کمپرسی بنز 1924 یک خودروی جان سخت و قدیمی است که توسط شرکت بنز در دهه 1920 ساخته شد. این خودرو با طراحی کلاسیک و قدرتمندی که در آن زمان برای خودروها نادر بود، محبوبیت زیادی پیدا کرد.
کمپرسی بنز 1924 دارای یک موتور 6 سیلندر است که به وسیله یک جعبه دنده دستی کنترل می شود. این خودرو به دلیل طراحی بسیار زیبا و نوآورانهاش، به عنوان یکی از خودروهای پرطرفدار و برجسته در دهه 1920 میلادی شناخته شد.
اگرچه کمپرسی بنز 1924 امروزه به دلیل قدمتش در دیگر کشورها تولید نمیشود، اما موجودیت آن به عنوان یکی از خودروهای معروف تاریخی، همچنان برای علاقهمندان به خودروهای قدیمی جذابیت دارد.
کمپرسی بنز 1924 یک خودرو کلاسیک است و بسته به مدل و نوع بدنه آن، مشخصات فنی آن ممکن است متفاوت باشند. اما برخی از مشخصات فنی اش به شرح زیر هستند:
اتاق خودروی کمپرسی بنز 1924 برای آن زمان، به شکلی بسیار پایه و ساده بود. این خودرو دارای یک اتاق بزرگ و پهن بود که برای جابجایی راننده و مسافران به کار میرفت. دربهای خودرو از جنس فلز بودند و با دستگیرههای سادهای که در درون و بیرون آن قرار داشت، قابل باز و بسته کردن بودند.
در داخل اتاق خودرو، یک صندلی بزرگ برای راننده و یک صندلی دیگر برای مسافر در نظر گرفته شده بود. صندلیها با پوشش چرم مبله شده بودند و به داخل اتاق خودرو برای آسایش بیشتر نصب شده بودند. سیستم گرمایش و سرمایش در خودروی کمپرسی بنز 1924 وجود نداشت، و برای تهویه هوا یک پنجره قابل باز شدن در درب خودرو نصب شده بود.
در کل، اتاق خودروی کمپرسی بنز سال 1924 بسیار ساده بود و برای راحتی راننده و مسافران، صندلیهای چرمی و دربهای ساده برای باز و بسته کردن طراحی شده بود.
قیمت کمپرسی بنز 1924 در ایران بستگی به شرایط بازار دلار و نوع مدل خودرو داشته است و بدلیل دقیق نبودن اطلاعات در دسترس، نمیتوان به طور دقیقی قیمت آن را تعیین کرد. در حال حاضر قیمت مدل 1401 تا 4 میلیارد تومان برآورد می شود. البته قیمت کمپرسی کارکرده بین 1/5 تا 3 میلیارد تومان نرخ گذاری شده است.
بنز در سال 1924 چندین مدل خودرو با گیربکسهای مختلف تولید میکرد. برای مثال، مدل بنز 10/40 از یک گیربکس دستی چهار سرعته استفاده میکرد که در جلوی موتور قرار داشت و قدرت را به چرخهای عقب منتقل میکرد. همچنین، مدل اصلی نیز از یک گیربکس سنکرونیزه دستی ZF S6-90/9.01 – 1.00 با 6+1 دنده استفاده میکرد.
موتور
در سال 1924، بنز چندین مدل مختلف خودرو را تولید میکرد که از موتورهای مختلفی بهره میبرد. برای مثال، مدل بنز 10/40 از یک موتور چهار سیلندر با حجم 2.6 لیتر استفاده میکرد که توان خروجی آن 40 اسب بخار بود. همچنین، مدل بنز 15/60 از یک موتور شش سیلندر با حجم 3.6 لیتر استفاده میکرد که توان خروجی آن 60 اسب بخار بود.
موتورهای بنز در آن زمان اغلب از سیستم کاربردی کمپرسی استفاده میکردند که از طریق فشردهسازی مخلوط سوخت و هوا، عملکرد بهینهای را به دست میآوردند.
فرمان
در سال 1924، بنز در مدلهای مختلف خودرو از سیستم فرمان هیدرولیک و یا فرمان دستی استفاده میکرد. برای مثال، مدل بنز 10/40 از یک فرمان دستی با ستونی استفاده میکرد که در جلوی راننده قرار داشت. همچنین، مدل بنز 15/60 از یک سیستم فرمان هیدرولیک استفاده میکرد که با استفاده از یک پمپ هیدرولیک، فشار روغن را ایجاد میکرد و به راحتی قابل کنترل بود.
در سال 1924، بنز در مدلهای مختلف خودرو از محورهای جلو و عقب با تعلیقهای مختلفی استفاده میکرد. برای مثال، مدل بنز 10/40 از محور جلو با تعلیق نوع تلسکوپی و محور عقب با تعلیق نوع بلندگویی استفاده میکرد. همچنین، مدل بنز 15/60 از محور جلو با تعلیق نوع تلسکوپی و محور عقب با تعلیق نوع بلندگویی با منابع انرژی مختلف مانند یک نوار لاستیکی که در بالای آن قرار دارد استفاده میکرد.
در آن زمان، بسیاری از خودروهای تولید شده از محور عقب با تعلیق نوع بلندگویی استفاده میکردند که میتواند به سبب سادگی و کارایی آنها باعث انتخاب آنها توسط تولید کنندگان خودرو شود.
مدلهای خودروی کمپرسی بنز سال 1924 از سیستم ترمزی مختلفی استفاده میکردند. برای مثال، برخی از این مدلها از سیستم ترمز مکانیکی با دیسک استفاده میکردند که به عنوان ترمز جلو عمل میکرد و برخی دیگر از سیستم ترمز مکانیکی با بالشتکی عمل میکردند که به عنوان ترمز جلو و عقب استفاده میشد.
علاوه بر این، در برخی مدلهای خودرو کمپرسی بنز سال 1924، سیستم ترمز هیدرولیکی نیز استفاده میشد که در آن از روغن به عنوان سیال استفاده میشد. سیستم ترمز هیدرولیکی به عنوان یک سیستم ترمز پویا عمل میکند و به وسیله یک پمپ هیدرولیکی، فشار مورد نیاز برای ترمز کردن فراهم میکند.
در کل، بنز در مدلهای خودروی کمپرسی سال 1924 از سیستمهای ترمز مکانیکی و هیدرولیکی استفاده میکرد که بسته به نوع مدل خودرو ممکن است متفاوت باشند.
سیستم برقی کمپرسی
در سال 1924، خودروهای کمپرسی بنز با یک سیستم برقی ساده مجهز شده بودند که شامل یک سیمکشی برقی، یک باتری، یک دینام و چراغهای جلو و عقب بود. سیستم برقی خودروی کمپرسی بنز شامل یک سیمکشی برقی بود که از باتری به دینام و چراغهای جلو و عقب وصل شده بود. در آن زمان، دینامها در واقع ژنراتورهای برق بودند که برق را با چرخش سیمهای داخلی تولید میکردند.
باتری در خودروی کمپرسی بنز برای ذخیره انرژی الکتریکی بود که در مورد نیاز به آن برای روشن کردن چراغها و کارکرد دینام استفاده میشد. چراغهای جلو و عقب در خودروی کمپرسی بنز با یک سوئیچ در داخل خودرو کنترل میشدند و در شب و در شرایط دیگری که نیاز به نور داشت، روشن میشدند.
در کل، سیستم برقی خودروی کمپرسی بنز سال 1924 بسیار ساده بود و تنها شامل باتری، دینام، سیمکشی برقی و چراغها بود. اما این سیستم، اولین گام برای ایجاد سیستمهای برقی پیشرفتهتر در خودروها بود.
چرخ های کمپرسی
چرخهای خودروی کمپرسی بنز سال 1924، از نوع جامپری (Wire-spoke) بودند. این چرخها از یک شاسی بسیار قوی و پرس شده ساخته شده بودند که به دو دسته اصلی تقسیم میشدند: جلوی خودرو دارای تعلیق نوع I-beam بود و پشت خودرو دارای تعلیق جامپری بود.
چرخهای جامپری به دلیل ظاهر زیبا و پرکاربرد بودن در خودروهای ورزشی و لوکس بسیار محبوب بودند. این نوع چرخها از یک رینگ فلزی با دایرهای بسیار بزرگ و توری فلزی (وایر اسپوک) ساخته شده بودند که در آن تایر خودرو نصب میشد. این نوع چرخها به دلیل ساختار متشکل از توری فلزی، در مقایسه با چرخهای فولادی، سبکتر و بیشتر منعطف بودند که باعث بهبود کنترل و پایداری خودرو میشد.
چرخهای کمپرسی بنز سال 1924 همچنین دارای ترمزهای با قرص بودند که این نوع ترمزها در آن زمان بسیار پیشرفته بودند و به خوبی کار میکردند.
وزن کمپرسی
وزن کمپرسی بسته به مدل و نوع بدنه مختلف میتواند متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی، وزن خودروهای کمپرسی بنز در این دوره در محدوده 6350 کیلوگرم بود.
به طور کلی، خودروهای کمپرسی بنز سال 1924، به عنوان یکی از خودروهای محبوب و معتبر در آن زمان شناخته میشدند. برخی از فواید و ویژگیهای این خودروها عبارتند از:
کمپرسی بنز 1924 یکی از خودروهای محبوب و معروف دهه 1920 میلادی است که با ویژگیهای فنی و ظاهری خود بسیاری را به خود جذب کرده است. در زیر نکاتی درباره این خودرو آمده است:
مخزن سوخت
مخزن سوخت کمپرسی بنز 1924 در سمت عقب خودرو قرار دارد و برای نگهداری سوخت مورد استفاده قرار میگیرد. این مخزن سوخت از جنس فولادی ساخته شده است و ظرفیت حجم آن حدود 400 لیتر است. همچنین، در بخش بالایی مخزن سوخت یک درپوش جهت پر کردن سوخت قرار دارد که با باز کردن آن، میتوان سوخت را به مخزن اضافه کرد.
کمپرسی اولیه بنز 1924 و کمپرسی بنز2624 دو مدل مختلف از خودروهای بنز در دهه 1920 و 1930 هستند. تفاوتهایی که بین این دو مدل وجود دارد، شامل موارد زیر است:
در این مطلب از سایت آذین بلاگ با تاریخچه کمپرسی بنز 1924 به طور کامل آشنا شدیم و همچنین به مشخصات فنی این ماشین سنگین و البته نسبتا قدیمی و محبوب پرداختیم.
امیدواریم اطلاعات مفیدی رو در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده باشیم. لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خودتون رو در بخش دیدگاه ها با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منابع: آذین بلاگ و گلچین برداشتی از مطالب دیگر سایت های خودرو و وبسایت بنز
ماشین رویا هام 🥺 یه روزی میخرم