بسیاری از خریداران احتمالا منتظر بودند تا تویوتا با قدرت وارد عرصه خودروهای الکتریکی شود که اکنون با تویوتا bZ4X این کار را انجام داده است. bZ4X یک مدل الکتریکی اختصاصی با باتری است که در سراسر کشور عرضه میشود. این خودرو در قیمت و اندازهاش به قلب بازار خودروهای الکتریکی برخورد میکند، که از نظر ابعاد کمی بزرگتر از RAV4 است اما کمی پایینتر نیز هست. تویوتا bZ4X که به طور مشترک با سوبارو سولترا توسعه داده شده است، با یک موتور الکتریکی که چرخهای جلو را به حرکت درمیآورد یا دو موتور الکتریکی که هر چهار چرخ را به حرکت درمیآورد، عرضه میشود.
فضای داخلی آن مناسب، جادار برای چهار بزرگسال و مجهز به امکانات سرگرمی و ویژگیهای کمکراننده است. با این حال، bZ4X در برخی جنبهها به نظر میرسد که یک تلاش اولیه محتاطانه با انتخاب محدودی از اندازه باتری و بردی که از بسیاری از رقبا عقبتر است، باشد. مدت زمان زیادی طول کشید تا تویوتا یک خودروی الکتریکی برای بازار انبوه تولید کند. ممکن است امیدوار باشیم که تویوتا bZ4X ارزش این انتظار را داشته باشد. bZ4X راحت است و از ویژگیهای فناوری بسیاری برخوردار است، اما برد ناامیدکننده، عملکرد ضعیف و طراحی داخلی آن را در رقابت با دیگر خودروهای الکتریکی به حاشیه رانده است.
قیمت تویوتا bZ4X 2024 از 44 هزار یا با دلار 50 هزار تومانی، 2.2 میلیارد تومان شروع میشود و بسته به تریم و گزینهها تا 48 هزار دلار میرسد. تویوتا bZ4X در 2 تریم XLE و Limited ارائه میشود، و هر دو مدل میتوانند با یک موتور و دیفرانسیل جلو یا دو موتور و چهار چرخ محرک عرضه شوند. ارتقا به دو موتور و چهار چرخ محرک 2 هزار دلار برای هر تریم هزینه دارد.
ما با پیشرانه استاندارد دیفرانسیل جلو میمانیم زیرا نسخه دو موتور قدرت بیشتری به طور قابل توجهی ندارد و برد کمتری دارد. تجهیزات استاندارد شامل یک سقف شیشهای پانوراما، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط، کمک حفظ خط، نظارت بر نقطه کور، هشدار ترافیک عقب و کمک خروج ایمن است. ویژگیهای اضافی مدل Limited شامل فرمان گرمکن، صندلیهای جلو گرمکن و تهویهشونده، دوربین چند نما، چرخهای 20 اینچی، پارک خودکار و روکش چرم مصنوعی است.
مدل پایه XLE اکنون با یک صندلی راننده برقی و درب صندوق برقی عرضه میشود، در حالی که مدل Limited پارک خودکار را اضافه کرده است. کابل شارژ شامل میتواند به یک منبع برق 120 ولت یا 240 ولت متصل شود و دارای صفحه نمایش اطلاعات شارژ است. یک سیستم مدیریت دمای باتری بازبینی شده ادعا میشود که شارژ سریع DC را در هوای سرد سریعتر میکند. تویوتا همچنین یک سال شارژ رایگان در ایستگاههای EVgo ارائه میدهد.
از دو تریم تویوتا bZ4X 2024 موجود، ما تریم XLE را پیشنهاد میدهیم. حتی اگر این تریم پایه باشد، با یک لیست طولانی از ویژگیها از جمله یک صفحهنمایش 12.3 اینچی بزرگ، یک پد شارژ بیسیم، مجموعهای از کمکهای راننده پیشرفته و اتصال بیسیم Apple CarPlay و Android Auto مجهز شده است. XLE همچنین محدوده رانندگی طولانیتری نسبت به تریم Limited بالاتر ارائه میدهد. میتوانید به سراغ سیستم چهارچرخ متحرک بروید. ما توصیه میکنیم فقط در صورتی که نیاز است آن را دریافت کنید زیرا محدوده رانندگی را کاهش میدهد.
bZ4X کیفیت رانندگی نرمی دارد و بر روی دستاندازها راحت است. صندلیهای جلو نیز با بالشتکهای نرم، حمایت کافی برای حفظ امنیت در هنگام پیچیدن و تنظیمات کافی برای اکثر افراد، راحت هستند. صندلیهای عقب نیز راحت هستند و بالشتکهای خوبی دارند که باید مسافران عقب را راضی نگه دارد.
در جاده، Toyota bZ4X نسبتا بیصدا است، هرچند که دیگر خودروهای الکتریکی کار بهتری در جلوگیری از ورود صدای باد و جاده به کابین انجام میدهند. سیستم کنترل آب و هوا برای استفاده آسان است و به سرعت کابین را گرم یا خنک میکند. همچنین ما دکمهای روی کلید خودرو دوست داریم که میتواند کنترل آب و هوا را از راه دور فعال کند، چیزی که سایر خودروسازان معمولا برای برنامه تلفن همراه میگذارند. خودروی آزمایشی ما دارای صندلیهای جلو گرمشونده و تهویهشونده بود که هر دو خوب کار میکردند.
طراحی داخلی تویوتا bZ4X محافظهکارانه است و از نظر نوآوری نیز چندان خاص نیست، هرچند این لزوما چیز بدی نیست. رابط کاربری صفحه لمسی یک گام جلوتر از آنچه تویوتا در چند سال گذشته در بیشتر خودروهای خود استفاده کرده بود است. صفحهنمایش به اندازه صفحهنمایش برخی از رقبا بزرگ نیست، اما شفاف و پاسخگو است و ساختار منو بهراحتی قابل پیمایش است. همه چیز به صفحه لمسی وابسته نیست و ما خوشحالیم که تویوتا برای برخی از کنترلها از دکمههای واقعی استفاده میکند.
روی کاغذ، فضای داخلی bZ4X به اندازه رقبایش نیست، اما در واقعیت فضای زیادی در هر دو ردیف برای همه افراد به جز بلندترین مسافران وجود دارد. فضا و ارتفاع مناسب ورود و خروج را آسان میکند. کنسول مرکزی بلند است، اما در غیر این صورت فضای جلویی کافی برای کشیدن پاها وجود دارد. دید به لطف پنجرههای بلند و آینههای بزرگ خوب است. عدم وجود برفپاککن پنجره عقب در یک شاسی بلند عجیب است و برخی از آزمایشکنندگان از نمایشگر ابزارهای نصبشده در ارتفاع بالا راضی نیستند.
یک سیستم تک موتور و دیفرانسیل جلو استاندارد است و 201 اسب بخار قدرت ارائه میدهد. نسخه چهار چرخ متحرک دارای دو موتور است، اما قدرت تنها کمی افزایش مییابد و به 215 اسب بخار میرسد. این بسیار کمتر از ID.4 چهار چرخ متحرک با 330 اسب بخار یا هیوندای آیونیک 5 چهار چرخ متحرک با 320 اسب بخار است. در تست اولیه ما، شتاب هر دو نسخه دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک را پرانرژی یافتیم، اما نباید انتظار داشته باشید که در مسابقه درگ تسلاها را شکست دهید. در تست پیست ما، نسخه دو موتور قویتر موفق به ثبت 6.4 ثانیه برای رسیدن به 100 کیلومتر در ساعت شد، که قابل احترام است اما خیلی هیجانانگیز نیست.
