب که به عقب لولا شدهاند و پانلهای سقف قابل باز شدن که ورود و خروج را آسانتر میکنند.
کابین برای چهار نفر با صندلیهای باکتی طراحی شده است. به دلیل اینکه هالسیون تصور میکند خودرو بتواند خودش رانندگی کند، فرمان خودرو جمع میشود و سقف شیشهای و شیشه جلو به عنوان یک نمایشگر واقعیت افزوده بزرگ برای سرگرمی مسافران عمل میکنند. یک نمایشگر اطلاعاتی شفاف در پایه شیشه جلو قرار دارد که دارای یک دستیار صوتی AI با قابلیتهای پیشرفته و اتصال گسترده به سایر دستگاههای هوشمند زندگی شما است. اگر حتی برخی از ویژگیهای هالسیون به تولید برسد، همچنان یک موفقیت بزرگ برای کرایسلر خواهد بود.
در حالی که سایر برندهای استلانتیس در آستانه عرضه اولین دور خودروهای برقی شرکت هستند، کرایسلر هالسیون هنوز فاصله زیادی تا واقعیت دارد. اما گفته میشود که روی همان پلتفرمی قرار دارد که قرار است پایهگذار جیپ واگنیر برقی باشد که پاییز امسال تولید میشود. ما فکر میکنیم این بدان معناست که نسخه تولیدی هالسیون، به هر شکلی که باشد، قطعا ممکن است.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما