کیا GT4 استینگر یک خودروی مفهومی بود که در نمایشگاه خودروی دیترویت 2014 رونمایی و توسط استودیوی کالیفرنیای جنوبی کیا طراحی شد. این خودرو با موتور 2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر که توان تولید 315 اسب بخار را داشت، عرضه شد و با گیربکس شش سرعته دستی و دیفرانسیل عقب ترکیب میشد. وزن این خودرو به 1300 کیلوگرم میرسید که آن را از بسیاری از رقبای خود سبکتر میکرد.
کانسپت کیا GT4 استینگر هرگز به تولید انبوه نرسید، بنابراین هیچ شماره تولید یا قیمت رسمی برای آن وجود ندارد. این خودرو عمدتا به عنوان نمایشی برای نشان دادن قابلیتهای طراحی و عملکرد کیا و ایجاد علاقه به مدلهای احتمالی خودروهای اسپورت آینده این برند طراحی شده بود.
قیمت کیا GT4 استینگر به دلیل اینکه هرگز به تولید انبوه نرسید، به صورت رسمی هیچگاه اعلام نشد.
کانسپتهای فوقالعاده اما عملیاتی نشده کیا نشان میدهد که این شرکت بهتر است از ساخت خودروهای مفهومی شگفتانگیز دست بکشد مگر اینکه قصد ساخت آنها را داشته باشد. در چند سال گذشته، ما شاهد ارائه خودروی فوقالعاده زیبای GT، هاچبک Track’ster و حتی هیبرید عجیب و غریب Provo بودیم که با استقبال شدید هواداران در نمایشگاهها حاضر شدند، سپس شاید به دخمه برده شدند.
تاکنون، محسوسترین پیوند بین هر یک از این خودروها و یک کیا واقعی در Soul 2014 شکل گرفتهاست، که برخی از نشانههای طراحی را با Track’ster به اشتراک میگذارد. کیا GT4 استینگر یک کوپه کوچک، خودروی 2+2 با دیفرانسیل عقب و طراحی شده بر اساس سادگی، سبکی و سرگرمی رانندگی و دارای یک موتور توربوی چهار سیلندر و دنده شش سرعته دستی است.
طبیعتا توجه شما در حال حاضر به رقبای آشکار GT4 استینگر، دوقلوهای سوبارو BRZ و Scion FR-S گرفته شده است. مانند آن خودروها، کیا ابعاد خوبی دارد و وزن سبکی را دارد که در اینجا حدود 1300 کیلوگرم اعلام شده است. ابعادی که استینگر را نسبت به دو رقیب بزرگتر میکند، با محور چرخ 2 اینچ بلندتر، سه اینچ اضافی طول و 4.5 اینچ قابل توجه بیشتر عرض و همچنین، سقف آن 1.4 اینچ نزدیکتر به زمین است.
کیا خود را از دوقلوهای ژاپنی با استایل پرقدرت خود متمایز میکند، که در استودیو طراحی کالیفرنیایی خودروساز متولد شده است. خطوط تمیز و جزئیات شیک آن به آن یک نگاه بسیار بالغتر از BRZ و FR-S میدهد، و ما از کاپوت عقب کیا بیشتر استفاده میکنیم. نمای کلی آن بیش از حد به آئودی کواترو شباهت دارد. کیا کاپوت را تا حد امکان پایین نگه داشته است.
در سال 2012، تویوتا تولید خودروی ورزشی به نام اسکایون اف آر-اس را آغاز کرد که موجی از رقبا پتانسیلی از سایر تولیدکنندگان به دنبال داشت. کانسپت Tru 140S، جایگزینی بود که شرکت شورولت ارائه کرد. نیسان هم با الهام از دهه 1970، با کانسپت IDx که از داتسون 510 الهام گرفته بود، وارد عرصه شد. و کیا، با توجه به اعتراف به تعریف مدل GT از سال 2011، مدل جیتی 4 استینگر را معرفی کرد.
هیچ یک از این خودروها هرگز به تولید نرسیدند، شورولت Tru 140S را قبل از رسیدن به مرحله تولید قطع کرد و نیسان کارهای متناوب خود را با IDx انجام داد که هیچ جایی منجر به نتیجه نشد. اما کیا GT4 استینگر جذابترین پیشنهاد این گروه بود.
در داخل، کابین GT4 به طرز سادهای طراحی شده است. طراحی داخلی با در نظر گرفتن سبکی طراحی شد، صفحه نمایش مرکزی بسیار کوچک بود. داخلی، به نظر میآید که الهام گرفته شده از پورشههای ابتدایی باشد، برای سادگی و کارایی تلاش میکند. یک کنسول مرکزی شناور، یک شیفتر دستی را در خود جای داده است که یک پوشش پلاستیکی را به سبک گلوله حرکت میدهد، این مشابه شیفتر فضایی ولوو S60 نسل قبل است.
یک سطح شیب صندلیهای جلو را به داخل و دور از درهاها فشرده میکند، اما صندلیهای جلو فضایی فراوان دارند. به علاوه، یک صفحه نمایش پایین متصل به داشبورد، ستونهای A شفافیت ارائه میدهد که دید به جلو را بهبود میبخشد.
قبل از اینکه انتقاد کنندگان به کیا درباره ساخت چیزی شبیه به کانسپت جیتی 4 استینگر انتقاد کنند، تولیدکننده خودروهای کرهای میخواهد به آنها یادآوری کند که واقعا چند چیز را درباره مسابقهها و برنده شدن میداند. در سال 2012، کیا و فورته کوپ، عنوان قهرمانان رانندگان و تیم مسابقات اتومبیلهای ورزشی Grand-Am را کسب کردند. پس بله، واقعا معتبر است که یک خودروی اسپرت با دیفرانسیل عقب تولید کند.
سال 2014 در غرفه کیا در نمایشگاه خودرویی دیترویت، کانسپت خودروی اسپرت کیا GT4 استینگر رونمایی شد. موتور چهار سیلندر توربوشارژ شده 2 لیتری کیا به یک گیربکس دستی شش دنده متصل است. طراحان به ما میگویند که گیربکس دستی برای کانسپت بسیار حیاتی بوده است.
برای کمک به حفظ وزن پایین و تمرکز بر رانندگی، کیا کابین خودرو Kia GT4 Stinger را از اشیا غیرضروری خالی نگه داشته است. با قدرت 315 اسببخار از طریق یک گیربکس دستی ششسرعته، عملکرد خطی این خودرو باید به آسانی عملکرد خودروی سوبارو BRZ با 200 اسببخار و Scion FR-S را پشت سر بگذارد. علاوه بر این، به دلیل ارتباط موتور توربوشارژ با موتور 400 اسببخاری توربو 2 لیتری در خودروی مسابقه کیا Grand-Am، شرکت میگوید که گذاشتن نسخه 315 اسببخاری در خودروی خیابانی یک کار بسیار دشوار نخواهد بود.
کیا میگوید طراحی کیا GT4 استینگر کاملا خودخواهانه است. به این دلیل که تیمی که طراحی کردهاست پر از علاقهمندان به خودروهای اسپرت است. بنابراین، به نوعی، آنها خودروی ورزشی رویایی کیا خود را ساختند. از جلو، استینگر شبیه به آئودی R8 است، با چراغهای LED عمودی ساخته شده که گریل شکارچی بازبینی شده را که پایینتر از زمین قرار دارد، احاطه میکند.
یک حاشیه سفید درخشان باعث برجسته شدن گریل میشود، همانطور که حاشیه سیاه مات چند لایه نیز به آن کمک میکند. زیر پنجره، که دارای توریهای خنک کننده ترمز جلویی نیز هستند، یک شکاف جلویی فیبر کربن به افزودنی دوام اضافه میکند. با وزن سبک و گیربکس شش سرعته دستی، GT4 استینگر طراحی شده بود تا تجربهای داینامیک و جذاب ارائه دهد. با این حال، این خودرو هرگز به تولید انبوه نرسید و تنها به عنوان نمایشی برای نمایش توانمندیهای طراحی و عملکرد کیا و تحریک علاقه به خودروهای اسپورت آینده این برند باقی ماند.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما