امروز: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
وبلاگدهی و سابدایرکتوری آذین بلاگ

قیمت کشنده دایون، معرفی و بررسی کشنده دایون

متفرقه تاریخ انتشار: 24/03/01 بدون نظر   51 بازدید

اندازه فونت    
قیمت کشنده دایون، معرفی و بررسی کشنده دایون

کشنده دایون ساخت خودروساز بزرگ و خصوصی چینی به نام دایون است که از سال 1987 تاکنون در زمینه ساخت خودرو‌های سنگین، سبک و موتورسیکلت فعالیت می‌کند. این شرکت دارای زیرمجموعه‌های بسیاری است که هر کدام به تولید یک نوع وسیله نقلیه می‌پردازند. دایون مدعی است سالانه می‌تواند حدود 50 هزار کامیون تولید کند. این کشنده در ایران توسط شرکت کرمان دیزل مونتاژ و به فروش می‌رسد.

قیمت کشنده دایون

قیمت کشنده دایون

در اسفند ماه 1402 قیمت کشنده دایون حدود 4 تا 4.5 میلیارد تومان برآورد می‌شود. قیمت دایون 6 تن مدل 1401 نیز حدود 1.8 میلیارد تومان و دایون 10 تن حدود 2.3 میلیارد تومان می‌باشد.

  • خشک 1402، حدود 4 میلیارد
  • دایون 6 تن 1401، زیر 2 میلیارد
  • قیمت دایون ده تن 1401، بین 2.2 تا 2.5

 

کامیون دایون

معرفی کشنده دایون

کامیون دایون محصول شرکت خودروسازی دایون با موتوری با قدرت 430 اسب بخار ساخته شده است. این موتور قوی باعث شده است این محصول به عنوان کشنده‌ای قوی شناخته شود. در ایران این کامیون با نام دایون 430 و دایون N8H نیز شناخته می‌شود. این خودرو می‌تواند حمل بار و جابجایی وسیله‌ها را به راحتی انجام دهد. کشنده چینی در دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک تولید شده است. قطعات به کار رفته در این کشنده از کیفیت بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل استفاده از آن در مسافت‌های طولانی باعث ایجاد خرابی در آن‌ها نخواهند شد. همچنین عمر قطعات آن نیز طولانی است. خودروساز چینی از فناوری‌های روز دنیا برای ساخت این کامیون استفاده کرده است. در زیر به برخی ویژگی‌ها و مشخصات کشنده دایون می‌پردازیم.

شرکت خودرو‌سازی چینی در ساخت خودرو‌های خود از دیگر شرکت‌ها الگوبرداری‌هایی انجام داده است. کامیون دایون نیز از این مورد مستثنی نبوده و خودروساز در ساخت آن از ولوو نسل دوم تقلید کرده است. البته تنها کابین کشنده دایون از ولوو الگوبرداری شده و شرکت ولوو هیچ گونه همکاری در ساخت آن نداشته است. این خودرو در ایران توسط گروه کرمان دیزل فروخته می‌شد. البته در سال‌های گذشته به دلایل نامعلومی فروش آن متوقف شده است. هنوز افرادی وجود دارند که پس از ثبت نام کامیون خود را دریافت نکرده‌اند. اگر به محصولات تویوتا علاقه‌مندید، مقاله ما در مورد بررسی قیمت تویوتا میرای 2024 را هم ببینید.

نمای جلو و عقب کامیون

موتور کامیون دایون

در کامیون دایون از سه موتور با طراحی‌های متفاوت استفاده شده است. این موتور‌ها با نام‌های وی چای، یو چای و فوتون کامینز شناخته می‌شود. در ابتدای تولید این کشنده، دانگ فنگ مسئول طراحی و تولید موتور این کشنده بوده است. اما پس از مدتی این وظیفه بر عهده شرکت فوتون قرار گرفت. در حال حاضر نیز موتور ویچای در مدل‌های جدید کشنده N8H بکار می‌رود.

نوع موتور 6 سیلندر خطی و حجم آن 6.11 لیتر و همچنین به توربو شارژر و اینورتر کولر نیز مجهز است. عملکرد این موتور در مسیر‌های کوهستانی و ارتفاعات بسیار مناسب است. در صورتی که بخواهیم این سه موتور را از نظر کیفیت ساخت و میزان خرابی و استهلاک مقایسه کنیم ویچای نسبت به دو موتور دیگر از کیفیت ساخت بالاتری برخوردار است. از ویژگی مهم پیشرانه جدید در این کامیون چینی می‌توان به افزایش ظرفیت روغن در آن اشاره کرد. این موضوع باعث می‌شود تا علاوه بر کاهش گرمای موتور، شتاب آن نیز بیشتر شود.

نوع جعبه دنده کشنده دایون

کشنده دایون در دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک تولید می‌شود. البته در سال‌های اخیر تنها مدل اتوماتیک آن تولید شده است. جعبه دنده آن نیز عملکرد مناسبی دارد. از این جعبه دنده می‌توان روی موتور‌های با قدرت 500 اسب بخار نیز استفاده کرد. اما اکنون از گیربکس اتومات برند فست متعلق به چین در آن استفاده می‌شود.

نوع دیفرانسیل و اکسل در کامیون دایون

شرکت دایملر به عنوان شرکت سازنده دیفرانسیل این کامیون معرفی شده است. این دیفرانسیل شامل چرخ دنده و محرک استاندارد است. روی دیفرانسیل آن کرایو پینیون نصب شده که باعث می‌شود تا کمترین ضربه به دیفرانسیل وارد شود. همچنین ساییدگی قطعات نیز کاهش می‌یابد. افزایش ضخامت اکسل نسبت به نمونه‌های قبلی مقاومت این کشنده را به شدت افزایش داده است.

سیستم ایمنی و ترمز کشنده

برای جلوگیری از خالی شدن ترمز در این کشنده از 6 تانک الومینیومی بادی استفاده شده است. سیستم ایمنی آن به ABS و ASR مجهز بوده و سیستم ترمز موتوری آن نیز از نوع دو زمانه است. بطوری که می‌توان این سیستم را از نوع بهترین و سریعترین عملکرد دانست.

کشنده دایون با ظاهری زیبا و به روز همانند برند‌های جهانی طراحی و ساخته شده است. در قسمت جلوی این کامیون قالب‌های چراغ نصب شده که به شکل مستطیل و زاویه دار است. در این قالب‌ها می‌توان از چراغ‌های کوچک و بزرگ استفاده کرد. با توجه به مشخصات کشنده دایون، آنها دارای مدل‌های سقف کوتاه، سقف بلند و نسخه 430 هستند که در حال حاضر کشنده 430 از مدل‌های دیگر جدیدتر بوده و در کشورمان به فروش می‌رسد.

کشنده دایون 430

طراحی داخلی دایون

شرکت سازنده با الگوبرداری از ولوو اف‌ام نسل دوم کابین کشنده دایون و بخش داخلی کامیون خود را طراحی کرده است. درون کابین دو تختخواب و دو صندلی بادی قرار داده شده است. کابین این خودرو همانند دیگر کامیون‌های چینی دارای دریچه شیشه‌ای است. البته این دریچه کاربرد خاصی ندارد و تنها باعث کاهش ایمنی سرنشینان خواهد شد. همچنین در این کشنده شاهد چراغ‌های جدید و به روز در انواع نوربالا، نور پایین، نور روز و مه شکن هستیم. در ساخت داشبورد از دو رنگ مشکی و کرم استفاده شده است. برخی از کاربران این کامیون قرارگیری دکمه تنظیم کروز روی سطح داشبورد را یکی از نقاط ضعف این کامیون می‌دانند. به نظر می‌رسد شرکت دایون هر بخش از طراحی داخل کابین را از روی یک کامیون دیگر الگوبرداری کرده است.

از دیگر امکانات این کامیون کشنده می‌توان به کروز کنترل، بالابر برقی اتاق، تعلیق پارابولیک در قسمت جلو و عقب، گرمکن، گرمکن آینه‌ها و ضبط اشاره کرد.

معایب کشنده دایون N8H

با توجه به مشخصات کامیون دایون طراحی آینه‌ها مشابه طراحی‌های قبلی چینی است و کیفیت ساخت آن نیز چنگی به دل نمی‌زند. طراحی آفتاب گیر بیرونی نیز مشابه رنو پریمیوم انجام شده است. از ایراد‌های مهم کشنده 430 نبود جعبه جانبی است. همچنین قرارگیری باکس باتری در کنار اگزوز علاوه بر کاهش عمر باتری منطقه‌ای نا امن را به دلیل وجود گرما ایجاد کرده است. طراحی غربیلک فرمان بسیار ضعیف بوده و چندان تناسبی با داشبورد ندارد. بطوری که در نظر اول نشان دهنده فرمان یک کشنده چینی است. زیرا به جای فرمان کشنده N8H بیشتر شبیه به فرمان ماشین سواری طراحی شده است. ستون فرمان و داشبورد از پلاستیک خشک و کیفیت پایین ساخته شده و حس بدی را منتقل می‌کند.

  • باکس باتری در کنار اگزوز
  • داشبورد از پلاستیک خشک و کیفیت پایین
  • نداشتن جعبه جانبی

نتیجه گیری

در این مقاله از سایت آذین بلاگ تلاش شد تا ویژگی‌ها، مشخصات و معایب کشنده دایون مورد بررسی قرار بگیرد. ‌امیدواریم این بررسی بتواند راهنمای خوبی در خرید این وسیله نقلیه محسوب شود.

منبع: آذین بلاگ

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
رفتن به ابتدای صفحه