امروز: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
وبلاگدهی و سابدایرکتوری آذین بلاگ

آشنایی با مراحل انجام پایان نامه

متفرقه تاریخ انتشار: 24/03/11 بدون نظر   22 بازدید

اندازه فونت    
آشنایی با مراحل انجام پایان نامه

در پایان دوره ی کارشناسی ارشد و دکتری، دانشجو باید مراحل نوشتن پایان نامه را آغاز کند. نگارش پایان نامه دارای پیچیدگی ها و جزئیات بیشماری می باشد. بدین ترتیب برای نگارش آن عجله نکنید و به نکاتی که در این مقاله گفته می شود دقت کنید. یکی از نکات مهمی که در نوشتن پایان نامه باید به آن توجه کنید این است که تمام دغدغه های خود را کنار بگذارید. اغلب دانشجویان ترم های آخر شاغل هستند و فرصت کافی برای نوشتن پایان نامه ندارند. بدین ترتیب می توانید از متخصصان این حوزه مشاوره بگیرید.

مراحل انجام پایان نامه

انتخاب موضوعی متناسب با نیازهای جامعه

انتخاب موضوع مرحله ی اول انجام پایان نامه

برای انجام پایان نامه ابتدا باید موضوع آن را انتخاب کنید. به عنوان یک دانشجو باید در این مرحله هوشمندانه عمل کنید و عوامل مختلفی را در انتخاب موضوع مد نظر خود قرار دهید. برخی از عوامل تاثیر گذار در انتخاب موضوع عبارتند از:

  • به دنبال دغدغه های جامعه باشید و موضوعی هم راستا با نیازهای جامعه انتخاب کنید.
  • برای انجام پایان نامه به دنبال موضوعی باشید که امکانات پژوهشی آن در دسترس باشند.
  • موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه مند هستید.

به این نکته توجه کنید که موضوع انتخابی شما باید جدید باشد یعنی هیچ فردی از قبل روی آن موضوع کار نکرده باشد. سعی کنید موضوع انتخابی شما به نوعی باشد که بتوانید در مقاطع بالاتر نیز آن را ادامه دهید و مطالعه ی بیشتری در مورد آن داشته باشید. پس از انتخاب موضوع پایان نامه باید به دنبال منابع تحقیق باشید. بهتر است ابتدا مقالات و کتاب هایی که در زمینه ی موضوع شما چاپ شده اند را مطالعه کنید.

انتخاب استاد راهنما مرحله ی دوم انجام پایان نامه

پس از انتخاب موضوع و منابع تحقیق برای انجام پایان نامه باید از میان اساتید دانشگاه خود که در زمینه ی موضوع شما تخصص دارند فردی را به عنوان استاد راهنما  انتخاب کنید. پس از تایید موضوع توسط استاد مربوطه باید با راهنمایی های ایشان پروپوزال خود را تهیه کنید. استاد راهنما باید طرح های اولیه ی شما را مشاهده کند. شما باید منابع تحقیقی خود را برای استاد راهنما شرح دهید. به هنگام انتخاب استاد راهنما به میزان ظرفیت دقت کنید تا قبل از تکمیل ظرفیت بتوانید با استاد خود مورد علاقه ی خود پایان نامه را بردارید. دانشجویان باید هفته ای یک بار با استاد خود ملاقات داشته باشند و ایشان را از روند پایان نامه ی خود آگاه کنند.

ارائه ی پروپوزال

مرحله ی سوم ارائه ی پروپوزال

دانشجو برای شروع و انجام پایان نامه ارشد باید پروپوزال خود را ارائه دهد. منظور از انجام پروپوزال همان فرم پیشنهادی پایان نامه می باشد که فایل پی دی اف آن در سایت دانشگاه قرار داده می شود. به این نکته توجه کنید که پروپوزال شما باید توسط استاد راهنما تایید شود. محتوای پروپوزال در رابطه با موضوعاتی اعم از:

  • شرح مسئله و خلاصه ای از پژوهش های انجام شده در رابطه با موضوعات پیرامونی
  • اهدافی که موضوع انتخابی آن را دنبال می کند.
  • روشی که برای تحقیق و مطالعه در رابطه با موضوع انتخاب می کنید.
  • سابقه و پیشینه ی تحقیق به منظور انجام پایان نامه و …

پس از این که فرم پروپوزال خود را تکمیل کردید باید آن را به استاد راهنمای خود تحویل دهید در صورت تایید پروپوزال شما می توانید شروع به انجام پایان نامه کنید.

مرحله ی چهارم نحوه ی نگارش پایان نامه

دانشجو برای مراحل انجام پایان نامه باید از چارچوب و قواعد خاصی پیروی کند. بهتر است پس از پایان هر فصل از پایان نامه آن را به طور کامل بررسی کنید و سپس فایلی از  هر فصل را به صورت جداگانه برای تایید به استاد راهنمای خود ارائه دهید. در واقع بهتر است به صورت مرحله به مرحله در هر بخش از پایان نامه با استاد خود مشورت کنید. بدین ترتیب می توانید از دیدگاه های استاد راهنما در پایان نامه ی خود استفاده کنید. اگر ایرادی در پایان نامه وجود داشته باشد استاد راهنما به شما تذکر می دهد. در نهایت در جلسه ی دفاع با مشکل بزرگی مواجه نخواهید شد.

دفاع از پایان نامه

مرحله ی پنجم دفاع از پایان نامه

در مرحله ی پنجم از فرآیند انجام پایان نامه باید از پایان نامه ی خود دفاع کنید. در جلسه ی دفاع از پایان نامه باید هر آنچه از تحقیق و مطالعات خود در رابطه با پایان نامه متوجه شده اید را ارائه دهید. دانشجو باید تسلط کامل در رابطه با پایان نامه ی خود داشته باشد. در جلسه ی دفاع، گروهی از اساتید برجسته ی دانشگاه حضور دارند و سوالات بیشماری را در رابطه با موضوع پایان نامه از شما می پرسند. برخی از نکاتی که باید در جلسه ی دفاع به آن توجه کنید عبارتند از:

  • در جلسه ی دفاع دانشجویان ترم های بالاتر و دوستان خود شرکت کنید تا بتوانید برای جلسه ی دفاع خود تجربه کسب کنید.
  • در زمان جلسه ی دفاع نباید هیچ گونه دغدغه ی فکری داشته باشید.
  • قبل از دفاع حتما پایان نامه ی خود را مطالعه کنید تا تسلط بیشتری پیدا کنید.

 

برچسب ها:

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
رفتن به ابتدای صفحه