تویوتا bZ4X دارای فضای داخلی بزرگ و مناسبی است و داشبورد آن یک نمایشگر دیجیتال برای ابزارها و یک صفحه لمسی مرکزی 12.3 اینچی را در بر میگیرد. نمایشگر ابزارها به جلوترین قسمت داشبورد قرار گرفته و راننده باید به آن از روی فرمان نگاه کند، بنابراین برخی رانندگان نیاز خواهند داشت که فرمان را در موقعیت بسیار پایین قرار دهند تا نمایشگر مسدود نشود. کنسول مرکزی پهن بین دو صندلی جلو شامل شارژ بیسیم تلفن همراه و فضای باز زیر آن است. هرچند که جعبه داشبورد وجود ندارد. یکی از ویژگیهای انتخابی در مدل Limited، یک المنت گرمایش تابشی در پایین داشبورد است که پاهای سرنشینان جلو را گرم میکند.
دو پیشرانه تویوتا bZ4X دارای باتریهای تقریبا یکسان هستند. یک بسته باتری 63.4 کیلوواتساعتی در نسخه تک موتور و یک بسته باتری 65.5 کیلوواتساعتی در مدل دو موتور، برآورد برد EPA برای مدل دیفرانسیل جلو تک موتور 400 کیلومتر است، در حالی که نسخه چهار چرخ متحرک 350 کیلومتر است. وقتی یک مدل دو موتور را آزمایش کردیم، از نتیجه برد بزرگراهی 250 کیلومتری آن ناامید شدیم. اگر بیشتر در شهر رانندگی کنید، ممکن است کمبود برد را کمتر احساس کنید. با یک منبع تغذیه سطح 2، شارژر 6.6 کیلوواتی داخلی میتواند باتری را در 9 ساعت شارژ کند. در یک شارژر سریع DC، تویوتا ادعا میکند که اضافه کردن 80 درصد شارژ کمتر از یک ساعت طول میکشد.
همه مدلهای تویوتا bZ4X با یک صفحه لمسی اطلاعاتی 12.3 اینچی بزرگ با قابلیت Apple CarPlay و Android Auto بیسیم و همچنین یک نمایشگر دیجیتال 7 اینچی برای ابزارها به صورت استاندارد عرضه میشوند. سیستم اطلاعاتی به خوبی به شبکه متصل است و دارای ناوبری ابری، یک هاتاسپات وایفای داخلی و شارژ بیسیم تلفن همراه است. یک سیستم صوتی شش بلندگو با رادیو ماهوارهای SiriusXM به صورت استاندارد عرضه میشود. خریداران میتوانند یک سیستم صوتی ارتقا یافته نه بلندگو JBL را در مدل Limited انتخاب کنند. سیستم صوتی فاقد دکمهها یا کلیدهای تنظیم است و حجم صدا از طریق دکمههای کوچک بالا/پایین کنترل میشود.
سیستم ناوبری پاسخگو و آسان برای استفاده است و از اطلاعات مبتنی بر گوگل برای نقاط علاقه و مکانهای دیگر استفاده میکند. میتوانید جهتهای ناوبری را به صورت دستی یا با استفاده از دستورات صوتی داخلی وارد کنید. کنترلهای صوتی همچنین میتوانند برای تنظیم سیستم کنترل آب و هوا، صدا و موارد دیگر استفاده شوند. bZ4X آزمایشی ما دارای سیستم صوتی ممتاز JBL بود، اما از کیفیت صدای آن ناامید شدیم. روشهای زیادی برای اتصال تلفن شما وجود دارد.
تویوتا bZ4X 2024 دارای چهار پورت USB-C، یک پورت USB-A و یک پد شارژ بیسیم است. علاوه بر این، تویوتا اتصال بیسیم برای ادغام تلفنهای هوشمند Apple CarPlay و Android Auto را ارائه میدهد. تمام کمکهای راننده پیشرفته bZ4X به خوبی کار میکنند و آسان برای استفاده هستند. کروز کنترل تطبیقی بهطور ملایم تغییر سرعت میدهد و میتواند فاصله نزدیکی را پشت سر خودرو حفظ کند. دیگر کمکهای راننده، مانند کمک حفظ خط، نیز به خوبی کار میکنند. تنها شکایت اصلی ما درباره حسگرهای پارکینگ است که بهطور بیوقفه در پارکینگها بوق میزنند.
فضای بار پشت صندلی عقب 27 فوت مکعب است. این میزان متوسطی برای کلاس است، اما خود فضا عریض و قابل استفاده است. کف بار را نیز میتوان پایین آورد، که با توجه به سقف براق، که محدودیتهایی در مورد ارتفاع اقلام دارد، مفید است. همچنین هیچ صندوق جلویی مانند تسلا مدل Y وجود ندارد.
ذخیرهسازی برای اقلام کوچکتر در کابین معمولی است. کنسول مرکزی کوچکتر از برخی رقبا است و قفسه ذخیرهسازی زیر شیفتر عمیق نیست که اقلام بلند را در جای خود نگه دارد. جیبهای درب اندازه مناسبی دارند اما بهطور عجیبی، bZ4X فاقد جعبه داشبورد برای ذخیرهسازی بسته است. صندلی عقب جادار باید نصب صندلی ایمنی کودک را نسبتا آسان کند. فضای زیادی برای صندلی عقبرو وجود دارد و خود لنگرها بهراحتی قابل دسترسی هستند.
مانند چندین مدل دیگر تویوتا، bZ4X به صورت استاندارد با مجموعهای از ویژگیهای کمک راننده از جمله تشخیص عابران پیاده و دوچرخهسوار، کمک حفظ خط و ترمز اضطراری خودکار عرضه میشود. ویژگیهای ایمنی کلیدی عبارتند از:
چه خوب و چه بد، تویوتا bZ4X بیشتر شبیه به یک شاسی بلند معمولی مانند تویوتا RAV4 احساس میشود تا یک خودروی الکتریکی واقعی باشد. این خودرو سریعتر از بیشتر شاسی بلندهای کوچک بنزینی است، اما کندتر از بیشتر رقبای الکتریکی مانند تسلا مدل Y یا فورد موستانگ است. قدرت کافی برای رانندگی در شهر یا رسیدن به سرعت بزرگراه وجود دارد، اما بر اساس اعداد، bZ4X بهطور عینی کندتر از سایر خودروهای الکتریکی است.
ترمزهای bZ4X قدرت توقف کافی را فراهم میکنند، اما پدال کمی نرم و ناپایدار است، که باعث میشود هر بار نتوان بهطور روان توقف کرد. یکی دیگر از معایب این خودرو، عدم قابلیت رانندگی با یک پدال کامل است. بسیاری از خودروهای الکتریکی میتوانند از ترمز احیایی برای کاهش سرعت و توقف کامل هنگام بلند کردن پا از روی پدال استفاده کنند. ما متوجه شدهایم که این ویژگی رانندگی را آسانتر میکند. تویوتا bZ4X دارای یک حالت ترمز احیایی است که هنگام بلند کردن پا از روی پدال فعال میشود، اما بدون فشار دادن پدال ترمز، نمیتواند به توقف کامل برسد.
فرمان و کنترل این خودرو در حد متوسط است. خود فرمان برای یک کراساوور شاسی بلند به طور شگفتانگیزی کوچک است. هرچند که کمک زیادی به احساس کوچک یا چابکی bZ4X نمیکند. فرمان سبک و سریع است که پارک کردن را آسان میکند، اما فقدان حس جاده و تعلیق نرم باعث میشود که هیچ تعاملی قابل توجهی فراهم نکند.
اگر به رفت و آمدهای کوتاه پایبند باشید و با قدرت متوسط و عدم رانندگی با یک پدال تویوتا bZ4X مشکلی نداشته باشید، احتمالا با تویوتا الکتریکی خود خوشحال خواهید بود. اما اگر این نقاط ضعف شما را مردد کرده است، به رقبای آن نگاهی بیندازید. هیوندای آیونیک 5، کیا EV6 و فورد موستانگ سه مورد از شاسی بلندهای الکتریکی برتر ما هستند. اگر مطمئن نیستید که به سراغ خودروی تمام الکتریکی بروید، RAV4 Prime را در نظر بگیرید. این یک خودروی هیبریدی شارژی است که برد رانندگی الکتریکی ارائه میدهد و قیمت شروع آن مشابه با تویوتا bZ4X است.
منبع: آذین بلاگ
نظر شما